Народна Освіта » Біологія » § 34. Розвиток опорно-рухової системи людини в процесі її індивідуального розвитку

НАРОДНА ОСВІТА

§ 34. Розвиток опорно-рухової системи людини в процесі її індивідуального розвитку

Пригадайте особливості будови опорно-рухової системи людини. Яке значення для нормального функціонування організму людини мають вигини хребта? Що таке статична та динамічна робота м’язів?

Які вікові особливості опорно-рухової системи? У процесі росту і розвитку людини відбуваються значні зміни опорно-рухової системи. Так, у неї поступово формуються чотири вигини хребта (мал. 132).

Поступово відбувається й ріст кісток. У довжину кістки ростуть нерівномірно. Найінтенсивніше - у перші два роки життя. Наступне підвищення інтенсивності росту припадає на 7-8 років, а потім у дівчат - у 12-13 років, а у хлопців - 13-14 років (видовження кістки може становити за рік 7-10 см). У віці 22-24 роки ріст кісток у довжину припиняється. Маса м’язів до 13-14 років збільшується повільно, вона значно зростає у віці від 14 до 16 років. Це найкращий період для початку занять силовими видами спорту (мал. 133).

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! У дитячому і підлітковому віці зміни опорно-рухової системи пов’язані насамперед із ростом кісток, їхнім окостенінням, формуванням постави.

Що таке постава? Які умови правильного її формування? Кожній людині притаманна постава, тобто певне положення тіла у стані спокою

і під час рухів. Постава формується з раннього дитинства в період росту організму й розвитку скелета і м’язів. Вона може змінюватися упродовж життя людини. Для формування правильної постави велике значення має розвиток м’язової системи, особливо м’язів тулуба. Добре розвинені м’язи запобігають деформації кісток хребта при навантаженні на них.

Правильна постава робить фігуру людини красивою. Характерні ознаки правильної постави такі: плавні вигини хребта, симетрично розміщені розгорнуті плечі й лопатки, ноги прямі, добре розвинуті м’язи тіла, прямі ноги з нормальним склепінням стоп, красива хода (мал. 134, 1). У людей зі стрункою поставою голова завжди тримається прямо, грудна клітка виступає над животом, живіт підтягнутий. У разі неправильної постави голова в людини нахилена або висунута вперед, грудна клітка втиснута, плечі зведені до грудей, живіт випнутий тощо.

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Постава має не лише естетичне1 значення, але й впливає на функціонування всього організму. У разі порушення постави, особливо в період росту, можуть виникнути значні порушення форми скелета, що погіршує кровообіг, роботу серця, легень, травлення, спричиняє розлади діяльності нервової системи тощо. А це, зрештою, не сприяє нормальній працездатності організму.

Порушення постави в дітей можуть виникнути в результаті захворювань (рахіту, ожиріння тощо), неправильного режиму праці та відпочинку, погано підібраного одягу, взуття та з інших причин. Прикладом неправильної постави може бути сутулість, яка зумовлюється слабким розвитком м’язів спини. При цьому' грудний відділ хребта значно виступає назад, утворюючи так звану круглу спину, голова стає нахиленою вперед, а грудна клітка сплющується.

Здоров’я людини. Основними причинами виникнення сутулості є малорухомий спосіб життя, довготривале сидіння під час роботи за неправильно підібраним за висотою столом, спання на занадто м'якому ліжку тощо.

1 Естетичний (від грец. аістезіс — відчуття, почуття) - такий, що задовольняє вимоги естетики (науки про прекрасне, про мистецтво та художню творчість).

Порушення постави може супроводжуватися появою надмірних, або патологічних, вигинів хребта. Серед таких патологічних викривлень хребта розрізняють вигини вперед (патологічний лордоз), назад (грудний кіфоз, або горб) та бічні викривлення (сколіоз) (мал. 134, 2). Найчастіше ці вигини виникають у дітей віком від 5 до 10 років, коли в хребцях та інших кістках грудної клітки ще багато хрящової тканини. Найпоширенішими причинами вад формування постави є недотримання гігієнічних правил (мал. 135): невідповідність висоти стола зросту дитини; спання на дуже м’якому або увігнутому ліжку; неправильна поза під час сидіння за робочим столом або партою. Це призводить до нерівномірного навантаження на хребет та м’язи спини; може спричинити викривлення хребта.

