Народна Освіта » Основи здоров'я » § 1. На порозі дорослого життя

НАРОДНА ОСВІТА

§ 1. На порозі дорослого життя

Не існує жорстких меж початку і завершення кожного вікового періоду. Отже, неможливо встановити момент, коли людина стає дорослою.

Поміркуйте, як акселерація змінює межі вікових періодів.

Приблизно у вашому віці відбувається перехід від підліткового віку до періоду юнацтва, або, як інакше його називають, старшого шкільного віку.

Саме старшокласники свідомо замислюються про вибір майбутньої професії, шиклішість інтелектуального й фізичного розпитку, розглядають шкільні предмети крізь призму свого професійного вибору. У них з’являється відповідальне ставлення до навчання. Старшокласники свідомо намагаються отримати знання, аби підготуватись до вступу до вищого навчального закладу, стають відпо-відальнішими. Вони опиняються на порозі дорослого життя.

Юридичне повноліття Конституцією України встановлене у 18 років. Проте не всі громадяни нашої країни у цьому віці стають дорослими в повному значенні цього слова. Людина стає дорослою, коли досягає зрілості: фізіологічної, психологічної та соціальної (схема 1, с. 6).

Фізіологічна зрілість у людини настає зазвичай на двадцятому році життя. До цього віку організм дорослішає. Науковці констатують прискорення фізіологічного дозрівання з покоління в покоління. Проте це не означає прискорення настання соціальної та психологічної зрілості.

Що ближче людина до психологічної зрілості, то краще вона володіє своїми емоціями, контролює свою поведінку.

Якщо людина вміє логічно мислити, аналізувати та прогнозувати, пов'язує причини та їх наслідки, аргументовано дискутує, вона є інтелектуально зрнюю.

Морально зріла людина вміє обирати добро, а не зло, відповідати за свої вчинки, виправляти свої помилки.

Духовна зрілість передбачає почуття любові, високу мету в житті, вибір правильних цінностей та ідеалів.

Соціально зріла людина вміє налагоджувати стосунки з іншими людьми, здобувати освіту та працювати, здатна матеріально утримувати себе, може створити і забезпечувати сім'ю, жити злагоджено в суспільстві.

Правова (юридична) зрілість регламентована державним законодавством (про це детально розповідатиметься у розділах 3 і 4).

1. Прочитайте притчу (додаток на є. 152). Як ви її розумієте? Які якості би будете розвивати в себе?

2. За схемою 1 та мал. 2 створіть словесний портрет дорослого. Обґрунтуйте вибір кожної якості.

Оцініть наведені нижче життєві ситуації з точки зору дорослої людини. Дайте відповіді на запитання до кожної життєвої ситуації. Яких якостей дорослої людини бракує героям наведених ситуацій?

У соціальній мережі з’явився допис учениці 8 класу, у якому вона просила поради та розповідала таке:

«Майже місяцья не розмовляю зі своїми батьками. Це сталось після сварки через те, що я пішла на вечірку до подруги і забула повідомити їх про це. Коли повернулася, батьки зустріли мене запитаннями, сваркою та принизливими вимогами. А я вже не маленька! Мені чотирнадцять років, я добре навчаюсь, а вони вимагають повідомляти про кожен крок. Хіба я не маю права на особисте життя? Так я батькам і сказала, бо вже не вперше вони дратували мене несправедливими вимогами. Та цього разу батьки вирішили влаштувати мені бойкот.

Спершу мене це не надто турбувало, та зараз відчуваю дискомфорт. Адже батьки позбавили мене кишенькових грошей, вихідні вони також проводять без мене. Я розумію, що залишати усе так, як є, не можна, але не знаю, як вчинити».

1. Чому батьки прийняли рішення про бойкот? Чим обумовлене їхнє бажання знати про плани та місце перебування дочки?

2. Хто неправий у цій ситуації? Чи по-дорослому вчинила дівчина?

3. Як ви думаєте, чи зрозуміла дописувачка свою провину? Що спонукало її написати це повідомлення?

4. Чи могла дівчина уникнути сварки з батьками? Яким чином?

