Народна Освіта » Біологія » Розмноження та розвиток людини

НАРОДНА ОСВІТА

Розмноження та розвиток людини

Біологічні та соціальні основи статевої функції людини. Запліднення та розвиток організму людини

Основні поняття і терміни: статева функція, геніталії, статева поведінка, кохання, шлюб, сім’я, каріотип, хромосоми, статеві хромосоми, гамети, запліднення, гаметогенез.

Ви знаєте багато функцій організму людини, що забезпечуються діяльністю нервової, серцево-судинної, дихальної, травної, ендокринної та видільної систем тощо. Проте лише одна з них — статева система — бере безпосередню участь у продовженні роду. З точки зору анатомії та фізіології, вона така сама, як і всі інші системи організму людини. Однак її реалізація потребує участі двох різностатевих осіб — чоловіка й жінки. Окрім того, статева система єдина, де природа не економить «будівельний» матеріал і енергію, а витрачає їх на створення нового людського життя.

Статева функція людини ґрунтується на біологічних і соціальних основах. Вона становить сукупність генетичних, морфологічних, психофізіологічних ознак людини та сформованого в процесі виховання уявлення про соціальну роль відповідної статі.

Морфологічною основою статі є відмінності в будові організму чоловіка й жінки, пов’язані з успадкованими від батьків генетичними факторами - статевими хромосомами. Такі відмінності називаються статевим дичорфішом і полягають вони в різній будові статевих залоз (гонад), статевих органів, або геніталій (з латин, народжуючий, дітородний), та у відмінності вторинних статевих ознак.

Психофізіологічні основи статевої функції- Під впливом статевих гормонів, що продукуються гонадами в організмі статево зрілої людини, виникає статевий потяг, який є відображенням одного з иайсильніших інстинктів статевого, або інстинкту продовження роду.

У плазунів, птахів, ссавців і людини статевий потяг реалізується статевим актом, коли певним чином з’єднуються чоловічі й жіночі статеві органи, що забезпечує запліднення. У тварин статевий акт називають копуляцією, а в людини — коїтусом. Це досить складний процес, що ґрунтується па вроджених і набутих формах поведінки. Наприклад, у птахів і ссавців йому передують різні шлюбні ігри, загравання самців із самками, певні форми «залицяння» (рис. 201). Інстинкт продовження роду реалізується у тварин також у вигляді турботи про нащадків (рис. 202).

На відміну від тварин, інстинкти є основою статевого потягу людини, вони контролюються свідомістю, підпорядковуються вихованню й волі. Тож стосовно людини не можна порівнювати статевий інстинктів відчуттям голоду та наступним задоволенням від насичення. У людському суспільстві, де панують певні моральні правила, статевий інстинкт у вигляді статевого потягу передбачає ще й духовний зв'язок між чоловіком і жінкою, кохання, взаємоповаг)', бажання створити сім’ю, народити дітей, любити й виховувати їх. У сучасному суспільстві статева поведінка людини стала елементом її загальної культури.

Моральні й соціальні засади статевої функції та створення сім’ї. Щоб

зрозуміти значення сім’ї як оссрсдка кохання та продовження роду, людству довелося пройти довгий, складний, навіть драматичний шлях. Так, із соціальним розвитком людства виникла перша моральна заборона — кровозмішання. З нею пов’язане виникнення групової сім'ї, члени якої об'єднувалися навколо жінки-матері (матріархат), утворюючи рід (спільність людей за первіснообщинного ладу, господарське й соціальне об’єднання кровних родичів). Поступово групова сім’я перетворювалася па парну, у якій жінка також відігравала провідну роль. І якщо такі сімейні пари розпадалися, діти переходили тільки до материнського роду.

Отже, соціальний розвиток сім'ї набував тенденції звуження кола статевих партнерів до однієї пари.

Із розвитком виробництва «хазяїном у домі» став чоловік, і матріархат поступився патріархату. Характерним прикладом є сім'я Стародавнього Риму. Вона була не просто парною, а такою, коли один чоловік мав право взяти шлюб тільки з однією жінкою. Це також пов’язувалося з економічними причинами, бо глава сім’ї — батько — мав бути абсолютно впевненим у походженні своїх дітей, які після його смерті успадковували батьківське майно.

Одночасно з економічним розвитком суспільства відбувався й духовний. Виникли поняття про кохання та відданість, симпатію й палку пристрасть, які також стали основою створення сім’ї й народження дітей.

Наприклад, у Стародавньому Єгипті почуття кохання між чоловіком і жінкою вважалося однією з найвищих людських чеснот.

У Стародавній Греції кохання розглядалося як любов до природи й споконвічний потяг до краси та досконалості.

Для давніх греків поняття «краса тіла», «статеве кохання», «моральна досконалість» були тотожними.

Безліч скульптур, створених давніми й сучасними митцями (рис. 203), мали навіювати людям любов до свого тіла й народжувати світлі й прекрасні думки, бажання жити, кохати, мати дітей.

Наші предки — давні українці — також залишили багато свідчень про значення сім'ї та кохання, обожнення матері. Київський літописець, описуючи життя українських племен, зазначав, що вони мали «добрий звичай, жили тихо й соромливо, і шлюб у них був правильний».

Давні українці втілювали свої поняття про кохання в образі Лади — богині шлюбу, кохання, щастя, весни й краси, сімейної злагоди. Божества Рід і Ро-жанйця уособлювали єдність сім’ї та утвердження необхідності продовження людського роду. Особлива відданість української жінки своїй сім'ї нині славиться в усьому світі.

Людство поступово виробило морально-етичні засади статевих стосунків у шлюбі та сім’ї. Вони гармонійно поєднують і біологічну, і соціальну сутності людини.

У сучасному суспільстві шлюб і створення сім'ї є результатом добровільної згоди чоловіка й жінки, які покохали одне одного та прагнуть мати спільних дітей. Сучасна людина дуже вимоглива до вибору пари, бо хоче жити з гарною, доброю, розумною й відданою людиною. І саме почуття кохання ставить статевий потяг па вищу сходинку: від фізіологічного задоволення до відчуття духовного єднання чоловіка й жінки як джерела радості й щастя. Тому розумна людина ніколи не назве статеві стосунки між подружжям непристойними, неприродними, такими, що принижують гідність людини до рівня тварини.

Отже, повноцінна сім’я — така, де батьки кохають одне одного, народжують і люблять своїх дітей (рис. 204).

Хромосомний набір клітини — каріотип. Для того щоб зрозуміти, як відбувається запліднення й розвиток нового організму, нам необхідно знати ті біологічні структури та механізми, які відповідають за цей процес.

Хромосоми — основні структурні елементи клітинного ядра, V яких міститься спадкова інформація. Основою хромосоми є одна дволаїщюжкова молекула дезоксирибонуклеїнової кислоти (ДНК), з’єднана з різними білками.

Ділянка молекули ДНК, яка відповідає за успадкування певної ознаки, називається геном. Ген — це матеріальна одиниця спадковості. Сукупність генів організму називають генотипом.

Кожний біологічний вид має тільки йому притаманний набір хромосом у клітині, що відрізняється за їхньою кількістю, розмірами, формою (рис. 205) і називається каріотипом (з грецьк. ядро горіха та форма, тип).

Хромосоми соматичних клітин (клітин тіла, нестатевих клітин) завжди парні, тобто в ядрі є по дві однакові за будовою та розмірами хромосоми. Такі хромосоми називають гомологічними, а парний набір хромосом - диплоїдним (з грецьк. податний).

У соматичних клітинах організму людини налічується 46 хромосом, або 23 пари. У чоловіків і жінок 22 нари хромосом однакові, їх називають аутосо-мами й позначають великою літерою А. Остання, 23 пара хромосом, у чоловіків і жінок відрізняється. Де — статеві хромосоми.

У жінок ця пара представлена двома однаковими хромосомами, які позначають великими латинськими літерами XX. У чоловіків одна із статевих хромосом така сама, як у жінок (Х-хромосома), а друга значно менша, має іншу форму, і її позначають великою латинською літерою У. Хромосомний набір соматичних клітин можна записати так: 44А+ХХ — у жінки, 44А+ХУ — у чоловіка.

Дозрілі статеві клітини мають гаплоїдний (з грецьк. поодинокий, простий) набір хромосом — 23 хромосоми. Утворюються вони в процесі гаметогенезу (рис. 206).

Жіночі статеві клітини — яйцеклітини — завжди мають однаковий набір хромосом, що описується формулою 22+Х.

Чоловічі статеві клітини — сперматозоїди — мають два варіанти наборів хромосом: 22+Х та 22+У.

Запліднення. Унаслідок злиття жіночої та чоловічої гамет із гаплоїдним набором хромосом (цей процес називається заплідненням) виникає новий організм із подвійним набором хромосом, тобто відновлюється типовий для соматичних клітин диплоїд ний набір.

Запліднену яйцеклітину називають зиготою (з грецьк. з'єднання в пару). Її подальший поділ веде до утворення організму людини, кожна клітина якого зберігає подвійний набір хромосом.

Зигота містить одну хромосому від батька, а другу — від матері в кожній парі хромосом (рис. 207). Це зумовлює схожість дитини з обома своїми батьками.

Стать нового організму залежить від того, яка чоловіча гамета злилася з яйцеклітиною. Якщо вона містила Х-хромосому, то із зиготи розвивається жіночий організм, якщо У-хромосому — чоловічий.

Поняття про спадковість і мінливість. Спадковість — властивість живих істот передавати нащадкам ознаки, притаманні батьківським організмам. Вона забезпечує передавання з покоління в покоління біохімічних, анатомічних і фізіологічних особливостей як таких, що характерні для всього виду (особливості будови скелета людини, нервової системи, видоспецифічні безумовні рефлекси тощо), а також індивідуальних ознак батьків (колір очей і волосся, групу крові, особливості обміну речовин тощо).

