Народна Освіта » Основи здоров'я » § 1. На порозі дорослого життя

НАРОДНА ОСВІТА

§ 1. На порозі дорослого життя

У вступі ти:

• пригадаєш ознаки фізіологічної, психологічної і соціальної зрілості;

• порівняєш вимоги індустріального та інформаційного суспільств у всіх сферах життя;

• переконаєшся в необхідності розвитку життєвих павичок;

• дізнаєшся, на якій теорії ґрунтуються трепіпгові методи;

• обговориш з однокласниками правила, за якими працюватимете на уроках здоров’я.

Розвиток людини

Розвиток людини — де якісні фізіологічні та психологічні зміни, що тривають під народження до досягнення зрілості (або до кінця життя). Розпиток людніш відбувається у процесі:

росту — фізичні зміни (зросту, ваги, пропорцій тіла);

дозрівання - біологічні зміни, запрограмовані генетично (наприклад, статеве дозрівання);

навчання — відносно стабільні зміни, що відбуваються у процесі набуття досвіду.

Виділяють три складові зрілості: фізіологічну (біологічну), психологічну, соціальну (мал. 1).

За кілька років ти отримаєш паспорт, і суспільство почне вважати тебе дорослою людиною. Однак це не єдина ознака зрілості.

Поміркуйте, що для кожного з пас означає досягти повної зрілості. По черзі продовжіть фразу: «Я думаю, що досягну зрілості, коли (закінчу птколу (університет), почну заробляти на життя...

Ознаки фізіологічної зрілості

Фізіологічна (біологічна) зрілість настає з припиненням росту та розвитку всіх систем організму, в тому числі репродуктивної (статева зрілість). Якщо дитина живе в нормальних побутових умовах і добре харчується, фізіологічне дозрівання відбудеться само по собі і завершиться приблизно у 20 років. Ознаками фізіологічної зрілості є: заверпіепня фізичного росту;

формування статури за жіночим або чоловічим типом; набуття здатності зачати і народити дитину.

Статева зрілість настає дещо раніше, ніж біологічна. З цим пов'язапі ризики підліткових вагітностей як для матері, так і для дитини.

Ознаки психологічної зрілості

Ознаки зрілості

Емоційної:

  • контроль за виявом емоцій;
  • уміння висловлювати почуття;
  • уміння долати тривогу, невдачі, керувати стресами.

Інтелектуальної:

  • уміння прогнозувати розпиток подій і приймати рішення; 
  • розвинене критичне і абстрактне мислення, креатив-ність (творче мислення); 
  • уміння дискутувати за допомогою аргументів.

Духовної:

  • пріоритетність духовних цінностей;
  • усвідомлення важливих принципів, життєвої місії та сенсу життя.

Щоб досягти повної зрілості, людина має стати дорослою пе ліпше біологічно, а й «вирости» емоційно, інтелектуально і духовно.

Маленька дитина виявляє свої емоції всім тілом, бурхливо реагуючи на те, що їх викликає. Емоційно яріла людина вміє контролювати вияви емоцій, правильно висловлювати спої почуття, долати тривогу, щоденні стреси і життєві потрясіння.

Інтелектуальна зрілість настає тоді, коли людина починає логічно мислити, чітко усвідомлювати при-чипи і наслідки, робити правильні висновки, приймати виважені рішення, дискутувати за допомогою аргументів.

Духовна зрілість досягається тоді, коли людина відкриває для себе світ духовних цінностей, усвідомлює важливі принципи, життєву місію і сенс життя.

Ознаки соціальної зрілості

Складовими соціальної зрілості е моральна і правова зрілість.

Моральна зрілість — уміння розрізняти добро і зло, діяти відповідно до прийнятих у суспільстві соціальних норм.

Правова зрілість — набуття усіх громадянських прав і повна юридична відповідальність. В Україні вік досягнення правової зрілості — 18 років.

Сопіальпа зрілість — це також спроможність не ліпне діяти у власних інтересах, а й налагоджувати та підтримувати стосунки, конструктивно розв'язувати копфлікти. Людина досягає соціальної зрілості, коли здатна утримувати себе, створити і забезпечити сім'ю.

1. Оціни рівень своєї зрілості за десятибальною шкалою: фізіологічпа зрілість; психологічна зрілість;

• соціальна зрілість.

2. Визнач середній бал. Поміркуй, як його можна підвищити.

Вимоги сучасного світу

Від самого народження батьки виховують своїх дітей. Вопн знайомлять їх із соціальними правилами і нормами, привчають відповідально ставитися до своїх обов’язків, допомагають у виборі майбутньої професії. Та сучасний світ дуже підмінний від того, в якому росли твої батьки.

Тобі випало жити па зламі епох, коли індустріальне суспільство, орієнтоване на матеріальне виробництво, поступається місцем інформаційному, що висуває пові вимога в усіх сферах життя.

1. Об'єднайтесь у 3 групи («людина», «робота», освіта»). За допомогою таблиці 1 на стор. 10 порівпяйте вимоги індустріального та інформаційного суспільств у сферах:

група 1: трудових відносин;

група 2: особистісного розвитку і міжособнстісних стосунків; гру па 3: освіти.

2. Обговоріть переваги і недоліки інформаційного суспільства порівняно з індустріальним.