До розвитку вад постави призводять також недостатнє харчування, нестача вітамінів. Тривалі негативні емоції, перевтома знижують тонус м’язів та їхню роль у підтриманні постави.

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! У разі викривлення хребта зменшується його рухливість. Виникають м’язові болі у спині. В особливо важких випадках змінюється положення внутрішніх органів, що призводить до розладів у їхній діяльності, а відповідно - до зниження працездатності людини.

Здоров'я людини. Лікування викривлень хребта базується на виконанні спеціальних гімнастичних вправ під наглядом спеціаліста. Щоб запобігти виникненню викривлень, необхідно уникати непомірних навантажень на хребет, ліжко повинно бути твердим і рівним, сон - достатнім, їжа - різноманітною та багатою на вітаміни. Освітлення робочого місця має бути достатнім, а положення за столом - правильним.

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Переносячи вантажі, рівномірно навантажуйте обидві руки; за столом сидіть рівно, не згинайтеся убік; регулярно виконуйте фізичні вправи для поліпшення постави. Важливо пам’ятати: запобігти порушенням постави легше, ніж їх усунути.

До вад розвитку опорно-рухової системи в дитячому віці належить і плоскостопість (мал. 136, 2) - сплющення склепіння стопи, через що воно зменшується. Як наслідок, стискуються кровоносні судини, порушується кровообіг стопи, постійно подразнюються її нервові закінчення.

А це, у свою чергу, спричиняє больові відчуття в ногах і зміну ходи. У людини з плоскостопістю ноги швидко втомлюються. Плоскостопість розвивається внаслідок слабкості м’язів стопи, надмірної маси тіла, носіння взуття на високих підборах. Плоскостопість може бути як вродженою (досить рідко), так і набутою.

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! До плоскостопості може призводити носіння тісного взуття. Для профілактики плоскостопості необхідно стежити за своєю поставою, правильно підбирати взуття. Корисні заняття гімнастикою і спортом, а також ходіння босоніж по піску. За перших ознак плоскостопості необхідно звертатися до лікаря-ортопеда1. У взуття вкладають спеціальні устілки. Що раніше виявлено цю ваду, то легше її лікувати.

Що таке гіподинамія? Який її вплив на розвиток опорно-рухової системи? У наш час одним з найшкідливіших чинників, який негативно впливає на процеси росту і розвитку людини та спричинює різні хронічні хвороби, є гіподинамія. Це знижена рухова активність. Вона особливо небезпечна в дитячому і шкільному віці, бо негативно впливає на формування опорно-рухового апарату, серцево-судинної, ендокринної та інших систем, знижує опір до збудників інфекційних хвороб.

Зменшення рухової активності призводить до зниження інтенсивності обміну речовин та енергії і навіть за нормального харчування спричинює збільшення жирової тканини. Як ви пам’ятаєте, надмірний розвиток жирової тканини негативно впливає на функціонування нашого організму. Надмірна концентрація жиру в крові призводить до утворення його нерозчинних сполук із солями, що осідають на стінках судин, просвіт яких при цьому звужується, спричинюючи порушення кровообігу. Відповідно зменшується кровопостачання тканин поживними речовинами і киснем.

У разі гіподинамії зменшується інтенсивність виділення травних соків. Унаслідок цього погіршується перетравлення і засвоєння поживних речовин. Якщо хронічні хвороби внутрішніх органів у разі гіподинамії розвиваються лише в зрілому віці, то ослаблення імунітету виявляється впродовж усього життя людини.

Гіподинамія спричинює зниження не тільки фізичної, а й розумової працездатності, життєвого тонусу, а це призводить до обмеження соціальної активності, прагнення і волі переборювати труднощі. З’являється емоційна нестійкість.

Як взаємопов’язані фізична культура і здоров’я? Струнка постава, гармонійно розвинене тіло завжди привертали до себе увагу. Вони оспівані поетами, відображені в численних творах художників і скульпторів. У поєднанні з духовністю, розумом і здоров’ям гармонія тіла становить найбільший скарб, яким може володіти людина.

