Літературознавчий словник читати онлайн
ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧИЙ СЛОВНИК
Амфібрйхій - трискладова стопа з наголосом на другому складі.
Анапест — трискладова стопа з наголосом на третьому складі.
Антитеза зіставлення протилежних явищ, поняті., характерів для посилення враження.
Громадянська лірика твори, у яких думки й переживання викликані суспільно-політичними подіями.
FjMop — відображення смітного в життєвих явищах і людських характерах у доброзичливому, жартівливому тоні.
ДЛктиль трискладова стопа з наголосом на першому складі.
Драматичний твір літературний твір, побудований на основі вчинків персонажів та їхніх висловлювань, дія в якому показана в діалогах, монологах, полілогах героїв безпосередньо перед глядачами (або читачами) у теперішньому часі.
Драматург письменник, який створює драматичні твори для постановки на сцені.
Д$ма — народний віршований епічний твір героїчного або соціально-побутового змісту, який виконується речитативом у супроводі кобзи, бандури чи ліри.
tnoc оповідна поезія, зароджена в давні часи як форма зображення важливих подій історії, життя народу, героїчних учинків персонажів. Епос узагальнює історичний досвід народу в яскравих художніх образах, яким властиві масштабність, монументальність.
ІмпровізЯція процес одночасного складання і виконання якогось твору.
Інтймна лірика — вірші, у яких настрій ліричного героя викликаний особистими переживаннями.
Ірбнія художній троп, який виражає глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення; насмішка, замаскована зовнішньо благопристойною формою (висловлювання Iiao1VrBae в певному тексті протилежного значення).
Історична поёма поема, у якій зображено героїчні постаті й події минулого.
Історичні пісні народні ліро-епічні твори про важливі історичні події та конкретних історичних осіб.
Кобзарі (лірники, бандуристи) українські народні співці, творці й виконавці історичних пісень і дум, які супроводжували спів грою на кобзі, бандурі чи лірі.
Комідія драматичний твір, у якому засобами гумору й сатири відображається смішне, висміюються негативні явитца, риси вдачі людей.
Конфлікт — зіткнення, боротьба протилежних поглядів; серйозне непорозуміння, суперечка.
Пейзйжна лірика твори, у яких настрій ліричного героя суголосний із настроєм природи, переживання й відчуття виникають від споглядання природи.
Періоди різноскладові рядки думи, об’єднані найчастіше дієслівною римою.
Періклад текст, слово, усне висловлювання, літературний твір, перекладені з однієї аіови іншою з максимальним збереженням стилю письменника, мовних особливостей, без імпровізації.
Перісте вільний переклад віршами; тс, що є повторенням відомого, сказаного, написаного; власний твір автора, написаний на основі сюжету, змісту, образів, ідей іншого твору.
П’іса узагальнена назва драматичних творів; твір, призначений для постановки на сцені.
Пірихій стопа з двома нснаголоптсними складами.
Поітика вивчення художньої форми фольклорного чи літературного твору, тобто особливості його побудови, або композиції, художніх засобів, віршування тощо.
Ремйрка авторське пояснення в драматичному творі стосовно умов і часу дії, зовнішнього вигляду й поведінки дійових осіб.
Ріпліка — висловлювання персонажа.
PemapddutIR уповільнення розповіді, що забезпечується частими повторами цілих фраз.
Речитатйв протяжне мелодійне проказування під супровід кобзи, бандури, ліри.
Рйма співзвучне закінчення рядків.
Camtiita різке висміювання хиб і пороків, негативних явищ.
Cmond повторювана група складів, до якої входить один наголошений склад і один або два нснаголоіпсні.
Троп — цс слово чи вислів, ужиті в переносному, образному значенні (епітет, порівняння, метафора, уособлення, символ).
Tupdda - мовний період думи обсягом від двох до восьми рядків, об’єднаних римою.
Трагідія - драматичний твір, який побудований на гострому, непримиренному конфлікті особистості, що прагне максимадьно реалізувати свій творшгіі потенціал, з неможливістю його практичного втілення в життя; герой трагедії потрапляє в безвихідне становище й часто гине.
Трагікомідія різновид комедії; драматичний твір, у якому поєдігуються риси комедії і трагедії: під час комедійного конфлікт}' відбуваються трагічні події.
Філосбфська лірика твори, у яких передано думки й почуття, викликані складними проблемами буття, життя й смерті, розвитку суспільства, природи тощо.
XopHi - двоскладова стопа з наголосом на пертому складі.
Xудбжній вимисел народжена творчою уявою письменника, художньо
видозмінена дійсність; без художнього вимислу не існують історичний роман, повість, оповідання, драма, поема.
