Народна Освіта » Хімія » Урок 11. Хімічні формули речовин

НАРОДНА ОСВІТА

Урок 11. Хімічні формули речовин

Мета: сформувати уявлення про спосіб запису складу речовин; навчити записувати хімічні формули та читати їх; ознайомити з поняттям «формульна одиниця»; сформувати навички аналізувати якісний та кількісний склад речовин за хімічною формулою.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, моделі молекул.

Базові поняття та терміни: атоми, молекули, хімічний елемент, хімічна формула, формульна одиниця, індекс, коефіцієнт.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, частково-пошукові, інтерактивні, самостійна робота.

Структура уроку

I. організаційний момент 2 хв

II. Перевірка домашнього завдання 10 хв

III. Актуалізація опорних знань 2 хв

IV. Вивчення нового матеріалу 20 хв

1. Поняття про хімічні формули.

2. яку інформацію несе хімічна формула.

V. Узагальнення знань 9 хв

VI. Домашнє завдання 1 хв

VII. Підбиття підсумків уроку 1 хв

ХІД уроку -

I. організаційний момент

II. перевірка домашнього завдання

; Бесіда

— Дайте визначення хімічного елемента.

— Чим відрізняються поняття «атом» і «хімічний елемент»?

— Скільки хімічних елементів існує в природі? Скільки елементів відкрито вченими?

— Який елемент найпоширеніший у Всесвіті?

— Який елемент найпоширеніший у земній корі?

— Чому символи одних елементів складаються з однієї літери, а символи інших — із двох?

— Що називають періодом, групою Періодичної системи?

— Які періоди Періодичної системи називають малими, а які — великими?

0 Хімічний диктант

Проводиться перевірка знань символів хімічних елементів у вигляді диктанту: учитель називає елементи, а учні записують їхні символи.

III. актуалізація опорних знань

0 Бесіда

— З яких частинок складається речовина?

— Що таке молекули?

— Що використовують для позначення хімічних елементів?

— Чи можна за зовнішнім виглядом речовини сказати, з яких хімічних елементів вона складається? Чи можна за назвою речовини сказати, з яких хімічних елементів вона складається?

— Якщо відомо, з яких хімічних елементів складається речовина, що можна використовувати для позначення її складу?

0 Цілепокладання

Учитель називає тему уроку, просить сформулювати мету уроку, запитує в учнів, чи вважають вони важливою тему уроку.

IV. вивчення нового матеріалу

♦ Методична порада

Під час пояснень нового матеріалу вчитель пропонує виконувати завдання

для закріплення (біля дошки та індивідуально в зошитах). Завдання слід

заздалегідь підготувати на кожну парту або записати на дошці.

1. Поняття про хімічні формули

0 Розповідь учителя

Склад речовин записують за допомогою хімічних формул. При вивченні хімії дуже важливо навчитися складати формули хімічних речовин. Це своєрідна мова, не навчившись якої, ви не зможете «розмовляти». Буквами в цій мові є символи хімічних елементів. Вони можуть складатися у слова — хімічні формули, за допомогою яких хіміки всіх країн можуть спілкуватись один з одним.

Хімічна формула — це умовне позначення складу речовини за допомогою символів хімічних елементів та індексів.

Учитель пояснює суть хімічних формул та позначок, що використовуються для їх складання. Бажано продемонструвати за допомогою кулестрижневих моделей молекули тих сполук, про які йдеться в поясненні.

0 Завдання для закріплення

1. Запишіть за допомогою хімічних символів і цифр: а) молекула кисню, що складається з двох атомів Оксигену; б) молекула озону, що складається з трьох атомів Оксигену; в) атом Алюмінію.

2. Запишіть хімічні формули: а) азоту, якщо відомо, що його молекула складається з двох атомів Нітрогену; б) сірки, якщо відомо, що її молекула складається з восьми атомів Сульфуру.

0 Розповідь учителя

Учитель звертає увагу на те, що молекули деяких простих речовин двохатомні, їх формули слід запам’ятати: Н2, 02, N2, F2, С12, Вг2, ^2.

Запишемо хімічну формулу води — складної речовини. Молекула води складається з двох атомів Гідрогену Н й одного атома Оксигену О.

(Учитель демонструє модель молекули води.)

За допомогою хімічної формули склад води записується так:

Згідно з цими правилами формула сахарози (основний компонент цукру) складається у такий спосіб. У молекулі сахарози містяться дванадцять атомів Карбону, двадцять два атоми Гідрогену й одинадцять атомів Оксигену. Запишемо символи перелічених елементів і поставимо відповідні індекси:

0 Завдання для закріплення

Запишіть хімічні формули: а) вуглекислого газу, якщо відомо, що його молекула складається з одного атома Карбону та двох атомів Оксигену; б) природного газу, якщо відомо, що його молекула складається з одного атома Карбону та чотирьох атомів Гідрогену.

