Культура Іспанії. Художня культура 11 клас
Іспанія має прекрасну художню спадщину. Література, живопис, архітектура, музика — у цих видах мистецтва іспанський народ найяскравіше виявив свою самобутність. Унікальність художньої культури Іспанії пояснюється багатством мистецьких традицій, що сформувалися під впливом античної, арабської та європейської культур, які в різні часи панували на Піренейському півострові. Свідченням цього є пам'ятки архітектури: римські руїни в Меріде й Таррагоні, палац Альгамбра, будівлі мудехар, готичні собори й замки.
Видатних митців Іспанії, окрім надзвичайної талановитості, завжди відрізняли неординарне світосприйняття та сміливий підхід до вирішення творчого завдання. В образотворчому мистецтві це чудові живописці Ель Греко, Дієго Веласкес, Франсіско Гойя, Пабло Пікассо, Сальвадор Далі, в архітектурі — неперевершений Ан- тоніо Гауді.
Асиміляція східної і західної культур — підґрунтя мистецтва Іспанії
Іспанська культура являє собою унікальний синтез античної, арабської, європейської і, звичайно, самобутньої національної культури. Середньовічне мистецтво Іспанії значно відрізняється від європейського через багатовікове арабське панування. Ісламська культура лишила помітний слід в Іспанії.
Панування арабів на Піренейському півострові, починаючи з 711 р., протягом восьми століть сприяло створенню неповторного поєднання двох великих культур — східної та західної. Серед архітектурних пам'яток світову популярність здобули палац Альгамбра в Гранаді, мечеть у Кордові (найбільша після знаменитої Кааби в Мецці мечеть світу), мінарет Ла Хіральда в Севільї.
Готичний шрифт
Готичний шрифт — це рукописний шрифт, що виник у Франції та Німеччині в середині XI ст. Іспанія, маючи тісні політичні та релігійні зв'яки з цими країнами, також запозичила готочний шрифт. Існує багато варіантів його написання, проте характерні особливості готичного шрифту — це видовжена форма та своєрідна «ламаність» літер.
Готичний шрифт надзвичайно важкий для виконання. Каліграф повинен домогтися оптично однакових проміжків між усіма вертикальними рисками, а також правильного співвідношення цих проміжків із товщиною рисок.
Текстура — це перший (і основний) різновид готичного письма. Він отримав свою назву завдяки рівномірному розташуванню на сторінці.
Протягом XIII ст. в Італії та Іспанії текстурні форми письма почали змінюватися. У XIV ст. виник і почав розвиватися інший вид готичного письма — ротунда, значно ширший від текстури шрифт, без ромбоподібних закінчень. У ньому зберігаються заокруглення, а письмо світліше, ніж текстура. Нині готичні шрифти використовуються з декоративною метою, а також для певних математичних позначень.
Видатні живописці Іспанії
Живопис Іспанії набув найбільшого розквіту у XVII ст. як «золотий вік» іспанської культури. У той час творили видатні художники Ель Греко, Дієго де Сільва Веласкес.
Ель Греко (Доменікос Теотокопулос). Розквіт живопису, що почався в Іспанії в XVI ст., пов'язаний з роботами блискучого живописця Ель Греко. Він писав переважно на замовлення монастирів і церков міста Толедо і став засновником толедської школи живопису.
Ель Греко вчився в Тиціана у Венеції й перебував також під сильним впливом Тінторетто як майстра Відродження. Потім він переїхав до Рима, де витвори італійських майстрів Рафаеля й Мікелан- джело надихнули його до створення ранніх робіт.
Ель Греко — художник доби маньєризму, що настала після Відродження й визначалася втратою в мистецтві ренесансної гармонії між тілесним і духовним, природою та людиною. Його релігійні картини мають відчутний вплив маньєристів Риму, але талановитий митець час від часу перетинав вузькі межі маньєризму, наповнюючи свої полотна деталями, композиційними схемами та особистими знахідками.
Ель Греко здійснив справжній переворот у живописі. Він єдиний із видатних європейських художників, який неповторно поєднав символічний світ візантійських ікон із гуманістичним світоглядом епохи Відродження. Прикладом може слугувати картина, написана митцем 1586 р. для церкви св. Фоми в Толедо — «Поховання графа Оргаса», один із найвідоміших шедеврів іспанського живопису. У картині найбільш виразно втілено характерне для Греко поєднання земного з небесним. Ель Греко — неперевершений майстер колориту.
Специфічний стиль майстра утверджувався через невеликі картини з життя Христа та Марії, які в безлічі невловимо мінливих авторських повторень розросталися в цілі серії. Усі їхні персонажі, як і сам автор, одержимі ідеєю духовного пошуку та подвижництва. Такими є герої його картини «Апостоли Петро та Павло» — лагідний Петро та войовничий Павло, як два боки власної душі Ель Греко.
Дієго Веласкес. Найбільшого розквіту іспанський живопис досягнув у творчості Дієго Родрігеса де Сільва Веласкеса, одного з найкращих художників європейського мистецтва епохи бароко. Яскрава риса його творчості, що не була характерною для мистецтва того часу, — застосування реалістичного методу. Веласкес відійшов від ідеалістичного зображення життя і звернувся до реальної дійсності, розширивши тим самим тематику живопису та сприяючи розвитку в ньому різних жанрів, зокрема побутового.
