Народна Освіта » Природознавство » §8. Очищення кухонної солі. Вивчення розчинності речовин

НАРОДНА ОСВІТА

§8. Очищення кухонної солі. Вивчення розчинності речовин

Практична робота № 2

Мета: навчитися розділяти суміші за допомогою відстоювання, фільтрації, випарювання.

Прилади і матеріали: склянки, скляна трубочка, мензурка (мірний циліндр), лійка, папір для виготовлення фільтра, ножиці, порцелянова чашка, пальник, забруднена піском сіль, вода, цукор у грудочках і цукровий пісок, питна сода.

Хід роботи

1.    Приблизно 5 г неочищеної солі всипте в склянку. Відміряйте мензуркою приблизно 20 мл води і також влийте в склянку. Розмішайте сіль у воді скляною паличкою до повного розчинення. Злийте рідину в другу склянку.

2.    З аркуша фільтрувального паперу виріжте ножицями круг для фільтра, скориставшись мал. 29.

Вкладіть фільтр у лійку. Прослідкуйте, щоб зовнішня поверхня фільтра прилягала до лійки.

3.    Приготуйте установку для фільтрації (мал. 25). Одержаний розчин солі невеликими порціями виливайте по скляній паличці на фільтр. Не переливайте рідину вище країв фільтра.

4.    Вилийте близько половини відфільтрованої рідини у порцелянову чашку. Встановіть чашку на кільце штатива й обережно нагрівайте на полум’ї пальника (мал. 27). Полум’я повинне ледь торкатися дна чашки. Доведіть випарювання до кінця, щоб у чашці лишилася суха сіль.

5.    Висипте одержану суху сіль на аркуш паперу і порівняйте її з неочищеною сіллю.

6.    Вивчіть умови розчинення речовин.

Налийте у дві склянки по 50 мл води. В одну вкиньте грудочку цукру, а в другу — чайну ложку цукрового піску. Масу цукру в обох випадках візьміть приблизно однакову. Спостерігайте, у якій склянці цукор розчиниться швидше.

Налийте у дві склянки по 50 мл води і всипте в кожну по чайній ложці питної соди. Одну зі склянок поставте на пальник. Спостерігайте, у якій склянці сода розчиниться швидше.

Налийте у дві склянки по 100 мл води і насипте по чайній ложці цукрового піску. Поставте одну зі склянок під проточну воду. У якій склянці цукор розчиниться швидше?

Зробіть висновок:

а)    про використані вами способи розділення сумішей;

б)    про залежність розчинення речовин від зовнішніх умов.

7* Приберіть своє робоче місце.

1. Які способи розділення сумішей ти знаєш? 2. Чи можна під час виконання цієї практичної роботи скористатися лише одним способом розділення сумішей? 3. Який зі способів потребує більше уваги і вмінь? 4. Яких правил безпеки необхідно дотримуватися при виконанні практичної роботи?

1. Хто з учнів зробив найбільш чіткі висновки про способи розділення сумішей? 2. Де швидше розчиниться грудка кам’яної солі — на дні ставка чи на дні джерела? 3. Чи можна за зовнішнім виглядом . відрізнити налиту в склянки дощову, морську воду та воду з річки?

схема міської водоочисної станції

Порівняйте воду з різних водойм вашої місцевості за вмістом у ній завислих частинок. Для цього проведіть відстоювання або фільтрацію однакового об’єму води з різних джерел.

Для допитливих

Про чисту воду

Хімічно чисту воду отримати важко. У ній завжди що-небудь розчиниться — гази або тверді частинки з повітря, скло або інша речовина зі стінок посудини, у якій знаходиться вода.

Не може бути хімічно чистою і вода з водопроводу. Вона надходить до нас із водосховищ, але спочатку її очищають. Розгляньте схему міської водоочисної станції (мал. ЗО). Насамперед воду звільняють від піску і глини у спеціальних відстійниках. Потім у воді за допомогою хлору, озону вбивають різноманітні мікроорганізми, зокрема хвороботворні.

 

Це матеріал із підручника Природознавство 5 клас В.Р. Ільченко

 

Категорія: Природознавство

Автор: admin от 20-01-2014, 09:26, Переглядів: 8422