Народна Освіта » Всесвітня Історія » § 6. Арабський світ

НАРОДНА ОСВІТА

§ 6. Арабський світ

1. Вплив природно-географічних умов аравії на спосіб життя її населення

Як природні умови Аравійського півострова впливали на спосіб життя його населення?

Переважну частину Аравійського півострова, за винятком вузької смуги вздовж узбережжя, займають пустелі й сухі степи. Тому численні племена арабів, які здавна жили тут, займалися здебільшого скотарством — розводили коней, верблюдів, овець.

У давнину арабів-кочовиків називали бедуїни, що означає «степовики». Вірним другом кочовика був верблюд — «корабель пустелі», верхи на якому араби долали сотні важких кілометрів аравійських шляхів. Саме верблюд може переносити вантаж у 250 кг, долати відстань до 160 км за день (для порівняння: у середньому інші навантажені тварини можуть пройти лише 40 км). І це за + 57 °С і 8 днів без води! Молоко верблюдів заміняло арабам воду в пустелі, м’ясо йшло в їжу, а з вовни робили одяг.

Осілі племена арабів жили в невеликих оазисах. На родючих землях врожай отримували 2—3 рази на рік. Маючи воду, вони займалися землеробством, вирощували пшеницю, ячмінь, хлопок, дині. Вони створювали чудові сади, вирощували виноградники й фінікові пальми.

Араби були також прекрасними купцями, адже через Аравію проходив важливий торговий шлях, що з’єднував Візантію

зі Східною Африкою та Індією. На цьому шляху ще за давнини виникли міста, які були місцями перепочинку купецьких караванів. Найбільшими з арабських міст вважалися Мекка і Ясріб.

Спираючись на середньовічні малюнки і сучасні фото (див. с. 43-44), опишіть спосіб життя середньовічних арабів.

Араби здебільшого були язичниками. Вони поклонялися Сонцю, Місяцю і зіркам, вірили в добрих і поганих духів. Головною язичницькою святинею була Кааба (у перекладі з арабської —«куб»). Цю кубічну споруду заввишки як п’ятиповерховий будинок і в наш час можна побачити в Мецці. До неї сходилися прочани з усіх країв пустелі. Вони молились коло вмурованого в Каабу метеорита — космічного тіла, що впало на Землю з космосу11 . Люди називали його Чорним Каменем. За легендою, він був спочатку білим, але через гріхи людей почорнів. Раз на рік усі війни і чвари припинялися, щоб упродовж чотирьох місяців будь-хто міг прийти до Кааби й помолитися.

Чому араби називали Мекку матір’ю міст?

Багато хто вважає, що це — не метеорит, а вулканічне каміння. Достеменна правда невідома.

2. Мухаммад і виникнення ісламу

Як Мухаммад став пророком?

Людиною, якій судилося створити нову світову релігію і змінити світогляд значної частини населення, став Мухаммад (близько 570—632).

Він народився в знатній родині, але його батьки рано померли, і хлопчик став погоничем верблюдів і разом з торговими караванами ходив у далекі краї. Під час подорожей Мухаммад ознайомився з релігійними вченнями християн та іудеїв. Він багато міркував про Бога і не раз вирушав на поклоніння до Кааби.

Мухаммад одружився з багатою вдовою Хадіджою, яка перша повірила в його особливий дар — дар пророцтва. Через деякий час на Мухамма-да зійшло божественне одкровення. Йому з’явився архангел Джебраїл (Гавриїл)12 і сповістив про те, що він обраний єдиним Богом — Аллахом — бути його пророком (посланцем). Архангел допоміг йому прочитати Небесну Книгу, незважаючи на те, що пророк був неписьменним. Тоді Мухаммад звернувся до одноплемінників із проповідями.

На основі документа та малюнка розкажіть, з якими словами звертався Мухаммад до людей.

З КНИГИ НАЙДАВНІШОГО БІОГРАФА МУХАММАДА ІБН-ІСХАКА (VIII ст.)

Мухаммад промовив до них (купців): «...Те, що я приніс, я приніс не для того, щоб домагатися багатств ваших, пошани поміж вас чи влади над вами. Але Аллах направив мене до вас посланцем, подарував мені книгу (Коран) і наказав мені бути для вас благовісником і за-стережником. Я повідомив вам послання Господа мого й наставляв вас; якщо ви приймете від мене те, що я приніс вам, то це буде щастя ваше в усьому світі й у майбутньому; якщо ж ви відринете мене, то я витерплю ради справи Аллаха, поки Аллах не стане суддею поміж мною та вами».

Один із багатьох образів, що пов’язує іслам і християнство.

