Народна Освіта » Географія » § 57. Краєзнавчі дослідження природи

НАРОДНА ОСВІТА

§ 57. Краєзнавчі дослідження природи

Пригадайте, які дослідження своєї місцевості ви вже проводили.

Про які особливості природи свою краю ви хотіли б дізнатися детальніше?

КРАЄЗНАВЧИЙ РУХ ЯК CПОСІВ ДОСЛІДЖЕННЯ

ПРИРОДИ. Кожен із вас у своєму повсякденному житті, в процесі навчання і досліджень може здійснювати важливу справу — пізнавати свій рідний край. А отже — стати учасником краєзнавчого руху, метою якого є детальне дослідження природи вашої місцевості. Яке б дослідження ви не проводили: спостереження за погодою, дослідження стану водного об'єкта чи прокладання екологічної стежки — все цс має велику вагу і для всієї країни, і для вашого населеного пункту, і для вашої школи.

 

Мал. 179.

Ялинковий і бузковий гаї у регіональному ландшафтному парку «Диканський», що у Полтавській області

Краєзнавчі дослідження природних особливостей сво го краго здійснюються системно під керівництвом учителя. Майданчиком для їх проведення може бути географічний або краєзнавчий гурток. Дослідження здійснюються за такими напрямами: геологія та геоморфологія; кліматологія; гідрологія; ландшафтознавство; охорона природи.

 

Результати досліджень можуть бути оприлюдненні в майбутньому через оформлення наукових робіт у Малій академії наук (МАН). Якщо географічні дослідження рідного краю у загальноосвітньому навчальному закладі проводяться системно, тоді варто налагоджувати зв'язки із місцевими краєзнавчими музеями та відділеннями Українського географічного товариства (УГТ). В Україні вже створено шкільні відділення УГТ, які активно долучаються до системи краєзнавчої іюботи.

ЯК СТАТИ ДОСЛІДНИКАМ-КРАЄЗНАВЦЯМИ. Дослідження приро

ди, як ви вже переконалися під час вивчення цьогорічного курсу географії — складна й водночас дуже цікава справа. Ви вже здобули чимало знань, які допоможуть вам стати вправними дослідниками-краєзнавцями.

Пропонуємо вам завдання, виконавши які. ви досить детально пізнаєте природу свого краю.

1.    Скориставшись джерелами географічної інформації, вивчіть геологіч

ну будову вашої місцевості. На контурній карті вашої області покажіть геологічну історію формувапня території.

2.    Доповніть шкільну колекцію зразками мінералів та гірських порід ва

шої місцевості.

3.    Опишіть кліматичні особливості пір року. Які погодні явища характерні для вашої місцевості? Які чинники впливають па мікроклімат?

4.    Які водні об’єкти є у вашій місцевості? Дослідіть походження назв рі чок, озер, боліт, ставків, водосховищ.

5.    Відвідайте гідрологічну установу (гідрологічну станцію або гідрологіч ний пост). Занотуйте показники, які вам вдалося виявити під час навчальної екскуїкгії. Дані внесіть у табя. 21.

Таблиця 2 ί

Основні показники про рівень і стан водного об’єкта

Фактичні показники водного об’єкта

рівень води

 

температура води

 

прозорість води

 

колір

 

ЯКІСТЬ води

 

каламутність води

 

швидкість течи

 

товща льоду

 

Основні показники про рівень і стан водного об’єкта

Фактичні показники водного об’єкта

висота снігу

 

небезпечні явища на воді

 

6.    З’ясуйте, які типи ґрунтів поширені у вашій місцевості й замалюйте у зошит ґрунтовий розріз. Оцініть вплив антропогенного чинника на стан земельних ресурсів.

7.    Які рослини найбільш поширені у вашій місцевості. Результати запишіть у табл. 22.

Таблиця 22

Дикорослі рослини

Культурні рослини

дерева

кущі

трави

дерева

кущі

трави

   

_

     

8. Які тварини водяться у вашій місцевості? Запишіть у табл. 23.

Таблиця 23

Тварини

її ■ ......і· ■■ ■ м

Назви тварин вашої місцевості

ссавці

-

птахи

 

плазуни

 

земноводні

 

риби

 

комахи

 

9. З’ясуйте, які природно-заповідні території є у вашій місцевості. Результати оформіть у виї'ляді табл. 24.

Таблиця 24

Природно-заповідні

території

Природно-заповідні території вашої місцевості

заповідники

 

заказники

 

пам’ятки природи

 

природні парки

 

ботанічні сади

 

зоопарки

 

Проведіть ДОСЛІДЖЕННЯ

Ознайомлення з об’єктами природи своєїмісцевості Методика організації та проведення.

1.    На підготовчому етапі учитель ознайомлює учнів з правилами поведінки на природі.

2.    Учитель готує групові завдання учням.

3.    Проводить інструктаж щодо вимог виконання, оформлення та оцінювання досліджуваного об’єкта.

4.    З метою більше охопити об'єктів дослідження пропонує об'єднатися у навчальні групи по сім осіб,

Ь. Учитель складає план проведення екскурси.

6. Учитель особисто проходиться маршрут та вибирає зупинки.

/. Іотуються практичні індивідуальні й групові завдання з врахуванням вікових особливостей учнів (проблемного та дослідницького характеру).

8.    Підбирається інвентар (обладнання), карти. До речі, як індивідуальний (блокнот, олівець, бінокль, компас, фотоапарати тошо), так й груповий інвентар (схема маршруту, топографічні карти, медична аптечка тощо).

9.    Обдумується зміст пояснення навчального матеріалу на кожній зупинці.

10.    Учитель має попередити учнів про одяг, взяття, бутерброди, термоси з чаєм.

Приклад дослідження водного об'єкта

Інструктивна картка (гідролог)

Ширина річки

 

Приблизна глибина річки

 

Напрям течії

 

Характер живлення

 

Бюресурси

 

Екологічна ситуація

 

Ми перебуваємо на заплаві річки Хорол. Що таке заплава?

Чому правий берег нашої річки більш крутий? Яке явище це викликає? Визначте приблизну площу поперечного перерізу річки.

(площа перерізу = ширина річки * глибину). Обладнання — компас.

Про результати екскурсії учні доповідають на засіданнях гуртка, конференції в межах тижня географії в школі, по шкільному радіо, в номерах шкільної стінної газети. Матеріали передаються до шкільного музею, краєзнавчого куточка, географічного кабінету.

МАРШРУТ З

 

Це матеріал з Підручника Географія 8 Клас Топузов

 

Категорія: Географія

Автор: evg01 от 16-08-2016, 01:12, Переглядів: 1085