Народна Освіта » Хімія » Умови виникнення ти припинення горіння. Маркування небезпечних речовин

НАРОДНА ОСВІТА

Умови виникнення ти припинення горіння. Маркування небезпечних речовин

Життя - це горіння.

А. Лавуазьє

Опрацювавши матеріал параграфа, ви зможете:

• називати умови виникнення й припинення горіння;

• наводити приклади маркування небезпечних речовин;

• дотримуватися запобіжних заходів під час використання процесів горіння.

Умови виникнення та припинення горіння цікавили людину із часів її першого знайомства з вогнем. Що саме потрібно для виникнення горіння? Насамперед - речовини, між якими відбуватиметься реакція, тобто горюча речовина та кисень. Вони мають тісно контактувати між собою, однак цього часто замало. Дрова у грубці не загоряються самі, хоча навколо них - повітря, яке містить кисень. Їх потрібно запалити, тобто довести температуру деревини до такої, щоб почалася її взаємодія з киснем. Для цього не потрібен безпосередній контакт дерева з вогнем (рис. 22.1).

 

Поясніть за малюнком, як аборигени домагаються підвищення температури для видобування вогню.

 

 

Температура займання різних речовин неоднакова. Гас загоряється за 400 °С, сірка - за 450 °С, деревний пил -за 610 °С, білий фосфор - за 45-60 °С (залежно від ступеня його здрібнення).

Для продовження горіння, що почалося, подальше нагрівання вже не потрібне. Речовина нагрівається за рахунок тепла, яке виділяється внаслідок горіння. Під час горіння палива виділяється прихована в ньому хімічна енергія - теплова та світлова.

Щоб почалося горіння скіпки, потрібно ввести її кінчик у полум’я пальника. У цьому місці деревина нагрівається до потрібної температури і загоряється. Найближча до вогню ділянка скіпки нагрівається від тепла, що виділяється внаслідок горіння. Процес поширюється все далі й далі, захоплюючи нові й нові ділянки скіпки.

Інколи горюча речовина сильно здрібнена. Тобто є тонким порошком (вугільний, цукровий, борошняний пил) або дрібними розпорошеними в повітрі краплями (аерозоль гасу, бензину). Унаслідок підпалювання таких сумішей речовин з повітрям тепло швидко поширюється на всі боки. Уся суміш миттєво нагрівається до температури займання. Відбудеться швидке згоряння - спалах (рис. 22.2).

 

Рис. 22.2. Тонкий жовтий пилок спор плауну (лікоподій) застосовують у фармації для пересипання пігулок. Купку цієї речовини не завжди вдається підпалити сірником. Натомість розпорошений у повітрі лікоподій спалахує миттєво

 

Отже, для виникнення горіння потрібний тісний контакт горючої речовини з повітрям і нагрівання до температури займання. Якщо хоча б однієї із цих умов не буде дотримано, горіння не виникне. Зрозуміло, що для запобігання виникненню горіння досить порушити хоча б одну із зазначених умов.

Щоб припинити горіння палива в топках печей або послабити горіння, скорочують приплив кисню, закриваючи піддувало.

 

На умови припинення горіння зважають під час гасіння пожеж (рис. 22.3). Якщо горить дерев’яний будинок, намагаються баграми видалити з вогню горючі матеріали. Вогонь засипають піском, накривають цупкою тканиною, заливають водою, піною. Вода, потрапляючи на палаючу речовину, знижує її температуру, водяна пара, що утворюється, перешкоджає доступу повітря.

 

Наше життя неможливе без процесів горіння. Тож кожен має знати умови виникнення та припинення горіння, прийоми безпечного поводження з горючими та вогненебезпечними речовинами.

Марковання небезпечних речовин - важливий чинник захисту споживача, його здоров’я, довкілля тощо. Безпечне використання речовин передбачає їхнє розпізнавання, розуміння небезпеки, яку вони становлять для здоров’я людини і навколишнього середовища, розроблення засобів контролю їхнього вмісту в споживчих товарах. Ці відомості мають бути оформлені так, щоб головна інформація про ризики та застережні заходи була виділена й надана споживачеві у доступній формі. Важливим аспектом реалізації конституційного права громадян на інформацію є зрозуміле та чітке марковання товару (рис. 22.4).

Рис. 22.4. Марковання небезпечних речовин. 1. Вибухонебезпечна речовина. 2. Пожежонебезпечна речовина, окисник. 3. Пожежонебезпечна речовина, легкозаймиста. 4. Отруйна речовина. 5. Шкідлива для здоров’я подразнювальна речовина. 6. Їдка речовина. 7. Небезпечна для довкілля речовина

 

Марковання — це інструмент, який допомагає споживачеві зробити свідомий вибір.