Новий організм утворюється па основі генетичної програми, яку він отримав від батьків. Водночас дитина не є цілковитою копією своїх батьків. Вона — неповторна біологічна індивідуальність, яка формується внаслідок утворення нових комбінацій генів і різних структурних змін у генотипі. Відмінність нащадків від батьків пояснюється існуванням, поряд із спадковістю, мінливості — здатності організму набувати нових ознак під впливом різних факторів середовища.

Розрізняють декілька форм мінливості, які ви детально вивчатимете в наступних класах. Тепер лише запам’ятаємо, що вона може бути спадковою (генотиловою) та неспадковою (фепотиповою). Спадкова мінливість супроводжується певними змінами в генотипі, наприклад рекомбінацією батьківських ознак або мутаціями, що можуть виникати під час утворення статевих

клітин унаслідок дії шкідливих факторів середовища. Неспадкова мінливість — це зміни в організмі, які не спричиняють змін генотипу. Наприклад, виникнення засмаги влітку й зникнення її взимку.

Одним із проявів неспадкової мінливості є вікова. Вона виявляється в закономірних змінах будови та функцій організму на різних етапах його індивідуального розвитку (рис. 208). Причиною вікової мінливості є те, що на кожному етапі індивідуального життя людини функціонують одні гени, а інші знаходяться в неактивному стані. Перехід до нового етапу розвитку пов'язаний з активацією інших генів і «вимкненням» частини тих, що були активними раніше. Негативні фактори середовища можуть змінювати швидкість індивідуального розвитку. Так, недостатнє й неповноцінне харчування затримує процеси розвитку дитини, а негативні звички (куріння, уживання алкоголю тощо) прискорюють процеси старіння й тим самим зменшують запрограмовану генетично тривалість життя людини.

Думаємо, розуміємо, відповідаємо. 1. Поясніть, чому статева поведінка є частиною людської культури. 2. Обґрунтуйте взаємозв'язок історичного розвитку людства й еволюції статевої поведінки людей 3. Поясніть, чому в статевій функції людини немає нічого непристойного. 4. Як ви розумієте поняття «кохання», «шлюб», «сім’я», «щаслива сім'я»? 5. Поясніть, чому хромосоми можна вважати основними «цеглинками» спадковості. Дайте характеристику хромосомного набору соматичних клітин. 6. Поясніть, що таке аутосоми й статеві хромосоми.

7.    Обґрунтуйте, у чому полягає докорінна відмінність між будовою соматичних клітин чоловічого та жіночого організмів Для відповіді скористайтеся рис. 205.

8.    Поясніть особливості та біологічну доцільність хромосомного набору дозрілих статевих клітин. Поясніть терміни «соматичний», «гаплоїдний», «диплоїдний».

9.    Визначте основну біологічну суть запліднення. 10. Користуючись рис. 206 та 207, поясніть, чому в соматичних клітинах і заплідненій яйцеклітині (зиготі) одна хромосома з кожної пари отримана від батька, а друга — від матері

Самостійна робота з підручником. 1. Користуючись матеріалом параграфа, доведіть, що запліднення — єдиний можливий шлях утворення організму людини. 2. Поясніть походження термінів «аутосоми», «гаметогенез», «онтогенез», «зигота».

Домашнє завдання. Користуючись рис. 204 як прикладом, намалюйте «Родинне дерево» своєї сім’ї.

Анатомія і фізіологія жіночої та чоловічої статевої системи

Основні поняття і терміни: молочні залози, зовнішні статеві органи жінки, внутрішні статеві органи (піхва, матка, маткові труби), сім'яні канальці, сім’явиносна протока, уретра, передміхурова залоза, статевий член, сперма.

Статева система жінки. Її ще називають органами розмноження, або репродуктивними органами (з латин, створюю, відтворюю).

Репродуктивними органами є молочні залози (рис. 209) та зовнішні й внутрішні статеві органи (рис. 210).

Молочні залози — парний орган, який складається з 15-20 залозистих часточок, у яких після пологів починає вироблятися спеціальний секрет — грудне молоко.

До зовнішніх статевих органів жінки належать: великі соромітні губи, утворені двома складками шкіри; малі соромітні губи, які розташовані всередині великих і вкриті слизовою оболонкою.

Між малими соромітними губами розмішується клітор — орган статевого чуття. Він має вигляд горбика довжиною до 1,5 см. Нижче від клітора міститься зовнішній отвір сечівника — уретри. У жінки сечівник проходить окремо від статевих шляхів і має власний отвір. Ще нижче розміщений отвір піхви, який є межею між зовнішніми та внутрішніми статевими органами. У дівчат він прикритий дівочою плівкою — своєрідним виростом слизової оболонки, що захищає внутрішні статеві органи від інфекцій.

Внутрішні статеві органи жінки (рис. 210) містяться в порожнині таза. До них належать: піхва, матка, яєчники та маткові труби.

Піхва — це порожнистий м’язовий орган завдовжки 7-9 см. Зверху вона обіймає шийку матки й утворює склепіння, а знизу переходить у соромітну щілину. М'язовий шар піхви дуже розвинений і робить її рельєф наче «гофрованим» за рахунок великої кількості складок. Завдяки їм піхва здатна значно розтягуватися, що дуже важливо під час народження дитини. Її внутрішня поверхня вистелена слизовою оболонкою.

Матка — непарний порожнистий м’язовий орган завдовжки 6 8 см, у якому розрізняють тіло та шийку (рис. 211). Вона міститься в тазовій порожнині. Її головна функція — забезпечення розвитку зародка та виштовхування плоду під час пологів. Під час вагітності величина й форма матки змінюються внаслідок потовщення м’язових волокон. Після пологів вона поступово зменшується до попередніх розмірів.

Слизова оболонка матки періодично змінюється відповідно до фаз менструального циклу.

Маткові труби розташовані по одній з обох боків матки (рис. 210, 211) і являють собою трубки завдовжки 9-11 см, які мають слизовий та м'язовий шари. По них яйцеклітина, що виходить з яєчника, потрапляє в матку.

Будову яєчників та процес дозрівання яйцеклітин ми вивчали в § 58.

Статева система чоловіка. Функції чоловічої статевої системи — це утворення чоловічих статевих клітин і забезпечення їхнього надходження до внутрішніх статевих органів жінки, у яких відбувається процес запліднення. Чоловічі статеві органи (рис. 212) складаються з:

•    внутрішніх статевих органів яєчок із придатками, сім’явииосних проток, сім'яних міхурців, передміхурової залози та сечівника;

•    зовнішніх статевих органів мошонки (калитки) і статевого члена.

Сім'яні міхурці — парні залози, секрет яких забезпечує сперматозоїди поживними речовинами, а також підтримує їхню рухливість (рис. 212).

Передміхурова валова (простата) — непарний орган, який розташований під сечовим міхуром і охоплює верхню частину сечівника (рис. 212,213). Вона виділяє секрет слаболужної реакції та біологічно активні речовини, що змішуються зі спермою.

Сечівник у чоловіків водночас є шляхом, по якому відбувається виділення сечі із сечового міхура та виділення сперми. М'язи простати при скороченні перетискають сечівник, унаслідок чого не відбувається змішування сечі зі спермою. Скорочення м’язів простати забезпечує також процес сім'явипорскування.

Статевий член (латин, penis) — слугує для виведення сечі та сперми, бере участь у коїтусі. Він складається з тіла та головки, утворений печеристими (губчастими) тілами (рис. 212). Під час статевого збудження завдяки особливій будові кровоносних судин кров під тиском заповнює печеристі тіла, що викликає ерекцію (з латин, випрямлення).

Головку статевого члена вкриває складка шкіри — крайня плоть. Усередину неї виходять протоки сальних залоз, які постійно виділяють смешу (з латин, мастило).

Через порушення правил гігієни смегма розкладається мікроорганізмами, що в ній розвиваються, і це може призводити до запалення головки статевого члена. У деяких народів, які сповідують певну релігію (мусульманство, іудаїзм), з прадавніх часів існує обряд обрізання крайньої плоті. Вій має гігієнічно-профілактичне значення дія запобігання запалення в умовах спекотного клімату.

Іноді трапляються випадки зрощення крайньої плоті з головкою. У цьому разі потрібно звернутися до лікаря-уролога.

Будову яєчок та процес дозрівання сиермата-зоїдів ми вивчали в § 58.

Думаємо, розуміємо, відповідаємо. 1. Скла-' діть схему «Статеві органи жінки». 2. Поясніть біологічне значення дівочої плівки. 3. Визначте особливості будови молочної залози. 4. Установіть взаємозв’язок будови та функцій матки. 5. Визначте взаємозв’язок будови та функцій маткових труб. 6. Обґрунтуйте взаємозв'язок будови та функцій статевої системи чоловіка. 7. Установіть, що є спільного між будовою жіночої та чоловічої статевої системи. 8. Поясніть анатомічну будову та функції сім’явиносної протоки та сім’яних міхурців. 9. Чому передміхурову залозу вважають дуже важливим органом?

Самостійна робота з підручником. Розгляньте рис. 210 і 212. Порівняйте будову статевої системи жінки та чоловіка.

Домашнє завдання. Напишіть есе на тему «Для чого я вивчаю будову та функції репродуктивної системи людини?».

Біологічна стать — це сукупність морфологічних, фізіологічних і генетичних особливостей, що забезпечують продовження роду.

Хромосомна стать. Як ми пам’ятаємо, 22 нари хромосом (аутосоми) у чоловіків і жінок однакові. Вони розрізняються лише за 23-ю парою — статевими хромосомами. У жінок обидві хромосоми однакові й позначаються XX (одна хромосома від батька, друга — від матері). У чоловічому організмі 23-я пара містить різні хромосоми — X від матері, та У від батька. Тобто — У хромосома буває тільки в чоловічому організмі й зумовлює формування чоловічих ознак па генетичному рівні.