Ямб двоскладова стопа з наголосом на другому складі.
ЗМІСТ
ВСТУП
Художня література як одна з форм духовної діяльності людини........З
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
Українські історичні пісні.............................................7
Теорія літератури.Історичні пісні.....................................7
Зажурилась Україна.............................................8
Та, ой, як крикнув же козак Сірко................................9
Легендарний Морозенко ............................................. 10
Ой Морозе, Морозенку..........................................11
Славетний Максим Залізняк ......................................... 12
Максим козак Залізняк.........................................13
Гетьман Богдан Хмельницький ....................................... 15
Чи не той то хміль..............................................15
Славний лицар України .............................................. 16
За Сибіром сонце сходить.......................................17
Пісні Марусі Чурай .................................................. 18
Ой не ходи, Грицю.............................................. 19
Засвіт встали козаченьки .......................................20
Віють вітри, віють буйні ........................................21
Українські народні душі..............................................24
Теорія літератури.Дума .............................................26
Маруся Б о гус лавка легендарня героїня.............................27
Маруся Богуславка.............................................28
СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ
Тарас ШЕВЧЕНКО..................................................32
Думи мої, думи мої....................................................35
«Думи мої, думи мої...»..........................................35
Цикл «В казематі» ................................. 36
«Мені однаково, чи буду...» .....................................37
«Ой три шляхи широкії...» ......................................37
Теорія літератури.Види й жанри лірики .............................39
Леся УКРАЇНКА....................................................41
Мотив ліричного твору...............................................42
Давня весна ....................................................43
«Хотіла б я піснею стати...» .....................................44
Митець і суспільство ................................................46
Давня казка ....................................................46
Володимир СОСЮРА ...............................................60
Тернистий шлях вірша «Любіть Україну!»............................61
Любіть Україну!.................................................62
Теорія літератури. Громадянська лірика..............................63
Краса людської душі й природи.......................................64
Васильки.......................................................65
Осінь...........................................................65
Теорія літератури.Інтимна й пейзажна лірика........................66
BaciLib ГОЛОБОРОДЬКО ..........................................68
З дитинства: дощ ...............................................68
Теорія літератури.Вільний вірш .....................................69
Рідна мова............................................................70
Наша мова .....................................................70
Теплі слова ....................................................70
Володимир ПІДПАЛИЙ.............................................72
Бережливе ставлення до природи ....................................72
«...Бачиш: між трав зелених...» ..................................73
Зимовий етюд..................................................73
Із сучасної української ііослії (кінця XX — початку XXI ст.) .........75
Василь ГЕРАСИМ’ЮК..............................................75
Танець із глибини віків...............................................75
Чоловічий танець...............................................76
Іван МАЛКОВИЧ ...................................................77
Із янголом на плечі .............................................78
З нічних молитов...............................................79
Анатолій МОЙСІЄНКО .............................................80
«Жовтень жовті жолуді...» ......................................80
Ігор ПАВ ЛЮК ......................................................81
Дівчинка .......................................................82
Галина КИРПА..................................................... 82
Мій ангел такий маленький..................................... 83
Коли до вас темної ночі......................................... 83
НАЦІОНАЛЬНА ДРАМА
Іван КАРПЕНКО-КАРИЙ ......................................... 84
«Театр корифеїв» ................................................... 85
Сто тисяч (Скорочено) ........................................ 85
Теорія літератури. Драматичний твір ............................... 93
З УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ
Михайло КОЦЮБИНСЬКИЙ...................................... 111
Від прологу... до епілогу............................................. 112
Дорогою ціною (Скорочено) ................................... 112
Олександр ДОВЖЕНКО............................................ 134
Ніч перед боем (Скорочено) ................................... 135
Ніна БІЧУЯ......................................................... 142
Шпага Славка Беркути (Скорочено)........................... 143
Володимир ДРОЗД................................................. 177
Білий кінь Шептало........................................... 177
Юрій ВИННИЧУК................................................. 187
Місце для дракона (Скорочено)................................ 187
УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР
Валентин ЧЕМЕРИС ...............................................208
Вітька + Галя, або Повість про перше кохання (Скорочено) .....208
Літературознавчий словник .........................................251
Навчальне видання Авраменко Олександр Миколайович
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів
1
пісні «Та, ой, як крикнув же козак Сірко» ми бачимо не лише збірні образи козаків чи татар, а й конкретну історичну постать Івана Сірка, який веде своє військо козацьке на боротьбу з татарами. Іван Сірко легендарний кошовий отаман Запорозької Січі, він здобув 65 перемог у боях, його вважали характерником3.
