Народна Освіта » Хімія » Урок 7. Методи розділення сумішей

НАРОДНА ОСВІТА

Урок 7. Методи розділення сумішей

Мета: навчитися застосовувати теоретичні знання про основні способи розділення сумішей в процесі очищення забрудненої кухонної солі; сформувати навички поводження з хімічними речовинами і нескладним хімічним обладнанням; формувати навички робити висновки за результатами роботи.
Обладнання: лабораторний штатив з кільцем, нагрівальний прилад, хімічні склянки ємністю 50 мл, колба, лійка, порцелянова чашка, дві скляні палички, мірний циліндр, шпатель або ложечка, фільтрувальний папір, ножиці.
Реактиви: кухонна сіль, пісок, дистильована вода.
Базові поняття та терміни: чиста речовина, суміш, розчин, фільтрування, випарювання.
Тип уроку: урок закріплення та вдосконалення знань, урок — практична робота.
Методи навчання: репродуктивні; пояснювально-ілюстративні; практичні: лабораторний дослід; дослідницькі.

Структура уроку

I. організаційний момент 1 хв

II. Перевірка домашнього завдання 7 хв

III. Актуалізація опорних знань 3 хв

IV. Вивчення нового матеріалу 23 хв

методи розділення сумішей

V. Узагальнення та систематизація знань 8 хв

VI. Домашнє завдання 1 хв

VII. Підбиття підсумків уроку 2 хв

ХІД уроку

I. організаційний момент

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.

II. перевірка домашнього завдання

Після перевірки письмового домашнього завдання можна провести самостійну перевірну роботу для всього класу за варіантами.

; Самостійна робота Варіант 1

1. Замість пропусків впишіть назви тіл, речовин або матеріалів:

Посуд виготовляють з_.

Меблі виготовляють з_.

_виготовляють з міді.

_виготовляють з гуми.

2. Прочитайте опис фізичних властивостей ацетону і ртуті. Визначте, яку речовину характеризує кожний опис.

1) Рідина зі сріблястим блиском, легко випаровується навіть за звичайних умов, випари дуже отруйні.

2) Безбарвна рідина зі специфічним запахом, легко випаровується, добрий розчинник, вогненебезпечна.

Варіант 2

1. Замість пропусків впишіть назви тіл, речовин або матеріалів:

Болти виготовляють з_.

Тканини виготовляють з_.

_виготовляють з глини.

_виготовляють з пластмаси.

2. Прочитайте опис фізичних властивостей кисню і графіту. Визначте, яку речовину характеризує кожний опис.

1) Сіро-чорна тверда речовина, легко забруднює будь-яку поверхню, погано проводить електричний струм.

2) Безбарвний газ, без смаку та запаху, погано розчиняється у воді, підтримує горіння та дихання.

III. актуалізація опорних знань

; Бесіда

Учитель проводить бесіду щодо різновидів сумішей, їх відмінностей від чистих речовин та між собою, а також відмінностей фізичних властивостей сумішей від чистих речовин.

; Цілепокладання

Учитель оголошує тему і план уроку та просить учнів пригадати, що їм відомо про розділення сумішей на чисті речовини з курсу природознавства. Це важливо зробити для визначення рівня базових знань і корекції плану уроку. Учитель пропонує учням визначити мету уроку, сформулювати запитання, відповіді на які вони хотіли б отримати на уроці.

IV. вивчення нового матеріалу

♦ Методична порада

Навчальний матеріал є частково відомим учням, тому його викладання

можна спланувати в різні способи:

1) бесіда, під час якої вчитель уточнює основні поняття й надає додаткову інформацію;

2) самостійна робота учнів з текстами за методом «позначок» з технології «Розвиток критичного мислення через читання та письмо» з подальшим обговорюванням;

3) теоретичне й практичне опрацювання інформації в парах чи малих групах за інтерактивними технологіями.

Наводимо матеріал, який можна використати при моделюванні уроків за різними схемами.

; Розповідь учителя з елементами бесіди

Під час бесіди учні узагальнюють матеріал, заповнюючи таблицю:

— Чи можна розділити суміш на окремі компоненти? Можна, якщо знати фізичні властивості речовин, з яких вона складається. Суміш, компоненти якої значно відрізняються за властивостями, розділити легко. Але якщо властивості речовин подібні, цей процес ускладнюється. Сучасні хіміки навчилися розділяти практично будь-які суміші, навіть такі, що містять велику кількість компонентів.

