Народна Освіта » Географія » Урок 12. Географічне положення, дослідження та освоєння Африки

НАРОДНА ОСВІТА

Урок 12. Географічне положення, дослідження та освоєння Африки

Мета: сформувати уявлення учнів про особливості географічного положення материка, визначити координати крайніх точок, ознайомити з історією дослідження та освоєння Африки; розвивати образне і логічне мислення, зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, вміння висловлювати думки; виховувати комунікабельність та відповідальність. Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, роздавальний матеріал, контурні карти, зошит для

практичних робіт.

Очікувані результати: учні зможуть: називати мандрівників, які сприяли відкриттю південного і східного узбереж Африки, розповідати про внесок у дослідження материка д. Лівінгстона, Г. Стенлі, Є. Ковалевського; характеризувати географічне положення материка; називати та показувати на карті крайні точки материка, найбільші острови, півострови, моря, затоки, протоки, океанічні течії поблизу узбережжя; визначати протяжність материка з півночі на південь та із заходу на схід.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Кросворд

Розв’яжіть кросворд, і у виділених клітинках прочитаєте назву материка, який ми розпочнемо вивчати на сьогоднішньому уроці.

1. Вітер, що протягом року дме від поясів низького тиску до поясу високого тиску.

2. Відносно стійка ділянка земної кори.

 

3. «Друга мова» географії.

4. Ділянка платформи, в межах якої кристалічний фундамент виходить на денну поверхню або перекритий незначною товщею осадових порід.

5. Частина світу, яку називали Новим Світом.

6. Багаторічний режим погоди.

Вступне слово вчителя

Назва материка Африка з латини перекладається як «безморозна» або «та, що не знає холоду». І дійсно, для більшої частини материка поділ на зиму й літо є умовним. Для цього континенту характерні значні природні контрасти. Наприклад, на екваторі в горах можна потрапити в царство снігу і льоду — гірське зледеніння. А найбільш жарку пустелю земної кулі, що розташована в Африці, перетинає одна з найдовших річок планети. У деяких місцях континенту роками не випадає жодної краплини дощу, а в інших — щодня бувають зливи.

(Учитель оголошує тему й основні етапи роботи на уроці, разом з учнями визначає мету і завдання уроку відповідно до його теми.)

Ііі. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Географічне положення Африки Робота з підручником (за варіантами)

Опрацювавши відповідний матеріал підручника й карти атласу, учні заповнюють пропуски в тексті. Після виконання завдання вчитель зачитує правильні відповіді, семикласники виправляють помилки, обмінюються картками й ознайомлюються з їх текстом.

I варіант. Африка — ... за розмірами материк у світі (площа з островами становить) ... . Вона лежить симетрично щодо ... — від 37° пн. ш. до 35° пд. ш. Це один із небагатьох материків, який розташований в усіх . півкулях. . частина материка вдвічі ширша за ., і її протяжність із заходу на схід становить ... . Материк омивають Атлантичний океан на ... й Середземне море цього океану на ..., на сході та півдні — ... океан.

II варіант. Африку омивають ... течії (Гвінейська та Ангольська на заході й . на південному сході) та . (Бенгельська на півдні й заході та Сомалійська на ...). Від Євразії Африку відділяють Середземне море (на ...) та ... море (на північному сході); від ... — вузька й неглибока Гібралтарська протока. Вузький Суецький перешийок з’єднує Африку з ... . У XIX ст. через перешийок прокладено ... . Західні береги материка омиває ... затока.

Цікавий факт

ЗАГАДКА ЧЕРВОНОГО МОРЯ

Червоне море тонкою смужкою простягнулося від північного заходу на південний схід Африки. Із космосу воно виглядає вузькою протокою між Африкою та Азією: за найбільшої ширини 350 км його довжина становить 2350 км. Море характеризується значними глибинами, що досягають у центральній частині майже 3000 м. існує безліч місць, де берег обривається відразу на 800 м. Такі незвичайні цифри пояснюються походженням Червоного моря. Це гігантський розлом у земній корі, який у геологічному масштабі часу утворився порівняно недавно — лише 40 млн років тому. Підводні вулкани є однією з причин того, що Червоне море — найтепліше на Землі. Крім того, воно ж і найсолоніше. У це море не впадає жодна річка, а дощі бувають не частіше, ніж у пустелі. Лише регулярне надходження води з Індійського океану через Баб-ель-Мандебську протоку зберігає його постійний рівень, інакше воно могло б просто випаруватися.