Людей, які повірили в єдиного Бога — Аллаха — стали іменувати мусульманами, що означає «ті, які доручили себе Богу», а релігія Му-хаммада одержала назву іслам.

Іслам також називають мусульманством, магометанством. Мусульмани становлять переважну більшість населення багатьох країн Азії, Африки. Одкровення Мухаммада записувалися прихильниками, і так виникла священна книга Коран. Кожну главу Корану арабською називають «сурою» — «одкровенням», або «зібранням кількох одкровень»; усього їх є 114.

Назвіть основні заповіді мусульман. Чи нагадують вони християнські? Чому? Доведіть.

Основні обов’язки мусульман

Вірити, що існує лише один Бог — Аллах, а Мухаммад — його Пророк.

Молитися п’ять разів на день.

Додержувати головного посту протягом місяця усім, крім хворих і малих дітей, від світанку до заходу сонця.

Витрачати п’яту частину прибутку чи здобичі на милостиню для допомоги бідним і сиротам, щоб звільнитися від гріхів.

Здійснити один раз у житті паломництво у святі місця — Мекку і Медину.

З Корану

 

Проповіді Мухаммада викликали невдоволення у племінних вождів і торговців, які були ревними язичниками. Тому в 622 р. Мухаммад і його послідовники, рятуючи своє життя, були змушені тікати з Мекки в місто Ясріб. Переселення Мухаммада з Мекки поклало початок мусульманського літочислення, а місто Ясріб стало називатися Медіною, тобто «Містом пророка». Через кілька років Мухаммад завоював Мекку, він очистив Каабу від язичницьких ідолів і проголосив її головним святилищем ісламу.

Перемога мусульман в Аравії зумовила виникнення єдиної ісламської держави на чолі з Мухаммадом, який об’єднав у своїх руках релігійну (духовну) і світську (державну) владу. Але в 632 р. пророк раптом занедужав і помер.

3. Розквіт і занепад халіфату

Чому арабам вдалося так швидко завоювати країни Європи та Сходу?

Після смерті Мухаммада на чолі ісламської держави стали його найближчі соратники — халіфи, які вели безкінечні завойовницькі війни. Головною силою їхнього війська була арабська кіннота. Кожен бедуїн з дитинства привчався володіти зброєю, їздити верхи, бути невтомним у поході й невибагливим у їжі, мужньо переносити тягар походів.

Опишіть озброєння арабського війська. Як сучасні художники підкреслюють перевагу арабів?

До середини VIII ст. внаслідок завоювань сформувалася величезна мусульманська держава — Арабський Халіфат, територія якого простягалась від Атлантичного океану до річки Інд. Араби заволоділи священним містом християн та іудеїв — Єрусалимом, відібрали у Візантії Сирію, Палестину, Межиріччя. До складу халіфату ввійшов Єгипет. Араби поневолили майже всю Іспанію. Так нещодавні кочівники створили велику державу.

Установіть основні напрямки походів і завоювань арабів у VI—ІХ ст. Назвіть держави, які були сусідами Арабського халіфату.

У VIII—ІХ ст. Арабський Халіфат досяг піку своєї могутності. Арабська мова стала загальною для населення підкорених країн. Саме тоді відбувався розквіт сільського господарства, ремесел і торгівлі, що позитивно вплинуло на арабське повсякдення. Багаті люди оточували себе вишуканими речами: тонким посудом, яскравими тканинами й килимами.

Більшість населення халіфату становили поневолені народи, які прийняли іслам. Керувати великою державою було складно, і халіфи тримали владу силою зброї. Постійно спалахували заколоти та повстання, які розхитували ісламську державу. Тому до X ст. халіфат позбувся більшості володінь. На місці величезної держави виникло багато мусульманських держав, де розмовляли арабською. Але іслам продовжував поширюватись: у країни Азії, Африки, Європи його несли не тільки воїни, а й купці та мореплавці. Із країн халіфату іслам не прийняли тільки Вірменія та Грузія, де були давні християнські традиції. У ХІІІ ст. під тиском нових завойовників — монголів, ослаблений внутрішніми чварами, Арабський Халіфат припинив своє існування.

 

4. Знання та культура арабського світу

Читаючи текст, виписуйте ключові слова з кожного абзацу. Спираючись на них, визначте основні напрями, якими розвивалась арабська культура, та її основні досягнення.

До складу Арабського халіфату ввійшли країни з давніми культурними традиціями, які були засвоєні арабами. Це дало їм можливість створити власну унікальну культуру, велику роль у становленні та розвитку якої відігравав іслам.

