Народна Освіта » Основи здоров'я » § 7. Навчайся успішно

НАРОДНА ОСВІТА

§ 7. Навчайся успішно

Ти дізнаєшся, як зробити твоє навчання успішнішим.

Кожна людина має здібності. Хтось віртуозно грає на музичних інструментах. Інший швидко запам’ятовує багато інформації; третій легко розв’язує математичні задачі; четвертий прекрасно декламує вірші; п’ятий перемагає у спортивних змаганнях.

Пригадай

Які досягнення за останній час були в тебе чи у твоїх друзів?

Щоб досягти успіху, потрібно докладати певних зусиль: правильно організовувати навчання, розвивати природні здібності.

Завдяки регулярним та цілеспрямованим тренуванням інтелектуальними іграми та вправами людина вдосконалює пам’ять та увагу.

- СЛОВНИЧОК -

Віртуозно (від італійського слова, що означає «майстерний», «досконалий») — дуже майстерно, творчо.

Пам’ять — здатність зберігати і відтворювати інформацію.

Увага — зосередження, спрямованість органів чуття, думки, свідомості на кого-небудь або на що-небудь.

Інтелект (від латинського слова, що означає «розуміння») — розум, здатність людини мислити.

Новий матеріал цікаво слухати, але вивчити його буває важко. Пам’ять може зафіксувати що завгодно, але людині важко запам’ятати те, чого вона не розуміє. Інформацію можна сьогодні вивчити, завтра — розказати на уроці, післязавтра — забути, запам’ятати надовго можна тільки те, що добре розумієш.

Це допоможе в житті

Те, що ти почуєш, ти із часом забудеш. Те, що ти почуєш і побачиш, — запам’ятаєш. Те, що почуєш, побачиш і про що запитаєш, сприятиме набуттю знань, умінь і навичок. Усе, чого ти навчиш інших, ти засвоїш. Те, що ти знаєш і вмієш робити, змінить тебе.

З’ясуй, для чого тобі потрібні ті чи інші знання. Якщо це з’ясуєш — від навчання одержуватимеш задоволення і швидше досягнеш успіху.

ФАКТИ

•    Римський філософ Сенека (бл. 4 до н. е. — 65 н. е.) міг повторити 2000 не пов’язаних між собою за змістом слів у тому самому порядку, у якому почув їх один раз.

•    Французький фізик Андре Марі Ампер (1775-1836) міг дослівно переказати довгі уривки з енциклопедій з геральдики і соколиного полювання навіть через 50 років після того, як їх прочитав.

•    Російський шахіст, чемпіон світу Олександр Альохін (1892-1946) у 1938 р. в м. Чикаго всліпу грав на 32 шахмат-них дошках протягом 12 годин.

•    Паула Прентис працює оператором телефонної довідки на острові Тасманія в м. Гобарті. Вона знає напам’ять 128 603 номери телефонів своїх абонентів, їхні імена, адреси та назви установ.

Завдання

Виконай вправу для розвитку пам’яті.

Розглянь малюнок, на якому зображено предмети, протягом хвилини. Закрий його і спробуй назвати предмети, зображені на ньому. Не вийшло? Спробуй уявно доторкнутися до кожного предмета. Назви предмети ще раз. Уявно розмісти кожний предмет на столі.

Це допоможе в житті

Читай якомога більше, і не тільки те, що задають на уроках.

Прочитане допоможе набути життєвого досвіду, дізнатися більше про світ. Книжки про видатних людей підкажуть, який життєвий шлях обрати в майбутньому.

Розвивай пам’ять і спостережливість, виконуючи вправи, які є і в цьому підручнику. Відомо, що людина використовує мізерну частину можливостей свого мозку. Ніхто не може знати наперед, яка інформація виявиться для тебе зайвою, а яка — корисною.

Щоб запам’ятати інформацію, намагайся добирати до неї асоціації зі свого життя.

Навчися переключатися з одного завдання на інше, з легкого на складніше і навпаки. Стався до будь-яких труднощів як до тимчасового явища і не картай себе за кожну невдачу.

Навчися говорити «Ні». І собі, і іншим. Тільки тоді ти виконаєш свої плани на день, тиждень... Після виконання всього запланованого ти зможеш і поговорити з приятелями, і опанувати нову комп’ютерну гру, і погортати новий модний журнал.

