Народна Освіта » Географія » § 40. Антропогенні ландшафти. Природоохоронна діяльність

НАРОДНА ОСВІТА

§ 40. Антропогенні ландшафти. Природоохоронна діяльність

Пригадайте, що спричиняє ерозію ґрунтів, зсуви, повені?

Який основний принцип закладено в класифікацію ландшафтів?

Чи знаєте он, що...

 

Національний природний парк «Подільські Товтри» утворений в 1996 р. Він входить до числа Семи чудес України. Аналоги відповідних природних ландшафтів, наявних у цьому парку, в світі майже відсутні. Щось подібне помічене серед природних об'єктів США та Великої Британії, проте не відповідає нашим Товтрам. Відносним їх аналогом є Великий Бар'єрний риф, проте він розташований в океані. ^Подільські Товтри» розташовані в південно-західній частині Хмельницької області, це найбільший парк України, площа якого становить 261 316 га. Його родзинкою є 160 товтр — це залишки бар'єрного рифу минулих геологічних епох, що знайшли своє відображення у сучасному рельєфі. Ландшафти цього крою мають неповторну красу і тому оберігаються законом.

 

ЛАНДШАФТИ, ЗМІНЕНІ ЛЮДИНОЮ. Господарська діяльність людніш, що здійснюється η межах ландшафту, порушує віковічні зв'язки і взаємозалежності між компонентами природи. З кожним роком кількість таких порушень зростає, а їх результат у більшості випадків є несприятливими для природного середовища. Ще в 1926 р. Володимир Вернадський опублікував свою фундаментальну працю «Біосфера», в якій описав важливі приіюдні взаємозв’язки та взаємообумовленість процесів у межах географічної оболонки. Наприклад, він назвав річкові заплави «областями згущення життя», яскраво підкресливши характер відповідних ландшафтів. Проте всі ці характеристики справедливі лише за умови природного перебігу географічних процесів. В. Вернадський називає людину «геологічним чинником», вказавши на її роль в зміни природи в цілому, і ландшафтів зокрема. Змінений у результаті діяльності людини ландшафт називається антропогенним.

Основним завданням сучасної фізичної географії є вивчення природних ландшафтів, їх структури і аналіз процесів, що відбуваються в них. Це дасть змогу розробити рекомендації для раціонального їх господарського використання. Все це має привести до поліпшення природних умов і збагачення природних ресурсів.

ВИДИ АНТРОПОГЕННИХ ЛАНДШАФТІВ. Охорона

 

природного середовища є одним з найважливіших завдань сучасності. Інтенсивне використання мінеральних та земельних ресурсів щороку посилюється. Воно здійснюється в різних географічпих умовах та призводить до значних порушень зв’язків усередині ландшафтів. За ступенем змін, які викликані впливом людини на прщюду, А. Ісаченко,

ІІ.Геренчук визначили кілька категорій ландшафтів: незмі-нені (або первісні), малозміноні, значно змінені, зруйновані, перетворені (або культурні агроценози).

Ландшафти незмінені ибо первісні, тобто такі, в яких діяльність людини за історичний період не виявлено. Такі ландшафти є цілинними або зрідка відвідувані людиною. ІІрикла ди цих ландшафтів можна спостерігати лише в біосферних заповідниках та окремих природних заповідниках України, де збереглися недоторкані ландшафти (Кримський, «Михайлівська цілила». Поліський, Український степовий). В такі ландшафти, дозволено потрапляти лише з науковою мстою. Це і е найвищим ступенем їх зберігання та охорони.

Ландшафти мало змінені, в яких людиною порушені окремі комно ненти (наприклад, тваринний світ у результаті полювання), але основ ні природні зв’язки не порушені. У світовому масштабі до цієї категорії можна віднести окремі екваторіально-лісові, саванні, тайгові та більшість пустельних ландшафтів, які ще не залучені в активне господарське вико ристання. В Україні це незначні площі гірськолісових ландшафтів Карпат та Криму і ландшафтів цілинних степів, зокрема окремі ковилово-типчакові степи на півдні країни.

Ландшафти значно змінені, в яких у ііезультаті тривалого і не завжди раціонального господарювання людино») істотно порушені при]юдні зв’язки та змінено структуру ландшафту’ в напрямку, зазвичай не сприятливому для самої ж людини. Таким чином виникають несприятливі та стихійні явища: ерозія, зсуви, повені, вітіювали. Ландшафти цієї групи особливо різноманітні. У світовому масштабі вони поширепі в тупдрі, де випас олспів призводить до зміни ягельпого покриву пепродуктивпими пустках, η тайзі, де була поширена підсічна система землеробства, в долинах великих річок тропічного і субекваторіального поясів. В Україні найбільше таких лапдшафтів в зонах Лісостепу та Степу, проте після проведення меліоративних заходів, їх побільшало й на Поліссі.