На основі ілюстрацій визначте: хто залучений до навчання? Як організовано цей процес? Поміркуйте, чому художник саме так зобразив астронома.

Уміння читати, писати, а також знання арифметики вважалися необхідними для розуміння і засвоєння Корану. За наказом халіфів створювалися медресе — церковні школи з роздільним навчанням, де підлітки та дорослі мали змогу продовжити освіту.

Давні араби дуже цінували знання й освіту, що відобразилось у їхніх поезіях. Яку оцінку знанням дають східні поети?

При дворі халіфа, у Багдаді, виник «Будинок мудрості» — своєрідна академія наук, що мала велику бібліотеку. Арабські перекладачі зробили зрозумілими для всіх освічених мусульман праці Платона, Аристо-теля й Архімеда. У халіфаті було створено й видатну пам’ятку літератури — зібрання казок «Тисяча і одна ніч».

Араби — невтомні мандрівники й торговці — залишили нам карти та описи земель від Іспанії — аж до Індії. Вони створили алгебру й дали цій науці свою назву «ал-джебр». А ще арабські вчені запозичили в Індії цифри, які ми зараз іменуємо арабськими. Далеко за межами мусульманського світу шанували Аль-Біруні — ученого-енциклопедиста із Середньої Азії. Він був географом, істориком, астрономом і залишив багато цінних творів. Аль-Бїруні висловив геніальне припущення, що Сонце є центром Всесвіту, а Земля рухається навколо нього.

Роздивіться фотографії пам’ятників, установлених великим ученим арабського світу. Поясніть задуми їхніх авторів.

Закони мусульманської релігії забороняють вклонятися зображенням людей і тварин. Тому на тогочасних будівлях, у книгах, на килимах — переважно візерунки й орнаменти, складені з арабських букв, поєднаних у слова: цитати з Корану чи висловлювання пророка Мухаммада. Значного поширення в Халіфаті набула каліграфія13.

У кожному мусульманському поселенні будувалася мечеть. До мечеті прибудовували мінарет — вежу, з якої мусульман закликали до молитви.

Мечеть відігравала в житті мусульман велику роль. Тут не тільки молилися, а й навчалися, вершили суд, обговорювали важливі питання.

У мечетях зберігалися книжки і пожертви для бідних.

Каліграфія — мистецтво красивого і чіткого письма.

Культура Арабського халіфату поєднала досягнення різних країн і народів та розвинула їх на основі ісламу.

Як ілюстрації відбивають розвиток культури Арабського Халіфату? Порівняйте арабські та європейські споруди.

 

Франкська

імперія

Візантійська

імперія

Арабський

халіфат

Періоди існування

     

Території

     

Столиці імперій

     

2. Пригадайте 3-4 найважливіші, на вашу думку, досягнення культури перших імперій Середньовіччя.

Історичний калейдоскоп

Той, що мріяв читати Алі ібн-Сіна — видатний лікар, написав «Канон лікарської науки» (5 томів), автор книжок із геології, метеорології, фізики й оптики, хімії, ботаніки, математики й теорії музики. У Європі його називали Авіценна.

Коли Алі ібн-Сіні було всього сімнадцять, його викликали до бухарського правителя, якого не могли поставити на ноги придворні лікарі.

Після успішного лікування правитель запитав юного Авіценну: «Яку нагороду ти просиш собі, юначе?». — «Я давно мрію читати книги у твоїй бібліотеці!» — була відповідь Авіценни.

Його «Канон» став медичною енциклопедією в усіх країнах світу. Лікарі й травники Київської Русі постійно згадують ім’я Авісен. У Європі після винаходу друкованого верстата одразу після Біблії надрукували п’ять томів «Канону». Мусульманські бібліотеки дбайливо зберігають його книжки, і небагатьом людям дозволено торкатися до них.

1.    Коли починається ісламське літочислення?

2.    Хто і коли заснував іслам?

3.    Якими є основні положення ісламу?

4.    Чим пояснюються військові успіхи арабів?

5.    Поміркуйте, які риси характеру дозволили Мухаммаду створити нову релігію — іслам, а які — стати державним діячем.

6.    З’ясуйте, з чим пов’язаний розквіт культури в Арабському халіфаті.

7.    Спираючись на ілюстративний матеріал параграфа, опишіть повсякденне життя і світосприйняття населення Арабського халіфату.

Готуємося до практичного заняття

1. Перегляньте параграфи 2-4 та заповніть таблицю в зошиті

 

Це матеріал з підручника Всесвітня історія за 7 клас О.І. Пометун, Ю.Б. Малієнко

 

Автор: admin от 19-08-2015, 21:28, Переглядів: 6367