Народна Освіта » Основи здоров'я » § 4. Абетка невідкладної допомоги

НАРОДНА ОСВІТА

§ 4. Абетка невідкладної допомоги

У цьому параграфі ти:

вчитимеїпся визначати стан потерпілого; тренуватимешся робити штучне дихання і масаж серця самостійно і в парі з іншою .людиною;

обговориш заходи особистої безпеки, яких слід дотримуватися під час падання невідкладної допомоги.

У парах, групах чи в колі розкажіть про фільми-катастрофи, які ви переглянули. Обговоріть:

• Як діяли персонажі цих фільмів?

• Які прийоми невідкладної допомога воіпі застосовували?

• Чому в реальному житті свідки нещаспих випадків не завжди надають певідкладіту допомогу потерпілим (не мають відповідіпіх навичок, думають, що вже пізно щось робити, бояться заразитися ВІЛ...)?

Відомо, що .лише 20% тих, хто загинув від травм, опіків чи занурень у воду, мали ушкодження, несумісні з життям. Решту потерпілих можна було врятувати, вчаспо надавши їм допомогу. В Україні від нещасних випадків щороку ппіе майже ЗО тисяч осіб, тож піна иенаданпя такої допомоги — 24 тисячі людських життів.

Іноді .люди не надають допомог)' через те, що не мають елементарних знань. Наприклад, думають, що марно здійснювати реанімацію більш як п'ять хвилин після зупинення серця (адже мозок за неп час вже перестав фупкціюватп). Але це не так! Справді, мозок гине без кисню приблизно через п'ять хвилин після клінічної смерті. Та коли роблять масаж серпя і штучну вентиляцію легень, кровопостачання мозку не припиняється.

1. На наступній сторіїщі прочитайте повідомлення про вашого однолітка з Дпіпропетровщтппі, який урятував життя маленькому хлопчикові. Він здійснював реанімацію протягом 15 хвилин, аж поки йому вдалося «запустити» серце малюка.

2. За допомогою матеріалу цього параграфа виконайте практичне завдання на с. 33.

3. Якщо маєте змогу, запросіть рятувальника з місцевого відділення МНС або лікаря чи медичну сестру зі «швидкої допомоги», щоб відпрацювати ці важливі навички під їхнім керіпіпі-цтвом. Коли є нагода попрактикуватися на спеціальїпіх тренажерах, неодмінно скористайтеся нею.

Підліток повернув до життя малюка, який уже не дихав

Учень дев’ятого класу Межиріцької середньої птколи № 21 Павлоградського району Дніпропетровської області Геннадій Песков врятував від смерті свого маленького земляка — Діму Луценка, який ледь не потонув. Протягом 15 хвилин підліток надавав хлопчикові першу медичну допомогу.

Спекотного дня Гена вирішив наловити раків і скупатися в чистому місці, де зазвичай відпочиває сільська дітлашня. Широка й повновода річка Вовча там звужується, тому течія досить сильна, та й глибина чимала.

На березі відпочивало півсотні дітей. Гепа плавав па автомобільній камері й раптом помітив, що п'ятирічний малюк, який кілька хвилин тому бігав берегом, па бистріші сплив обличчям донизу. Підліток став підгрібати до нього, проте витягнути з води хлопчика відразу йому не вдалося. Гена стрибнув у воду, схопив Діму за волосся і поплив до берега. Коли підліток витягнув малюка на берег, той не дихав, очі у нього були заплющені. Пригадуючи шкільні уроки ОБЖ та фрагменти з кінофільмів, юний рятувальник почав робити штучне дихання і масаж серця. Проте хлопчик до тями не приходив. У Геїпт боліли руки, однак він не здавався. Уже навіть старілий брат потерпілого втратив віру в те, що малого можна повернути до життя...

І ось у малюка ворухнулися повіки й руки. За 15 хвилин Діма почав дихати й розплющив очі, проте не зміг вимовити пі слова. Переконавшись, що хлопчик ожив, підліток кинувся до машини, яка на той момепт під’їхала до берега. Дорослі одразу ж відвезли малюка до лікарні. Дорогою забрали батьків. А ввечері врятована дитина була вже вдома.