Соціальні ролі і життєві навички

Упродовж життя людина виконує різні соціальні ролі: дігппіп, учня, студента, споживача, громадянина, чоловіка (дружіпіи), матері (батька), брата (сестри), друга, колеги, підлеглого, пачальїшка тощо. Навички, які є важливими для будь-якої соціальної ролі, називають життєвими.

Нині перелік осиовпих соціальних ролей мало відрізняється під тих, що існували десятки чи навіть сотні років тому. Однак їх зміст суттєво змінився. Це вимагає набуття нових життєвих навичок і вдосконалення традиційних.

У сфері трудових відносин

Індустріальне суспільство

/ нформаційие суспільство

Життя, орістгтовапе па роботу

• Гармопійне посдпатія усіх сфер ЖИТТЯ

Одна робота па все життя

• Вільпа вміла місця і сфер трудової діяльності

Спрпяішя копкурепції

• Спрняішя співробітпицтву

Апторитаріпій стиль керівництва

• Колегіальпе прийняття важливих рішень

Ці пуиаппя її он//юрм і. гну

1 Заохочепня плюралізму і крватив-ності

Трудові підітосппи відповідно до статусу в ієрархії

• Співробітництво між однодумців

 

Індустріальне суспільство

/ пформаційие суспільство

Акцепт на боротьбу а хворобами

• Акцент па сприяппя здоров’ю

Негативне ставлеппя до амін

• Сприйняття амін як можливостей розвитку

Ігпоруваїшя емоцій

• Керувати емоціями

Уникаппя проблем і копфліктів

• Копструктивпе розв'язати проблем і копфлітстів

Стереотиппе бачеппя

ролей

• Соціальні ролі людей визначаються їхніми потребами, інтересами і здібностями, а пе статтю

У сфері освіти

/ндустріальпе суспільство

/ пформаці йие суспільство

Навчаппя лише у шкільпі роки

Освіта впродовж усього жптгя

Акцепт на інтелектуальний розвиток

Акцепт па гармоні йтптй розвиток особистості

Заучувати фактів і пакопичеп-пя літань

Формутіаппя тслючовпх компетеппіос-тей і вміїпи вчитпся

Підходи, центровані на вчителеві

Підходи, цептровапі на учпях (дититю-цептризм)

Жорстка дисципліна

Демократія, усвідомлене дотримати правил

Заохочеіпія суперництва

Спрняпня кооперації та співробітництву

Твої однолітки у багатьох країнах світу вже здобувають освіту, що ґрунтується на розвитку життєвих навичок. Тобі теж пощастило, адже на уроках здоров’я маєш змогу розвивати життєві павички, які допоможуть уникати помилок і досягати успіх}*.

Життєві павички — це уміїшя, що допомагають людипі адаптуватись у сучасному світі і долати труднощі щодеіпюго життя.

Визначення ВООЗ

 

1. За допомогою вчителя об'єднайтесь у 3 групи за видами життєвих иавпчок (емоцій-но-во.тьові, інтелектуальні, соціальні).

2. Пригадайте склад цих иавпчок і запишіть іх на дошці.

3. Обговоріть, як кожна з цих навичок допомагає адаптуватися до вимог інформаційного суспільств у сферах трудових підносип, особистішого розвитку і міжособистісіптх стосунків, освіти.

Тренінг — необхідна умова успішного навчання

Одним із найефективніших методівуспііпного павчапня, є третії'. Раніше треніпги проводили психологи. Тепер їх використовують у школах на уроках здоров’я.

Тренінг — ефективна форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з тренером.

 

Річ у тому, що неможливо розвинути жіптєві павички, тільки прослухавши чи прочитавши про них. Тх треба багато разів відпрацьовувати — обговорюючи життєві ситуації, обмінюючись досвідом з друзями і вчителем.

Ця методика дуже подобається твоїм одноліткам: «Як добре, що це не просто розповідь однієї людини», «Блискуча ідея — сідати в коло й по черзі висловлювати свою думку», «Ми сідаємо в коло, дивимося на своїх однокласників, бачимо їхпі очі, краще розуміємо одне одного. Ми навчились уважно слухати, поважати і сприймати будь-яку думку. Тепер я розумію, що кожна людина — це неповторна особистість».

Якщо у 5—7-му класах уроки здоров’я у вас проводили у формі тренінгу, ти помітив, що вони дуже різняться від звичайних уроків.

 

1. Методом мозкового штурму назвіть те, що відрізняє треніїгги від звичайних уроків (учні сидять не за партами, а в колі...).

2. Ти вже знаєш, що на тренінгу панує демократична дисципліна — всі добровільно дотримуються прийпятнх правил. Розробіть правила вашої групи, оформіть їх у вигляді плаката і скріпіть підписами па знак того, що ви погоджуєтеся з ними.

 

За кілька років ти отримаєш паспорт, і тебе почнуть вважати дорослою людішою. Але паспорт — не єдина ознака зрілості. Зрілість настане, коли завертиться ріст і розвиток організму, а також коли ти «виростеш* емоційно, інтелектуально, духовно і соціально. Важливою ознакою зрілості є матеріальна незалежність і здатність утримувати сім’ю.

Сучасний світ висуває нові вимоги в усіх сферах життя людини.

Щоб успіппіо відповідати на виклики сучасного світу, треба розвішутп важливі життєві навички. Для розвитку життєвих навичок найкращими є тренінгові методи навчання

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Бех

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: asia2016 от 3-11-2016, 16:59, Переглядів: 4204