Море дістало таку назву ще у давнину. Грецький історик Страбон, який подорожував Аравією більш ніж 2000 років тому, повідомляв, що «дехто називає це море Червоним за кольором води (внаслідок заломлення світла полуденного сонця) або від гір, забарвлених у червоний колір палючим жаром». Сьогодні вважають, що червонуватий відтінок моря пов'язаний із сезонним цвітінням мікроскопічних водоростей.

2. Історія дослідження та освоєння материка Розповідь учителя

Північні береги Африки були добре відомі вже народам Стародавньої Греції та Фінікії. Досвідчені фінікійські моряки плавали не тільки Середземним морем, а й виходили в Атлантичний океан і навіть плавали вздовж північно-західних берегів Африки. Існують відомості, що фінікійці першими за дорученням єгипетського фараона близько 600 р. до н. е. здійснили плавання навколо Африки. Від єгиптян і фінікійців часткові відомості про природу й населення перейшли до греків і римлян.

Завдання і запитання

1) Пригадайте з курсу географії шостого класу, хто такий Генріх Мореплавець і який внесок він здійснив у дослідження й освоєння західного та південного узбереж Африки.

2) Чи можна стверджувати, що Генріх Мореплавець створив передумови для відкриття морського шляху до Індії? Чому? Відповідь обґрунтуйте.

3) Що вам відомо про подорожі португальців під керівництвом Бар-толомеу Діаша? Якої крайньої південної точки материка він дістався? Чому вона була названа мисом Доброї Надії?

Розповідь учителя

Для європейської географії справжні наукові дослідження материка пов’язані з епохою Великих географічних відкриттів. На початку XV ст. португальські мореплавці проклали шлях уздовж західних берегів Африки. У 1497—1498 рр. караван суден під командуванням Васко да Гами, шукаючи морський шлях до Індії, обігнув материк і вийшов

з Атлантичного океану в Індійський. Морський шлях до Індії був здійснений, а західні й східні береги Африки вперше досліджені.

Від XVI ст. європейські работоргівці стали вивозити із Західної Африки рабів до Америки. Наприкінці XVII — на початку XIX ст. зацікавлення Африканським континентом почали виявляти Англія, Франція та інші європейські країни.

Тривалий час внутрішні, важкодоступні, райони материка залишалися невідомими. У ХІХ ст. англійський лікар та мандрівник Давид Лі-вінгстон перетнув Південну Африку із заходу на схід. Він здійснив плавання річкою Замбезі та відкрив на ній водоспад, який назвав на честь тодішньої королеви Великої Британії — Вікторії. Учений дослідив природу озер Ньяса і Танганьїка, описав місцеві види тварин і рослин. У 1849 р. він перетнув Калахарі і з’ясував, що це не пустеля, а напівпустеля.

Ім’ям Лівінгстона названі місто в Замбії, водоспади на річці Конго, гори в Східній Африці.

Досліджував Африку і наш співвітчизник Єгор Ковалевський. У 1827—1848 рр. його як гірничого інженера відрядили до Єгипту для пошуків родовищ золота. Виконавши своє завдання, Ковалевський багато подорожував та описав рельєф Ефіопського нагір’я. Він першим припустив, що головним витоком Нілу є не Голубий, як тоді вважали географи, а Білий Ніл, верхів’я якого слід шукати в екваторіальних районах.

Відомим американським журналістом та одним із найбільших природодослідників Африки ХІХ ст. був Генрі Стенлі. Він відкрив річку Конго та гірський масив Рувензорі, розв’язав загадку витоків Білого Нілу. Дослідження вченого відкрили шлях для колоніального захоплення внутрішніх частин Африки європейськими державами. Ім’ям Стенлі названо водоспад на річці Конго.

Академік АН СРСР Микола Вавилов у 20—30 рр. ХХ ст. був учасником та організатором експедицій зі збору культурних рослин у різних куточках планети, зокрема в Африці. У 1926 р. він прибув в Алжир, ознайомився з природою великого оазису Біскра в Сахарі, гірської області Кабілії та інших районів Алжиру, відвідав Марокко, Туніс, Єгипет, Сомалі, Ефіопію та Еритрею. Його в першу чергу цікавили давні осередки культурних рослин. У Ефіопії він зібрав понад 6 тис. зразків культурних рослин, зокрема 250 різновидів пшениці.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Запитання

Чому внутрішні райони материка тривалий час залишалися для європейців «білою плямою»? Відповідь обґрунтуйте.