У пісні Іван Сірко порівнюється із сизим орлом, а військо із сонечком. У цих порівняннях легко розшифрувати всенародну любов до своїх захисників.
У пісні «Та, ой, як крикнув же козак Сірко» багато характерних для фольклорних творів художніх засобів, за допомогою яких яскраво оспівано героїзм Сірка та його війська. Серед них:
повтори (ми думали, козак Сірко); вигуки (ой, гей);
слова із зменшено-пестливими суфіксами (козаченьки, сонечко); постійні епітети (сизий орел, вороний кінь, битий шлях); художній паралелізм явища природи (туман поле покривав)зображаються паралельно з явищами людського життя (Сірко із Січі та виїжджав).
* Гринджоли — сатги.
2 Ружина (пщружо, діал.) — рушниця.
3 XnIKUimotvntK ίηηΓΤ k — члктпт чапіштик
2
Прототип — конкретпа особа, факти життя або риси характеру якої покладені η основу образу літературного або історичного персонажа.
3
Шляхетський походить під шляхта. Шляхта — дпоряистпо Польщі, України, Білорусі, Литви.
4
Савур-могіЬш — назва, яка багато разів трапляється в історичних піспях, легендах, переказах XVII—XVIII от. Відома CaBjlrP-Momna на Донеччині.
5
Гайдамацький походить під гайдамака. Гайдамака — учасник иародтіо-пилпольпої боротьби у XVIII ст. па Правобережній Україні проти польсько-шляхетського гпіту.
6
Напишіть невелику легенду (7-Ю речень) про те, як героя Максима почали називати Залізняком (за бажанням).
7
Підготуйтеся до виразного читання пісні «Ой Морозе, Морозенку».
8
3плотіій Брід, Золота Вода — народна тгісетпта назва урочища Жовті Водп.
9
Батава (ласт.) — лапа, ряд.
10
3 Li ля — різноманітні, здебільшого запашпі трав’янисті рослини; напар або настій із деяких рослип, який використовується в народпій медицині переважно з лікувальною метою.
11
пісні «Віють вітри, віють буйні> дівчина передає свої важкі почуття туги за коханим, який далеко від дому й не відомо, чи колись повернеться.
Розлуку з милим-чорпобривим вона називає лютим горем, а себе порівнює з билинкою в полі. Підсилює ці почуття художній паралелізм (дерева гнуться сльози не ллються). У 9 класі ви читатимете п’єсу «Наталка Полтавкам І. Котляревського, головна героїня якої па початку твору викопує цю пісшо, адже вона переживає ті самі почуття через розлуку з коханим Петром, що й Маруся.
ВІЮТЬ ВІТРИ, ВІЮТЬ БУЙНІ
Віють вітри, віють буйні,
Аж дерева гнуться;
Ой як болить моє серце,
А сльози не ллються.
12
Прочитайте рядки. Засвіт встали козаченьки В похід з полуночі, Заплакала Марусенька Свої ясні очі.
13
Випишіть із думи «Маруся Богуславка» приклади епітетів.
2. Намалюйте ілюстрацію до думи «Маруся Богуславка» (за бажанням).
14
Ідилічний — близький до природи: мирний, безтурботнії.
15
Вивчіть напам’ять вірш «Мені однаково, чи буду...».
16
Перегляньте bYou tube третю частину фільму «Мій Шевченко» Ю. Макарова й підготуйте коротку розповідь про найцікавіші моменти (за бажанням).
17
Вивчіть напам'ять ліричний вірш Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати...».
2. Прочитайте поему Лесі Українки «Давня казка». Випишіть у зошит незнайомі слова.
18
На упрузі (засіп.) — у печірпі годили.
2 Задати (дати) гарту — попіпечити, знищити.
19
Застава — перешкода, пастка.
~ Мандоліна — струпний щипковий музичний інструмент з опалыптм корпусом і чотирма парами струи, на якому грають топкою пластинкою із загострепим кінцем (медіатором).
20
Jlmna — слово, що додається до імен статних жінок η Італії.
21
ΓιφοΛπό — глашатай, оповісник при дворах феодальних правителів, а згодом прп .дворах європейських монархів.
22
Владар бусурманський (засіп) — полодар країни іншої віри.
23
Складіть і запишіть план порівняльної характеристики поета й Бер-тольда.
2. Знайдіть у мережі Інтернет інформацію про те, що таке буктрейлєр. Підготуйте буктрейлєр (5-7 слайдів) до поеми Лесі Українки «Давня казка» (за бажанням).
24
Підготуйтеся до виразного читання віршів «Васильки» й «Осінь» В. Co-сюри.
