Основні види та функції соціальних інститутів
Система інститутів у кожному суспільстві складна, а потре би, що постійно розвиваються, викликають до життя все ноні інститути. Це викликає необхідність їх більш або менш точної класифікації.
Існують різні підходи до класифікації основних видів наяп них в суспільстві соціальних інститутів. З них доцільно виді лити два основні —формалізований (організаційний) та пред метний (функціональний). Відповідно до першого критерію, залежно від формалізації та легалізації, соціальні інститут поділяються на формальні і неформальні.
Формальні — ті, діяльність яких базується на суворих нормативно і, можливо, юридично закріплених наказах, правилах, інструкціях і т. п. Це такі інститути як держава, армія, суд тощо. В неформальних інститутах така регламентація соціаль них ролей, функцій, засобів і методів діяльності та санкцій за ненормативну поведінку відсутня. Вона замінюється нефор мальним регулюванням через традиції, звичаї, соціальні норми тощо. Від цього неформальний інститут не перестає бути інститутом та виконувати відповідні регулятивні функції. Наприклад, ватага хлопчаків, що граються у дворі чи парку, обирає свого ватажка та його помічників і встановлює, якими будуть їх функції під час гри. В цьому випадку ми маємо справу з інститутом, який у зачатковому стані має майже всі ознаки інституту. Однак функції цього інституту, його засоби і методи дій не знайшли прояву у формальних правилах, які дають гарантію стійкої організації більш широкої групи. Отже, тут ми маємо справу з інститутом неформальним. Якщо ж народ вибирає президента, то обсяг його функцій, засобів та методів детально регулюється діючим законодавством. Таким чином, ватажок у групі хлопчаків — це неформальний інститут, а президентство — формальний інститут суспільства.
Більш важливе значення має класифікація інститутів на основі предметного критерію, тобто тих змістовних задач, які виконує інститут. Ця класифікація відповідає основним функціям, що виконуються цим інститутом. Протягом свого історичного розвитку, люди завжди прагнули інституціоналізувати (регламентувати) свої відносини, які повязані з актуальними потребами в різних сферах діяльності, тому за родом діяльності ісоціальні інститути поділяються на:
економічні інститути, які займаються виробництвом, обміном і розподілом благ і послуг, регулюванням грошового обігу, організацією та розподілом праці тощо. Вони спираються на матеріальний базис суспільства, задовольняючи потреби у здобуванні та регулюванні засобів існування. Власність, обмін, гроші, банки, господарські об'єднання різного типу власності — це приклади економічних соціальних інститутів, саме вони забезпечують всю сукупність виробничих зв'язків у суспільстві, об'єднуючи економічне життя з іншими сферами суспільства;
політичні інститути, які задовольняють потреби в безпеці та налагодженні соціального порядку і пов'язані з встановленням, виконанням, підтримкою влади, а також утворенням та регулюванням моральних, правових, ідеологічних цінностей, підтримкою сформованої соціальної структури суспільства. Політичними є такі інститути як держава, партія, суд, армія та ін. Вони в концентрованій формі виражають існуючі в даному суспільстві політичні інтереси та відносини. їх сукупність визначає соціальну природу політичної системи суспільства (тоталітарної, авторитарної, демократичної), ступінь розвинутості політичного життя;
виховні та культурні інститути, які створені для забезпечення розвитку культури (освіти, науки), передачі культурних цінностей, соціалізації молодого покоління. У свою чергу вони поділяються на: соціокультурні, виховні (механізми та засоби морально-етичної орієнтації, нормативно-санкціонуючі механізми регуляції поведінки на основі норм, правил), суспільні, наприклад, церемоніальні організації, добровільні об'єднання, що регулюють повсякденні міжособистисні контакти. Прикладами таких інститутів є освіта, культура, наука, художні установи та організації;
релігійні інститути, які регламентують відносини людей із релігійними структурами, осмислюючи духовні проблеми та проблеми сенсу життя. Прикладами їх є церква, обряди, конфесії тощо;
шлюбу і сім'ї — це інститути, які задовольняють потреби у відтворенні роду.
Така типологізація не є повною та єдиною, але включає основні соціальні інститути, які окреслюють регулювання основних суспільних функцій. У сучасних суспільствах можна знайти інститути не охвачені даною класифікацією, проте вона включає так звані «головні інститути», що регулюють основні суспільні функції та виступають у всіх типах цивілізацій. Взаємозв'язок та інтеграція інститутів базується на основі структури особистості людини, однорідності її потреб. Для задоволення всіх потреб людина повинна брати участь у інститутах різного типу, на базі змістовного розподілу праці та предметного зв'язку функцій, що виконуються. Діяльність у сфері освіти, управління, у матеріально-виробничий галузі, у галузі спілкування зумовлює включення особистості у цілий ряд інститутів; на базі домінування інститутів одного типу. Наприклад, у суспільстві феодальної Європи домінування церкви зумовило інтеграцію решти всіх інших видів інститутів. В інших суспільствах можна зустріти домінування політичних або економічних інститутів. Наприклад, у суспільствах тоталітарного типу домінуючими є політичні інститути. Саме вони визначають характер економічних, духовних соціальних інститутів.
