Народна Освіта » Біологія » § 1. Організм людини як біологічна система. Значення знань про людину для збереження її здоров’я

НАРОДНА ОСВІТА

§ 1. Організм людини як біологічна система. Значення знань про людину для збереження її здоров’я

Узагальнивши свої знання з курсу «Основи здоров'я», висуньте припущення про те, яке значення знань про людину для збереження її здоров'я.

Поняття про біологічні системи. Навколишній світ складається із систем. Як вам уже відомо, до систем неживої природи належать: Всесвіт, Галактика, Сонячна система тощо. До систем живої природи, або біологічних систем, належать клітина, організм, популяція, екосистема, біосфера тощо (іл. 1). Пригадайте, з яких компонентів складається кожна з цих систем. Які взаємозв’язки існують між компонентами системи та як взаємодіють між собою самі системи?

Біологічна система (від грец. [біос] — життя, [сістєма] — утворення, з’єднання) — структурне й функціональне об’єднання усіх компонентів об’єктів живої природи, між якими існують взаємозв’язки та взаємодія.

Кожна з біологічних систем складається з відособлених або обмежених у просторі складників. Наприклад, біосфера — з екосистем, популяція — з видів, організм — з органів, клітина — з органел.

Людина — біологічна система, з якою пов’язане існування соціальних систем, зокрема, суспільство, клас, соціальна група тощо.

Усі складники біологічних систем взаємодіють між собою структурно і функціонально, утворюючи цілісну систему. Біологічні системи перебувають у зв’язку з навколишнім середовищем, що зумовлює необхідність систем пристосовуватись до різноманітних впливів зовні.

Усі біологічні системи проходять певні часові етапи: утворення, розвиток, стабілізацію, руйнування (старіння) та припинення існування або перетворення (іл. 2). Ці етапи відображають закономірності перебігу кількісних і якісних змін усіх компонентів системи залежно від чинників середовища.

Організм людини як біологічна система. Організм людини є складною біологічною системою, в якій розрізняють системи різних рівнів структурної організації: від атомів і молекул — аж до систем органів.

Кожен рівень організації організму людини має свою структуру і виконує певну функцію. Усі компоненти взаємопов’язані та взаємодіють між собою, утворюючи структурно-функціональну єдність — цілісний організм (іл. 3).

Організм людини, як і будь-яка біологічна система, є відкритою системою, оскільки відбувається неперервна взаємодія з довкіллям, під час якої здійснюється обмін із середовищем речовиною, енергією та інформацією.

Людині притаманні загальні властивості біологічних систем:

• самоорганізація — внутрішня впорядкованість, яка виявляється через взаємодію її складових, що забезпечує цілісність організму, надає йому якісно нових властивостей;

• обмін речовин та енергії, що проявляється в процесах живлення, дихання, виділення;

• ріст (збільшення маси і розмірів організму або його органів) і розвиток (якісні перетворення організму);

• подразливість — відповідь організму на вплив умов зовнішнього середовища та зміни внутрішнього середовища;

• самовідтворення — відтворення собі подібних у процесі розмноження;

• спадковість (властивість організму передавати характерні йому особливості будови і розвитку потомству) і мінливість (здатність набувати нових ознак);

• саморегуляція — здатність організму підтримувати сталість хімічного складу, фізичних властивостей, перебігу фізіологічних процесів;

• адаптація — здатність організму пристосовуватися до змінних умов навколишнього середовища.

У наступних параграфах ви детально ознайомитеся з особливостями будови та функцій, а також механізмами прояву загальних властивостей біологічних систем, починаючи з клітини організму людини.

Значення знань про людину для збереження її здоров’я. Сучасна людина спромоглася проникнути в глибини атома, вийти у відкритий космос й побувати на Місяці, дослідити процеси, що відбуваються за межами Сонячної системи. Проте сьогодні, як і тисячі років тому, и переслідують хвороби. Очевидно, однією з причин є те, що часто ми забуваємо: людина є частиною Природи і має всі свої дії узгоджувати з її законами. То, можливо, людству достатньо, досліджуючи довкілля, жити за його законами? Можливо, й так! Але дослідження, пізнання нового — це найголовніші функції науки; саме на основі наукових знань виробляють рекомендації щодо збереження здоров’я.

Цього року ви вперше систематично вивчатимете людський організм, тобто себе. І робитимете це насамперед для того, щоб зуміти розв’язати дилему, яка рано чи пізно постає перед кожним — бути здоровим або хворіти. Відомо, що здоров’я на 50 % залежить від способу життя, на 20 % — від довкілля, ще на 20 % — від спадковості й лише на 10 % — від рівня розвитку медицини. Прикметно, що близько 75 % хвороб дорослих «зароблені» ними в дитинстві та підлітковому віці. Висновки зробити нескладно...

Як же зберегти здоров’я? Як втримати молодість, силу, відчуття радості життя? І чи можливо це взагалі? Авжеж. Тільки потрібно досконало оволодіти знаннями про себе й повною мірою уявляти наслідки дії негативних чинників. Нормальний стан здоров’я — це не лише його стан сьогодні, а й ті його приховані резерви, які можуть стати в пригоді завтра. Де ж ці резерви взяти? Вони закладені в організмі людини природою і потребують постійного вдосконалення. Як же використати щонайповніше той запас сил, який подарувала нам природа? Відповідь проста: потрібно вести здоровий спосіб життя.

Застосування знань, здобутих науковцями, допомагає людині пізнати себе, запобігти хворобам. Про сучасні методи й технології діагностики стану організму (рентгенівські дослідження, ультразвукові методи,

комп’ютерна томографія тощо) ви дізнаєтесь під час вивчення різних систем органів людини.

Біологічна система. Організм людини як біологічна система. Етапи розвитку біологічної системи. Властивості біологічних систем. Взаємозв’язок біологічних систем

1. Що таке біологічна система? Наведіть приклади.

2. Назвіть етапи розвитку біологічних систем.

3. Які властивості притаманні людині як біологічній системі?

4. Яка із систем структурної організації організму людини, зображених на іл. З, є найскладнішою? Чому?

5. Чи може організм людини існувати ізольовано від інших біосис-тем? Чому?

6. Сліпці досліджували слона. Перший, схопившись за хвіст, сказав, що слон схожий на мотузку, другий, обмацавши слонячу ногу, — що на стовп, третій, вимірюючи тулуб, констатував: «Йому немає кінця». Чому в сліпців склалося хибне уявлення про слона як цілісну систему?

7. Доведіть, що організм людини є біологічною системою.

8. Французький фізик Блез Паскаль писав: «Людина — сукупність органів, а якщо її розчленувати, чи буде людиною кожен орган?». Як співвідноситься цей вислів зі змістом параграфа.

9. Прокоментуйте епіграф до теми «Вступ».

10. Висловіть судження щодо значення знань про особливості будови та функціонування організму людину для збереження власного здоров’я.

 

Це матеріал з підручника Біологія 8 клас Міщук

 

Категорія: Біологія

Автор: alla1 от 5-07-2016, 12:20, Переглядів: 8301