25
Намалюйте ілюстрацію до одного з вивчених віршів В. Сосюри (за бажанням).
26
Ліричний герой вірша «Теплі слова» закликає «Співаймо пісні про кохання, щоб не вмерло слово»
А Дунай В Змій
Б коровай Г всесвіт
27
Підготуйтеся до виразного читання віршів В. Голобородька «З дитинства: дощ», «Наша мова», «Теплі слова».
2. Намалюйте ілюстрацію до вірша =3 дитинства: дощ» (за бажанням).
28
όχρα — фарба черпоио-брупатпого або жовтого кольору.
~ Есе — нариси — короткі твори, які вирізпяються вишуканістю форми.
J Кисет — гаманець у формі торбинки, що затягується тппурочком.
' Кресати — добувати іскри, вогонь кресалом.
29
Kimamu — важко, попільно ііти.
30
Підготуйтеся до виразного читання віршів Г. Кирпи.
31
Намалюйте ілюстрацію до одного з віршів Г. Кирпи (за бажанням).
32
Фактор — маклер; професійний посередник η укладай пі торговельних і біржових угод; посередник у розв'язанні різних побутових спрап.
33
- Гендель (знепажл.) — торгівля, комерція з метою пажнпи; барипт.
34
Збруя — предмети для запрягатшя або сідлання коней та іпших тварин; упряж.
35
Жид (заст.) — те саме, що еврей.
36
Прочитайте другу дію трагікомедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч». Випишіть не зрозумілі вам слова в робочий зошит.
2. Підготуйте мультимедійну презентацію на тему «Театри нашого обласного центру» (за бажанням).
37
Кін, на коні/ — спеціальїшіі майданчик, па якому покатують вистави; сцепа.
38
Чепіга — рукоятка в плузі; тут: місяць.
39
Реприманд — тут: короткий вставний помер у цирку.
40
Катрят, котрого (роз.м.) — дерев'яний курінь на пасіці.
41
Хурман (наст., ронм.) — візник.
42
Спочувати — спі вчувати.
43
Чугайіка (діал.) — сппта.
44
Банти — те саме, що банти па.
2 Постав — пара млипопих жорен, одпе а яких нерухоме, а інше обертається на ньому.
45
UIyadp — аїр.
46
Содсш душо? (P)rM.) — Що кажеш?
47
Фея — феска, голошпгй убір східних иародіп.
48
Onanwui — весло.
2 Koxuu-Гал — ідеться про Халхии-Гол — переможні бої радяпської армії у конфлікті з японцями па річці Халхип-Голі 1939 р.
49
Герман — пімець.
50
Сороку з перебитим крилом «тицьнув черевиком»
А старий Вус
Б Стефко Вус В Юлько Ващук Г Славко Беркута
2. Характеристикою «соловей-розбійник» наділений утворі
51
Слова Нечистими руками шпаги не втримаєш належать А ЛіліТеслюк Б Юлькові Ващуку В Славку Беркуті Г Андрієві Степановичу
52
Твір Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути» за жанром — А роман Б новела В повість Г оповідання
53
Підпасок — помічник пастуха.
54
TIpmoti — пристрій, що надає руху якіп-небудь машині, механізму.
55
Голобля — одна з двох жердин, прикріплених кіпцями до передньої частили поза, у які запрягають коня.
56
Чппл — швидкий біг навскач; галоп.
57
Двоколка — візок на двох колесах.
58
...князь із незрозумілої спонуки узяв та й розповів усе, як було, говорив, наче хотів сповідатись, у розповіді очищаючись від содіяного, говорив, уникаючи зустрічатися поглядамиз А Настасією Б воєводою В Лавріном Г джурою
59
Напишіть невеликий роздум на тему: «Добро чи зло перемогло в повісті-казці Ю Винничука "Місце для дракона"?» (обсяг / с.).
2. Перегляньте буктрейлер до повісті-казки Ю. Винничука «Місце для дракона» й спробуйте створити свій, аби зацікавити цим твором читачів (за бажанням).
Юрій Винничук «Місце для дракона».
60
Вислів двічі не вмирати, а раз не минувати цитує А Вітько Б Галя В Федько Г дід Свирид
61
Прочитайте до кінця повість В. Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання».
2. Випишіть у робочий зошит фразеологізми, які є засобами творення комічного.
62
Напишіть невеликий твір-роздум на тему «Які проблеми дорослішання В. Чемерис порушив у повісті "Вітька + Галя'1?» (1 с.).
63
Підготуйте буктрейлер до повісті В. Чемериса «Вітька + Галя...» (за бажанням).
Автор: evg01 от 19-08-2016, 20:06, Переглядів: 5909