Практична робота 2 «Визначення географічних координат крайніх точок та протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід»

1. За картою атласу визначте географічні координати крайніх точок Африки.

2. Обчисліть протяжність материка (у кілометрах) із півночі на південь уздовж меридіана 20° сх. д.

Порядок виконання завдання. Визначте географічну широту крайніх точок материка вздовж меридіана 20° сх. д. Оскільки материк перетинається екватором, то необхідно обчислити суму в градусах географічних широт крайніх точок материка вздовж меридіана 20° сх. д. Таким чином, отримаємо протяжність материка в градусах уздовж цього меридіана.

Знаючи, що довжина дуги в 1° меридіана на місцевості дорівнює 111,3 км, можемо знайти протяжність материка з півночі на південь уздовж меридіана 20° сх. д. у кілометрах. Для цього необхідно отриману суму в градусах помножити на 111,3 км.

3. Обчисліть протяжність материка із заходу на схід уздовж паралелі 20° пн. ш.

Порядок виконання завдання. Визначте географічну довготу крайніх точок материка вздовж паралелі 20° пн. ш. Оскільки материк перетинається нульовим меридіаном, необхідно знайти суму в градусах географічних довгот крайніх точок материка вздовж паралелі 20° пн. ш. Таким чином, отримаємо протяжність материка в градусах уздовж цієї паралелі.

Знаючи, що довжина дуги в 1° по паралелі 20° пн. ш. на місцевості дорівнює 96,5 км, можемо знайти протяжність материка із заходу на схід уздовж паралелі 20° пн. ш. у кілометрах. Для цього необхідно отриману суму в градусах помножити на 96,5 км.

Практична робота 3 «Позначення на контурній карті назв основних географічних об'єктів Африки»

Позначте і підпишіть на контурній карті такі об’єкти: 1) миси: Рас-Енгела, Рас-Гафун, Альмаді, Агульяс; 2) півострів Сомалі; 3) моря: Середземне, Червоне; 4) затоки: Гвінейська, Аденська; 5) протоки: Гібралтарська, Баб-ель-Мандебська, Мозамбіцька; 6) острів Мадагаскар.

Завдання

Заповніть пропуски в твердженнях або завершіть їх.

1. Африка — це єдиний материк, що майже посередині перетинається ... (екватором).

2. Африка розташована в жаркому тепловому поясі, між двома ... (тропіками).

3. За розмірами території Африка поступається лише ... (Євразії).

4. Протяжність Африки з півночі на південь становить ... (8000 км).

5. Західні береги Африки омиваються водами ... (Атлантичного океану).

6. Від Азії Африка відокремлена ... (рукотворним Суецьким каналом, Червоним морем та Баб-ель-Мандебською протокою).

7. Гібралтарська протока відокремлює Африку від ... (Європи).

8. Єдиним великим півостровом Африки є ... (Сомалі).

9. Острів Мадагаскар від материка відокремлений ... (Мозамбіцькою протокою).

10. Найбільшими затоками материка є Гвінейська та ... (Аденська).

11. Мис Агульяс — це крайня ... (південна) точка Африки.

12. Більша частина Африки розташована у ... (Східній) півкулі.

V. підсумки УРОКУ

 

(Учитель разом з учнями формулює основні висновки уроку.)

Африка розташована в усіх чотирьох півкулях, проте більша частина материка розташована у Східній півкулі.

Північна частина Африка набагато ширша за південну.

Африку майже посередині перетинає екватор.

Про східне узбережжя материка стало відомо після подорожі португальця Васко да Гами, який відкрив морський шлях до Індії.

Природу Африки свого часу досліджували Давид Лівінгстон, Генрі Стенлі, Єгор Ковалевський, Микола Вавилов.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Опрацюйте § 11 підручника.

 

Це матеріал посібника Сучасний майстер клас з Географії за 7 клас Шуліка К. С.

 

Категорія: Географія

Автор: admin от 29-01-2017, 12:16, посмотрело: 1841