Народна Освіта » Мистецтво » Живопис і мода Класицизму

НАРОДНА ОСВІТА

Живопис і мода Класицизму

Характерні риси живопису класицизму: цілісні композиції, яким підпорядковані виразні засоби та система кольорів, величні та ліричні пейзажі.

Теми картин: античні герої, історичні персонажі, міфологічні сюжети.

Жанри живопису: історичний живопис, портрет, пейзаж.

Художники: Н. Пуссен, К. Лоррен, А. Менгс, Ж.Л. Давід, Ш. Лебоеи. М. КаусЬман та інші.

Основоположником класицизму в живописі Франції називають Нікола Пуссена. У своїх картинах він прагнув до врівноваженості композиції, вивіряючи розміщення персонажів на полотні, як геометр розраховує своє креслення. Але його твори не перетворилися в розсудливі схеми завдяки радісним, світлим фарбам, чіткості та вишуканості малюнка, багатству зображз'ваних почуттів.

У живописі Н. Пуссена переважала антична тематика. Він уявляв Давню Грецію як ідеально-прекрасний світ, населений мудрими і досконалими людьми.

Однією з тем живопису митця була міфологія («Нарцис і Ехо», «Царство Флори», «Аркадські пастухи» тощо).

У пізніх роботах художник звертався до сюжетів з Біблії та античної історії.

 

Важливе місце у творчості Н. Пуссена займав пейзаж (цикл картин «Пори року» тощо). Він часто населений міфологічними героями, що відображено навіть у назвах творів: «Пейзаж з Поліфемом», «Пейзаж з Геркулесом».

Багато сюжетів картин Н. Пуссена мають літературну основу. Деякі з них написані по мотивах твору поета ітачійського Відроджена Т. Тассо «Звільнений Єрусалим», в якому розповідається про походи лица-рів-хрестоиосців у Палестину. Художника цікавили не воєнні, а ліричні епізоди, наприклад, історія кохання Ерміиії до лицаря Танкреда. Він був поранений у бою, і Ермінія мечем обрізала собі волосся, щоб перев язати ними рани коханого.

На полотні (1629-1630 рр.) панує гармонія і колір. Фігури Танкреда і схиленої над ним Ерміиії створюють щось на зразок круга, що привносить у композицію рівновагу і спокій. Колорит картини побудований на гармонійному поєднанні чистих фарб — синьої, червоної, жовтої та оранжевої. Відчуття простору виникає завдяки пустому передньому плану.

Піднесена, епічно монументальна картина зображує любов головних героїв (вони належать до ворогуючих сторін) як найбільшу цінність, що є важливішою за всі війни та релігійні конфлікти.

Клод Лоррен був сучасником Н. Пуссена. Свою творчість він по-

о

святив пейзажу, що у Франції XVII ст. 63'ло рідкістю. Його полотна втілюють ті ж ідеї та композиційні принципи, що і пейзажі Н. Пуссена,

але відрізняються більшою тонкістю колориту і віртуозно побудованою перспективою.

Художник тяжів до м’якої світлотіні та рівної розсіяної освітленості, що дозволяло передати ефект «розчинення» обрисів предметів вдалині. Фігури персонажів на передньому плані видаються майже непомітними у порівнянні з епічними величними деревами, гірськими схилами, морською гладінню, на якій ніжними відблисками грас світло.

Одним із видатних представників французького живописного кла-

о

сицизму був Жак Луї Давід. Його картини, написані під впливом античної культури, утверджують строіу мораль, стриманість почуттів, від них віс духом суворості.

Дія картини «Клятва Горацїів» (1784р.) відбувається на внутрішньому дворику давньоримського будинку: зверху на героїв картини ллється потік світла, навколо них оливково-сірі сутінки. На другому плані — арка, в кожну із трьох частин якої вписана одна або декілька фігур. Посередині стоїть батько сімейства, зліва від нього — готові до бою сипи, справа — оціпенілі від горя і страху жінки з дітьми. Плавні контури жіночої групи протиставлені чітким ліішим фігур воїнів. В основі всієї композиції число три: три арки і групи персонажів, стільки ж мечів і рук, з готовністю протягнутих до зброї. Ці трикратні повторення наповнюють усю сцену настроєм бадьорої зібраності. Картина не призиває до боротьби, але утверджує такі загальнолюдські якості, як мужність, достоїнство, обов ’язок, патріотизм.