Яйцеклітина містить тільки одну X хромосому, а сперматозоїд може мати або X, або У хромосоми (рис. 215). Співвідношення сперматозоїдів з X або У хромосомами становить приблизно 1:1. Запліднення яйцеклітини сперматозоїдом, що несе X хромосому, дає початок жіночому організмові (Х+Х=ХХ), а сперматозоїдом з У хромосомою — чоловічому (Х-гУ=ХУ), що зображено на рис. 215 і 216.

Отже, стать майбутньої дитини залежить від випадкового поєднання яйцеклітини з одним з двох типів сперматозоїдів. А співвідношення новонароджених хлопчиків і дівчаток статистично майже однакове.

Гонадна стать ще називається справжньою статтю. Остання назва пов’язана з тим, що статеві залози (гонади) виробляють як статеві клітини, що визначають гамет ну стать людини, так і відповідні жіночі або чоловічі гормони, які визначають її гормональну стать.

Гормональна стать. Як тільки плід матиме статеві залози, вони починають виробляти гормони: андрогени (з грецьк. чоловік) та естрогени (з грецьк. прагнення). Обидва види гормонів утворюються як чоловічими, так і жіночими статевими залозами, але в різних кількостях. Ці гормони забезпечують формування зовнішніх і внутрішніх статевих органів, процеси статевого дозрівання та розвиток вторинних статевих ознак. Останні безпосередньо не пов’язані зі статтю, але є характерними особливостями чоловічого та жіночого організмів.

Іноді внаслідок якихось »пошкоджень» у генетичній програмі (наприклад, при вживанні вагітною жінкою деяких лікарських засобів, алкоголю або наркотиків, під дією радіації тощо) у плоду з чоловічою хромосомою (У) внутрішні й зовнішні статеві органи розвиваються переважно за жіночим типом з окремими чоловічими рисами. Таке явище має назву гермафродитизму, а людину, яка страждає на нього, називають гермафродитом. Цей термін походить із давньогрецької міфології: сина Гермеса й Афродіти — прекрасного Гермафродита — палко покохала німфа, яка зажадала вічного з'єднання з ним. Боги Олімпу почули її благання: тіла юнака та німфи з’єдналися, утворивши двостатеву особу.

Гермафродити, як правило, мають зовнішні статеві органи, що нагадують як жіночі, так і чоловічі. У них водночас є недорозвинена матка, зачатки яєчників і недорозвинений статевий член і зачатки яєчок. Діти усвідомлюють ці вади вже в 4-10 років і тяжко страждають через них. Найкращим способом лікування є хірургічне формування чоловічих статевих органів і видалення зачатків жіночих, бо такі люди найчастіше мають чоловічий генотип (ХУ). Змінити стать гермафродита в дорослому віці дуже складно.

Соматична стать — особливості морфологічної будови організму, що пов’язані а реалізацією статевої функції. Це первинні та вторинні статеві ознаки (наприклад, обриси тіла: широкі плечі й вузький таз у чоловіків, вузькі плечі та широкий таз у жінок; ріст волосся за чоловічим або жіночим тином; чоловічий або жіночий голос тощо; жіночий або чоловічий зовнішній вигляд, габітус).

Громадянська стать визначається лікарем за первинними статевими ознаками відразу після народження дитини. Вона записується в документах (наприклад, у свідоцтві про народження).

Психосоціальна стать пов’язана із самоусвідомленням людиною своєї природної належності до осіб чоловічої чи жіночої статі. Таке самоусвідомлення в дитини розвивається в 2 3 роки. Безумовно, у цьому відіграють роль усі вищезгадані біологічні механізми, але взірці поведінки певної статі діти беруть від батьків, ровесників та інших людей.

Після статевого дозрівання в людини остаточно формується психологічна модель статевої поведінки. Вона проявляється виникненням інтересу до осіб протилежної статі, що є реалізацією статевого інстинкту, в особливій — жіночій або чоловічій — поведінці, манері вдягатися, зачісуватися, вести розмову тощо.

З перших днів життя дитини соціальне середовище відіграє вирішальну роль у формуванні рис, притаманних чоловіку чи жінці. Згадаймо типові

заспокійливі слова батьків, коли їхні малюки роблять перші, не завжди вдалі кроки в житті: «Не плач — ти ж майбутній воїн, а чоловіки не плачуть*- — заспокоюють хлопчика, «Умий краще рученята: дівчатка мають бути охайними» — кажуть дівчинці. Такі відповідні «дороговкази» супроводжують дітей усюди — удома, у дитячому садку, у школі, вони чують про це з телевізійних екранів, читають у книжках. Усе це соціалізує дитину й формує поняття про статеву або тендерну роль у суспільстві.

Статеве дозрівання — процес досягнення організмом такого анатомічного та фізіологічного розвитку, що робить його здатним до продовження роду.

Основною біологічною ознакою статевого дозрівання є вироблення дозрілих статевих клітин — яйцеклітин у дівчат і сперматозоїдів у хлопців. Відповідний процес у вищих тварин вказує на їхню здатність із цього моменту до відтворення собі подібних.

Це треба пам’ятати! «Біологічний годинник» статевого дозрівання в людини, на відміну від вищих тварин, випереджає момент повного анатомічного, фізіологічного, психологічного й соціального дозрівання, які дають людині можливість мати дітей.

Наприклад, 12-річиа дівчинка, у якої почалася перша менструація — прояв дозрівання яйцеклітин, — тільки теоретично може стати матір’ю, адже за всіма іншими показниками (біологічними, психологічними, соціальними) її організм ще не готовий до материнства.

Статеве дозрівання — складний фізіологічний процес, під час якого дуже напружено працюють усі органи й системи, особливо нервова й ендокринна. Від того, як воно відбувається, часто залежить усе подальше життя людини, адже в цей час формуються зріст і фігура, м’язова сила й краса обличчя, ставлення (поважне, зацікавлене або байдуже, презирливе) до осіб протилежної статі.

Тому в період статевого дозрівання, який уважають одним із найкритич-нініих у житті людини, треба добре харчуватися, часто бувати иа свіжому повітрі, займатися спортом, уникати різних зловживань.

Це треба пам’ятати! Уживання алкоголю, наркотиків, куріння в період статевого дозрівання — дуже небезпечне. Унаслідок цього уповільнюється ріст, м’язи стають млявими, шкіра зморщується, знижуються потенційні можливості статевої системи.

Статеве дозрівання дівчат і менструальний цикл. У дівчат приблизно в 10-12 років гормони передньої частки гіпофіза стимулюють розвиток яєчників. Вони виробляють жіночі статеві гормони, унаслідок чого збільшуються молочні залози, відбувається ріст скелета й оволосіпня тіла за жіночим типом.

У цей час починають дозрівати яйцеклітини, з’являється і\су\\\'А менструація (з латин, місячний, щомісячний). Вона — вияв того, що дівчинка стала дівчиною. І хоча яйцеклітина вже може запліднитися, але організм дуже молодої дівчини ще не готовий для повноцінного виношування плоду.

Процес дозрівання яйцеклітин перебігає циклічно й називається менструальним циклом (рис. 217). Тривалість його — 24 ЗО (найчастіше 28) днів. Приблизно в середині циклу відбувається овуляція, тобто вихід яйцеклітини з фолікула.

На місці фолікула, що лопнув, утворюється жовте тіло. Цс — тимчасова залоза внутрішньої секреції, що продукує гормон вагітності (прогестерон). Його функцією є затримка дозрівання інших фолікулів, підготовка матки до прийняття заплідненої яйцеклітини (товщина її слизової оболонки збільшується, вона стає пухкою, проростає великою кількістю судин, переповнених кров'ю).

Запліднення відбувається в матковій трубі. Якщо цього не сталося, через 5-6 діб яйцеклітина гине, жовте тіло руйнується, припиняючи вироблення своїх гормонів, потовщена слизова оболонка матки відмирає й відшаровується разом із новоутвореними судинами. Виникає тимчасова маткова кровотеча, або менструація, що триває три-н’ять днів. Після її закінчення слизова оболонка матки відновлюється, і цикл розпочинається спочатку, але яйцеклітина дозріває вже в другому яєчнику.

Перша менструація в дівчат зазвичай буває в 11-14 років. Приблизно півроку-рік менструації можуть бути нерегулярними й неповноцінними. Якщо ж у дівчини немає менструацій у 15-16 років або вони супроводжуються сильними болями чи кровотечею, необхідно звернутися до лікаря.

Статеве дозрівання хлопців розпочинається у 12 14 років і закінчується у 18 20. Під дією чоловічих статевих гормонів, які під контролем гіпофіза виробляють яєчки, вони швидше ростуть, збільшується маса й сила м'язів, формується чоловіча статура. З’являються інші вторинні статеві ознаки: ріст волосся на обличчі, збільшується розмір надгортанника, грубішає голос. Обличчя набуває «чоловічих» рис (рис. 218). Розпочинається вироблення сперматозоїдів і сперми. Мимовільне її виділення під час сну називається полюцією (з латин, забруднення). Це — фізіологічне явище, яке свідчить про те, що хлопчик став юнаком. Однак говорити про його готовність до створення сім'ї в 14-16 років та виконання відповідної соціальної функції батька ще дуже рано.

Думаємо, розуміємо, відповідаємо. 1. Поясніть, чому виділення такої кількості складових статі є доцільним і практично значущим. Чому недостатньо понять «жіноча» чи «чоловіча стать»? Наведіть приклади. 2. Визначте основні риси відмінності між чоловічим і жіночим організмами. 3. Укажіть ознаки, що відрізняють хромосомну стать чоловіка та жінки. 4. Намалюйте схему й зробіть позначення: як при заплідненні утворюються жіночий і чоловічий організми. 5. Проаналізуйте ознаки соматичної статі чоловіка та жінки. Як із нею пов’язана громадянська стать людини? 6. Визначте вияви психосоціальної статі людини. 7. Доведіть, що період статевого дозрівання — дуже важливий і визначальний для кожної людини. 8. Поясніть фізіологічні механізми статевого дозрівання жінки. 9. Поясніть біологічне значення маткових труб для менструального циклу. 10. Визначте взаємозв’язок між менструальним циклом, овуляцією та функцією жовтого тіла. 11. Як відбувається статеве дозрівання в хлопців?

