Народна Освіта » Всесвітня Історія » § 19. Іспанія та реконкіста

НАРОДНА ОСВІТА

§ 19. Іспанія та реконкіста

1. Мусульманська іспанія

Які, на вашу думку, були наслідки арабського завоювання Піренейського півострова?

На початку VIII ст. арабські війська захопили майже всю Іспанію, за винятком гірських північних районів Піренеїв. На завойованих землях араби, яких європейці назвали маври (назва пішла від історичної області Північної Африки — Мавританії), утворили нову державу — Кордовський халіфат.

 

Столиця арабської Іспанії — Кордова стала одним із найбільших і найкрасивіших міст середньовічної Європи. Тут мешкало майже півмільйона жителів, височіло багато палаців і мечетей. У всьому світі славилися виготовлений на Піренеях скляний посуд, вироби з дорогоцінних металів, сталі, шкіри, шовкових і вовняних тканин.

 

Араби вдосконалили сільськогосподарські знаряддя праці та розширили зрошувальні канали. Це сприяло піднесенню землеробства і дало можливість жителям Піренейського півострова вирощувати фінікову пальму, гранатове дерево і шовковицю, рис, бавовну, цукрову тростину, апельсини й лимони. Крім того, через мусульманський світ іспанці запозичили секрет китайського паперового виробництва та чимало ремісничих навичок.

Арабська Іспанія мала один із найкращих флотів, що давало їй можливість вести жваву торгівлю не лише з країнами мусульманського світу, а й із Францією, Італією, Візантією. Іспанські товари продавали в Індії та Середній Азії.

Знайдіть на карті Кордовський халіфат, оцініть розмір його територій, установіть, як особливості його місцерозташування впливали на спосіб життя мешканців країни.

У мусульманській Іспанії заохочувалися найрізноманітніші прояви освіти. Вона прославилася престижними навчальними закладами в Кордові, Севільї та Гранаді. При університетах існували величезні бібліотеки, де зберігалися стародавні рукописи. Саме маври ознайомили європейців із працями лікаря Авіценни та власними науковими досягненням в галузі математики, медицини, астрономії, зберігали й поширювали твори античних учених. Недарма Кордова вважалася науковою столицею Європи. Збереження арабами давньосхідної та античної спадщини, поширення її в університетах мало великий вплив не тільки на розвиток європейської, а й світової культури.

 

Англія і Франція у 12 - на початку 14 століття. Держави Піренейського півострова у 8-13 століттях. Реконкіста

 

Будівлі, зведені архітекторами мусульманського світу, вражають своєю красою й оригінальністю оздоблення. Цей стиль архітектури, що отримав назву мавританського. вирізняє велика кількість арок і куполів, витончена настінна різьба й вишуканий орнамент.

Опишіть пам’ятки культури, звертаючи увагу на деталі будівель, які характерні для мавританського стилю.

 

1. Мечеть у Кордові 2.3. Альгамбра (з арабської — червоний замок) 4. Міська брама 5. Арабески на стінах кордовської мечеті

Спочатку в мавританській Іспанії доболі мирно співіснували християни, мусульмани та іудеї. Проте з часом релігійна поміркованість змінилася примусовим наверненням населення до ісламу. Водночас вісім століть поспіль на Піренейському півострові взаємодіяли різні цивілізації — християнська, арабо-мусульманська та іудейська.

 


 

2. Реконкіста

Чому Реконкісту називають священною війною?

Підкорені жителі Піренейського півострова не хотіли жити під чужою владою. Тому одразу після завоювання маврами Іспанії, у 718 р. починається Реконкіста — священна війна християн проти мусульман.

 

Реконкіста (від "відвоювання") — боротьба за звільнення Іспанії і Португалії від арабів-завойовників, що тривала з VIII по XV ст.

 

Боротьбу за звільнення Піренейського півострова, освячену’ Напою римським, вели всі верстви християнського населення. Феодали, які брали участь у Реконкісті, здобували нові титули, посади та землі. Селяни становили значну’ частину війська, отримуючи ділянки землі й особисту' свободу'. А міста, відвойовані в маврів, добивалися самоврядування. У своїй героїчній боротьбі християни Іспанії не залишилися на самоті. їм на допомогу’ прийшли рицарі Франції, Англії, Німеччини та Італії.

