Народна Освіта » Українська література » Василь Голобородько - Наша мова, Теплі слова читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Василь Голобородько - Наша мова, Теплі слова читати онлайн

Василь Голобородъхо

(нар. 1945)

Василь Іванович Голобородько народився 7 квітня 1945 року в селі Адріанополі на Луганщині. Ще змалку хлопець захопився красою народних звичаїв і традицій. Через роки він проніс теплі спогади зі свого дитинства: «Зовсім малим, у віці посівальника, будила мене мати зимовим ранком і посилала посівати до сусідів, це недалечко, через дорогу лише перейти. Заходив я до хати вісником свята, мені раділи, підводили до покуті, я сипав із жмені пшеничне зерно і промовляв поздоровлення з Новим роком, як мене навчила мати...».

Здобувши середню освіту, молодий поет-початківець став студентом філологічного факультету Київського університету, пізніше продовжив навчання в Донецькому педагогічному інституті, перебував на військовій службі, зрештою повернувся на Луганщину.

Окремі твори Василя Голобородька побачили світ у 60-х роках минулого століття, однак дебютна книжка, уже підготовлена до видання, була заборонена радянською цензурою. Збірку «Летюче віконце» вдалося видати лише за кордоном. Митець, поезії якого добре знали й високо цінували поза межами України, тривалий час не мав можливості видавати свої книжки на батьківщині. І лише в 1988 році, коли

 

в Києві вийшла збірка Голобородька «Зелен день», українські читачі змогли відкрити для себе яскравий поетичний світ талановитого майстра.

За книжки «Ікар на метеликових крилах» та «Калина об Різдві» поета було відзначено Національною премією України імені Тараса Шевченка. У поетичному доробку Голобородька є збірка творів для дітей «Віршів повна рукавичка».

Улітку 2014 року Василь Голобородько був змушений залишити Луганськ і переселитися на Київщину.

.........Україна і світ..................................................................

Збірка Василя Голобородька «Віршів повна рукавичка» внесена до міжнародного каталогу найкращих у світі книжок для дітей.

..........Опрацьовуємо прочитане....................................................

1.    Де й коли народився Василь Голобородько?

2.    Коли він розпочав свою творчу діяльність?

3.    Чому поезії Василя Голобородька довго не публікували в Україні?

4.    Де нині живе і працює поет?

5.    За які збірки він одержав Національну премію України імені Тараса Шевченка?

6.    У зручній для вас формі (тексту, плану, таблиці, схеми) запишіть у зошит відомості про поета.

ПОЄДНУВАТИ МИНУЛЕ І СЬОГОДЕННЯ У ТВОРЧОСТІ

Творчість Василя Голобородька по-справжньому особлива: вона ніби переносить давній, народний тип світовідчуття в наші дні. Поет не просто захоплюється фольклором як чимось привабливим, але давно минулим — він намагається творити сьогодні так, немовби словом відновлює утрачений органічний контакт зі стихією прадавнього буття нашого народу, прокладаючи поетичний місток між минувшиною й сьогоденням.

Таке ставлення до творчого слова виробилось у Голобородька не випадково, а внаслідок тривалих роздумів — як щось глибоко вистраждане, продумане й пережите. Ось як про це писав сам поет: «Коли усе це є: і звичаї, і традиції, і пісні, то сприймаєш їх як щось цілком природне, як бути чорнявим чи білявим, а коли це зникає, чи від власного недбальства, чи з примусу, то починаєш докопуватися до причин зникнення того, що раніше тобі здавалося незникненним, хочеш зв’язати ту перервану нитку, яка тягнеться із глибини віків, хочеш, щоб і далі ткався той рушник із неповторними узорами...».

Вільний вірш — це

иеримований

вірш, рядки якого

можуть мати

різну кількість складів.