З 1804 р. Давід стає, «першим художником» імператора Наполеона. Живописець створив багато портретів діячів цього періоду, зокрема самого імператора («Коронація Наполеона І та імператриці Жозефіии в соборі Паризької Богоматері», «Перехід Бонапарта через перевал Сеп-Берпар», «Портрет Наполеона. 1812 р.» тощо).

У Німеччині в другій половині XVIII ст. ідеї класицизму втілювалися у живописі Антона Рафаеля Менгса. Менгс писав алегоричні та міфологічні картини, портрети, займався монументальними роз-писами. Ного живопису характерні теми благородства і природної

простоти стародавніх греків, відтворення краси пластичного об’єму античних статуй, строгість їх композиційного рішення. Найбільш характерною роботою Меигса є розпис плафона «Парнас» на віллі Альбані в Римі. Яскравими прикладами класицизму у живописі є його картини «Суд Паріса» та «Персей і Андромеда». Значний доробок художника і в жанрі портрета.

Однією з перших відомих жінок-художниць була представниця німецького класицизму Ангеліка Кауфман. У творах художниці багато емоцій, штучності у поведінці; прагнення до античної простоти і гармонії поєднувалося зі своєрідним колоритом і різноманітними кольоровими ефектами. Кауфман працювала з гравюрами, в галузі розробки меблів та інтер’єрів, створювала складні графічні візерунки для розпису посуду. Вона створила також серію портретів сучасників.

Розгляньте репродукції картин Томаса Гейпсборо, англійського живописця, а також репродукції картин інших художників і дайте відповіді на запитанная.

1. Опишіть засоби виразності полотен Т. Гейнсборо.

2. Які риси живопису класицизму притаманні для його портретів?

3. Охарактеризуйте модні тенденції епохи класицизму, опираючись на портретні картини Т. Гейнсборо, А.Р. Менгса, А. Кауфман.

МОДА

Одяг в епоху класицизму зазнав істотних змін, найбільше це стосувалося жителів Франції та Англії. Так, в жіночих костюмах удосконалилися каркасні форми, що дозволяло виділяти фігуру в більш

природних пропорціях. У моду входить простота, а з образу поступово зникають перуки, пудра і фарбоване волосся.

У цей період в моду повертається античність. Тепер жіночі сукні мають завищену талію без корсета, обробки і прикрас. Шовк виходить з моди, а на його зміну приходять муслінові тканини і батист. Плаття мають ліф з глибоким вирізом, а на ногах красуються античні сандалі. Доповнюється образ короткими зачісками. В якості верхнього одягу застосовувалися індійські шалі, що покривали шшо і плечі.

Популярними були бірюзові, світло-коричневі і блакитні кольори. Для суконь найчастіше використовз'їоть легкі тканини світлих тонів. Плаття також починають підперізувати поясом вище талії. Завищена талія була характерною для стилю ампір.

Серед головних уборів перевага віддавалася діадемам, обручам і пишним пов’язкам із пір’ям. Зачіски спочатку ще залишалися високими і напудреними, та надалі волосся перестають припудрювати і починають завивати в локони. У моду увійшли великі капелюхи з оксамиту та шовку.

Поступово класицизм у жіночому одязі витісняє античність, роблячи наряди більш пристосованими до європейського клімату. У моду входять кашмірові шалі та картаті тканини. Для їзди верхи дами одягають плаття-амазонки зі спідниці та жакета, що нагадує чоловічий фрак.

Англійський чоловічий сукняний фрак витісняє шовковий французький каптан. Фрак мас стоячий виложистий комір і відігнуті від талії поли. Модним також стає редингот — щось середнє між пальтом і сюртуком — з прямими полами і шалевим коміром. Жабо і манжети на сорочках вужчають, кюлоти також залишаються вузькими, а панчохи білими.

Взуттям слугують черевики з великою пряжкою. Парики поступово відходять, натомість волосся зачісують назад і зав’язують чорною стрічкою. Саме у добу класицизму в чоловічу моду входять краватки й хусточки.

• Які характерні риси живопису класицизму?

• Які жанри отримали розвиток у цей час?

• Назвіть імена відомих художників цієї доби та назви їхніх картин.

• Розкажіть про модні тенденції в одязі класицизму.

Доповніть ваше портфоліо прикладами живопису класицизму.

За бажанням створіть портрет свого друга в цьому стилі.

 

Це матеріал підручника Мистецтво 8 клас Кондратова

 

Категорія: Мистецтво

Автор: admin от 14-11-2016, 21:00, Переглядів: 39346