Уже в ранній період творчості Веласкес звернувся до поширеного в Іспанії жанру живопису — «бодегонес», зображуючи невигадливі сцени життя простих людей у повсякденній обстановці народного побуту («Сніданок», «Водонос»). І навіть пізніше, коли був придворним живописцем Філіппа IV, у своїх творах митець також дотримувався принципу життєвості. Наприклад, у картині «Меніни», зображуючи маленьку інфанту Маргариту в оточенні придворних, Веласкес представив глядачеві не парадний портрет, а затриману мить повсякденного життя. У лівій частині кімнати художник зобразив себе під час роботи над парадним портретом королівського подружжя, про присутність якого можна здогадатися лише за ледве помітним відображенням у дзеркалі.
Значення Д. Веласкеса для європейського живопису важко переоцінити. Винайдення художника в галузі композиції, кольору та світла вплинули на живопис ХУПІ-ХІХ ст.
Франсіско-Хосе де Гойя. Цей митець уславив образотворче мистецтво Іспанії початку XIX ст. Смілива новизна художньої мови, гостра виразність ліній, контрастів світла й тіні, поєднання гротеску й реальності, алегорії та фантастики, соціальної сатири і тверезого аналізу реальності — знакові риси живопису Ф. Гойї.
Найбільшого розквіту творчість Гойї набула в портретному жанрі, у якому він виразив найглибші особисті риси характеру й почуття своїх моделей: самотність («Портрет сеньйори Бермудес»), мужнє протистояння й виклик навколишньому світу («Портрет Ф. Гіймарде»). Із дивовижною силою іронії художник зобразив гордовитість, фізичне і духовне убозтво королівської сім'ї у груповому портреті «Сім'я Кар- ла IV». Глибоким історизмом, пристрасним протестом пройняті великі картини Гойї, присвячені боротьбі проти французької інтервенції («Повстання 2 травня 1808 р. в Мадриді», «Розстріл повстанців у ніч на 3 травня 1808 року»).
Час показав, що Гойя був найвидатнішим іспанським художником із часів так званої іспанської «золотої доби». Гойя, що замолоду навчався класичного стилю в малярстві, одного дня став продовжувачем венеціанських та барокових традицій, що сталося під впливом його захоплення від робіт Д. Веласкеса.
Завдяки силі свого таланту та творчій сміливості Гойя створив нове обличчя живопису. Він надихнув символістів, імпресіоністів, сюрреалістів.
Сальвадор Далі. Мистецтво Сальвадоре Далі виростає саме із сюрреалістичної естетики, у якій він знайшов близькі йому мотиви, такі, як почуття загубленості людини у величезному світі. Сюжети, що переходять з однієї картини Далі в іншу, відкривають усесвіт його особистих переживань. Усі вони знайшли відображення в поемах і фільмах, знятих у співпраці з Бюнюелем («Ан- далузький пес», «Золотий вік»).
У 1936 p. С. Далі здійснив несподіваний поворот до італійського класицизму. У своїй творчості Далі звертався до найрізноманітніших джерел — нідерландського реалізму, італійського бароко, абстракціонізму, поп-арту. Із 1970-х років живописець нерідко вдавався до методів, що дозволяли якомога реальніше передати рельєфність (на зразок голографії або стереоскопії).
Антоніо Гауді — видатний каталонський архітектор, більшість творів якого зведено в Барселоні.
Початок творчої біографії Гауді припав на останню третину XIX ст. В Європі на той час спостерігався надзвичайний розквіт неоготично- го стилю, і молодий митець захоплено наслідував ідеї ентузіастів неоготики — французького архітектора й письменника Віолле-ле-Дюка та англійського критика й мистецтвознавця Джо- на Раскіна. Проголошена ними декларація «Декоративність — початок архітектури» повністю відповідала власним думкам і уявленням Гауді, творчий почерк якого з роками ставав абсолютно неповторним.
У період ранньої творчості Гауді збудовані його перші, багато декоровані споруди, що належать до раннього модерну: «стилістичні близнюки» — ошатний будинок Вісенс
(Барселона), химерний Ель Капрічо (Комільяс, Кантабрія) та компромісний псевдобароковий будинок Кальвет (Барселона).
Однак вирішальною для реалізації задумів молодого архітектора виявилася його зустріч із меценатом Е. Гуелем. Антоніо створив для родини Гуель ряд оригінальних будівель та архітектурних ансамблів, що визнаються справжніми шедеврами, серед яких будівлі фантастичного парку Гуель (Барселона).
Вінцем творчості геніального архітектора став Храм Святого Сімейства в Барселоні. Митець присвятив своєму творінню більшу частину життя, але так і не встиг його закінчити. Цей грандіозний архітектурний витвір мав стати головним центром католицької релігії.
За задумом архітектора, у Храмі Святого Сімейства заплановано три фасади. Східний присвячений Різдву, західний — Страстям Господнім, південний, найвизначніший, — Воскресінню. Сам Гауді встиг закінчити лише фасад Різдва.
Автор: admin от 15-02-2013, 23:16, Переглядів: 32481