 

Відроджуючи народне світосприйняття, Голобородько обирає для себе вільний вірш у або верлібр, як найменш унормований, а отже, найбільш придатний для словесного вираження складних, мінливих і парадоксальних явищ буття. Твори, написані вільним віршем, частіше не мають поділу на строфи. Витоки верлібру сягають фольклору, передусім народних замовлянь. Як і в замовляннях, у вільному вірші важливу роль у створенні ритміки відіграє інтонація, що визначає неповторну поетичну «мелодію». Не випадково Голобородько зізнавався, що саме ця властивість зацікавила його найбільше: «Одним із мотивів, які спонукали мене звернутися до верлібру, був намір писати так, щоб кожен вірш мав неповторний малюнок, неповторний ритм. Це зближує вірші з музикою».

.........Опрацьовуємо прочитане....................................................

1.    Як Голобородько ставиться до народної традиції?

2.    Що таке вільний вірш? Як він пов’язаний із фольклором?

3.    У чому полягають особливості вільного віршування?

4.    Яку роль у вільному вірші відіграє інтонація?

5.    Чому Голобородько у своїй творчості звернувся до вільного вірша?

ПІД ДОЩЕМ ДИТИНСТВА

Дитячі спогади найчастіше зберігають усе світле й радісне, відсіюючи натомість біль і страждання. Так уже влаштована наша пам’ять: враження дитинства і юності, що позначені оптимізмом та відчуттям душевного комфорту, надають вагому духовну підтримку в непростому дорослому житті, стають для багатьох людей своєрідним психологічним оберегом. Можливо, саме про це пише Василь Голобородько у своїй загадковій поезії «З дитинства: дощ»?

Навіть якщо перше прочитання не дозволяє скласти чіткого враження, нас усе одно заворожує загальний позитивний настрій, захоплюють незвичні зорові образи та яскрава кольорова палітра твору. Дивним здається цей дощ із зеленим волоссям, у яке вплітається все навкруги — неначе в казці, немов у чарівному світі дитинства...

Це вірш про щастя, яке переживає людина лише в дитячих літах, і згадує згодом про нього як про щось найдорожче. Про щастя єднання з рідним довкіллям, із батьківським домом, який для дітей завжди наповнений теплом любові, немов гніздо для пташенят. Шлях до батьківської домівки, дерево над дорогою, череду корів, річку

на видноколі — усі ці зорові образи поєднує чарівний дощ у цілісну панорамну картину комфортного простору, у якому людина по-справжньому почувається собою. Ліричний герой цього твору простує уявною дорогою, «що веде до батьківської хати», відновлює у своїй пам’яті казкові простоту й гармонію дитинства.

І    З ДИТИНСТВА: ДОЩ

Я уплетений весь до нитки у зелене ВОЛОССЯ ДОЩІ',

уплетена дорога, що веде до батьківської хати, уплетена хата, що видніється на горі, як зелений птах,

уплетене дерево, що притихле стоїть над дорогою, уплетена річка, наче блакитна стрічка в дівочу косу,

уплетена череда корів, що спочивають на тирлі.

А хмара плете і плете

зелене волосся дощу, холодне волосся дощу.

Але усім тепло,

усі знають: дощ перестане,

і хто напасеться, хто набігається,

хто нахитається,

хто насидиться на горі,

хто належиться,

а хто прийде додому

у хату, наповнену теплом, як гніздо.

1963

..........Аналізуємо художній твір....................................................

1.    Яке враження справила на вас поезія Василя Голобородька «З дитинства: дощ»?

2.    Що символізує дощ у вірші Василя Голобородька?

3.    Опишіть зорові образи твору. Який цілісний малюнок вони складають?

4.    Визначте роль спогадів у вірші.

5.    Яку роль у творі відіграє образ батьківського дому?

в. Що нового ви дізналися про тему дитинства в українській поезії?