Самостійна робота з підручником. Користуючись матеріалом параграфа, випишіть у зошит невідомі вам раніше терміни та поясніть їх.

Домашнє завдання. Напишіть у зошиті, чому потрібно сказати «ні» курінню, алкоголю, наркотикам.

Фізіологічні механізми запліднення і внутрішньоутробного розвитку. Вагітність і пологи

Основні поняття і терміни: онтогенез, запліднення, зародок, імплантація, зародкові оболонки й листки, плід, плацента, вагітність, пологи, перейми, потуги.

Поняття про онтогенез. Пригадаймо, що онтогенез (з грецьк. щось існуюче та походження, виникнення) — процес індивідуального розвитку організму від моменту запліднення яйцеклітини до його смерті. Термін запропонував відомий німецький учений В. Геккель у 1886 р.

Для організмів, розмноження яких відбувається статевим шляхом, прийнято визначати такі основні періоди онтогенезу: ембріональний, або

ембріогенез (:і грецьк. плід), — від моменту запліднення до моменту народження дитини, та післяембріональний — період від народження організму до його смерті.

Кожний період має певні етани, в основі яких лежать послідовні біохімічні, анатомічні та фізіологічні зміни, пов’язані з реалізацією генетичної програми, закладеної в генотипі зиготи.

Запліднення — процес злиття сперматозоїда з яйцеклітиною, унаслідок чого утворюється зигота. У цей момент відновлюється диплоїдний набір хромосом.

Щоб сталося запліднення, здійснюється багато різних процесів. Насамперед між чоловіком і жінкою має відбутися статевий акт, у результаті якого сперма потрапляє глибоко в піхву жінки. Кількість її має бути не менше трьох мілілітрів із вмістом у ній сперматозоїдів не менше 20 мли у мілілітрі. Вони мають бути достатньо рухливими й активними, а маткові труби — прохідними.

Потрапивши в піхву, сперматозоїди рухаються до матки й далі — до маткової труби (рис. 219) зі швидкістю 3 мм/хв, де зустрічаються з дозрілою яйцеклітиною.

У матковій трубі, ближче до її ампули, мільйони сперматозоїдів «атакують» яйцеклітину, але проникнути в неї зможе лише один. Потім відбувається злиття ядер яйцеклітини та сперматозоїда (рис. 220). Від цього моменту, який відповідає початку онтогенезу, розпочинається існування нового організму.

Зародок та етапи його розвитку. Зародком називається організм від моменту запліднення до восьмого тижня (включно) внутрішиьоутробного розвитку. Це найважливіший, найвідповідальніший і найкритичніший період, протягом якого відбувається закладання всіх органів і тканин людини.

Це треба пам’ятати! Якщо жінка під час вагітності вживатиме алкоголь, наркотики, різні лікарські препарати або захворіє на грип чи краснуху, то в неї може народитися дитина з тяжкими вадами розвитку, недоумкувата або дуже квола.

Зародковий розвиток має певні стани: дроблення, утворення зародкових листків і оболонок, утворення тканин і органів. До моменту закінчення цього періоду новоутворений організм набуває характерних людських рис.

Дроблення зиготи розпочинається через декілька годин після запліднення. Воно продовжується кілька діб, а до середини шостої доби зародок уже має понад 100 клітин. Розмір зародка при цьому не збільшується.

На сьому добу після запліднення зародок починає заглиблюватися в стінку матки, утворюючи первинні ворсинки. Цей дуже важливий процес. З'єднання зародка з організмом матері називається імплантацією (від ш- латин. ріапіміоп — пересадка, рис. 219). Зародкові клітини мають ферменти, що частково руйнують слизову оболонку' матки та судини. Зародок оточується кров’ю, що витікає з пошкоджених сущим, і починає отримувати з неї поживні речовини й кисень. Від цього моменту зародкові клітини, які «дихали» за рахунок анаеробного, безкисневого, газообміну, переходять на аеробний, кисневий.

Після імплантації розпочинається ріст зародка та процеси диференціації його клітин. З певної їхньої частини формучоться позазародкові структури зародкові оболонки, а інші утворюють власне зародок.

Зародкові оболонки утворюються із шарів клітин, які є в місці безпосереднього прикріплення зародка до стінки матки (рис. 222). Клітини зовнішнього шару зародка розростаються, у них проростають кровоносні судини та формуються вторинні ворсинки. Останні з'єднуються з кровоносними судинами матері, утворюючи згодом дитяче місце, або плаценту. Починаючи з другого тижня утворюється тонка сполучнотканинна оболонка плідного міхура, що оточує зародок (рис. 223, 224). Його внутрішні клітини виробляють рідину навколоплідні води (рис. 224), у яких плід «плаває». Вони захищають його від різних механічних ушкоджень. До моменту народження дитини иаконичу'-ється 1-1,5 л навколоплідних вод. На 10-14-й день після запліднення клітини зародкового щитка розщеплюються на три шари, або зародкові листки,

з яких потім утворяться всі органи й тканини (рис. 222). На 16-18-й день у зародка утворюються судини й починає битися серце, з'являються зачатки вух і очей, головного мозку.

Наприкінці шостого тижня в нього вже помітні нервова трубка, хорда, кишка тощо. У цей же час у зародка, який не більший за рисове зернятко (рис, 221), з’являються зачатки рук і ніг.

Плід — це організм після дев’ятого тижня внутріпшьоутробиого розвитку й до моменту народження. Із самого початку він має «людські» обриси, а з 12-го тижня — це вже маленька людина.

На дев’ятому тижні плід досягає довжини 3-3,5 см і маси 4 г. Серце має чотири камери й скорочується з частотою 130 -150 ударів за хвилину. Печінка основний орган кровотворення — повністю формується в нього до 20-го тижня.

З 12-го тижня поступово відбувається окостеніння скелета, починають функціонувати м’язи. Наприкінці третього місяця плід уже має довжину

8-10 см, його маса — 40 г; голова становить 1/3 довжини тіла.

З 18-20-го тижня плід починає рухатися, і ці його слабкі поштовхи відчуває мати. Плід уже згинає пальчики, робить кумедні гримаси, відкриває рот, повертає голівку, навіть намагається смоктати палець.

До 20-го тижня в плоду повністю формується орган слуху, і він різними рухами може реагувати на звуки, зокрема на голосну музику. З 28-го тижня, коли в плоду вже добре розвинений головний мозок, він здатний реагувати не тільки на силу звуку, а й на його «якість»: дуже погано реагує на суперечки між батьками, однак йому подобаються ніжні звертання до нього, тиха мелодійна музика.

Починаючи з четвертого місяця розвитку плоду завершується формування бронхів і легенів, а з шостого місяця вже спостерігаються рухи грудної клітки, які і іагаду ють д ихал ьні.

Наприкінці восьмого місяця вагітності — маса плоду 1500 1600 г і довжина 40 см. Він починає готуватися до пологів повертається головою вниз. На дев'ятому місяці його маса досягає 3200-3800 г, а довжина 50 54 см. Такий плід уже може існувати поза організмом матері.

Плацента, або послід (рис. 224), утворюється на початку третього тижня життя зародка. Довжина її судин, складених разом, сягає 50 км. До моменту народження дитини діаметр плаценти досягає 15-20 см, а маса — 500 600 г. Для плоду вона є життєво необхідним тимчасовим органом і безперервно росте разом із ним. Плацента має бути вище голови плоду. Якщо трапиться навпаки, то вона відійде раніше за плід, що може спричинити загибель останнього та смертельну кровотечу для матері.

Із дитиною плаценту зв’язує пупковий канатик, або пуповина (рис. 223, 224).

Кровоносні судини матері та плоду в плаценті тісно взаємодіють між собою. Це забезпечує безперебійне постачання майбутньої дитини поживними речовинами, киснем, а також видалення з її організму перероблених і шкідливих продуктів обміну речовин.

Це треба пам’ятати! Оберігаючи дитину від різних шкідливих речовин, плацента, на жаль, не може протистояти алкоголю, нікотину та наркотикам. Виявлено, що нікотин накопичується в ній та в навколоплідних водах, а чадний газ та інші складові тютюнового диму погіршують постачання плоду киснем.

Самолікування від різних хвороб під час вагітності неприпустиме, оскільки більшість лікарських препаратів також проникають крізь плаценту в організм плоду й отруюють його або спричиняють різні вади розвитку.

Плаценту можна назвати тимчасовою ендокринною залозою, бо вона виробляє гормони, які стимулюють підготовку молочних залоз до годування дитини, запобігають передчасному скороченню м’язів матки, пригнічують процес овуляції па період вагітності (у вагітних жінок припиняється менструація).

Кровообіг шіоду. Плацента забезпечує життєвий зв’язок між матір’ю й плодом, який розвивається. У ній потоки крові від обох організмів зближуються, аби забезпечити живлення плоду, але при цьому вони ніколи не змішуються. Кров, що рухається пуповиною, збагачується киснем від матері через плаценту. Потім вона проходить через серце, голову й тіло плоду, віддаючи на своєму шляху кисень. Щоб поповнити запаси кисню, кров повертається через серце до плаценти, майже повністю обходячи легені. У плаценті кров плоду

вбирає кисень і залишає продукти обміну (наприклад, С02), які надходять у кровотік матері.

Зміни в організмі жінки під час вагітності. Вагітність — фізіологічний процес в організмі жінки, за якого із заплідненої яйцеклітини розвивається плід.

Вагітність для жінки — радісний час очікування майбутньої дитини. Нормальна вагітність триває дев’ять місяців, або 40 тижнів (270 280 днів), — від моменту запліднення яйцеклітини до пологів. Першою ознакою вагітності є припинення менструації.