Спробуй виконувати ці рекомендації хоча б місяць. Буде не просто, але тоді вони стануть звичними. Якщо ж додаси до них кілька своїх ідей, вчитися стане не тільки простіше, але й цікавіше.

Типи сприйняття інформації

Світ навколо нас — величезний, з безліччю звуків, кольорів, запахів, відчуттів та вражень, об’єктів живих і неживих. Для сприйняття цього різноманіття в людини є органи чуття.

Пригадай

Які органи чуття має людина?

За допомогою органів чуття людина отримує інформацію про світ навколо. Це відбувається по-різному:

Деякі люди найчастіше пізнають світ, розглядаючи його. Інші найбільше інформації про навколишнє середовище отримують на слух. Третім необхідно відчувати, торкатися. Зазвичай, людина користується всіма органами чуття, але один або два для неї основні, більш важливі.

Поміркуй

Як ти найчастіше сприймаєш інформацію? Чому важливо розвивати всі види сприйняття?

Таблиця 2

Типи сприйняття інформації

Тип

сприй

няття

Ознаки сприйняття

Що слід робити для кращого запам’ятовування

візуальний (за допомогою зору)

Ти краще сприймаєш інформацію, якщо:

•    бачиш малюнки (читаєш, спостерігаєш, розглядаєш);

•    нові слова записано на дошці або на папері;

•    чуючи нове слово, ти уявляєш його запис;

•    її подано у вигляді діаграм, графіків, малюнків або відеозапису.

У тебе хороша зорова пам’ять. Ти погано сприймаєш усні інструкції і не любиш багаторазового повторення слів.

Вивчаючи новий матеріал, роби короткі записи, складай схеми і таблиці, малюй малюнки. Ці візуальні об’єкти допоможуть краще розібратися в навчальному матеріалі.

аудіальний (за допомогою слуху)

Ти краще сприймаєш інформацію, якщо:

•    слухаєш пояснення вчителя чи пізнавальну розповідь;

•    промовляєш уголос нові слова;

•    слухаючи музику, розумієш зміст пісень.

У тебе хороша слухова пам’ять.

Усно ти завжди відповідаєш добре. Ти слухаєш багато записів аудіокнижок, музичних творів.

Уважно слухай пояснення, став уточнювальні запитання. Використовуй аудіозаписи. Коли вчиш новий матеріал, проговорюй його вголос.

тактильний (за допомогою дотиків, відчуттів)

Ти краще сприймаєш інформацію,

якщо:

•    можеш доторкнутися до предмета дослідження, покрутити його або навіть розібрати на частини;

•    пов’язуєш нові враження з власними спогадами.

У тебе хороша тактильна пам’ять.

Ти добре розрізняєш запахи і смаки.

Досліджуй об’єкти безпечними методами: спостерігай, не пробуй на смак невідомих речовин, обережно досліджуй запах. Встановлюй асоціації між новим і тим, що ти вже знаєш.

Для полегшення сприйняття рухайся, а не сиди на місці.

З певним типом сприйняття пов’язані слова, які людина вживає при описі чогось або коли ділиться враженнями про щось.

Попрацюйте в парі або групі

1.    По черзі один з вас називає конкретні предмети, а другий розповідає, що він уявляє.

Наприклад: «море» — «звук прибою, гуркіт хвиль, шурхіт гальки», «спека на пляжі, у воді прохолодно, краплі збігають по тілу», «блакитна безмежна далечінь, білі хмари, жовтий пісок, люди».

2.    За відповідями спробуйте визначити, який тип сприйняття у вас переважає.

3.    Обговоріть, який тип сприйняття в людей, які часто вживають слова:

•    приємно, мокро, холодно, відчувати, чіпати, гладкий, колючий, незатишно, біль, рухатися, діяти, напруга і т. п.;

•    яскраво, ясно, чітко, синій, прозорий, дивитися, іскристий, веселковий, бачити, розглядати і т. п.;

•    чути, глухий, гучний, шум, стогін, крик, звуки, голосно, розмова, розмовляти, тихо і т. п.

Активне слухання

Учню доводиться багато слухати на уроках. Отже, незалежно від визначеного тобою особистого типу сприйняття, учись активно слухати.

Уміння слухати не менш важливе, ніж уміння говорити. Навички активного слухання допоможуть тобі не тільки успішно навчатися, але й єфективно спілкуватися. Ти навчишся уважно слухати співрозмовника, а той, хто вміє слухати, завжди краще зрозуміє іншого, буде активним учасником розмови.