У курсі природознавства ви вже вивчали основні методи розділення сумішей. Це фільтрування, відстоювання, випарювання. Такими простими методами можна розділити складну суміш, наприклад річкову воду. Учитель пропонує учням пригадати, як можна очистити воду. Діти висловлюють свої міркування, учитель пояснює.

У воді, зачерпнутій з річки, є домішки мулу, піску та розчинених солей. Пісок від води можна відокремити відстоюванням — важкі піщинки швидко осядуть на дні. Легкі частинки мулу осідають довго, тому їх легше відокремити фільтруванням. Відфільтрована вода (фільтрат) уже здається чистою, але в ній присутні розчинені речовини — це однорідна суміш. Якщо необхідно виділити розчинені речовини, то фільтрат слід налити у порцелянову чашку й випарити. Вода випарується, а розчинені речовини залишаться на дні чашки.

Якщо ж нашим завданням є отримання чистої води, то фільтрат слід піддати перегонці, або дистиляції. Фільтрат поміщається в колбу й нагрівається. Вода випаровується, і її пара потрапляє у холодильник. У холодильнику вона конденсується (перетворюється на рідку воду), і в приймач стікає чиста (дистильована) вода.

; Демонстрація методів розділення сумішей

Вивчення методів розділення сумішей краще проводити під час їх демонстрації з необхідними поясненнями вчителя.

Демонстрація фільтрування

Учитель розчиняє заздалегідь підготовлену суміш кухонної солі з піском у невеликій кількості води. Потім показує учням, як необхідно складати звичайний і складчастий фільтр із фільтрувального паперу, і фільтрує отриману суспензію. При цьому необхідно зауважити, що до фільтрування розчин був «брудним», у ньому було видно піщинки. Після фільтрування розчин (фільтрат) став чистим, увесь пісок залишився на фільтрі.

Демонстрація випарювання

Отриманий у попередньому досліді фільтрат поміщається у порцелянову чашку й нагрівається полум’ям пальника. Після випарювання всієї рідини необхідно звернути увагу учнів, що в порцеляновій чашці залишилася тільки тверда речовина, що являє собою чисту кухонну сіль.

Додатково вчитель розповідає про упарювання та кристалізацію. Демонстрація дистиляції

За допомогою перегонки можна розділити однорідну суміш двох рідин, які киплять при різних температурах, наприклад суміш спирту з водою. Спочатку випаровується і збирається в приймачі рідина з нижчою температурою кипіння — спирт. Коли весь спирт википить, рідина в колбі продовжить нагріватися, а при температурі 100 °С почне випаровуватися вода.

У прилад для перегонки наливається суміш води з етиловим спиртом. Також обов’язково помістити в колбу трохи «кипілок» — уламків пористої порцеляни. Для більшого ефекту досліду в початкову суміш можна додати невелику кількість будь-якого водорозчинного барвника або індикатору.

Демонстраціярозділення суміші дією магніту

Дію магніту можна продемонструвати на прикладі суміші порошків сірки та заліза. Магніт краще підносити через аркуш паперу, щоб було легше відокремити залізний порошок від магніту.

Отже, за допомогою нескладних дій можна розділяти різні суміші на чисті речовини.

V. узагальнення та систематизація знань

; Виконання завдань

1. Наведіть приклади сумішей, які можна розділити фільтруванням, відстоюванням. Для зручності відповідь оформте у вигляді таблиці.

2. У цукор випадково потрапив розкришений корок. Як очистити від нього цукор?

3. Запропонуєте способи розділення таких сумішей: а) вода й бензин; б) кухонна сіль і крейда; в) кухонна сіль, залізні ошурки й тирса; г) незбиране молоко.

4. Наведіть приклад суміші, що складається з 2-3 речовин, і перелічіть послідовність дій, необхідних для їх розділення.

5. Експериментально доведіть, що білий порошок є сумішшю крохмалю і цукрової пудри. Запропонуйте декілька варіантів розв’язання цієї задачі.

VI. домашнє завдання

1. Прочитати параграф підручника.

2. Виконати завдання після параграфа.

3. Підготуватися до практичної роботи № 2 за підручником або за зошитом для лабораторних і практичних робіт.

vм. підбиття підсумків уроку

Учитель звертає увагу учнів на мету уроку, що була сформульована на початку уроку, та просить учнів визначити чи досягнуто її, чи розкрито питання, відповіді на які вони хотіли б отримати.

Категорія: Хімія

Автор: admin от 20-01-2017, 23:51, Переглядів: 5700