Маса новонародженої дитини в 6-8 мільярдів разів перевищує масу заплідненої яйцеклітини. Тому процес вагітності дуже складний і напружений для організму жінки. Найкращий вік для народження дітей — 18-30 років. Для дівчини-иідлітка або 35-40-річної жінки вагітність може стати надто тяжким випробуванням. Адже коли росте плід, збільшується матка й кількість навколоплідних вод (рис. 225), на 40-50 % зростає навантаження на серце, обмін речовин налаштовується па забезпечення плоду поживними речовинами й енергією. Плід забирає з організму жінки значну кількість поживних речовин, вітамінів, мінеральних солей (насамперед кальцію, необхідного для побудови скелета), потрібних для росту й розвитку його тканин і органів. У вагітної жінки напружеігіше працюють органи кровотворення, нирки та печінка, бо їм треба переробляти та виводити з організму не тільки продукти обміну речовин вагітної, а й плоду. Імунна система вагітної жінки також працює з підвищеним напруженням. Через імунні зрушення під час вагітності можуть загострюватися різні хронічні запальні процеси. Тому жінка, яка хоче мати дитину, має дбати про своє здоров’я.

Пологи — цс процес народження дитини й відходжеиия плаценти. Початком пологів є настання регулярних переімів — скорочень матки (гіпофіз виробляє гормон, який у певний час спричиняє перейми), що супроводжуються болем. Період нереймів триває 10 20 год.

Вони сприяють виходу плоду з матки (рис. 226).

У наступний період пологів, який триває від ЗО хв до години (рис. 227), голова й тільце плоду виходять із шийки матки й проходять у піхву. Починаються потуги. При цьому сильно скорочуються м’язи черевного преса та діафрагма, що сприяє виштовхуванню плоду з родових шляхів. Під час нормальних пологів спочатку виходить назовні голова дитини, а потім і все тіло. Та її організм залишається з’єднаним пуповиною з материнським.

Дитина, яка щойно народилася, кричить. З цим криком вона робить перший вдих. Розпрямляються легені, припиняється спільний з організмом матері кровообіг і дитина фізіологічно стає окремим, самостійним організмом. У цей час лікар (акушер) перев’язує та перерізає пуповину.

Протягом наступних ЗО хв відходить плацента.

При неправильному положенні плоду в матці, а також при певних патологі-ях (наприклад, «вузький таз») жінці роблять хірургічну операцію — кесарів розтин — розрізають стійку живота й матку та виймають звідти дитину й плаценту.

Думаємо, розуміємо, відповідаємо. 1. Визначте поняття «онтогенез» та його періоди. 2. Проаналізуйте процес запліднення. Скільки сперматозоїдів проникає в яйцеклітину? 3. Обґрунтуйте біологічні механізми імплантації. 4. Розгляньте рис. 222 і поясніть біологічне значення зародкових оболонок і листків. 5. Що таке плід? Які ви знаєте основні етапи його формування? 6. Доведіть

надзвичайно велике значення плаценти та пуповини. Яка роль навколоплідних вод? 7. Проаналізуйте й визначте особливості кровообігу плоду. 8. Розгляньте рис. 225 і поясніть, як змінюється положення внутрішніх органів у вагітної жінки. Обґрунтуйте, що вагітність — серйозне випробовування для організму жінки. 9. Які зміни самопочуття можуть виникати у вагітної жінки? Які ознаки порушення її здоров'я можуть з’являтися? 10. Дайте визначення біологічному явищу — пологам. 11. Яка особливість будови голови плоду допомагає процесу пологів? Для відповіді скористайтеся рис. 226.

Самостійна робота з підручником. 1. Знайдіть у тексті параграфа матеріал про критичні моменти для зародка та плоду. Поясніть, які чинники можуть йому зашкодити в ці моменти. 2. Розгляньте рис. 221 і з’ясуйте, що є спільного, а що відмінного між зародком і плодом у період із 6-го по 40-й тиждень вагітності.

Домашнє завдання. Перемалюйте в зошит у вигляді схеми рис. 219 та позначте, які процеси відбуваються при імплантації зародка в матку.

Гігієна вагітної жінки. Годування дитини грудьми. Порушення під час вагітності. Шкідливий вплив тютюну, алкоголю, наркотиків на організм плоду

Основні поняття і терміни: гігієна вагітної жінки, лактація, материнське молоко, багатоплідна вагітність, близнята, резус-конфлікт, позаматкова вагітність, безпліддя.

Гігієна вагітної жінки. Під час вагітності жінці необхідно правильно харчуватися. їжа має містити необхідну кількість калорій (треба враховувати енергетичні потреби плоду) і бути збалансованою за вмістом білків, жирів, вуглеводів, вітамінів і мінеральних солей.

Особливу увагу необхідно звернути на наявність у їжі кальцію та йоду, оскільки за нестачі кальцію в жінки можуть руйнуватися зуби, а в плоду порушуватися розвиток скелета. Нестача йоду через порушення синтезу йо-довмісиого гормона щитоподібної залози — тироксину — може призвести до народження дитини, хворої на кретинізм.

Не потрібно переїдати, бо дитина набере надто велику вагу, і це ускладнить пологи.

Вагітній треба частіше перебувати на свіжому повітрі, щоб насичувати організм киснем; виконувати спеціальний комплекс гімнастичних вправ для зміцнення м’язів черевного преса й таза, аби полегшити пологи.

Не можна курити, уживати алкоголь і наркотики, бо це спричиняє вади розвитку дитини.

Потрібно уникати контактів із хворими на грип та особливо па краснуху. Не вживати лікувальні препарати, окрім тих, що призначені лікарем.

Одяг має бути вільним, легким, виготовленим із натуральних тканин, а взуття — на низьких підборах.

Необхідно дотримуватися гігієнічних правил догляду за шкірою для полегшення її дихальної та видільної функцій.

Важливою є гігієна нервової діяльності. Страх, неспокій матері, поганий сой спричиняють утворення в її крові біологічно активних речовин, які потрапляють в організм плоду. Через це дитина народжується неспокійною, часто плаче, погано снить. Учені довели, що знервований стан вагітної жінки може призвести до погіршення нервової діяльності майбутньої дитини протягом усього її життя.

Жінка весь період вагітності має перебувати під наглядом лікаря. У жіночій консультації їй завжди нададуть потрібну допомогу, контролюватимуть стан здоров’я, навчать, як поводитися підчас пологів, аби народити здорову дитину.

Годування дитини грудьми. Як тільки відбулися пологи, у породіллі починає вироблятися молоко. Цей процес називається лактацією (з грецьк. молоко). Вій передусім залежить від фізичного здоров’я жінки, її психічного стану та якості харчування.

Новонароджена грудна дитина має надзвичайну потребу в материнському молоці, бо воно містить життєво необхідні для неї речовини: білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі, вітаміни в сполуках, які легко засвоюються дитячим організмом. З материнським молоком дитина одержує антитіла проти багатьох хвороб, тому вона менше хворіє, аніж та, яку годують коров’ячим молоком, поживними сумішами тощо.

Відлучати дитину від грудей треба дуже обережно. На 4-6-му місяці життя її треба привчати їсти різні продукти харчування (соки, картопляне пюре, овочеві перетерті супи тощо). Одержуючи все більше різноманітної їжі, дитина почне рідше вживати материнське молоко. Цс, звичайно, веде до зменшення інтенсивності лактації. Найкраще, коли в перший рік основним харчуванням дитини є грудне молоко в поєднанні з іншими продуктами, а відлучення від грудей відбудеться на другому році життя.

Порушення під час вагітності. Багатоплідна вагітність. Природний добір у процесі еволюції людини був спрямований на народження однієї дитини. Це зумовлено тим, що вона буде міцнішою, їй дістанеться більше материнського молока. Однак інколи жінка народжує водночас кількох дітей.

Це трапляється тоді, коли запліднена яйцеклітина ділиться підчас першого поділу па дві однакові, що відокремлюються одна від одної та дають початок двом самостійним організмам. При цьому народжуються одиояй-цеві близнята. Вони завжди мають однакову стать і дуже схожі одне на одного (рис. 228).

В однояйцевих близнят завжди однакові група крові, відбитки пальців (рис. 229), навіть собака не розрізнить їх за запахом.

Коли в організмі жінки утворюється яйцеклітина з двома ядрами (рис. 230) або

одночасно дозрівають дві яйцеклітини (рис. 231), які також одночасно запліднюються різними сперматозоїдами, народжуються двояйцеві близнята (двійня) (рис. 232). Ці організми генетично різні, вони можуть бути навіть різної статі й схожі між собою так само, як бувають схожими діти одних батьків, народжені в різний час.

Поняття про резус-конфлікт. Якщо мати резус-негативна, а батько — резус-иозитив-иийі, то їхня дитина може успадкувати батькову резус-позитивиу належність. За умови цілковитого репродуктивного здоров’я вагітної жінки відмінність між резусами її та плоду значення не має, оскільки їхня кров не змішується. Однак запальні процеси, зокрема спричинені абортами, підвищують проникність судин плаценти. Під час фізіологічних пологів, а особливо при штучному перериваній вагітності, в організм матері може потрапити невелика кількість резус-позитивиої крові плоду. Його резус-фактор сприймається материнським організмом як антиген — чужорідна речовина. Організм матері починає виробляти антитіла — чинники гуморального імунітету білкової природи, що накопичуються в крові. За умови наявності антитіл і підвищеної проникності плацентарних капілярів між організмом плоду й матері може спричинитися резус-конфлікт (рис. 233). Антитіла, проникаючи крізь плаценту в кров плоду, руйнують його еритроцити, спричиняючи їхній гемоліз. У плоду розвивається недокрів’я (анемія). Виникає тяжке отруєння організмів плоду й матері (плід навіть може загинути).