На основі ілюстрацій опишіть зброю обох сторін та захисні споруди арабів. Яку інформацію про учасників Реконкісти можна дізнатися з цих зображень?

На відвойованих у маврів територіях поступово виникли християнські держави — королівства Кастилія (Кастилія в перекладі означає "країна замків"), Наварра, Арагон та інші. Хоча між ними йшла жорстка боротьба за території і лідерство, іспанці завжди об’єднувались у боротьбі проти маврів. Важливу перемогу християни здобули наприкінці XI ст., захотівши Толедо — одне з найкращих міст мусульманської Іспанії. Толедо став столицею Кастилії, яка відіграла важливу роль у Реконкісті.

Якою була політика іспанського короля Альфонсо після взяття Толедо? Чи можете еи погодитися з його рішеннями? Чи сприяла така політика успіху Реконкісти?

 

Середньовічна хроніка про один з епізодів Реконкісти

У цьому (1085) році зібрав король Альфонс велике військо, більше ніж будь-коли, і пішов на Толедо... І змушені були маври здати місто королю Альфонсу... І звернулися маври до короля з проханням, аби залишив їх у місті і шоб зберегли вони свої будинки і майно і все те, чим вони володіють, і король дон Альфонс дозволив їм жити...

І наказав він, шоб платили маври ті самі подушні податки, які стягувалися з них мавританськими королями, і крім того, оголосив він, що головна мечеть повинна одвічно належати маврам... І після того була ця угода затверджена і скріплена підписами, і християни затвердилися в місті, і здійснив король похід на міста і села, що знаходяться на околицях Толедо, і нашими стали всі землі, які завоював він...

І трон короля був перенесений у королівськпй палац Толедо. Крім того, оселилися в Толедо люди, які сповідували християнську релігію...

 

Реконкіста не була періодом суцільних військових дій. Періоди битв змінювалися мирним співіснуванням християн і мусульман.

Пройшло ще сто років, перш ніж у ХП ст. розпочався новий, вирішальний етап Реконкісти. Унаслідок від воювань утворилася

Португалія зі столицею в місті Лісабон, розширилося Арагонське королівство з головним містом Сарагосою. Ыа понатку ХШ ст. правителям християнських держав Піренейського півострова вдалося об’єднати свої сили і повністю розгромити війська маврів та їхніх союзників з Північної Африки.

Наприкінці XIII ст. в арабів залишилася лише область на півдні Піренейського півострова — І'раяадськнй емірат, якому протистояли потири християнські держави: Наварра, Португалія, Кастилія та Арагон.

Спираючись на карту, встановіть основні напрямки Реконкісти. Доповніть еищенаведений документ інформацією карти. Знайдіть на карті місто, у яке Альфонсо переніс свою столицю. На території якого королівства воно розміщено?

 


 

3. Утворення Іспанського Королівства

Прослідкуйте за текстом та картою перебіг утворення Іспанського королівства.

У період Реконкісти Іспанія була роздробленою державою, тому перед її правителями стояли складні задачі політичного і військового характеру: об’єднати країну', встановити панування католицизму' та вигнати арабів з Піренейського півострова. У ході Реконкісти ці завдання були успішно вирішені.

У Кастилії та Арагоні, які поступово об’єднували навколо себе іспанські держави, склалися станово-представницькі монархії. Уперше король скликав раду з феодалів і духовенства в Кастилії ще в 1188 р. Так виник представницький орган — кортесп, які затверджувати нові податки, брали ушасть у' видані законів.

 

Кортеси (від "корт" — королівський двір) — представницькі органи влади в Португалії та Іспанії.

 

Кастильські кортесп стали першим у Європі парламентом, у виборах до якого до XV ст. брали участь селянські общини.

