Народна Освіта » Біологія » Урок 33. Розвиток опорно-рухової системи. Перша допомога при ушкодженнях опорно-рухового апарату

НАРОДНА ОСВІТА

Урок 33. Розвиток опорно-рухової системи. Перша допомога при ушкодженнях опорно-рухового апарату

У дитинстві кожен з нас мріяв про те, що колись стане великим і сильним та зможе зробити те, що до снаги лише дорослій людині. Це справді відбувається, але поступово і повільно. А ще ми розуміємо, що іноді наші м'язи зазнають перевантажень і травм, та з цим потрібно уміти впоратися. З’ясуймо деталі цих явищ на уроці.

Ключові слова: лордоз, кіфоз, сколіоз, закритий перелом, відкритий перелом, вивих, розрив, розтягнення зв'язок і м’язів.

Розвиток опорно-рухової системи. Опорно-рухова система людини починає формуватися ще в зародковий перьюд. Ворушіння плода задовольняє потребу м’язів у рухах. Після народження потреба в рухах у дитини виявляється у невпорядкованих рухах рук і ніг. Однак такі рухи є доцільними: вони привчають дитину координувати рухи кінцівок і тренувати м’язи. Поступово у дитини розвиваються узгоджені рухи і зростає сила м’язів.

Різноманітні рухи людини розвиваються поступово. Маленькій дитині дуже важко утримати своє тіло в рівновазі. Тільки після укріплення м’язів та органів, що регулюють рівновагу, маля може сидіти. Потім воно вчиться стояти, триматися за опору, робить перші спроби пересуватися — повзання. Цей рух є примітивним, але максимально стійким. До року дитина може самостійно стояти і робить перші кроки. Вона з великими зусиллями зберігає рівновагу, тому часто падає. Поступово розвивається більша впевненість, спритність та швидкість руху. З віком дитина починає бігати, нахилятися, плигати, стрибати на одній нозі, балансувати.

Тренуючись, організм удосконалює свою стійкість в рухах. Як відомо, м’язи прикріплені до кісток своїми сухожилками. Систематична інтенсивна робота м’язів сприяє збільшенню їхньої маси, що в свою чергу стимулює ріст кісток. Всі рухи тіла людини пов’язані зі збереженням рівноваги. Значні ускладнення динаміки відбуваються під час виконання роботи, спортивних тренувань.

Профілактика захворювань опорно-рухової системи (порушення постава.) Випрямлена спина, розправлені плечі, піднята голова — все це ознаки гарної постави, а отже, краси, здоров’я,

високої працездатності. Правильна постава сприяє оптимальному функціонуванню системи органів руху, правильному розміщенню внутрішніх органів і положенню центру ваги. Зведені та опущені плечі, запалі груди ускладнюють роботу внутрішніх органів, зокрема серця, органів дихання, судин головного мозку (мал. 77).

Людина не народжується з правильною поставою, а набуває її, і впродовж життя вона може змінюватися. Постава виробляється в дитячому та юнацькому віці, а після 18 років виправити П вади дуже важко. Кривизна хребта, що є його характерною особливістю, формується у процесі індивідуального розвитку дитини. У ранньому віці, коли дитина починає тримати голівку, з’являється шийний вигин, який направлений вигином вперед (лордоз). У 6 місяців, коли дитина починає сидіти, утворюється грудний вигин, спрямований назад (кіфоз). Коли дитина починає стояти й ходити, утворюється поперековий лордоз.

Основними причинами порушення постави у цей період можуть стати такі: дитину неправильно носять на руках, рано починають садити, починають вчити ходити, проминаючи стадію повзання, під час прогулянок постійно тримають за руку.

Природні лордози та кіфози характеризують нормальний розвиток хребта. А сильні кіфози (сутулість) або лордози («внутрішні горби») можуть бути наслідком різних захворюваннях (рахіт) та неправильної пози під час роботи. У дитячому та юнацькому віці, поки хрящова тканина в хребцях ще не замінилася повністю кістковою, особливо важливо стежити за поставою, позою за столом, партою. Щоб у дітей не викривлявся хребет, треба привчати їх правильно сидіти за партою, столом. Коли дитина носить важкі речі, вигини хребта посилюються, а ріст її сповільнюється. Щоб не розвивалися викривлення, необхідно робити спеціальні вправи.

Ви вже знаєте, що організм людини підтримується у вертикальному положенні багатьма м’язами, зокрема м’язами спини. Людину роблять «прямостоячою» м’язи-розгиначі. Щоб утримувати тіло у вертикальному положенні, цим м’язам доводиться протистояти не лише м’язам-згиначам, а й силі тяжіння, яка діє на тіло.