За словами шкільного вчителя історії Володимира Спичака, медики и односельці вражені грамотними діями школяра. Адже у малюка зупинилося серпе. Треба сказати, що Гена, за словами вчителів, зовсім пе зразковий учень, його вважають непосидою й задиракою. Проте всі відзначають його доброту й працьовитість. Звичайна дитина — говорять.

Центр пропаганди ГУ МИС України у Дніпропетровській області

Визначення стану потерпілого

Щоб не втратити шансу допомогти потерпілому, треба насамперед визначити його стан. Якщо потерпілий непритомнілі, слід вкласти ного па спину іі підкласти щось під ноги, забезпечити доступ свіжого повітря, побризкати подою, поплескати по щоках, дати понюхати нашатирного спирту (мал. З, а).

Відразу перевірити наявність ознак життя: пульсу і дихання, а за їх відсутності — реакцію зіниць па світло.

Наявність пульсу можна визначити, поклавши чотири пальці на соплу артерію або на зап’ясток. Перекопайся, що пальці відчувають пульс потерпілого, а не твій (мал. З, 6).

Наявність дихання можна визначити за підніманням та опусканням грудної клітки або за допомогою дзеркальця (мал. З, в). Нерегулярні (менш як б разів на хвилину) дихальні рухи є ознакою клінічної смерті!

Наявпість реакції зіниць на світло (мал. З, г). Широка нерухома зіниця свідчить про відсутність мозкового кровообігу.

Штучне дихання і масаж серця

Штучне дихання роблять до підновлення самостійного дихання або до прибуття «швидкої допомоги» чи доки є сили!

 

У разі зуппнеипя кровообігу і дихання припиняється надходження кисню до клітин мозку Своєчасне відновлення кровообігу може вивести потерпілого зі стану клінічної смерті. Відновити кровообіг допоможуть пггучне дихання і непрямий масаж серця.

Якщо потерпілий не дихає або дихає судомно, менш як Г> разів на хвилину, треба негайно розпочати штучну вентиляцію легень, яку називають штучним диханням.

Штучна вентиляція легень (алгоритм «рот у рот»)

1. Відкрити дихальні шляхи. Для цього:

• рукою чи хустинкою очистити рот потерпілого;

• натиснувши на лоба, відкинути голову назад, щоб розслаблений язик не перекривав дихальні шляхи;

• підкласти під шию скручений рушник, куртку, руку.

2. Рот потерпілого накрити пристроєм для виконання штучного дихання, а за його відсутності чистою хустинкою або серветкою.

3. ІІіс щільно затиснути пальцями, щоб повітря, яке вдувають, потрапило в легені, а не вийшло через ніс.

4. Зробивши глибокий вдих, щільно (герметично) обхопити губами губи потерпілого й зробити енергійний видих.

3. Краєм ока спостерігати за грудною кліткою потерпілого. Вона повинна піднятися. Видих відбувається пасивно.

Якщо пульсу па сонній артерії немає, треба негайно розпочати непрямий масаж серця. Для цього:

1. Потерпілого вкласти па тверду поверхню (землю, ПІДЛОГ}’).

2. Звільнити від одягу грудну клітку. Стати збоку від потерпілого. Якщо піп лежить на землі чп на підлозі, стати навколішки.

3. Долото однієї руки покласти па нижню половину груднини, щоб пальці лежати перпендикулярно до тіла. Другу руку покласти зверху.

А. Прямими руками різко натискати долонями (не пальцями) на грудипну зі швидкістю 1 натискання на секунду. Груднина при цьому мас прогинатися на •і — 5 см.

Якщо масаж робити правильно, зіпиці у потерпілого звужуються, синюшність пікірн зменшується. Про відновлення серцевої діяльності свідчить поява пульсу.

На с. 31 наведено повний алгоритм надання невідкладної допомоги в ситуаціях, що призводять до припинення дихання і зупинення серпя.

