Народна Освіта » Основи здоров'я » § 20. Віктимна поведінка. Кримінальна відповідальність за злочини сексуального характеру

НАРОДНА ОСВІТА

§ 20. Віктимна поведінка. Кримінальна відповідальність за злочини сексуального характеру

Віктимна поведінка

Бажання виглядати привабливими, знаходити шанувальників зрозуміле і близьке кожному. Проте не слід забувати, що ваш зовнішній вигляд і поведінка можуть спровокувати непристойні або злочинні дії стосовно вас. Дівчина сідає пізно ввечері у випадкову машину чи голосує на нічній дорозі в короткій спідниці; хлопець залишає свої відверті фото для вільного перегляду в соціальній мережі — це приклади віктимної поведінки, через яку людина може стати жертвою насилля.

Віктимна поведінка (від англ. victim— жертва) — це поведінка, дії і вчинки людини, які провокують бажання на неї напасти. Певним чином така поведінка особи сприяє скоєнню злочину щодо неї. Людина такою поведінкою свідомо чи несвідомо створює об’єктивні та суб’єктивні умови для вчинення насилля щодо неї.

Жертвами насилля, передусім, можуть стати підлітки:

• соціально незахшцені: безпритульні, сироти, з особливими потребами

с- із соціальними ролями «не такий, як усі», «ботане, «заучка», «зануда», «боягуз» тощо

• з псиним типом поведінки та 'темпераменту: надмірно сором'язливі, гіперактивні, тривожні

• для яких ніктнмізуючим чинником е сім'я: неблагополучна сім'я;

забезпечена сім'я зі складними стосунками; сім'я, де діти оточені надмірною опікою

Як не стати жертвою насилля

У XIX ст. існували правила етикету для жінок, які нагадують правила безпеки. Дівчині не можна було виходити одній з дому, залишатися наодинці з юнаком або чоловіком протягом хоча б кількох хвилин. Вона повинна була вдягатися просто, говорити тихо, не сміятися голосно. Її батьки ретельно стежили за тим, що вона читає, з ким знайомиться і спілкується.

Сучасні рекомендації щодо безпеки не дуже відрізняються від цих правил, хоч, звісно, і не такі суворі. Ознайомтеся з ними (мал. 42).

Проаналізуйте інфографіку (мал. 42) та складіть правила поведінки, що допоможуть захиститися від насилля.

• Якщо на вас напали чи намагаються напасти, кричіть голосно, звертайте па себе увагу. Намагайтеся викликати поліцію за номером 102. На цей номер дзвінки з мобільного безкоштовні. Спробуйте бігти туди, де багато людей.

• Насильника частіше за все уявляють похмурим здорованем, який чатує на своїх жертв в безлюдних місцях і темних під'їздах. Насправді більшість зґвалтувань скоюють чоловіки, які знайомі жертві.

Тому, призначаючи побачення чи йдучи па вечірку, будьте обережи ими.

в Якщо ви потрапили в небезпечну' ситуацію, то, аби врятуватися, застосовучіте будь-які хитрощі, обман, інтрига!

Прочитайте історії. Дайте відповіді на запитання після кожної з них.

Якось восьмикласниця разом із старшоюсестрою потрапила на святкування успішного складання сесії до квартири одного зі студентів. Після випитого алкоголю кілька хлопців вирішили розважитись та потягли дівчат у різні кімнати. Одна з дівчат перелякалась так, що не могла видати жодного звуку, зате інша кричала, кусалася, дряпалася, відбивалася... Робила усе, щоб вирватись, і їй це вдалось. Вона вибігла на вулицю, де її побачив поліцейський патруль. Нападників затримали.

1. Що могло спровокувати насилля щодо дівчат?

2. Дії кого з дівчат не допустили насилля?

3. Як можна було уникнути такої ситуації?

Хлопці жили у спортивному інтернаті. До кімнати кожного новачка навідувався тренер і пропонував те, у чому було соромно зізнатись батькам чи друзям. Через деякий час на уроці з основ здоров'я хлопці вивчили параграф про сексуальне насилля і зрозуміли, що саме так чинив тренер. Один із хлопців розказав про це своєму класному керівникові. Вчителька відразу пояснила, що такі дії щодо неповнолітніх є протиправними. Ніхто не має права примушувати людину до будь-яких дій сексуального характеру.

1. Чи правильно вчинив хлопець, розповівши про те, що з ним сталось?