5. Як можна виправити ситуацію, у яку потрапила дівчина?

Ігор і Вадим вирішили разом взяти участь у конкурсі дослідницьких проектів. За місяць провели дослідження, підготували спільний звіт і виступ. Ігор побудував графіки та діаграми. Мультимедійну презентацію мав зробити Вадим, проте у день захисту роботи він не з'явився на конкурс і не передав матеріали. Ігор виступив з усною доповіддю без презентації. Маючи дуже високі шанси, він не здобув перемоги. Після цих подій Вадим пояснив, що в певний момент просто втратив інтерес до конкурсу, і навіть не вибачився.

1. Чи повністю було реалізоване спільне рішення хлопців?

2. Хто з хлопців виявився дорослішим?

3. Про що може свідчити вчинок Вадима?

4. Яких якостей дорослої людини варто набувати Вадиму?

5. Як слід було вчинити Вадиму, щоб його вчинок вважався “дорослим»?

Коли батьки поїхали на дачу, Олег влаштував вечірку. Він дістав спиртне та пригощав своїх друзів, запевняючи, що вживання алкоголю на вечірці — це «по-дорослому». Ліда вперше спробувала алкоголь. Ій стало погано й вона знепритомніла. Усі присутні розгубилися. Аж нагодилась сусідка і викликала швидку. У Ліди виявилось отруєння, і вона деякий час пролежала в лікарні. Олег та інші гості вечірки побоялися відвідати Ліду в лікарні, щоб не зустрітися з її батьками.

1. Які вчинки Олег вважав виявом дорослості? Чи правий він був?

2. Як ви гадаєте, чому Ліда вирішила спробувати алкоголь?

3. До чого могло призвести отруєння Ліди?

4. Хто відповідальний за отруєння дівчини?

5. До чого учасники вечірки були не готові? Що їм слід було робити?

6. Як слід було вчинити Ліді, щоб не потрапити в неприємну ситуацію?

Старшокласник вирішив попрацювати влітку. Домовився із роботодавцем та пропрацював два тижні. Проте після закінчення «зміни» йому не виплатили обіцяну заробітну платню, попросили почекати, через кілька днів іще попросили почекати... Потім іще. Згодом хлопець зрозумів, що його намагаються обдурити. Угода про роботу і її оплату була усною.

1. Як ви думаєте, чому роботодавець відтягував виплату грошей?

2. Чому небезпечно йти на усні угоди?

3. Чому роботодавець не склав письмову угоду з хлопцем?

4. Як слід було вчинити хлопцю, щоб уникнути конфліктної ситуації?

5. Що можна вдіяти, щоб отримати обіцяні гроші?

 

1. Назвіть відомих людей, які, на вашу думку, відповідають портрету дорослої людини. Які саме їхні якості вас приваблюють? Чому?

Згадайте приклади власної відповідальної поведінки.

Розгляньте рубрику “Ключові ідеї параграфа». Розкажіть про якості дорослої соціально зрілої людини. Які з цих якостей притаманні вам? А які вам іще потрібно розвивати?

Напишіть невеликий твір на тему “Я дорослий (доросла)». Пофантазуйте та розкажіть у ньому, якими ви бачите себе в майбутньому.

Моделювання

Самооцінювашія рівня зрілості та готовності до дорослого життя

1. Проаналізуйте сформованість у вас якостей дорослої людини (за п’ятьма пунктами). Рівень сформованості кожної якості оцініть балами — від 1 до 10. Можете провести оцінювання, ставлячи уявну позначку на шкалі.

1. Маю власні погляди і можу їх відстоювати.

2. Ставлю перед собою реальні цілі та досягаю їх.

3. Повністю відповідаю за власні вчинки та їх наслідки.

4. Самостійно приймаю виважені рішення та реалізую їх.

5. Дотримуюся свого слова в усіх справах.

2. Попрацюйте в групі. Зверніться до схеми 1 на с. 6. Визначте, яку складову зрілості ви оцінювали у пункті 1.

3. Розкажіть, як ви будете формувати протягом року якості дорослої людини, які у вас найменше сформовані.

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 3-11-2016, 02:14, Переглядів: 8456