МАГІЯ ПОЕТИЧНОГО СЛОВА

Творчість Василя Голобородька повертає первісне значення звичним словам. Його поезії чимось нагадують давні замовляння, що наділяють слово магічним змістом. Сьогодні вираз «магія слова»

сприймається нами як ефектний художній образ. А в давні часи наші предки вірили, що слово має священне значення та магічну силу, за допомогою якої можна впливати на світ і змінювати його.

Схожу віру в слово сповідує поет Василь Голобородько, що й засвідчують вірші «Наша мова» й «Теплі слова». Для нього рідна мова — це не лише засіб спілкування. Єднаючи українців, мова з покоління в покоління зберігає й відтворює духовну неповторність нашого народу, надає кожному з нас усвідомлення спільної історичної долі. Немов у велику родину, українці «вплетені» своєю мовою до втаємниченого кола, у якому кожне слово «проспіване» й записане в духовному Літописі. І в товаристві, і на самоті це слово завжди залишається з нами як життєдайна сила, без якої люди стають слабкими і вразливими перед будь-якими загрозами.

НАША МОВА

кожне слово нашої мови проспіване у Пісні тож пісенними словами з побратимами у товаристві розмовляємо

кожне слово нашої мови записане у Літописі тож хай знають вороги якими словами на самоті мовчимо

1992

.....Аналізуємо художній твір....................................................

1.    Яке враження справила на вас поезія Василя Голобородька «Наша мова»? Як ви розумієте вираз «магія слова»?

2.    Які образи створює поет у вірші «Наша мова»? Що означають ці образи?

3.    Чому рідна мова допомагає духовному зростанню людини?

.....Досліджуємо самостійно.....................................................

4.    Подивіться уважно на текст твору «Наша мова». Які особливості в записі цього вірша ви помітили?

5.    Які слова поет пише з великої літери? Поміркуйте, чому поет виділив саме ці слова й чому саме так.

(>. Які правила пунктуації порушив поет у вірші «Наша мова»? Поміркуйте, чому поет знехтував правилами пунктуації.

.....Запрошуємо до дискусії......................................................

7. Коли критики та науковці характеризують творчу манеру Василя Голобородька, то найчастіше вживають слова «оригінальність і простота висловлення». Доведіть або спростуйте думку науковців і критиків.

ТЕПЛІ СЛОВА НАШОЇ БАТЬКІВЩИНИ

У вірші Голобородька «Теплі слова» передається щире патріотичне почуття. Що ж може означати образ «теплих слів»? Усім добре відомі теплі стосунки між рідними і друзями: ми завжди радіємо, коли чуємо від них тепле слово підтримки. Також теплі слова зміцнюють мир і злагоду в родині. Але виявляється, існують і такі «теплі слова», які сприяють духовному єднанню всього народу. Назва річки нагадає комусь зворушливу сцену прощання з відомої пісні «їхав козак за Дунай». Слово «коровай» збудить в уяві образи золотої ниви, весільного обряду, а «Змій» навіє спогади про почуті в затишку рідної оселі казки. Саме ці «теплі слова» нашої мови, зігріваючи холодний світ навколо нас, творять у душі кожного українця привабливий образ батьківщини.

ТЕПЛІ СЛОВА

Співаймо пісні про кохання,

щоб не вмерло слово «Дунай»,

гуляймо весілля своїм дітям,

щоб не вмерло слово «коровай»,

розповідаймо казки своїм онукам,

щоб не вмерло слово «Змій» —

наповнюймо

цей холодний всесвіт

теплими словами нашої мови,

які народжуються разом із диханням.

1995

..........Аналізуємо художній твір....................................................

1.    Поясніть вираз «теплі слова».

2.    Які «теплі слова» згадує Василь Голобородько у своєму вірші?

3.    Які емоції викликають ці слова в автора та читачів?

..........Ділимося читацьким досвідом..............................................

4.    Чи доводилося вам раніше читати неримовану поезію?

5.    Як ви сприймаєте вільний вірш?

6.    Що сприймається легше: римовані чи написані вільним віршем поезії?

7.    Які емоції викликали у вас твори Голобородька?