0 Розповідь учителя

Після вивчення правил запису хімічних формул необхідно пояснити, як читати ці формули. Для цього можна згадати про вимову символів хімічних елементів.

0 Завдання для закріплення

1. Прочитайте формули таких речовин: 02 (кисень), Н2 (водень), Fe (залізо), СаС03 (крейда, мармур), ^N03 (натрієва селітра), ^2С03 (сода), Н202 (перекис водню), Н^04 (сульфатна кислота), CaS04 (гіпс), Н2С204 (щавлева кислота), С6Н1206 (глюкоза), КМп04 (марганцівка), К2С03 (поташ), Са(0Н)2 (гашене вапно).

2. Запишіть формули речовин, які вимовляються таким чином: а) аш два ес о чотири; б) купрум о; в) плюмбум це о три; г) купрум о аш двічі; д) аргентум два о; е) алюміній два ес о чотири тричі.

0 Розповідь учителя

Якщо потрібно указати декілька окремих атомів або молекул, використовують коефіцієнти — цифри перед хімічною формулою. Коефіцієнт 1 не пишуть. Наприклад:

0 Розповідь учителя

Слід пам’ятати, що у речовин атомної та йонної будови не існує молекул, їх структурні частки з’єднані одна з одною. Але у цих речовин можна виділити окремий фрагмент, що повторюється. Хімічні формули таких речовин становлять собою запис складу найменшого фрагмента, що повторюється,— структурної, або формульної, одиниці.

Наприклад, залізо, як і інші метали, складається з атомів, тому структурна одиниця цієї речовини — атом Феруму. Отже, формула заліза — Fe. Алмаз складається з атомів Карбону, отже, його формула — С. Кварц складається з хімічно зв’язаних атомів Силіцію й Оксигену, причому на один атом Силіцію припадає два атоми Оксигену, тому формула кварцу — Si02. Кухонна сіль складається

з позитивно заряджених йонів Натрію і негативно заряджених йонів Хлору И-. У складі кухонної солі на один йон Натрію припадає один йон Хлору, отже, формула кухонної солі — ^О.

Учитель підкреслює особливий зміст індексу у формулах речовин з молекулярною та не молекулярною будовою. У формулах речовин з молекулярною будовою індекс указує число атомів хімічного елемента в кожній молекулі речовини, а в формулах речовин з немолекулярною будовою індекси виражають співвідношення числа атомів кожного елемента в сполуці.

Завдання для закріплення

1. Запишіть за допомогою хімічних символів і цифр формулу гіпсу, що складається з одного атома Кальцію, одного атома Суль-фуру та чотирьох атомів Оксигену.

2. Запишіть хімічні формули: а) питної соди, якщо відомо, що в її складі на один атом Натрію припадає один атом Гідрогену, один атом Карбону та три атоми Оксигену; б) канцелярського клею, якщо відомо, що в цій речовині на один атом Силіцію припадає два атоми Натрію і три атоми Оксигену.

3. Запишіть формулу формульної одиниці хлористого кальцію — речовини, розчин якої використовують як протиалергічний засіб, якщо відомо, що в цій речовині на кожні 125 атомів Кальцію припадає 250 атомів Хлору.

2. Яку інформацію несе хімічна формула Розповідь учителя

Кожна речовина має свою, властиву тільки їй формулу.

Хімічна формула речовини відображує її якісний і кількісний склад — тобто показує, атоми яких елементів і в якій кількості містяться у складі речовини.

Коли характеризують якісний склад частинки або речовини, то називають елементи, які її утворюють. Коли характеризують кількісний склад, то називають кількість атомів кожного елемента у формульній одиниці та визначають співвідношення атомів різних елементів у речовині.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ

Завдання для закріплення знань

1. Яка інформація про якісний і кількісний склад глюкози міститься в її формулі? Для виконання завдання можна запропонувати заповнити таблицю.

Якісний та кількісний склад речовин

2. Складіть сенкан «Хімічні формули».

VI. домашнє завдання

1. Прочитати параграф підручника.

2. Виконати завдання після параграфа.

3 . Декільком учням знайти в додатковій літературі відомості про склад молекул озону, гліцеролу, оцтової кислоти та записати формули цих речовин. Дізнатися, які фізичні властивості мають ці речовини та для чого вони використовуються. Підготувати повідомлення.

vii. підбиття підсумків уроку

Учитель пропонує учням висловити своє ставлення до вивченого матеріалу. Можна використати інтерактивну технологію «Мікрофон».

Категорія: Хімія

Автор: admin от 21-01-2017, 00:01, Переглядів: 2834