Урок 7. Узагальнення і тематичний контроль за розділом «Виникнення та становлення Русі-України»
Мета: здійснити узагальнення й тематичний контроль знань, умінь і навичок, набутих учнями впродовж вивчення теми удосконалити наявні вміння й навички виховувати шанобливе ставлення до минулого України. узагальнення й оцінювання знань.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, атлас, завдання для перевірки навчальних досягнень учнів.
Структура уроку
I. Організація навчальної діяльності
II. Узагальнення й оцінювання знань
III. Підсумки уроку
IV. Домашнє завдання
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель оголошує тему й основні завдання уроку, інформує про заплановані форми роботи.
II. узагальнення й оцінювання знань
Дидактична гра «Хто більше»
Правила гри. Учитель пропонує гравцям (бажано об’єднати учнів у декілька команд) скласти якомога довший перелік понять, термінів, персоналій, дат тощо за певний час. Перемагає та команда, перелік якої буде більшим.
Для гри учитель доручає назвати і коротко пояснити якомога більше термінів і понять за темами вивченого розділу.
Кросворди
Учитель організовує перевірку і обговорення кросвордів, складених учнями до уроку за матеріалом розділу. Доцільно визначити тих, хто виконає це завдання найкраще.
Запитання і завдання
1. Виконайте завдання за історичною картою:
1) знайдіть і покажіть на карті території розселення східнослов’янських племінних союзів та їхніх сусідів у VIII— IX ст.;
2) визначте територію Київської держави за князювання Олега і Святослава;
3) покажіть напрямки походів перших київських князів.
2. Представте історичний портрет Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги або Святослава (на вибір). Обґрунтуйте свій вибір.
3. Установіть хронологічну послідовність правління київських князів і назвіть роки їх правління. Яким, на вашу думку, був головний внесок кожного з великих київських князів у розбудову державності Русі?
4. Які чинники найбільшою мірою вплинули на становлення Київської держави?
5. Якою є роль Києва у становленні Русі? Чому саме Київ став центром державотворення східних слов’ян?
6. Назвіть факти, які свідчать про зростання могутності й міжнародного авторитету Київської держави у IX—X ст.
7. Яку роль в історії східних слов’ян відіграло створення власної Київської держави?
8. Розкрийте значення «Повісті минулих літ» як історичного джерела про життя східних слов’ян у IX—X ст. Наведіть приклади того, що можна вважати літописними легендами та історичними фактами.
9. Порівняйте внутрішню і зовнішню політику князів Київської держави в IX—X ст. Визначте її значення та наслідки.
Тестові завдання
1. Центром якого союзу племен був Київ?
А полян В деревлян
Б сіверян Г дулібів
2. Щорічний похід князя з метою збирання данини з підвладних племен називався:
А полюддя В становище
Б урок Г віче
3. Кого з названих осіб князі Київської держави вважали родоначальником своєї династії?
А Кия В Рюрика
Б Аскольда Г Олега
4. У якому році відбулось об’єднання північних і південних руських земель князем Олегом?
А 860 р. В 911 р.
Б 882 р. Г 988 р.
5. Який із київських князів першим прийняв хрещення?
А Кий В Дір
Б Аскольд Г Олег
6. Що стало приводом до повстання деревлян у 945 р.?
А повторне збирання данини київським князем Ігорем Б усунення від влади Святославом княгині Ольги В насильницький збір війська київським князем для походу на Константинополь
Г встановлення у Києві влади династії Рюриковичів
7. Походи київського князя Святослава в Болгарію призвели до конфлікту Русі:
А з Хозарським каганатом Б з Візантійською імперією В з племенами половців Г зі Священною Римською імперією
8. Яким було головне заняття східнослов’янських племен?
А землеробство В скотарство
Б торгівля Г ремесло
9. Зображений середньовічний малюнок можна використати як ілюстрацію до літописної розповіді про поразку походу на Константинополь київського князя:
А Аскольда Б Олега В Ігоря Г Святослава
10. «“Уже нам нікуди дітись, а волею і неволею [доведеться] стати насупроти. Тож не осоромимо землі Руської, а ляжемо кістьми тут, бо ж мертві сорому не ймуть. Якщо моя голова ляже,— тоді [самі] подумайте про себе”. І сказали вої: “Де голова твоя ляже, там і наші голови ми зложимо”», — цю промову князь Святослав проголосив перед битвою:
А з болгарами В з візантійцями
Б із хозарами Г з печенігами
11. Установіть відповідність між іменами князів та їхніми здобутками.
1 Аскольд А приборкання повстання деревлян
2 Олег Б об’єднання північних і південних руських земель
3 Ольга В створення перших писаних законів Київської
4 Свято- держави
слав Г укладення першого відомого договору Русі з Ві
зантією
Д розгром Хозарського каганату
12. Установіть послідовність подій, пов’язаних із зовнішньополітичною діяльністю київських князів.
А розгром Хозарського каганату Б розгром печенігів у битві під Києвом
В запровадження на Русі християнства як державної релігії Г мирна дипломатична місія до Константинополя
III. підсумки УРОКУ
Учитель підбиває підсумки роботи учнів на уроці, оголошує і обґрунтовує оцінки.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторіть матеріал про територіальне зростання Київської держави від Олега до Святослава.
Це матеріал з підручника Плани-конспекти уроків з предмету Історія України за 7 клас
Автор: admin от 18-01-2017, 19:30, Переглядів: 6418