Цікаво і пізнавально

Запровадження «Глобально збалансованої системи класифікації маркування хімікатів» - Globally Harmonized System of Classification and Libelling of Chemicals (GHS) - має на меті забезпечення інформацією про фізичну небезпеку та токсичність хімікатів для поліпшення захисту здоров’я людини та довкілля під час поводження з ними, їхнього транспортування та використання.

Розглянемо докладніше, як маркують засоби побутової хімії і речовини у їхньому складі. Етикетка має містити назву товару, відомості про його склад, інструкцію щодо безпечного використання, застережний знак і його словесну інтерпретацію (поміркуйте, чому на засобах для миття посуду немає застережних знаків), відомості про виробника (поясніть, для чого). Свідомий споживач повинен узяти до уваги інформацію на етикетці та неухильно виконувати інструкцію з безпечного використання товару, щоб мінімізувати ризики, пов’язані із цим.

ПРО ГОЛОВНЕ

Для виникнення горіння потрібний тісний контакт горючої речовини з повітрям (киснем у його складі) і нагрівання до температури займання. Для продовження горіння потрібне подальше нагрівання горючої речовини.

Для припинення горіння треба видалити горючу речовину, охолодити її нижче від температури займання, перекрити доступ кисню.

Кожна людина має знати умови виникнення й припинення горіння, прийоми безпечного поводження з горючими та вогненебезпечними речовинами.

Уміння читати марковання небезпечних речовин й правильно його розуміти потрібне кожній людині.

Перевірте себе

1. Що потрібно для виникнення горіння?

2. Чи однакова температура займання різних речовин?

3. Від чого залежить швидкість згоряння речовин?

4. Як можна припинити горіння?

5. Як маркують небезпечні речовини?

Застосуйте свої знання й уміння

6. Чому небезпечно захаращувати виробничі площі купами промасленого ганчір’я?

7. Для чого маркують небезпечні речовини?

8. Чому спочатку потрібно викликати пожежних, а не братися гасити вогонь самотужки?

9. Чому не можна гасити водою та пінним вогнегасником електроприлади під напругою?

10. Чому в разі пожежі на газо- або нафтопроводі закривають засувки й припиняють подачу газу чи нафти до місця розриву трубопроводу, де сталася пожежа?

11. Принцип дії установок азотного пожежогасіння полягає у створенні в приміщенні середовища зі зниженим умістом кисню - менше 10 %. Чому горіння припиняється?

12. Складіть узагальнювальну схему «Умови виникнення і припинення горіння».

13. Поясніть зміст рядків з поеми Тита Лукреція Кара «Про природу речей»:

В горах високих, однак, - заперечити можеш, - буває,

Під невгамовного вітру поривами розколихавшись,

Так уже сильно дерева сусідні верхів’ями труться,

Аж забуяють нараз їхні маківки квітом вогненним.

14. Прочитайте уривки літературних творів, визначте, які умови виникнення горіння описано в них та які умови припинення горіння застосовували для гасіння полум’я дійові особи епізодів.

а) Сліпий дідусь з бандурою втікав. Бандура горіла, він її руками гасив, від бандури зайнялася борода. Дід робився подібним до огненного стовпа. Мотря припала до нього. Скинула жупан і обгорнула бандуру, Любов Хведорівна долонями гасила обсмалене дідове волосся. Огненний стовп погасав. Богдан Лепкий. «Мазепа».

б) Але що могли зробити ці люди? Бігали, носили відрами воду, хлюпали на вогонь, а він горів усе дужче. Суха солома, як порох, бралася враз огнем, скоро він до неї доторкався. Борис Грінченко. «Серед темної ночі».

в) Бетонної смуги буде так мало, що при посадці горітиме гума на колесах літака, з них полум’я збиватимуть вогнегасниками... Олесь Гончар. «Берег любові».

15. Поясніть застережні знаки на етикетках хімікатів (рис. 22.5, 1, 2).

Рис. 22.5.1. Бензин «Калоша» - розчинник. 2. Металеві контейнери з пестицидами (пестициди - отруйні речовини для боротьби із шкідливими організмами)

Творча майстерня

16. Проаналізуйте марковання побутових хімікатів, які використовує ваша родина. Підготуйте презентацію «Увага: побутова хімія».

17. Розробіть інструкцію з безпечного використання легкозаймистих, отруйних, їдких засобів побутової хімії.

Дізнайтеся більше про умови виникнення й припинення горіння (с. 180).

 

Це матеріал з підручника Хімія 7 клас Лашевська

 

Категорія: Хімія

Автор: admin от 12-02-2017, 11:44, Переглядів: 7392