Це треба пам'ятати! Резус-конфлікт найчастіше виникає при повторних вагітностях, особливо якщо попередня була штучно перервана (аборт).

Трубна, або позаматкова, вагітність.

Така вагітність виникає тоді, коли зародок імплантується поза маткою, найчастіше в різних місцях маткових 'груб (рис. 234). По-

заматкову вагітність спричиняють запальні хвороби статевих органів, насамперед через порушення правил особистої гігієни, штучні переривання вагітності — аборти (особливо до народження першої дитини), звичку деяких жінок носити взимку легку білизну, тонкі колготки. Унаслідок запальних процесів просвіт труби зменшується й запліднена яйцеклітина не може потрапити в матку, а починає розвиватися в трубі. При збільшенні

розмірів плоду це призводить до розриву маткової труби та виникнення кровотечі в черевну порожнину. Без надання необхідної хірургічної допомоги жінка може загинути.

Безпліддя — це неспроможність відтворення нащадків. Шлюб вважається безплідним, якщо вагітність не настає протягом п'яти років і більше спільного життя подружжя. Безпліддя буває як жіночим, так і чоловічим. Найчастіше воно є наслідком хвороб або вад розвитку статевої системи.

Це треба пам’ятати! Радіація, алкоголь, наркотики, деякі хімічні речовини та ліки шкідливо впливають на статеву систему жінок і чоловіків, знижуючи вироблення статевих клітин.

Людям, які страждають на безпліддя, потрібно пройти ретельне обстеження. Лікарі призначають їм протизапальні ліки, гормональні препарати, іноді застосовують хірургічні методи лікування (наприклад, при вроджених вадах статевих органів).

Шкідливий вилив куріння, алкоголю та наркотиків на розвиток зародка й плоду. Куріння матері. Зображення мадонни з немовлям на картинах видатних художників — чудовий образ материнства. Уявіть, як безглуздо б виглядали ці картини, якби па них мадонна була зображена із сигаретою!

Лікарі встановили, що з-поміж жінок, які курять, безпліддя трапляється в 10 разів частіше, аніж у тих, які не курять. Вагітна жінка, що курить, постійно наражається на загрозу виникнення викидня (тобто переривання вагітності протягом перших 28 тижнів, коли плід ще не життєздатний), передчасних

пологів із народженням кволої або мертвої дитини, бо через плаценту проходить майже 20 % отруйних речовин із кожної сигарети: нікотину, чадного газу тощо. Вони потрапляють також і в материнське молоко, а тому можуть спричинити гостре або хронічне отруєння немовляти. Наслідком цього є відставання в набиранні маси тіла, рості; часті гострі респіраторні хвороби, недокрів'я, рахіт. Після року в такої дитини вже можуть з’являтися ознаки відставання в розумовому розвитку.

Алкоголь, навіть у невеликих дозах, виливає па плід ще задовго до народження дитини. Різні клітини організму людини не однаково реагують на алкоголь: одні — більше (наприклад, нейрони), інші — менше (наприклад, клітини кісткової тканини). Одними з найчутливіших до алкоголю є статеві клітини, оскільки їхні мембрани містять багато жироподібних речовин, які розчиняються алкоголем. Як злодій, який зламує сейф, так само алкоголь, руйнуючи клітинну мембрану, досягає клітинного ядра й руйнує хромосомний апарат, де закладена генетична програма майбутньої дитини. Замість здорового малюка на світ народжується кволе, недоумкувате дитя з тяжкими вадами розвитку.

Уживання алкоголю вагітною жінкою в перші 8 тижнів виутрішиьоутроб-ного розвитку зародка, коли закладаються його органи й тканини, також може призвести до виникнення вад майбутньої дитини, наприклад: хвороби серця, иезроіцеиня верхньої губи (заяча губа). Буває, що дитина вже народжується з пристрастю до алкоголю, яка виникає в неї під час вагітності матері-алкого-лічки або в період годування грудьми.

Це треба пам’ятати! Вагітність і алкоголь — несумісні!

Наркотики — одні з найнебезнечінших речовин. В організмі наркоманів гамети або не утворюються, або утворюються в незначній кількості зі спотвореним генотипом, що призводить до безпліддя, народження дитини з уродженими вадами розвитку. Оскільки серед наркоманів значний відсоток ВІЛ-інфіковаиих, то дитина може народитися ВІЛ-позитивною (вірус ВІЛ передається через плаценту). ВІЛ-іифіковапа мати може також передати вірус дитині з грудним молоком.

Це треба пам’ятати! Від матері, яка під час вагітності вживала наркотики, народжується дитина, яка від зародження призвичаєна до наркотиків.

Новонароджена иаркозалежна дитина постійно плаче, стогне, не їсть, у неї виникають тяжкі судоми, бо її організм потребує наркотиків. У неї, як і в дорослого споживача наркотиків, виникає «ломка», від якої вона може загинути через кілька днів після народження.

Це треба пам’ятати! Здорова, розумна й красива дитина народжується в здорових батьків. Куріння, алкоголь і наркотики несумісні з вагітністю та годуванням немовляти грудьми.

Думаємо, розуміємо, відповідаємо. 1. Назвіть правила гігієни вагітної жінки. 2. Визначте, які продукти харчування важливо вживати вагітній. Що категорично заборонено вагітній жінці? 3. Обґрунтуйте необхідність годування дитини материнським молоком. 4. Проаналізуйте причини й механізми багатоплідної вагітності. У чому полягає відмінність будови організмів однояйцевих і двояйце-вих близнят? 5. Обґрунтуйте біологічні механізми та прояви резус-конфлікту. Що потрібно враховувати жінці, яка має негативний резус-фактор? 6. Поясніть поняття «позаматкова вагітність» і назвіть її причини. З’ясуйте, чим небезпечна позаматкова вагітність. 7. Назвіть основні причини жіночого та чоловічого безпліддя. 8. Яка неправильна поведінка жінки або чоловіка може стати причиною безпліддя? 9. Назвіть сучасні методи, які дають змогу безплідному подружжю мати дітей. 10. Обґрунтуйте шкідливий вплив куріння матері на організм її майбутньої дитини. 11. Обґрунтуйте, чому алкоголь і наркотики, які вживає мати, є смертельними отрутами для плоду та новонародженої дитини

Самостійна робота з підручником. Намалюйте в зошиті в схемі, що є шкідливим, а що корисним для організму матері та її майбутньої дитини.

Домашнє завдання. 1. Які порушення виникають у плоду та немовляти, якщо вагітна жінка курить або вживає алкоголь чи наркотики? Відповідь дайте у вигляді таблиці. 2. Доведіть, що матеріал цього параграфа має велике практичне значення для кожної людини.

Розрахунок норм основного обміну (НОО) за масою до практичної роботи № 6

У чоловіків

У жінок

Маса,

кг

ккал

Маса,

кг

ккал

Маса,

кг

ккал

Маса,

кг

ккал

Маса,

кг

ккал

Маса,

кг

ккал

47

713

63

933

79

1158

47

1105

63

1259

83

1449

48

727

64

947

80

1167

48

1114

64

1267

84

1458

49

740

65

960

81

1180

49

1124

65

1277

85

1468

50

754

66

974

82

1194

50

1133

66

1286

86

1478

51

768

67

988

83

1208

51

1143

67

1296

87

1487

52

782

68

1002

84

1222

52

1152

68

1305

88

1497

53

795

69

1015

85

1235

53

1162

68

1315

89

1506

54

809

70

1029

86

1249

54

1172

70

1325

90

1516

55

823

71

1043

87

1263

55

1181

71

1334

91

1525

56

827

72

1057

88

1277

56

1191

72

1344

92

1535

57

850

73

1070

89

1290

57

1200

73

1353

93

1544

58

864

74

1084

90

1304

58

1210

74

1365

94

1544

59

878

75

1098

91

1318

59

1219

79

1411

   

60

892

76

1112

92

1332

60

1229

80

1420

   

61

905

77

1125

93

1345

61

1238

81

1430

   

62

919

78

1139

94

1359

62

1248

82

1439

   

Хімічний склад деяких харчових продуктів, %

Назва продукту

Білки

Жири

Вуглеводи

Енергетич

100 гп

на цінність зодукту

ккал

кДж

1

2

3

4

5

6

Хліб житній

5,5

1,0

44,5

189

795

Хліб пшеничний

8,6

1,4

48,5

226

950

Батон пшеничний

7,4

2,9

45,9

249

1046

Борошно пшеничне в/с

10,8

0,9

73,6

354

1485

Макарони в/с

12,3

1,1

67,3

330

1389

Крупи:

         

вівсяна

11,9

6,9

63,9

344

1444

перлова

9,3

1,1

72,4

324

1356

гречана

12,6

3,3

66,5

328

1377

манна

11,3

0,7

73,3

324

1364

ячмінна

9,3

1,5

70,7

343

1440

Пшоно

12,0

2,8

70,4

332

1397

Рис

7,3

2,5

74,4

346

1188

Горох

23,0

2,0

59,0

249

1268

Квасоля

22,3

1,7

58,4

307

1293

Соя

34,9

1.7

30,8

393

1653

1

2

3

4

5

6

М’ясо, яйця, риба, ковбаси

Свинина м'ясна

14,6

33,0

_

354

1485

Свинина жирна

11,4

49,3

487

2046

Яловичина

18,9

12,4

186

782

Телятина

19,7

1,2

90

377

М'ясо кроля

20,7

12,9

198

833

Баранина

16,3

15,3

202

849

Курятина

18,2

18,4

240

1008

Гуси

9,0

27,8

300

1260

Індичка

13,6

10,1

150

630

Качка

13,8

8,9

139

584

Яйця курячі

12,7

11,5

156

657

Короп

16,0

3,6

96

402

Щука

18,8

0,7

82

343

Лящ

17,1

4,1

104

439

Скумбрія

18,0

9,0

152

640

Ставрида

18,5

5,0

119

498

Кета

22,0

5,6

137

577

Оселедець атлантичний

9,3

3,0

66

277

Оселедець тихоокеанський

10,2

4,2

81

340

Ікра зерниста

26,2

15,8

256

1075

Ікра кетова

31,1

13,8

258

1084

Шинка

12,9

26,2

300

1260

Грудинка

7,8

47,6

475

1995

Ковбаса н/к

17,4

28,9

340

1428

Ковбаса московська копчена

21,0

40,5

463

1945

Сардельки

14,7

10,0

159

668

Ковбаса варена

13,4

27,4

301

1264

Жири

Смалець

99,0

927

3893

Масло вершкове

0,6

82,5

781

3130

Сало свиняче

1.9

87,4

821

3448

Олія соняшникова

99,9

929

3902

Маргарин

0,5

82,0

0,4

766

3217

Молочні продукти

Молоко коров'яче

3,2

3,6

4,7

67

243

Сметана, ЗО %

2,4

30,0

2,3

302

1226

Сир жирний

14,0

18,0

2,3

225

945

Сир нежирний

18,0

0,6

2,5

86

360

Сир голландський

26,8

27,3

2,0

361

1080

Вершки, 20 %

2,8

20,0

3,8

213

895

Кефір жирний

3,3

3,7

3,0

67

281

Сир плавлений

22,1

18,2

26

1126

Овочі квашеї

ні

Капуста

5,8

2,3

17

71

Огірки

0,7

0,4

8

34

Томати

0,9

0,9

11

46

Продовження табп.