Повшій алгоритм наданий невідкладної допомоги 1

Як уникнути ризику ВІЛ-інфікуванни

У наш час важливим є питанпя надання пертої допомога п умовах епідемії ВІЛ/СНІДу. Ризики інфікування ВІЛ у нер;паіх ситуаціяхідко перебільшують. Наприклад, хірурги, які оперують в регіонах із найбільшим поширенням ВІЛ-інфекції, у 8% пппадкіп контактують із кров’ю своїх пацієнтів. Але зафіксовапо лише поодинокі випадки іпфікуваїпія медпраців-нпків. Це трапляється у разі уколу голкою із залиптамп крові або потра-пляїпія зараженої кропі п ранки чи на слизові оболонки (наприклад, в очі).

Однак, зважаючи па тяжкі наслідки іпфікуваппя ВІЛ та іпппімп інфекціями, що передаються через кров, треба засвоїти елементарні правила, які допоможуть уникнути небезпеки.

 

1. Остерігайся прямих контактів з кров’ю. Якщо є змога, вдягпи захисні рукавички.

2. Коли кров потерпілого потрапила тобі на руки чи інші ділянки шкіри, якпайіппидше змий її водою і насухо витри шкіру. Якщо на шкірі немає упжоджень, ризик інфікупанпя незначний.

3. Якщо кров потерпілого потрапила тобі в очі, якпайшпндше протій їх водою, тому що ВІЛ здатний проникати крізь слизові оболонки.

Ризик інфікування при ппучному днхапні ппа-жаеться нульовим. Однак якщо на обличчі потерпілого є крон і відкриті рани, роби іптучпе дихання так, як це зображено на мал. А.

 

Практичне завдання

Надання невідкладної допомоги у надзвичайних ситуаціях

За допомогою вчителя об'єднайтесь у Л групи. Уявіть, що пп стали свідками надзвичайної ситуації, п якій постраждали люди. П родемопструйте:

група 1: як визначати етап потерпілого; група 2: як робити штучне дихання; група 3: як робити непрямий масаж серця;

група 4: як уникнути ризику інфікування ВІЛ, надаючи невідкладну допомогу'.

Статистика свідчить, що лите 20% тих, хто загинув під трапм, опіків чи занурень у воду, мали ушкодження, несумісні з життям. Решта 80% потерпілих можна було врятувати, надавиш їм невідкладну допомогу. Нерідко найпростіші дії допомагають урятувати людині життя.

За жодних умов не можна вважати потерпілого загиблим на підставі зовнішніх атак — відсутності пульсу і дихання. У перші 5 хвилин після клінічної смерті багатьох потерпілих можна повернути до життя.

Якщо потерпілий пе дихає або дах ас судомно, менш як G разів на хвилину, треба негайно винести його на свіже повітря, розстебнули пояс та комір сорочки і почати робити ппучпе дихання.

Штучне дихання роблять до відновлення самостійного дихання або до прибуття «швидкої допомоги» чи доки є сили.

ПІДСУМКОВІ ЗАВДАННЯ ДО РОЗДІЛУ 1

1. Обговоріть, ятс сучасні технології та ЗМІ можуть допомогти підвищити рівепь пиживаппя в надзвичайних ситуаціях.

2. Перегляньте відео «Смертельний зсув» http://goo.gl/ РеХСДТ. Обговоріть, чи можуть статися подібні надзвичайні ситуації в Україні. Де саме? я

3. Перегляньте відео «Задуха» http://goo.gl/JlWrRG. Перекопайтеся, що вп обрати правильний варіант першої допомоги?

і. * За допомогою вчителя об'єднайтеся в 4 групи за видами надзвичайних ситуацій: «природні», «техногенні», «соціальні і соціально-політичні», «воєнні».

• У кожній групі оберіть конкретну надзвичайну ситуацію (пригадайте або знайдіть в їитерпеті).

• Для обраної ситуації сплатіть пам'ятку з ілюстраціями, як правильно діяти.

Розмістіть створені пам’ятки на порталі превентивної освіти

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Бех

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 3-11-2016, 17:10, Переглядів: 2790