Правильне формування опорно-рухової системи насамперед потребує систематичної роботи м’язів. Це сприяє збільшенню їхньої маси, що, у свою чергу, зумовлює посилений ріст кісток, до яких м’язи прикріплені. Активна робота м’язів зумовлює інтенсивний кровотік - кістки отри-

1 Ортопед — лікар, який займається профілактикою та лікуванням стійких порушень форми хребта і кінцівок.

мують більше поживних речовин та кисню. Отже, що краще розвинена скелетна мускулатура, то міцнішим стає скелет.

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Навіть короткочасні вправи, якщо їх виконувати щоденно, сприяють зростанню сили м’язів. Правильно дозовані фізична праця та вправи, а також періоди навчання забезпечують гармонійний розвиток особистості: вони підвищують фізичну й розумову працездатність.

Здоров'я людини. Систематичні заняття фізичними вправами підвищують працездатність серцевого м'яза. Треноване серце в стані спокою скорочується повільніше, що дає йому змогу краще відпочивати, працювати економніше, збільшувати хвилинний об’єм крові під час роботи і надходження кисню та поживних речовин.

'Ключові терміни і поняття: постава, лордоз, кіфоз, сколіоз, плоскостопість, гіподинамія.

УЗАГАЛЬНИМО ЗНАННЯ

• Правильна постава є умовою нормального розвитку і функціонування внутрішніх органів та запобігання виникненню порушень опорно-рухової системи. Формування правильної постави забезпечує нормальний ріст і розвиток організму. Головна роль у формуванні правильної постави належить фізичній культурі та дотриманню правил гігієни.

• Слабкі м’язи не здатні підтримувати тулуб у правильному положенні, що може призвести до сутулості, викривлень хребта, плоскостопості та інших порушень гармонійного розвитку людського організму, а отже, негативно впливає на діяльність серцево-судинної системи, органів дихання, травлення тощо.

• Гіподинамія - це знижена рухова активність. Вона негативно впливає на всі фізіологічні функції і процеси в організмі. Рухова активність стимулює процеси росту і розвитку організму, сприяє нормальній життєдіяльності.

ПЕРЕВІРТЕ ТА ЗАСТОСУЙТЕ ЗДОБУТІ ЗНАННЯ Дайте відповідь на запитання

1. Які вікові зміни відбуваються в опорно-руховій системі людини? 2. Що таке постава? Які ознаки правильної та неправильної постави? 3. Назвіть правила запобігання порушенням постави. 4. Які умови нормального формування опорно-рухової системи людини? 5. Чому і як плоскостопість впливає на організм? 6. Як гіподинамія впливає на розвиток опорно-рухової системи і діяльність внутрішніх органів?

Виберіть одну правильну відповідь

1. Укажіть найкращий віковий період для початку занять силовими видами спорту для хлопчиків: а) 4 роки; б) 7 років; в) 14 років; г) 21 рік.

2. Укажіть наслідки гіподинамії: а) хвороби серцево-судинної системи; б) плоскостопість; в) гармонійний розвиток тіла; г) фізичне здоров'я.

3. Виберіть значення занять фізкультурою: а) підвищують стійкість організму до хвороб; б) знижують стійкість організму до хвороб; в) сприяють плоскостопості; г) сповільнюють розвиток організму.

ОБГОВОРІТЬ У ГРУПАХ. І група. Схарактеризуйте негативні чинники, що впливають на розвиток опорно-рухової системи. II група. Розкрийте взаємозв’язок фізичної культури і здоров'я людини.

ПОМІРКУЙТЕ. 1. Одним із наслідків гіподинамії є обмежена м'язова діяльність. Поясніть, як вона пов’язана з обміном речовин в організмі. 2. Чому не слід постійно перевантажувати м’язи в дитячому віці?

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ 1. Зверніть увагу на малюнок і напишіть, у якого учня (А

чи Б) виникло захворювання опорно-рухової системи. Чим воно спричинене?

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ 2 (групова робота). Виконайте проект (за вибором) з використанням комп’ютерної презентації. 1. Гіподинамія - ворог сучасної цивілізації. 2. Рухова активність - основа фізичного здоров’я.

