Народна Освіта » Географія » Природа та населення свого адміністративного регіону

НАРОДНА ОСВІТА

Природа та населення свого адміністративного регіону

Орієнтовний план характеристики природи і населення свого адміністративного регіону

1.    Географічне положення.

1)    У якій частині країни розташований.

2)    Положення щодо столиці (відстань до неї).

3)    Із якими регіонами (областями, країнами) межує.

4)    Географічні координати крайніх точок.

5)    Наявність виходу до моря (за наявності — характер берегової лінії, за відсутності — пайкоротша відстань до нього).

2.    Адміністративно-територіальний устрій.

1)    Адміністративний центр.

2)    Найбільші міста (у тому числі республіканського, обласного значення).

3)    Кількість адміністративних районів, найбільші з них.

4)    Приклади селищ міського типу.

5)    Приклади сільських населених пунктів.

3.    Історія формування та розвитку.

1)    Рік утворення регіону.

2)    Зміни у складі регіону.

3)    Видатні події в історії регіону.

4)    Роль регіону в господарстві країни (її зміни в часі).

4.    Особливості природпих умов і ресурсів.

1)    Рельєф (форми рельефу, їх особливості, середні максимальні та мінімальні висоти).

2)    Геологічна будова (переважаючі гірські породи, їх залягання).

3)    Клімат (середні температури року січня та липня; кількість і види опадів; пануючі повітряні маси; переважаючі вітри).

4)    Поверхневі й підземні води (річки, їх розташування, живлення, режим, характер течії; озера, їх походження та поширення; болота, їх походжеппя та поширення; ґрунтові та артезіанські води).

5)    Ґрунтовий покрив (типи ґрунтів, їх основні характеристики та поширсппя).

6)    Рослинний покрив (типи рослинності, їх поширення, основні види рослин).

7)    Тваринний світ (основні види, їх поширення).

5.    Природокористування.

1)    Природно-ресурсний потенціал регіону (мінеральні, земельні, водні, біологічні ресурси) та його використання.

2)    Основні види забруднень довкілля.

3)    Екологічна ситуація (етап атмосферного повітря, поверхневих і підземних вод, ґрунтів, рослинного покриву та тваринного світу). Її вплив па життєдіяльність населення регіону.

4)    Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля.

5)    Об’єкти природно-заповідного фонду.

6.    Населення регіону.

1)    Кількість населення (регіону, адміністративного центру, свого населеного пункту).

2)    Структура населення (вікова, статева) та чинники, що па неї впливають (природний і механічний рухи).

3)    Етнічний склад населення.

4)    Особливості зайнятості населення (трудові ресурси, економічно активне населення, безробіття, зайнятість за сферами й галузями господарства).

Дослідження

Ознайомлення з об'єктами природи своєї місцевості (екскурсія)

Спільно з учителем розробіть маршрут екскурсії для ознайомлення з об'єктами природи своєї місцевості. За результатами дослідження складіть опис цих природних об'єктів.

Зразок плану вивчення й опису лісу (на прикладі мішаного)

1.    Зазначити тип лісу, його густоту (рідкий, густий, середньої густоти).

2.    Визначити основну лісоутворюючу породу й описати її. Необхідно вказати висоту дерева, діаметр стовбура, вік, стан, фенологічну фазу (не цвіло, цвіте, плодоносить, відмирає). Замалювати або сфотографувати зовнішній вигляд.

3.    Охарактеризувати перший ярус: дерева ростуть по всій площі рівномірно або осередками, які дерева переважають, їх особливості. (Перший ярус рослинності зазвичай представлений такими під’ярусами: перший під’ярус — ялина, сосна, дуб, бук, ясен, береза, осика, тополя, каштан, вільха чорна; другий під'ярус — черемха, дика яблуня, клен, липа; третій під'ярус — низькорослі дерева.)

4.    Охарактеризувати другий ярус: чагарники. Скласти опис представників, вказати середшо висоту і стан. (Другий ярус зазвичай представлений такими рослинами: ліщина, верба, бузок, жовта акація, малина, жимолость.)

5.    Охарактеризувати третій ярус: трави. Зазначити види рослин, що утворюють ярус. Вказати густоту, строкатість або яскравість фарб.

6.    Описати природоохоронне та господарське значення лісу, його зміну під впливом людини: 1) у чому проявляються водоохоронні, водорегулюючі, протиерозійні, полезахисні функції лісу; 2) як рослини лісу використовуються в господарстві.

7.    Навести приклади тварин і птахів, що мешкають у лісі, визначити їх промислове значення.

8.    Указати, як позначиться вирубувапия лісу па етапі природних компоиептів ландшафту. Запропонувати заходи, необхідні для охорони лісу та його відновлення.

9.    Зробити замальовки або фотографії представників рослинності різних ярусів.

10. Описати ландшафт па прикладі лісу (необхідно вказати географічне положення лісу, особливості рельєфу, внутрішні води, Грунти, характерних представників рослинного і тваринного світу, навести приклади взаємозв’язків між компонентами природи та впливу лісу па навколишнє середовище).

Плин ШІИіу річки

1.    Назва та географічне положеппя.

2.    Місце розташування щодо школи.

3.    Головні притоки.

4.    Район, де розташовані витік і гирло річки, у якому напрямку тече, куди впадає; до басейну якого моря, океану належить.

5.    Глибина річки в різних ділянках (можна виміряти з моста тонкою жердиною з відповідною розміткою, а також за допомогою лота або мотузка з вантажем; зазвичай робиться кілька промірів па різній відстані від берега).

6.    Ширина річки (вимірюється мотузком — якщо поряд міст або с надійні плавзасоби).

7.    Температура й колір води.

8.    Прозорість води (глибина граничної видимості білого кола, опущеного у воду).

9.    Характер (рівнинна, гірська) і швидкість течії.

10.    Режим річки (коливання рівня й витрат води, час встановлення й сходжеппя льодового покриву).

11.    Падіння річки.

12.    Похил річки.

13.    Органічпий світ.

14.    Господарське використання річки та її долини, заходи щодо охорони.

Додатково можна зробити замальовки річкової далини, указавши тераси, долину, русло; зробити кілька фотографій річки на різних ділянках; вивчити берег, виявити надмірно зволожені ділянки й джерела.

План опису озера

1.    Назва та географічне положеппя.

2.    Місце розташування щодо школи.

3.    Походжеппя улоговини.

4.    Характер берегів (пологі, круті, стрімчасті).

5.    Глибина в різпих ділянках (визначається за допомогою жердини або лота).

6.    Стічне або безстічне озеро, особливості живлення.

7.    Зміна рівня озера протягом року.

8.    Температура, колір і прозорість води.

9.    Хвилювання, характер і швидкість течій (якщо такі існують).

10.    Органічпий світ.

11.    Господарське використання озера, заходи для його охорони.

Додатково можна зробити замальовки озера й прибережних районів, кілька фотографій озера на різних ділянках.

 

Це матеріал з підручника Географія 8 клас Довгань

 

Категорія: Географія

Автор: admin от 5-08-2016, 21:21, Переглядів: 3173