Взаємопов'язана система інститутів утворює згуртовану систему, що забезпечує задоволення потреб членів суспільства, регулює їх поведінку та гарантує розвиток суспільства як цілого. Однорідність складу, безконфліктність та неперервність цієї системи виступає вирішальним чинником для стабільності та сили суспільства як цілого.
Соціальні інститути постійно взаємодіють з соціальним середовищем, яким виступає суспільство. Ця взаємодія найяскравіше Проявляється у тих функціях, які виконує даний соціальний інститут. Роберт Мертон, видатний американський соціолог, теоретично виділив явні, латентні функції та дисфункції соціального інституту, які виявилися не тільки характеристиками соціальної структури суспільства, але й індикаторами його загальної стабільності.
Явні функції соціального інституту — це функції, для виконання яких і створювався даний соціальний інститут, тобто функції, що відповідають меті його діяльності (так, явна функція соціального інституту сім'ї — відтворення потомства, його виховання та залучення до соціального життя). Явні функції інститутів записані в уставах, формально заявлені, прийняті всіма причетними людьми, декларовані. Оскільки явні функції завжди оголошені і в кожному суспільстві їх супроводжує досить сувора традиція або процедура (від помазання на царство чи президентської клятви до конституційних записів і прийняття спеціальних законів чи нормативних актів: про освіту, охорону здоров'я, прокуратуру, соціальне забезпечення тощо), вони виявляються більш формалізованими і підконтрольними суспільству.
Якщо розглядати у самому загальному вигляді діяльність будь-якого соціального інституту, можна помітити, що його основною функцією є задоволення соціальних потреб, заради яких він і був створений та існує. Проте для здійснення цієї функції кожний інститут виконує відносно своїх учасників функції, що забезпечують спільну діяльність людей по задоволенню своїх потреб. Перш за все, це — такі функції, як:
Функція закріплення та відтворення суспільних відносин у певній галузі. Кожний інститут наділено системою правил і норм поведінки, що закріплюють, стандартизують поведінку своїх членів, роблять цю поведінку передбачуваною. Відповідний соціальний контроль забезпечує порядок і рамки, в яких повинна протікати діяльність кожного члена інституту. Тим самим інститут забезпечує стійку соціальну структуру суспільства. Дійсно, кодекс інституту сім'ї, наприклад, передбачає, що члени суспільства повинні поділятися на досить стійкі малі групи — сім'ї. За допомогою соціального контролю інститут сім'ї намагається забезпечити стабільність кожної окремої сім'ї, знижує можливість її розпаду. Розвал інституту сім'ї — це, перш за все, поява хаосу та непередбаченості, розпад багатьох груп, порушення традицій, неможливість забезпечення нормального сексуального життя та якісного виховання підростаючого покоління.
Функція регулювання та соціального контролю полягає в тому, що функціонування соціальних інститутів забезпечує регулювання взаємовідносин між членами суспільства шляхом напрацювання шаблонів поведінки. Все культурне життя людини протікає з її участю в різних інститутах. Яким би видом діяльності не займався індивід, він завжди зіштовхується з інститутом, що регламентує його поведінку в даній сфері. Навіть якщо якийсь вид діяльності невпорядкований та неврегульований, люди швидко починають інституціоналізовувати його.
Таким чином, за допомогою інститутів індивід проявляє у соціальному житті передбачувану та стандартизовану поведінку. Він виконує рольові вимоги-очікування і знає, чого чекати від оточуючих його людей. Таке регулювання необхідне для спільної діяльності.
Функція інтеграції та згуртування суспільства. Ця функція включає процеси згуртування, взаємозалежності та взаємовідповідальності членів соціальних груп, що проходять під впливом інституціоналізованих норм, правил, санкцій і систем ролей. Інтеграція людей в інституті супроводжується упорядкуванням взаємодій, збільшенням обсягів та частоти контактів. Усе це приводить до збільшення стабільності та цілісності елементів соціальної структури, особливо соціальних організацій. Інтегративні процеси, що здійснюються за допомогою інститутів, необхідні для скоординованої діяльності людей, здійснення влади, утворення складних організацій. Інтеграція — це одна із умов виживання організацій, а також один із засобів співвідношення цілей його учасників.