2. До кого можна звернутись підліткам, які зазнали сексуального насилля?

3. Як позбутись почуття провини?

4. Якою має бути відповідальність тренера за його вчинки?

5. Як поводитись хлопцям і дівчатам, щоб не допустити щодо себе насилля?

Старшокласниця Олена познайомилася з Андрієм в Інтер-неті. Молоді люди обмінялися фотографіями та електронними повідомленнями, домовилися про зустріч. Оленісподобався впевнений у собі, трохи грубуватийхлопець. На першому побаченні він поводився бездоганно. Дівчина із задоволенням прийняла пропозицію зустрітися ще раз. Відвідавши кінотеатр, молоді люди сіли в машину Андрія і поїхали на околицю містечка. Після перших поцілунків Андрій без зайвих церемоній почав вимагати більшого, застосував силу. Дівчина стала пручатися, намагалася кричати.

Крик почув випадковий перехожий, що гуляв із собакою. Він виявив небайдужісгь та підійшов до машини з'ясувати, у чому справа.

Це й допомогло Олені врятуватися.

1. Чому дівчина потрапила в таку ситуацію?

2. Чим могла закінчитись ця історія, аби не випадковий рятівник?

3. Чи легковажно було з боку Олени погодитись на поїздку за місто?

4. Чи можна вважати, що хлопець повів себе підло?

5. Як можна було уникнути цієї ситуації?

Якщо стосовно вас відбулося насилля, обов'язково розкажіть дорослим: батькам, класному керівнику, психологу. Вони повірять вам і завжди допоможуть. Пам’ятайте, це не ваша провина!

Схема 14

Що робити, якщо вн стали жертвою сексуального насилля

Кримінальна відповідальність за злочини сексуального характеру

У міжнародному праві одержало загальне визнання положення про те, що дитина потребує спеціальної охорони, піклування та правового захисту.

Якими документами закріплені права дитини? Як в Україні дотримуються норм цього права?

Право па свобода, особисту недоторканість та захист гідності коленої дитини проголошено у статті 10 Закону України «Про охорону дитинства».

За злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості особи Кримінальним кодексом України передбачено жорсткі покарання відповідно до статей 152-156 (див. додаток, с. 161).

Зґвалтування, вчинене щодо малолітньої чи малолітнього, — це страшний злочин, який карається позбавленням волі на строк до п’ятнадцяти років (відповідно до статті 152 Кримінального кодексу України).

Пам'ятайте, що з 14 років настає особиста кримінальна відповідальність за особливо тяжкі злочини, до яких належать убивство та зґвалтування.

Ключові Ідеї параграфа

Складіть список вчинків, особливостей у манерах та зовнішності, які ілюструють в інтимну поведінку.

1. Як ви розумієте поняття вікгимна поведінка?

2. Наведіть приклади віктимної поведінки.

3. До чого може призвести така поведінка?

4. Перелічіть правила уникнення насилля в підлітковому середовищі.

5. Яка відповідальність передбачена українським законодавством за злочини сексуального характеру проти неповнолітніх?

6. Чи несуть кримінальну відповідальність підлітки за злочини сексуального характеру?

Моделювання

Відпрацювання алгоритму відмови від пебезпечпих пропозицій в умовах тиску

Буває, що підлітки потрапляють у ситуації, які загрожують небезпекою, але не одразу усвідомлюють загрозу. Небезпечні пропозиції па перший погляд можуть здатись цілком невинними. Особливо важко відразу зорієнтуватись та опиратися у групі однолітків: у класі, у дворі, у молодіжній компанії.

Примушувати людину' зробити що-пебудь без пояснення причин, шляхом обвинувачень, лестощів, погроз, шантажу, залякування, глузування тощо це тиск (мал. 43).

1. Поміркуйте, які якості характеру допомагають людині опиратися груповому тиску.

2. Прочитайте подану нижче інформацію про прийоми відмови від небезпечних пропозицій. Дайте відповіді на запитання.

• Які прийоми вам здаються вдалими, а які ні?

<* Чи використовували ви щось із запропонованого?

Які з прийомів ви могли б використати, коли на вас тиснуть?

3. Запропонуйте прийом, про який не було згадано.