.....Готуємо проект................................................................

8.    Підготуйте проект за темою «Теплі слова нашої мови». Візьміть участь в інтерактивному конкурсі проектів.

ШІворчістпь сучасних поетів

Що ми розуміємо під сучасною українською літературою? На це запитання непросто знайти чітку й однозначну відповідь. Найпростіше визначення: це художні твори останніх десятиліть про життєві проблеми, які хвилюють українців. Якщо класична література, пройшовши випробування часом, сприймається як щось безумовно вартісне, то оцінка сучасного мистецтва часто залежить від особистих уподобань читачів. Важко судити, чи збережуться ті твори, які захоплюють нас сьогодні, у культурній пам’яті наступних поколінь. Слід визнати, що наше ставлення до сучасної літератури оціночне й дуже суб’єктивне.

Сучасна українська поезія — це творчість перехідної доби. Сьогодні ми спостерігаємо стрімкий розвиток інформаційних, політичних, соціальних та інших технологій. Те, що в минулому столітті сприймалося як наукова фантастика, стає буденною частиною нашого життя. Виникає гостра потреба осмислити становище людини в цьому новому світі, визначити, чи існує в часи змін щось незмінне і стабільне, якась надійна життєва основа людського буття. Проблема людини у великому мінливому світі, привертає особливу увагу українських митців слова. Сучасні поети глибоко переймаються питаннями збереження духовності й національної самобутності як важливих чинників у житті гармонійно розвиненої особистості.

Переживаючи спільні з більшістю європейських країн процеси, Україна має також і свої особливі риси перехідної доби. Вони пов’язані з подоланням негативної спадщини радянських часів, коли штучно насаджувалися фальшиві моральні цінності та заперечувалися національні ідеали. За останні десятиліття українська поезія зазнала суттєвого тематичного оновлення. Позбуваючись ідеологічних обмежень, вона звертається як до гострих актуальних питань, так і до проблем філософського характеру. Українські митці сприяють вихованню духовно вільних людей, які не бояться висловлювати свою думку та обстоювати справедливість. Осмислюючи проблеми духовності, поети нагадують читачам, що в нашому житті не все купується за гроші, а накопичення самих лише матеріальних цінностей ніколи не зробить людину щасливою.

Намагаючись осмислити сучасність, поети часто порушують філософські питання про сенс життя і призначення людини. Відповідно, особливого розвитку набуває філософська та філософсько-релігійна лірика.

У художніх пошуках відчутно ускладнюється образне мислення. У ньому органічно поєднуються питомі українські риси та впливи західноєвропейської культури. Поширюється вільний, тобто неримо-вании вірш, який найліпше відображає дух сучасності з н перехідним мінливим характером.

Важливо пам’ятати, що сучасна поетична творчість — живий процес, складний і багатогранний. Однак, попри всю свою розмаїтість, цей процес неможливий без культурної спадкоємності та непорушного зв’язку з національною духовною традицією.

..........Опрацьовуємо прочитане....................................................

1.    Яку літературу вважають сучасною?

2.    Чим сучасна література в читацькому сприйнятті відрізняється від класичної?

3.    Які риси сучасного життя найпомітніше позначилися на розвитку літератури?

4.    Які проблеми порушуються в сучасній поезії? Яке місце в сучасній поезії посідає проблема духовності?

.5. Чому в сучасній поезії особливого поширення набув вільний вірш?

.....Ділимося читацьким досвідом..............................................

6.    Яких сучасних письменників ви знаєте?

7.    Що впливає на ваше ставлення до сучасної літератури?

8.    Чи залежить розвиток літератури від новітніх технологій?

.....Готуємо проект-...............................................................

9.    Підготуйте проект за темою «Поети сучасної України». Візьміть участь в інтерактивному конкурсі проектів.

 

Це матеріал з Підручника Українська Література 8 Клас Борзенко

 

Автор: evg01 от 24-08-2016, 10:36, Переглядів: 12600