У 1479 р. відбулося об’єднання двох найсильніших держав на Піренеях під владою подружжя Фердинанда Лрагонського і Ізабелли Кастильської. Утворення єдиного Іспанського королівства сприяло завершенню Реконкісти. Водночас в об’єднаній Іспанії почалось жорстке переслідування нехристиян, тому' мусульмани та іуди змушені бу'ли залишити Піренеї. Так з Іспанії пішла значна частина підприємливих, досвідчених банкірів, торговців і ремісників, що негативно вплинуло на її подальший розвиток.

 


 

4. Католицьке подружжя Ізабелла і Фердинанд

Охарактеризуйте основні напрями діяльності Ізабелли та Фердинанда.

Подружжя Фердинанда Арагонського та Ізабелли Кастильської відіграло неабияку роль в історії Іспанії. За правління цієї пари відбулося завершення Реконкісти, об’єднання країни та відкриття Америки. І усе це сталося в 1492 році?

Порівняйте обидві карти параграфа. Які зміни відбулися наприкінці XV ст.?

Для зміцнення своєї влади подружжя реорганізовувало армію, укріпила державний апарат і зруйнувало замки непокірних дворян. Натомість талановиті дворяни-гранди отримували посади при дворі. Королівське подружжя реформувало фінансову систему і сприяло розвитку міст.

Талант політиків позначився й у тому, що, на відміну' від монархів Португалії, Англії й Франції, Фердинанд та Ізабелла зрозуміли перспективність проектів Христофора Колумба. Існує навіть легенда, що Ізабелла віддала свої коштовності, щоб спорядити експедицію Колумба. Відкриття Америки одразу зробило Іспанію однією із найвплпновіших держав Європи.

Фердинанд та Ізабелла сприяли розвитку національної культури. Ізабелла стала покровителькою мистецтв, допомагала університетам, талановитим письменникам і вченим.

Спираючись на наведені ілюстрації, охарактеризуйте діяльність Ізабелли та Фердинанда.

1. Королівський замок Фердинанда та Ізабелли в Сеговії 2. Емануель Готллиб Лойце. Христофор Колумб перед королевою Ізабеллою 3. Визволення католицьким подружжям міста Альмерія під час Реконкісти

 

Найпочеснішим своїм титулом Фердинанд та Ізабелла вважали звання католицькі королі, надане їм папою римським за успішне закінчення Реконкісти. Ревні католики, Фердинанд та Ізабелла прагну'ли досягти

єдиної віри для всіх своїх підданих. Саме в цей нас в Іспанії була утворена інквізиція — церковний суд. Усіх, кого підозрювали в порушенні католицького епєння, у чаклунстві та інших гріхах піддавали жорстоким тортурам і страті. В Іспанії вони відбувалися як церковне свято: при великому зібранні народу, на великому вогнищі спалювали людей. Інквізиція мала для Іспанії страшні наслідки.

 

1. Кого в Європі називали маврами?

2. Коли і навіщо були утворені кортеси?

3. Чому Фердинанда та Ізабеллу називають католицькими королями?

4. Спираючись не ілюстрації і текст параграфа, опишіть життя людини в арабській Іспанії.

5. Назвіть причини та наслідки Реконкісти.

6. Поміркуйте, що спільного в Реконкісти із Хрестовими походами та чим вони відрізняються.

 

1. Заповніть пропуски у тексті: "Реконкіста почалась у... і завершилась через... століть завоюванням... На початку... століття весь... півострів опинився під владою... правителів...

2. Спираючись на ілюстрації, поясніть, як митці підкреслювали характер Фердинанда й Ізабелли та ставлення до них підданих.

 

Фердинанд та Ізабелла (середньовічна мініатюра)

 

Топоніміка Середньовічної Іспанії

Іспанія

Назва "Іспанія", швидше за все, походить із фінікійської мови й означає або "північ", або... "країна кроликів".

Андалузія

Ал-Андалуз — одна з назв мусульманської Іспанії. На думку більшості вчених, вона походить від слова "вандали" — варварського племені, яке жило на Піренеях. Сьогодні — одна з адміністративних частин Іспанії.