Ситуаційне завдання

На уроці вчителька пояснювала новий матеріал. Висновки узагальнила на дошці у вигляді схеми. Марійка старанно перемалювала схему в зошит. А сама думала, чому Оленки, її подруги, немає в школі.

Учителька закінчила пояснення і запитала: «Діти, ви все зрозуміли?». Марійка разом з усіма хитнула головою і подумала: «Вдома розберуся...».

Що завадило Марійці зрозуміти новий матеріал на уроці?

Чи зможе Марійка без сторонньої допомоги виконати домашнє завдання? Сформулюй два варіанти відповіді.

Чому на уроці не можна відволікатися під час пояснення нового матеріалу?

Щоб зрозуміти та запам’ятати новий навчальний матеріал, на уроці потрібно бути уважним та вміти активно слухати.

Перед початком занять подбай про те, щоб під час уроку тебе ніщо не відволікало: відключи мобільний телефон, прибери з парти зайві речі, перевір, чи все готово до уроку.

•    Зосередься і будь уважним під час пояснення нового матеріалу.

•    Не відволікайся.

•    Намагайся зрозуміти те, що пояснюють.

•    Якщо краще сприймаєш інформацію візуально — коротко записуй основне.

•    Якщо чогось не розумієш, не соромся, перепитай учителя.

•    Запам’ятовуй новий матеріал під час закріплення його на уроці.

•    Повтори матеріал удома.

•    Застосовуй закріплений матеріал.

Пам’ятай етапи активного слухання:

•    Зосередження під час слухання нового матеріалу.

•    Розуміння нової інформації.

•    Запам’ятовування нових знань.

Оволодівши навичками активного слухання, ти успішно застосовуватимеш в житті набуті знання.

Завдання

Виконай вправу для розвитку уваги.

Розглядай кольорові слова і називай колір, яким написане слово.

Попрацюйте в парі

Прочитайте перший варіант пар слів. Через хвилину один з вас читає перше слово кожної пари, інший називає друге слово.

Поміняйтесь ролями та виконайте другий варіант.

I-й варіант Перерва — відпочинок, море — купання, день — розпорядок, лампа — світло, школа — друзі, хліб — праця, три — число, книжка — знання, натовп — паніка, ніч — спати.

II-й варіант

Урок — навчання, небезпека — ворог, овочі — вітаміни, місто — будинки, друг — допомога, братик — піклування, дорога — увага, машина — небезпека, ранок — умиватися, здоров’я — весело.

Як готуватися до контрольної роботи Пригадай

1.    Що робити, щоб краще засвоїти та запам’ятати інформацію?

2.    Як ти найчастіше сприймаєш інформацію?

Перше і найважливіше — вчися систематично.

Перед контрольною роботою:

•    повтори теоретичний матеріал підручника, зверни особливу увагу на матеріал, який ти вважаєш складним для себе;

•    виконай тренувальні вправи, практичні роботи, розв’яжи приклади;

•    роби записи для повторення основного матеріалу;

•    користуйся не лише підручником, добирай інформацію з інших джерел;

•    звернись по допомогу, якщо не можеш впоратися самостійно;

•    обмеж роботу за комп’ютером та час перегляду телепередач;

•    роби перерви для відпочинку, не забувай робити фізкульт-хвилинки щогодини — це допоможе відновити працездатність;

•    налаштуй себе на позитивний результат;

•    найважливіший матеріал переглянь ввечері перед сном або вранці;

•    гарно відпочинь, достатньо виспись.

Після контрольної роботи не хвилюйся про результат. Якщо впорався — ти заслуговуєш на винагороду. Якщо вийшло не так, як ти планував, не засмучуйся. Проаналізуй помилки та зроби висновки. Набутий досвід врахуєш наступного разу під час підготовки.

Завдання

1.    Назви типи сприйняття інформації.

2.    Назви етапи активного слухання на уроці.

3.    За таблицею 2 (с. 51) визнач свій тип сприйняття інформації.

4.    Склади план підготовки до контрольної роботи, врахувавши свій тип сприйняття інформації.

 

Це матеріал із підручника Основи Здоров'я 5 клас Т.Є. Бойченко, С.В. Василенко, Н.І. Гущина

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: admin от 28-12-2013, 21:55, посмотрело: 5247