Прийоми ПІДМОВИ від небезпечних пропозицій

• Вибрати союзника, хлопця чи дівчину з компанії, який згоден з вами. Ви отримаєте підтримку та зменшите тиск

• «Альтернативна позиція» — сказати, що ви не примушуєте нікого з осіб, які на вас тиснуть, щось робити, тож і їм не варю так наполягати на своєму

& Перенести розмову на іншу тему — запропонувати ідею, заняття, що може змінити позицію, з якою на вас тиснуть

* Проігнорувати — сказати: «Як-небудь іншим разом*

о «Задавити» інтелектом: для цього навести аргументи прот и того, що пропонують вам чи вашій компанії. Вказати на ризики для здоров’я, небезпеку та можливі негативні наслідки

• Рішуче говорити «НІ», не зважаючи ні на що

• Напякати, наприклад, загрозоюзахворіти

на невиліковну хворобу, бути впійманим, карною відповідальністю

4. Попрацюйте в групах. Розіграйте подані ситуації з позитивним та негативним розвитком подій.

1. Ви з друзями вдома в Петра, батьки якого поїхали па кілька днів. Один із хлопців пропонує йому1: «Візьмімо трохи спиртного із запасів твого батька*. Петро неохоче погоджується: «Гаразд, але тільки трохи, щоб непомітно було*. Кожен випиває по ковтку з пляшки, настає ваша черга, але ви пе хочете вживати спиртне. Усі дивляться, що ви робитимете. Хлопці починають глузувати.

2. На перерві кілька дівчат сховались за школою, щоб покурити. Ви з Оленою не курите, але хочете обговорити разом учорашню вечірку. Одна з дівчат говорить: «Закурюйте, чого це ви відриваєтеся від колективу?*. Ні ви, пі Олена не хочете курити і відмовляєтеся. Дівчата спочатку вмовляють, а потім погрожують, що пе приймуть вас у свою компанію.

3. Ваш друг попросив поради, як вчинити. У соціальній мережі віп спочатку отримував повідомлення з фото, на яких зображені папівоголеиі підлітки, а потім пропозицію вислати своє найбільш вдале фото. Отримав купу компліментів та пропозицію знятися у фотосесії за чималі гроші. Що ви порадите?

4. Ви домовились зустрітися зі своїм другом Дмитром. Він приніс із собою велику пляшку пива. Це було вперше, тому ви поцікавились, навіщо. Дмитро відповів, що в нього поганий настрій, і вій вирішив випити із найкращим другом. Ви відмовляєтесь, і Дмитро починає сердитись на вас.

5. Дайте відповіді на запитання та виконайте завдання.

• Чому навколишні тиснули на учасників цих ситуацій?

• Що могли відчувати підлітки, на яких чинили тиск?

• Спрогнозуйте розвиток кожної ситуації якщо:

підлітки погодились і підкорились тиску; підлітки відмовилися і відстояли свою позицію.

Соціальна складова здоров’я

ТЄА/ІЗ 2. Безпека в побуті й навколишньому середовищі

Ви дізнаєтесь про:

• модель безпечного дорожнього середовища («трикутник безпеки»);

• основні групи факторів ризику, що викликають дорожню аварійність;

• заходи безпеки для мотоциклістів і пасажирів мотоцикла;

• зниження дії чинників ризику дорожньої аварійності;

• функції правоохоронних органів України щодо збереження життя і здоров’я громадян;

• права, обов'язки і відповідальність за правопорушення для різних вікових груп;

• чинники техногенного впливу на довкілля;

• способи очищення і доочищення питної води;

• вплив чинників екологічної, соціальної, інформаційної небезпеки на здоров'я;

навчитесь розпізнавати:

• пріоритети проїзду перехресть, вузьких і складних ділянок дороги учасниками дорожнього руху;

• безпечні джерела питної води;

• дії, вчинені у межах допустимої самооборони та з перевищенням цих меж;

• небезпечні ситуації, пов’язані з торгівлею людьми, залученням до деструктивних соціальних угруповань, виявами тероризму;

сформуєте навички:

• приймати відповідальні рішення і відмовлятися від небезпечних пропозицій, пов'язаних з використанням мотоцикла;

• визначення пріоритетів у дорожньому русі;

• використовування найпростіших прийомів самозахисту;

• правильного поводження під час затримання правоохоронними органами;

• поведінки у випадку загрози пограбування, захоплення в заручники;

• протидії залученню до деструктивних соціальних угруповань;

• критичного аналізу повідомлень засобів масової інформації;

• безпечного користування комп'ютером, Інтернетом.

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 3-11-2016, 02:51, Переглядів: 5592