У школярів неправильна постава формується в результаті низки причин, до яких передусім варто віднести зменшення ру

хової активності дітей і підлітків. Це призводить до зменшення м’язової маси та послаблення рухового апарату.

Якщо у підлітковому віці носити тісне взуття, особливо на високих підборах, то це може призвести до неправильного розвитку стопи. Її склепіння вирівнюється, і виникає плоскостопість. У людей з плоскостопістю під час ходіння виникає біль у склепінні стопи. Плоскостопість можна виправляти за допомогою спеціальних фізичних вправ та взуття.

Подумайте, які ще є причини виникнення плоскостопості?

Перша допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи. Будь-яка рухова активність може призвести до порушення цілісності опорно-рухового апарату. Давайте розглянемо деякі ушкодження, їх причини, ознаки та першу допомогу, що необхідно надати. Після будь якого ушкодження, перш за все, необхідно викликати лікаря. Потім надавати допомогу відповідно до ушкодження.

Р5(хова активність і здоров’я. Фізичні вправи сприяють правильному формуванню скелета і м’язів людини. Систематичні тренування м’язів під час фізичної роботи, занять спортом та виконання гімнастичних вправ сприяє збільшенню їхньої маси і підвищенню сили скорочення, зменшує ступінь їх втомлюванос-

Ознаки ушкоджень та надання першої допомоги

п/п

Пошко

дження

Причини

Ознаки

Перша допомога

1.

Розтягнення зв'язок і м’язів

Надмірний

рух

Сильний біль, набряк, здатність до руху зберігається

Прикласти холодне, забинтувати суглоб

2.

Розрив

зв'язок!

м’язів

Надмірний

рух

Сильний біль, крововилив (синяк), набряк

3.

Удар

Падіння,

удар

предметом

Сильний біль, набряк, шкіра не пошкоджена, крововилив (синяк)

Спокій, прикласти холодне, накласти тиснучу пов'язку

4.

Вивих

Невластивий суглобу рух

Біль, неможливість руху, деформація суглоба, оніміння

Спокій, прикласти холодне, нерухомо зафіксувати суглоб

5.

Закритий

перелом

Удар, падіння

Біль, набряк, порушення функцій

Знерухомлення

пошкодженої

ділянки

6.

Відкритий

перелом

Удар, падіння

Біль, кровотеча, порушення функцій

Обробка рани, знерухомлення пошкодженої частини тіла

ті. Вона покращує кровопостачання м’язів, що підвищує обмін речовин у м’язовій тканині. Чим краще розвинена мускулатура людини, тим міцнішим стає її скелет. Кістки стають товстішими, стійкішими до навантажень та травм. Фізичні вправи дозволяють людині стати сильнішою і витривалішою, сприяють формуванню постави, попереджають викривлення хребта та плоскостопості.

1. Охарактеризуйте вікові особливості опорно-рухового апарату.

2. Опишіть розвиток рухів у дітей.

3. Що таке правильна постава? Як сформувати та зберігати правильну поставу?

4. Які причини патологічної постави?

5. Що таке плоскостопість? Які її причини та профілактика?

6. Порівняйте ознаки відкритого та закритого переломів. Яку першу допомогу необхідно надати?

7. Поясніть, чому в похилому віці часто трапляються переломи кісток?

ПРОЕКТ З

Гіподинамія - ворог сучасної людини Мета: визначити наслідки гіподинамії та її загрозу для сучасної людини.

Хід виконання

Проект має теоретичний характер, виконується під керівництвом вчителя.

1. Ознайомитися з літературою з даної теми, почати ведення робочого журналу, де реєструються результати дослідження.

2. Визначити основні причини гіподинамії в сучасному суспільстві.

3. Визначити основні наслідки гіподинамії, що завдають шкоди здоровю людини.

4. Визначити групи ризику серед дітей, підлітків та дорослих людей.

5. Визначити шляхи подолання гіподинамії з метою попередження негативних наслідків для здоровя людей різних вікових категорій.

6. Провести публічний захист проекту.

ПРОЕКТ 4

Рухова активність - основа фізичного здоров’я Мета: довести, що рухова активність є запорукою фізичного здоров’я Хід виконання

Проект виконується під керівництвом вчителя.

1. Знайомство з літературою на вказану тему, виділення основних проблем, пов’язаних з руховою активністю, почати ведення робочого журналу, де реєструються результати дослідження.

2. Проблеми рухової активності у підлітковому та юнацькому віці.

3. Визначення об'єму та тривалості виконання проекту.

4. Вибір групи осіб для моніторингу та показників рухової активності.

5. Ведення щоденника, де фіксуються результати дослідження.

6. Публічний захист проекту.

 

Це матеріал з підручника Біологія 8 клас Костильов

 

Категорія: Біологія

Автор: alla1 от 3-07-2016, 11:22, Переглядів: 2954