Народна Освіта » Природознавство » § 25. Властивості води

НАРОДНА ОСВІТА

§ 25. Властивості води

Практична робота № 4

Мета: спостереження за властивостями води.

Прилади та матеріали: скляний посуд різної форми, мірний циліндр, предметне скло, пробірка, дзеркало, блюдце, піпетка або скляна трубочка, чашка для випарювання, вологий пісок чи ґрунт, сніг, вода або лід, ложка, бинт, барвник (мал. 102; 103).

Хід роботи

1. Дослідіть, чи змінює вода форму та об’єм. Налийте у мірний циліндр 100 мл води. Вилийте її в колби різної форми. Як змінилася форма води? Перелийте її знову у мірний циліндр. Який її об’єм? Зробіть висновок відносно форми і об’єму води при переливанні її з посудини у посудину.

2.    За допомогою скляної трубочки або піпетки наберіть

1-2    мл води, вилийте її на предметне скло. Яку форму має вода? Нахиліть скло. Що сталося з водою? Зробіть висновок про текучість води.

3.    Спостерігайте на моделі, як розчин речовин піднімається по капілярних трубках. Для цього візьміть бинт завдовжки 10-15 см, скрутіть його. У склянку з водою за допомогою піпетки чи скляної трубочки додайте 2-3 краплі барвника, розмішайте розчин ложечкою. Опустіть у розчин скручений бинт, як показано на мал. 103. Спостерігайте, як через

2-3    хвилини зміниться забарвлення бинта.

4.    Наберіть ложкою у чашку для випарювання трохи піску чи ґрунту, накрийте її предметним склом і нагрійте на спиртівці. Чому на предметному склі з’являються краплини води?

5.    Дмухніть на предметне скло або дзеркало. Що спостерігаєте? Поясніть, чому скло вкривається «туманом». Чому «туман» через деякий час зник?

6.    Покладіть на блюдце трохи снігу або льоду. Почекайте, доки він розтане. Чому це відбувається? Коли таке явище спостерігається у природі?

7.    Капніть піпеткою кілька краплин води в чашку для випарювання і нагрійте її на пальнику. Куди поділася вода з чашки? Чи залишилося щось у чашці на місці краплин води? Як пояснити явище випаровування? Яка його роль у кругообігу води?

8.    Зробіть висновок про властивості води та їх роль у природі. Завдяки яким властивостям відбувається кругообіг води у природі?

1. Які властивості води, явища можна було спостерігати під час виконання практичної роботи? 2. Які властивості води мають значний вплив на явища в живій і неживій природі?

? 1, Яких правил безпеки потрібно дотримуватися, виконуючи досл'щи? Обери правильні вдповуру. а^    час роботи не тримати на

столі нічого зайвого; б) не розпочинати роботу, доки не перевірено, чи є все необхідне для дослідів; в) працювати сидячи, без зайвої поквапливості; г) дотримуватися плану виконання роботи; д) інша відповідь.

Який дослід доводить наявність води в ґрунті? Яке це має значення для життєдіяльності рослин і тварин, що живуть у ґрунті?

Для допитливих

Про забруднення води

—    Чому стає можливим забруднення води? Як протидіяти цьому? — запитала Улянка.

—    Заводи, фабрики, ферми зливають у водойми використану воду, яка може бути забрудненою. Щоб забруднена вода не потрапляла у природні водойми, на підприємствах будують очисні споруди. Розчинені у воді відходи вилучають і намагаються переробляти, а очищену воду знову використовують на тому самому виробництві. У сільському господарстві дбають про те, щоб хімікати, які застосовуються для боротьби з бур’янами та шкідниками полів, не потрапляли в річки, озера та ставки.

Однак у довкіллі зустрічаються забруднені людиною ставки, річки (мал. 104, 1), Деякі водойми через надмірну рослинність можуть перетворитися на болота (мал. 104, 2).

—    А яка вода тече з нашого крана? Наскільки безпечно її пити? — знову запитала Улянка.

—    У різних районах країни у водопровід_подається вода або з підземних, або з поверхневих джерел — рік, озер, водойм.

«Поверхнева» вода звичайно буває більш забрудненою, адже у відкриті водойми можуть потрапляти стоки підприємств і ферм, випадати кислотні дощі. Така вода — більш сприятливе середовище для розмноження мікроскопічних водоростей або навіть хвороботворних мікроорганізмів. Таку воду й очищають більш ретельно: на спеціальних водоочисних станціях її пропускають через фільтри, а перед подачею у водопровід знезаражують.

Вода з підземних джерел, як правило, чистіша. Забрудню- . вачам із поверхні непросто до неї потрапити. Проте в ній зазвичай більше розчинених солей, які не завжди корисні для організму людини.

 

Це матеріал із підручника Природознавство 5 клас В.Р. Ільченко

 

Категорія: Природознавство

Автор: admin от 20-01-2014, 09:50, посмотрело: 2483