Продовження табп.

1

2

3

4

5

6

Овочі свіжі

Баклажани

0,6

0,1

6,8

24

100

Капуста білоголова

1,8

6,1

28

117

Капуста цвітна

2,5

2,2

29

121

Капуста червоноголова

1,5

5,2

27

 

Картопля молода

1,7

17,8

80

347

Картопля, що зберігається

1,5

15,8

71

 

з вересня по січень Картопля, що зберігається

1,4

_

14,7

66

 

з січня по березень Картопля, що зберігається

1,2

 

12,6

56

 

з березня по червень Цибуля городня

1,7

_

11,2

43

180

Морква червона до 1 січня

1,3

6,4

33

138

Морква від 1 січня

1,1

6,0

29

 

Огірок

0,8

3,6

15

63

Перець червоний солодкий

1,3

7,0

27

113

Буряк

1,7

10,7

48

201

Редька

1,9

8,4

34

142

Томати

0,6

4,7

19

79

Кавун

0,7

9,9

38

159

Зелений горошок

5,0

13,4

75

315

Диня

0,4

4,5

25

105

Топінамбур

1,3

3,8

59

248

Кабачки

0,4

2,5

12

50

Петрушка

3,1

6,8

41

172

Салат

1,1

1,5

11

46

Гарбуз столовий

0,3

4,4

19

80

Кріп

1,8

5,6

ЗО

126

Хрін

1,6

10,4

49

206

Часник

5,1

16,5

89

374

Щавель

2,0

4,0

27

113

Фрукти

Абрикоси

0,9

11,3

46

192

Вишні

0,8

11,8

49

205

Груші

0,4

12,2

42

176

Сливи

0,8

10,4

43

180

Черешні

1,1

12,6

52

218

Яблука

0,4

11,9

46

192

Виноград

0,6

18,1

69

289

Ожина

2,0

7,3

33

138

Суниці садові

1,8

12,1

41

172

Малина

0,8

10,8

41

172

Смородина:

       

167

чорна

1,0

11,0

40

 

біла

0,3

7,8

40

167

червона

0,5

_

7,2

43

181

Продовження табп.

1

2

3

4

5

6

Шипшина:

         

суха

4,0

71,5

252

1059

свіжа

1,6

28,2

101

423

Помаранчі

0,7

6,3

33

139

Банан

0,9

13,4

60

282

Лимон

0,4

1,8

21

88

Мандарин

0,6

6,4

32

134

Персик

0,8

9,4

44

185

Плоди сушені

Курага

5,2

66,4

302

1268

Родзинки

1,6

63,8

273

1146

Груша

3,0

68,5

303

1273

Чорнослив

1,7

48,8

218

915

Яблука

1,5

50,4

220

945

Горіхи

Грецькі

8,1

26,5

3,9

395

1239

Арахіс

20,6

33,4

11,6

443

1860

Ліщина лісова

8,6

26,2

4,0

294

1235

Гриби

Білі

4,2

0,4

2,3

ЗО

126

Підберезники

3,5

0,4

1,8

25

105

Гриби білі сушені

36,6

0,4

23,5

281

1180

Лисички

1,6

1,1

5,3

22

92

Маслюки

0,9

0,7

3,4

19

79

Опеньки

2,2

1,2

4,6

20

84

Сироїжки

1,1

0,7

4,6

17

71

Десерт

Морозиво молочне

3,2

3,5

22,5

137

575

Пломбір

4,2

15,0

20,4

240

1008

ьскімо вершкове

3,2

20,4

1У,/

284

1193

Приклади деяких страв

Салат із редьки

     

130

547

зі сметаною

         

Пельмені

     

349

1467

Вареники

     

499

2095

Борщ

     

240

1006

Кава з молоком

     

187

787

Алфавітний покажчик термінів і понять

А

 

Бічні роги сірої речовини

135

Авітаміноз

26

спинного мозку

 

Автоматія

77

Борозни

141

Аглютинація

72

Бронхи

49

Адаптація аналізаторів

150

Бронхіальна астма

57

Адреналін

231

Бронхіт

56

Акомодація

155

Бронхіт хронічний

57

Аксон

129

Будова органів кровообігу

74

Актин

115

   

Алерген

240

В

 

Алергічний процес

240

Вагітність

264

Алергічні захворювання

103

Вдих

52

Альвеоли

50

Вегетативна (автономна)

145

Аналізатори

148

нервова система

 

Анатомічна будова кісток

106

Вегетативні рефлекси

136

Анатомічна будова м'язів

115

Велике коло кровообігу

76

Андроген

230;

Великі півкулі

140

 

232

Вени

84

Анемія

65

Венули

84

Антигени

236

Вестибулярний апарат

175

Антитіла

236

Вивих

126

Апендикс

39

Види безумовних рефлексів

185

Апендицит

39

Види умовних рефлексів

190

Артеріальний пульс

82

Видих

52

Артеріальний тиск

82

Викривлення хребта

123

Артерії

82

Виснаження

24

Артеріоли

82

Висхідна інфекція

101

Асиміляція (анаболізм)

19

Висхідні провідні шляхи

135

АТФ

19

Вища нервова діяльність

180

Афект

214

Відтворення

195

Ацетилхолін

147

Відчуття

182

   

Відчуття рівноваги

174

Б

 

Вільна верхня кінцівка

113

Базедова хвороба

228

Вільна нижня кінцівка

113

Барабанна перетинка

165

Вітаміни

25

Безпліддя

269

Властивості безумовних

185

Безсоння

219

рефлексів

 

Безумовні рефлекси

184

Внутрішнє вухо

166

Біла речовина мозку

129

Водій ритму

77

Білки

10

Водорозчинні вітаміни

26

Біологічні ознаки людини

5

Волосина

98

Біологічні ритми

219;

Волосся

98

 

220

Ворсинки

38

276

.Алфавітний покажчик термінів і понять

Вошивість Всмоктування Втома м'язів Вторинна сеча Вуглеводи Вушна равковина

104

38

119

95

23

165

Г

Грудна клітка

113

Газообмін

45

Гальмування

131

Гальмування умовних ц

эеф- 191

лексів

 

Галюцинації

183

Гаметогенез

248

Гемоглобін

64

Гемофілія

68

Гігантизм

227

Гіповітаміноз

26

Гіподинамія

121

Гіпоталамо-гіпофізарна

сис- 225

тема

 

Гіпоталамус

139

Гіпофіз

226

Глистяна хвороба

141

Глікоген

230

Глотка

48

Глухонімота

168

Глухота

168

Глюкагон

230

Гноячкові захворювання

103

Голодування

24

Голосові зв’язки

49

Гомеостаз

17

Гонадотропні гормони

232

Гормон росту

227

Гортань

49

Грибкові ураження

103

Грип

56

Грип

240

Грудна клітка

113

Групи крові

71

Групи м’язів

115

Гуморальна регуляція

18

Гуморальна регуляція дихання 54

д

Далекозорість

157

Дальтонізм

161

Дванадцятипала кишка

37

Дендрити

129

Дерма

97

Дерматит

102

Дизентерія

40

Динамічний стереотип

193

Дисиміляція (катаболізм)

19

Диференціація клітин

13

Дихальні шляхи

47

Дихання

45

Діастола

79

Дієтичне харчування

44

Діяльність людини та її скла

- 192

дові

 

Добовий харчовий раціон

43

Довгастий мозок

137

Довготривала пам'ять

196

Довільні реакції

136

Домашній пил

59

Домінантність однієї

206

з півкуль головного мозку

 

Донор

73

Друга сигнальна система

183

Е

ЕКГ

78

Електроенцефалограма

217

Емоції

210

Емоційна пам’ять

197

Емфізема

58

Енергетична цінність

42

Енергетичний баланс

42

Енерговитрати

42

Епідерміс

97

Епіталамус

139

Епіфіз

227

Еритроцити

63

Естрогени

230;

 

232

Етапи дихання

45

Ефекторні гормони

224

 

277

АЛФАВІТНИЙ ПОКАЖЧИК ТЕРМІНІВ І ПОНЯТЬ

є

Ввстахієва труба

166

Ж

Жири

11

Жиророзчинні вітаміни

27

Життєва ємність легень

53

Жовта пляма

160

3

Забування

195

Завитка

166

Загартування

104

Задні роги сірої речовини

135

спинного мозку

 

Залози внутрішньої

224

секреції

 

