Народна Освіта » Географія » § 28. Водні ресурси України. Води суходолу вашої області

НАРОДНА ОСВІТА

§ 28. Водні ресурси України. Води суходолу вашої області

Пригадайте: 1. Що таке водні ресурси? 2. Чи є на території вашої області річки й озера? 3. Які ще види вод суходолу знаходяться на території вашої місцевості? 4. Які штучні водойми розташовані на території вашої області?

Водні ресурси України — один із життєво важливих компонентів гідросфери земної кулі й основа соціально-економічного розвитку, задоволення основних потреб людей. Водні ресурси — поверхневі й підземні води, придатні для використання в народному господарстві країни. Вода забезпечує роботу виробництв продовольства, бере участь у збереженні екосистеми території. Частина користувачів (промисловість, сільське й комунальне господарства) безповоротно забирають воду з річок, озер, водосховищ і водоносних горизонтів. Інші використовують не саму воду, а її енергію, водну поверхню або ж водоймище загалом (гідроенергетика (мал. 78), водний транспорт, рибництво). Водойми мають велике значення для відпочинку, туризму та спорту.

В Україні розвідано майже 90 родовищ мінеральних вод. Більшість із них активно використовується. Радонові води є у Вінницькій,

Київській і Хмельницькій областях, бромні — у Запорізькій і Волинській. У Прикарпатті та на Закарпатті на базі мінеральних вод працюють відомі курорти «Поляна», «Свалява»,

«Трускавець», «Морніип», «Шаяни» та ін.

Загалом територія України недостатньо забезпечена водними ресурсами. Запаси прісної води в країні в середньому становлять лише 1 тис. м3 на одного мешканця.

За цим показником Україна посідає одне з останніх місць у Центральній Європі. Забезпечення водою різних регіонів України неоднакове. Найкраще забезпечена водними ресурсами північно-західна частина країни, а на півдні відчувається гострий дефіцит води. На Закарпатті є запаси термальних вод.

Через забруднення й нераціональне використання кількість і якість водних ресурсів України погіршуються. Нині гостро стоїть проблема охорони й раціонального використання водних ресурсів. Потрібно шукати шляхи збереження вод та їх економного використання.

Подумайте, якими заходами можна забезпечити охорону водих ресурсів.

Води суходолу вашої області. Люди здавна селилися поблизу води. Майже біля кожного населеного пункту є якесь джерело води. Якщо ж його не було, люди робили копанки, ставки, прокладали канали тощо.

Щоб ознайомитися з водами суходолу вашої місцевості, необхідно пізнати природу краю, опрацювати краєзнавчий матеріал, побувати на екскурсіях. За період навчання в школі ви ознайомилися з природою вашої місцевості. Навчальні екскурсії, туристичні походи, мандрівки й прогулянки допомагали збирати краєзнавчий матеріал, зокрема й відомості про води суходолу. Ви, певно, знаєте, де у вашій місцевості є річка чи озеро, ставок чи болото. Можливо, у вашій місцевості добувають мінеральну воду? Обговоріть це зі своїми однокласниками. З планом характеристики водних об’єктів ви ознайомилися під час вивчення попередніх курсів географії.

Дискусійний клуб

Як ви розумієте вислів: «Без води — і ні туди, і ні сюди»?

Висновки

Територія України забезпечена водними ресурсами нерівномірно: їх надлишок у північно-західній частині країни, а на півдні та сході спостерігається водний дефіцит.

Через забруднення кількість водних ресурсів у країні скорочується.

Основну роль у водопостачанні відіграють річки, озера, підземні води, штучні водні об'єкти.

Запитання та завдання

1.    Що таке водні ресурси?

2.    Якими водними ресурсами забезпечена територія України?

3.    Проаналізуйте водні ресурси вашої області.

4.    Чи багата ваша місцевість на водні ресурси? Які річки протікають територією вашої області?

Готуємося до наступного уроку

Підготуйте повідомлення про дослідження ґрунтів України вченим-дослідником В. Докучаєвим.

ПЕРЕВІРТЕ СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ (за темами: «Води суходолу та водні ресурси» )

1.    Що належить до вод суходолу? Які води суходолу є у вашій місцевості?

2.    Намалюйте схему будови річкової долини і підпишіть її складові

3.    Поясніть, як утворюються меандри? Для яких річок вони характерні?

4.    Назвіть і покажіть на карті основні річкові басейни України. Що є їх межами?

5.    Що впливає на характер течії річки? Наведіть приклади

6.    Дайте визначення понять «межень», «повінь» і «паводок». Чи характерні паводки для річок вашої місцевості? У який період на річках спостерігається повінь і межень.

7.    Знайдіть на карті України міста Трускавець, Моршин, Ужгород, Миргород, Саки. Чим вони відомі не тільки в Україні, а й у світі?

8.    Чому болото називають «коморою сонця». Що це означає? Як людина може використовувати «комору сонця»?

9.    Чому кажуть: «Де вода пробереться, того й набереться»? Чи може вода в природі бути абсолютно чистою?

10.    Уявіть, що ви інженер-гідролог. Яких заходів ви вжили б, щоб вода на території вашої області була чистою?

11.    На якій річці розташоване ваше місто (селище, село)? Визначте її місце в річковій системі. Намалюйте умовну схему річкової системи, до якої входить ваша річка

12.    Поясніть, чому спорудження на Дніпрі водосховищ призвело до підтоплення значних територій.

13.    Визначте похил річки Дністер, якщо її витік розташований на висоті 1000 м над рівнем моря, гирло — на висоті 0 м, а довжина річки становить 1362 м.

14.    Заповніть у зошиті таблицю

15. Заповніть у зошиті таблицю, уписавши в колонки праві й ліві притоки Дніпра.

 

Це матеріал з підручника Географія 8 клас Гільберг

 

Категорія: Географія

Автор: admin от 3-08-2016, 01:06, Переглядів: 3033