САМОКОНТРОЛЬ ЗНАНЬ

І рівень

Виберіть одну правильну відповідь

1. Укажіть речовини, які забезпечують пружність кісток: а) карбонат кальцію; б) фосфат кальцію; в) сполуки Феруму; г) органічні речовини.

2. Що надає кісткам твердості: а) кісткова тканина; б) хрящова тканина; в) епітеліальна тканина; г) сухожилля?

3. Укажіть м’яз, який згинає лікоть: а) двоголовий м'яз плеча; б) триголовий м’яз плеча; в) чотириголовий м’яз; г) дельтоподібний м’яз.

4. Укажіть м’яз, який згинає коліно: а) двоголовий м'яз стегна; б) кравецький м’яз;

в) чотириголовий м'яз стегна; г) литковий м'яз.

5. Укажіть функції червоного кісткового мозку: а) руйнування кісток; б) потовщення кісток; в) утворення клітин крові; г) ріст кісток у довжину.

6. Укажіть, яким стає м’яз під час скорочення: а) товстішим; б) тоншим; в) довшим;

г) його форма не змінюється.

7. Укажіть складові кісток, які забезпечують їхнє живлення: а) окістя; б) червоний кістковий мозок; в) нервові закінчення; г) охрястя.

8. Укажіть чинники, які забезпечують ріст кісток у довжину: а) наявність жовтого кісткового мозку; б) поділ клітин хрящової тканини; в) поділ клітин окістя; г) наявність червоного кісткового мозку.

9. Укажіть чинники, від яких залежить сила м’яза: а) кількість кровоносних судин; б) кількість м'язових волокон; в) частота нервових імпульсів, що надходять до м’яза; г) кількість жирової тканини.

II рівень

Утворіть логічні пари

10. Установіть відповідність між частинами скелета кінцівок (цифри) та кістками, що входять до їхнього складу (літери).

1 стегно А кістки зап’ястка

2 передпліччя Б малогомілкова кістка

3 гомілка В ліктьова кістка

4 стопа Г плесно

Д стегнова кістка

11. Установіть відповідність між рухами в суглобах та м’язами, які їх рухають.

1 згинання передпліччя в ліктьовому суглобі А двоголовий м'яз

2 розгинання передпліччя в ліктьовому суглобі Б триголовий м’яз

3 згинання колінного суглоба В литковий м'яз

4 розгинання колінного суглоба Г чотириголовий м’яз стегна

Д кравецький м'яз III

III рівень

Поміркуйте

12. Розгляньте на малюнках скелети: А - собаки, Б - горили і В - людини. Поясніть, як їхня будова пов’язана з характером пересування.

13. До якого захворювання опорно-рухової системи може призвести постійне порушення гігієнічних норм сидіння за робочим столом? Як воно впливає на діяльність внутрішніх органів?

IV рівень

14. Найдовша кістка - стегнова. Зазвичай, вона становить до 25 % від зросту людини. Визначте розмір своєї стегнової кістки.

15. У тілі дитини є 300 кісток, а в тілі дорослої людини їх 206. Із чим це пов'язано?

16. Поясніть зв'язок опорно-рухової системи із системою кровообігу. Складіть схему.

17. Установіть зв’язок між заняттями фізкультурою та розвитком опорно-рухової системи.

САМОСТІЙНА РОБОТА. Проведіть спостереження щодо впливу фізичних вправ на формування скелетних м’язів. Якщо ви не робите фізичної зарядки і не займаєтесь спортом, то почніть це робити регулярно. Якщо ви займаєтеся спортом регулярно, то поступово збільшуйте навантаження на м'язи. Перед початком спостережень виміряйте обсяг плеча у найширшому місці двоголового м’яза під час його скорочення. Виміряйте також обсяг гомілки випростаної ноги у найширшому місці литкового м’яза. Щомісяця повторюйте ці виміри, заносячи результати до таблиці.

 

Це матеріал з підручника Біологія 8 клас Матяш

 

Категорія: Біологія

Автор: admin от 14-07-2016, 13:02, Переглядів: 7089