Запалення легенів

56

Запалення повік

154

Запам'ятовування

195

Запах

171

Запліднення

249

Засвоєння їжі

42

Застуда

55

Збудження

131

Збудливість

77

Звивини

141

Звички

194

Зв’язки

109

Згортання крові

67

Здорове серце

87

Зіниця

153

Зоб

228

Зовнішнє вухо

165

Зовнішній слуховий прохід

165

Зони асоціативні

141

Зони рухові

141

Зони чутливі

141

Зоровий аналізатор

151

1

Ілюзії

183

Імунітет

235

Індивідуальна поведінка

181

Індивідуальність

203

Інстинкт

186

Інсулін

230

Інфаркт міокарда

88

К

Капіляри

83

Карбоксигемоглобін

46

Каріотип

248

Карликовість

227

Кіфоз

123

Клітина

8

Клітинна мембрана

11

Клітинне дихання

47

Ковтання

34

Колобочки

160

Кон'юктивіт

154

Коронарні судини

78

Короста

104

Короткозорість

156

Короткочасна пам'ять

196

Кортикостероїди

230

Кортіїв орган

167

Косоокість

157

Кретинізм

228

Криж

112

Кришталик

153

Кров

61

Кровоносні судини

76

Кровотворна система

70

Кровотеча

68

Куприк

112

Куріння

58

Л

Лактація

267

Легенева вентиляція

51

Легені

50

Лейкоцити

65

Лізоцим

34

Ліквор

141

Лімфа

61

Лімфатична система

84

Лімфатичні вузли

85

.Алфавітний покажчик термінів і понять

Лімфатичні судини

85

Лімфоцити

66

Ліпіди

11

Лордоз

123

М

М’язи антагоністи

119

М’язи синергісти

119

Макроелементи

9

Мале коло кровообігу

76

Матка

251

Маткові труби

252

Мексидема

228

Меланін

97

Меланотропін

227

Мелатонін

227

Механічна обробка їжі

ЗО

Мигдалики

48

Мимовільні реакції

136

Міжклітинна рідина

61

Мікроворсинки

38

Мікроелементи

9

Мікроскопічна будова кістки

106

Мікроскопічна будова м’язів

114

Міозин

115

Міофібрили

115

Міст

137

Мітохондрії

12

Мозолясте тіло

140

Молочні залози

251

Муцин

34

Н

Набуті біологічні ритми

220

Навички

193;

 

194

Надниркові залози

230

Напіврухомі з’єднання кісток

109

Насосна функція серця

77; 80

Настрій

214

Неврози

214

Нежить

55

Незамінні амінокислоти

10

Нейроглія

128

Нейрогормони

224

Нейрогуморальна

18

регуляція

 

Нейрон

128

Неорганічні речовини

10

Нервова регуляція

17

Нервова регуляція

53

дихання

 

Нервові імпульси

121

Нерухомі з'єднання кісток

109

Неспецифічна реакція

241

Нетреноване серце

87

Нефрит

102

Нефрон

94

Нижча нервова діяльність

180

Низхідна інфекція

101

Низхідні провідні шляхи

135

Нирки

93

Нігті

99

Ніжки мозочка

138

Норадреналін

147,

 

231

Носова порожнина

47

Нуклеїнові кислоти

11

Нюхові рецептори

171

О

Об’ємні показники дихання

53

Обмін білків

22

Обмін води

20

Обмін вуглеводів

23

Обмін енергії

20

Обмін жирів

24

Обмін мінеральних речовин

21

Обмін речовин

20

Оболонки мозку

135

Образна пам’ять

197

Овогенез

233

Ожиріння

24

Оксигемоглобін

46

Оперативна пам’ять

196

Опорно- рухова система

106

Оптична система ока

155

Орган

16

 

279

АЛФАВІТНИЙ ПОКАЖЧИК ТЕРМІНІВ І ПОНЯТЬ

Органели

12

Поведінка

179

Органи дихання

47

Поживні речовини

ЗО

Органічні виділення

92

Позаматкова вагітність

268

Органічні речовини

10

Пологи

265

Осеїн

106

Постава

122

Остеон

106

Потові залози

98

Остеоцити

106

Потужність роботи м'язів

118

Отит

168

Пояс верхніх кінцівок

113

Отоліти

175

Пояс нижніх кінцівок

113

Отолітовий апарат

175

Правила тренування

88

   

Прикладні науки

6

П

 

Проміжний мозок

139

Палички

160

Просторовий зір

162

Пам'ять

195

Протромбін

67

Парасимпатична нервова

145

   

система

 

Р

 

Паратгормон

229

Райдужна оболонка

152

Паращитоподібні залози

229

Рак легенів

58

Первинна сеча

95

Реабсорбція

95

Передміхурова залоза

253

Регуляторні гормони

224

Передні роги сірої речовини

135

Регуляція травлення

31

спинного мозку

 

Режим харчування

42

Переливання крові

71

Резус-фактор

72

Перелом

126

Рефлекс

133

Перистальтика

38

Рефлекторна дуга

133

Периферична нервова сис

129

Рефракція

156

тема

 

Рецептор

133;

Периферична нервові вузли

145

 

148

Периферичний апарат мови

202

Реципієнти

73

Периферичні компоненти

213

Робота м'язів

118

емоцій

 

Робота серця

78

Перша сигнальна система

182

Рогівка

152

Печінка

39

Розслаблення м'язів

118

Півкулі мозочка

138

Розсудлива діяльність

180;

Пігментні клітини

97

 

181

Підшлункова залоза

37

Рухова пам’ять

197

Підшлункова залоза

230

Рухові корінці спинномозко

135

Пієлонефрит

102

вого нерва

 

Пізнавальна діяльність

182

Рухомі з'єднання кісток

108

Плазма крові

62

   

Плацента

263

С

 

Плід

262

Сальні залози

98

Плоскостопість

123

Свідомість

182

Пневмоторакс

57

Світлова адаптація

161

.Алфавітний покажчик термінів і понять

Себорея

103

Селезінка

71

Сенсорні системи

148;

170

Середнє вухо

166

Середній мозок

137

Серце

74

Серцевий м'яз

88

Серцевий цикл

79

Серцево-судинна система

74

Сечівник

94

Сечовиведення

96

Сечовивідні шляхи

93

Сечовидільна система

93

Сечовий міхур

94

Сечовід

94

Сигнали умовних рефлексів

188

Сила м’язів

118

Симпатичні нервові стовбури

145

Синапс

131

Система органів

16

Системи комунікації

200

Систола

79

Сім'яні канальці

234

Сіра речовина мозку

128

Сірчана пробка

169

Сітківка ока

159

Сітчасте утворення

137

Скелет

109

Скелетний м’яз

114

Складові рефлекторної дуги

133

Склера

152

Сколіоз

123

Скоротливість

78

Скорочення м’язів

118

Слина

34

Слинні залози

34

Слиновиділення

34

Сліпа пляма

160

Сліпота

158

Словесно-логічна пам’ять

197

Слово

201

Слуховий аналізатор

164

Слухові кісточки

166

Смаковий аналізатор

172

Смакові бруньки (цибулини)

172

Смакові пори

173

СНІД

237

Сновидіння

218

Соматичні рефлекси

136

Сон

215

Сперматогенез

234

Сперматозоїди

232

Спорт

125

Сприйняття

183

Статева функція

245

Статеве дозрівання

257

Статевий диморфізм

245

Статевий член

253

Стать людини

254

Стовбур мозку

137

Стрес

241

Струс мозку

127

Суглоби

108

Суспільні ознаки людини

5

Сутулість

122

Т

Таламус

139

Темнова адаптація

161

Темперамент

203

Температура тіла

99

Теоретичні науки

6

Тепловіддача

99

Теплорегуляція

99

Теплоутворення

99

Тимозин

231

Тимус

231

Тимчасові нервові зв'язки

187;

 

188

Тип вищої нервової діяльності

203

Тироксин

228

Тканина епітеліальна

13

Тканина м'язова

15

Тканина нервова

15

Тканина сполучна

14

 

281

АЛФАВІТНИЙ ПОКАЖЧИК ТЕРМІНІВ І ПОНЯТЬ

Товстий кишечник

37

Тонкий кишечник

37

Тонус м’язів

118

Травлення

ЗО

Травма

126

Травна система

31

Травні ферменти

ЗО

Трахея

49

Тромб

68

Тромбін

68

Тромбоцити

66

Трофічний вплив

147

Туберкульоз

56

У

Удар м’яких тканин

127

Ударний об’єм серця

80

Укуси комах

241

Умовні рефлекси

187

Уретрит

102

X

Харчові отруєння

41

Харчування

41

Хвилинний об’єм серця

80

Хворе серце

88

Хвороба Боткіна

40

Хеморецептори

170

Хімічна обробка їжі

ЗО

Холера

40

Хондроцити

107

Хребет

111

Хребці

111

Хромосоми

248

Хронічний бронхіт

57

Хрящ

107

ф

Фагоцити

66

Фагоцитоз

66

Фази сну

217

Фібрин

68

Фібриноген

68

Фізичний самоконтроль

125

Фізкультура

125

Форменні елементи крові

63

Функції крові

61

Функціональний вплив

147

Функція інтеграції

128

Ц

Центр задоволення

139

Центр покарання

139

Центральна частина аналіза

149

тора

 

Цистит

102

Центральний апарат мови

202

Цитоплазма

12

Цукровий діабет

230

Ч

Чадний газ

59

Червоний кістковий мозок

70

Черв’як

138

Череп

109

Чутливі корінці спинномозко

135

вого нерва

 

Чутливість м’язів

176

Чутливість шкіри

177

ш

Шкіра

97

Шум

169

Щ

Щитоподібна залоза

228

Я

Ядро

 

Яєчко

233

Яєчники

232

Яйцеклітина

232

Ячмінь

154

 

Це матеріал з підручника Біологія 8 клас Страшко

 

Категорія: Біологія

Автор: admin от 19-07-2016, 21:24, Переглядів: 5450