Гібралтарська протока

На початку VIII ст. арабське військо, очолюване Тариком. вступило на європейський континент. Скеля, на якій висадився полководець отримала його ім'я — Гібралтар, що означає "гора Тарика"; відповідно й протока, яка відокремлює Європу та Африку, отримала таку саму назву.

 

 

Готуємось до практичного заняття

Дізнайтесь у бібліотеці або Інтернеті, хто такі вікінги, і придумайте тему до наступного уроку — практичного заняття, присвяченого вікінгам, яка була б вам цікава.

 

В епоху Середньовіччя монархи європейських країн за традицією зверталися до своїх дітей із повчальними творами, аби передати їм основні ідеї управління державою. Серед таких повчань зустрічаємо і спадщину одного з видатних монархів Київської Русі — Володимира Мономаха. Наведені нижче уривки звернень до своїх наступників двох європейських правителів допоможуть вам переконатися у спільності загальнолюдських цінностей в епоху Середньовіччя.

 

Повчання короля своєму синові

1. Любий сину, перше, чому тебе вчу; хай сповниться серце твоє любов'ю до Господа; без цього ніхто не може врятуватися...

9. Дивися, щоб довкола були все люди добрі, будуть то духовні чи миряни, і частіше бесідуй з ними; уникай товариства злих...

15. У справі суду і розправи будь твердим і справедливим до своїх підданих, не ухиляйся ні вправо, ні вліво, йди завжди прямо. Підтримуй справу біднішого, поки не з’ясується істина...

23. Війни і чвари, як свої, так і твоїх підданих, приборкуй якомога швидше...

Повчання дітям

(у перекладі зі старослов ’енської Леоніда Махновця)

Усього ж паче — убогих не забувайте, але, наскільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті, і за вдовицю вступітесь самі, а не давайте сильним погубити людину. Ні правого, ні винного не вбивайте [і] не повелівайте вбити його; якщо [хто] буде достоїн [навіть] смерті, то не погубляйте ніякої душі християнської.

...На війну вийшовши, не лінуйтеся, не покладайтеся на воєвод... Ні питтю, ні їді не потурайте, ні спанню. І сторожів самі наряджайте, і [на] ніч лише з усіх сторін розставивши довкола [себе] воїв, ляжте, а рано встаньте.

 


 

Готуємося до уроку узагальнення та тематичного оцінювання

ПЕРЕВІРТЕ СВОЇ ЗНАННЯ З РОЗДІЛУ III "ЄВРОПЕЙСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО І ДЕРЖАВИ В Х-ХV ст."

• Пригадайте хронологічні межі походів вікінгів, Хрестових походів, норманського завоювання Англії, посилення королівської влади за Генріха II Плантагенета в Англії, Філіппа IV Красивого у Франції, Столітньої війни; дати утворення Священної Римської імперії, початку скликання англійського парламенту. Генеральних штатів у Франції.

• Покажіть на карті зазначені держави, напрямки походів вікінгів. Хрестових походів, основні події Столітньої війни, перебіг Реконкісти.

• Визначте основні напрями діяльності зазначених історичних діячів.

• Охарактеризуйте європейське суспільство і держави в X—XV ст.. використовуючи поняття; "вікінги", "Хрестові походи", "парламент", "станова монархія", "кортеси", "Генеральні штати", "сейм", "Реконкіста", "Столітня війна", "Золота булла".

• Висловте судження щодо ролі зазначених спільнот, фактів, органів влади тощо в житті середньовічного суспільства.

• Розкажіть про походи вікінгів, Хрестові походи, життя мешканців Європи в мирний та воєнний час. Наведіть приклади взаємовпливу держав і народів під час походів вікінгів, Хрестових походів.

• Порівняйте історичний шлях Англії, Франції, Італії, Німеччини в добу Середньовіччя.

• Поміркуйте, які події, життєдіяльність яких осіб могли б стати сюжетом для кінофільму і якого саме. Обґрунтуйте свій вибір.

Автор: admin от 18-12-2015, 13:51, Переглядів: 18952