Ландшафти зруйновані, у яких людина змінила не тільки похідні компоненти природи (рослинність, тваринний світ), а й основні: геологічну будову і рельеф, клімат і води, що призвело до погіршення їх природних особливостей і виснаження природних ресурсів. Прикладами таких змін можуть бути великі гірничі розробки (кар’єри, шахти, терикони), вдруге засолені або заболочені землі та ін. В Україні це райони видобування корисних копалин — Донбас та Придніпров’я. Найновішими прикладами руйнування ландшафтів в Україні є місця самовільного й незаконного видобування бурштину на Поліссі.

Розгпяньте запропоновані світлини та проаналізуйте характер впливу людини на ландшафти.

 

Ландшафти, перетворені або власне культурні — агроценози, в яких природні зв’язки змінені на науковій основі (шляхом раціонального розподілу угідь, штучних лісонасаджень, зрошення, меліорації, перетворення стоку і мік]юклімату) з тим, щоб забезпечити повне й ефективне ви-користаїпія природ гаї х ресурсів, їх охорону і відтворення. Такі культурні ландшафти характеризуються високою біологічною продуктивпістю, мають Kjtaщі кліматичні та гідрологічні умови, а тому — більшу родючість ґрунтів порівняно з первісним природним ландшафтом. Прикладами культурних ланд-

 

шафтів можуть бути раціонально перезволожені землі, високоврожайні ноля, добре сплановані міста з відповідними приміськими зонами, санітар но курортні зони, в вписані <· у існуючий ландшафт та ін.

ОХОРОНА ЛАНДШАФТІВ. Природоохоронну діяльність забезпечу ють на міжнаїюдному, загальнодержавному, контактному та місцевому рівнях.

Міжнародний рівень охорони здійснюється в межах заповідних зог біосферних заповідників, де зберігається повна недоторканість ланд шафтів.

Загальнодержавний рівень охорони — в межах природних заповід ників, в яких охорона об'єктів чітко визначена законами України.

Контактний рівень охорони здійснюється в межах націоиаль них природпих парків, в які дозволений доступ відвідувачів з науково просвітницькою та дослідницькою метою.

Місцевий рівень охорони ландшафтів передбачає охорону природних об’єктів у заказниках та ландшафтних парках.

ЩОДЕННИК ДОСЛІДНИКА

1.    Антропогенним називається ландшафт, змінений у результаті діяльності людини.

2.    Існує п'ять видів антропогенних ландшафтів: незмінені, малозмінені, значно змінені, зруйновані, перетворені.

3.    Найвищий ступінь охорони ландшафтів здійснюється в біосферних заповідниках.

1.    Охарактеризуйте ландшафти залежно від ступеню впливу на них людини.

2.    Обґрунтуйте необхідність охорони ландшафтів.

3.    Підготуйте розповідь про ландшафти своє? місцевості. В якому стані вони перебувають? Яким чином можна забезпечиш їх охорону?

Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість з ландшафтами

України

Для виконання цього дослідження вам знадобляться джерела географічно інформації: карти, картосхеми, енциклопедії, інтернет-ресурс

1.    Здійсніть збір інформації про ландшафти України: їх форми поверхні кліматичні особливості, грунти, рослинність, тваринний світ.

2.    Проаналізуйте матеріал, встановлюючи відповідність ландшафтів Украї^ до тих, які розташовуються за іі межами.

3.    За результатами виконання дослідження підготуйте презентацію з фотоматеріалами.

МАРШРУТ 8

I -111 * K1* IsJl' ■" 4 І"и II0·I * w1 · * ' І ж ‘D І · 11.. I IpM УГи І

Мої орієнтири:

називати складники природно-ресурсної о потенціалу України, види забруднень довкілля;

наводити приклади об'єктів природно-заповідного фонду України і показувати їх на географічних картах.

характеризувати сучасну екологічну ситуацію в Україні;

пояснювати сутність понять «екологічна ситуація», «моніторинг навколишнього середовища»;

аналізувати природно-ресурсний потенціал у різних регіонах України, аспекти раціонального природокористування, вплив екологічної ситуації на здоров'я населення;

визначати об'єкти природно-заповідного фонду своєї місцевості; оцінювати переваги створення національної екологічної мережі, наслідки використання й охорони природних умов та природних ресурсів України.

 

Це матеріал з Підручника Географія 8 Клас Топузов

 

Категорія: Географія

Автор: evg01 от 16-08-2016, 00:57, Переглядів: 4031