Транслююча функція. Суспільство не могло б розвиватися, якби не було можливості передавати соціальний досвід. Кожний інститут для свого нормального функціонування потребує припливу нових людей. Це може відбуватися як шляхом розширення соціальних меж інституту, так і зміни поколінь. У зв'язку з цим у кожному інституті передбачено механізм, що дозволяє індивідам соціалізувати його цінності, норми та ролі. Наприклад, сім'я, виховуючи дитину, намагається орієнтувати її на ті цінності сімейного життя, яких дотримуються її батьки. Державні установи намагаються впливати на громадян, щоб привити їм норми підкорення та лояльності, а церква намагається залучити до віри якнайбільшу кількість членів суспільства.
Комунікативна функція, або включення людей в діяльність. Інформація, напрацьована в інституті, повинна розповсюджуватись як всередині інституту з метою управління і контролю за дотриманням норм, так і у взаємодії з іншими інститутами. При цьому характер комунікативних зв'язків інституту має свою специфіку — це формальні зв'язки, які здійснюються в системі інституціоналізованих ролей. Як відзначають дослідники, комунікативні можливості інститутів неоднакові: одні створені спеціально для передачі інформації (як, наприклад, засоби масової інформації), інші мають обмежені можливості для цього; одні активно сприймають інформацію (наукові інститути), інші — пасивно (видавництва).
Явні функції інститутів є очікуваними та необхідними. Вони формуються та декларуються у кодексах і закріплені в системі статусів і ролей. Коли інститут не справляється з виконанням явних функцій, його неодмінно чекають дезорганізація та змінення: ці явні, необхідні функції можуть почати виконуватися іншими інститутами.
Водночас з прямими результатами дій соціальних інститутів існують також результати, які знаходяться поза безпосередньою метою інституту, які не заплановані раніше. Ці результати діяльності інституту прийнято називати латентними, або прихованими, функціями інституту. Латентні (приховані) функції соціального інституту — це позитивні наслідки виконання явних функцій, які виникають у процесі життєдіяльності соціального інституту і не зумовлені метою даного інституту (так, латентна функція інституту сім'ї — соціально-статусна, тобто, це передача певного соціального статусу від одного покоління до іншого у рамках сім'ї).
Найбільш яскраво існування латентних функцій інституту показано Т. Вебленом, який писав, що було б наївно стверджувати, що люди їдять чорну ікру, тому що хочуть вгамувати голод, та купують розкішні «Кадилаки», тому що хочуть придбати якісний автомобіль. Очевидно, що ці речі придбаються не заради задоволення явних насущних потреб. Т.Веблен робить звідси висновок про те, що виробництво речей споживання виконує приховану, латентну функцію — воно задовольняє потребу людей у підвищенні власного престижу. Таке розуміння дій інституту виробництва речей споживання докорінно змінює уявлення про його діяльність, завдання та умови функціонування.
Таким чином, тільки за допомогою системного вивчення і явних, і латентних функцій інститутів ми можемо отримати справжню картину соціального життя.
|
Як уже говорилося, соціальні інститути взаємодіють з соціальним середовищем, яким виступає суспільство. Цей процес може бути нормальним, однак можливі й порушення. Млже виникнути ситуація, коли соціальні потреби, що змінилися, не знайдуть адекватного відображення у структурі та функціях відповідних соціальних інститутів. Унаслідок такої невідповідності в діяльності соціального інституту можуть виникнути явища дисфункції.
Дисфункція соціального інституту — це явище невідповідності діяльності соціального інституту існуючим соціальним потребам або, іншими словами, порушення нормативної взаємодії інституту з соціальним середовищем.
Зовні явище дисфункції соціального інституту може виражатися в недостатній кількості підготовлених кадрів, матеріальних ресурсів, в організаційних недоліках тощо. Зі змістовної точки зору (що більш важливо) дисфункція виражається у невиразності цілей діяльності, невизначеності функцій, падінні соціального престижу та авторитету даного інституту. Невідповідність діяльності інституту характерові соціальних потреб веде до зниження значення його службової ролі, що, у свою чергу, призводить до переродження його окремих функцій у ритуальну діяльність, не спрямовану на досягнення певної раціональної цілі.
Прикладом дисфункції може бути дисфункція інституту релігії. Явною функцією інституту релігії є духовне збагачення людини, згуртування суспільства навколо спільної ідеології. Однак незалежно від цілей церкви з'являються люди, які заради релігії кидають виробничу діяльність, полишають родини. Фанатики починають гоніння на іновірців, з'являється можливість соціальних конфліктів на релігійному ґрунті.
Н.М. Семке
Автор: admin от 4-04-2012, 18:34, Переглядів: 9412