Народна Освіта » Основи здоров'я » Складові уміння вчитися. Важливість налаштування на успіх. Бар'єри ефективного навчання. Розвиток логічного та образного мислення

НАРОДНА ОСВІТА

Складові уміння вчитися. Важливість налаштування на успіх. Бар'єри ефективного навчання. Розвиток логічного та образного мислення

Обміркуйте й обговоріть ситуацію. Олег узявся за домашнє завдання і не зміг розв'язати задачу з математики. він попросив тата допомогти йому, але той був зайнятий. тоді Олег пішов до мами на кухню і теж звернувся по допомогу. Мама здивувалася: «Хіба ти не можеш упоратися сам?». «Ні,— відповів Олег.— таких задач ми ще не розв'язували». Як ви думаєте, чи вміє Олег учитися?

Уміння вчитися. Складові уміння вчитися

Уміння вчитися — це вміння розвивати свої здібності, уміння шукати способи дії в нових ситуаціях. Часто, коли ми говоримо про людину, яка вміє вчитися, то виникає образ учня, який читає товстезні книжки. Однак уміння вчитися — це не вміння читати. Що ж може робити учень, який уміє вчитися? Він наділений сміливістю та рішучістю і не зупиняється перед завданням, для вирішення якого в нього немає готових засобів, не чекає, щоб йому допомогли, не заявляє, що завдання нецікаве для нього, а шукає способи його вирішення.

Уміння вчитися передбачає активну діяльність, спрямовану на вирішення завдання.

Уміти вчитися — значить:

• не боятися складних завдань;

• уміти здійснювати цілеспрямований пошук;

• самостійно приймати рішення, виявляти власні проблеми, пов’язані з браком досвіду, знань, навичок, упевненості;

• регулювати власні переживання.

Той, хто вміє вчитися, знає про власне незнання. Це дуже важливо, тому що тільки в такому випадку він переходить до здобуття відсутніх умінь, знань, здібностей.

Отже, чого вчитися? По-перше, учитися знаходити (винаходити) новий спосіб дії, тобто діяти творчо. По-друге, учитися самостійно знаходити відсутню для вирішення завдання інформацію в будь-яких джерелах. По-третє, учитися вчити самого себе, тому що цього ніхто вас не може навчити, як можна було навчити читати, писати, рахувати.

Головними складовими вміння вчитися є:

1. Мотивація навчання: треба побачити сенс у тому, що ви будете робити, зрозуміти, що вам це потрібно, і захотіти це зробити.

2. Постановка навчального завдання,— запитати себе: «Чого я хочу навчитися? Які способи дій треба опанувати?».

3. Виконання навчального завдання: докласти зусилля, щоб знайти спосіб вирішення завдання, шукати необхідну інформацію, пробувати різні варіанти рішення, бути наполегливим.

4. Дії контролю: треба контролювати хід роботи над завданням, перевіряти свої попередні дії, спрямовані на виконання завдання. Коли щось не виходить, то поставити собі запитання «чому?», «що завадило мені досягнути своєї мети?».

5. Дія оцінки: слід оцінити успішність своїх дій з виконання завдання. Зробити висновок, чи досягнута мета.

Однак знайте, що треба пройти довгий шлях проб і помилок перед тим, як ви знайдете спосіб успішно вчитися. І це не простий шлях. Але по ньому треба йти.

Знайдіть необхідну інформацію і розв'яжіть проблему. Пам'ятаєте, як вам було цікаво вчитися у першому або другому класі? усе було новим, цікавим, усе хотілося спробувати. Як ви вважаєте, чому у восьмому класі багатьом з вас уже не так цікаво, навчання вже не приваблює, часто звучить «я не розумію», «я не впораюся», «у мене не виходить»? Що треба робити для того, щоб навчання було успішним і приносило вам задоволення, бажання знати більше?

Можна ознайомитися зі схемою «Як навчати самого себе» на сайті.

Важливість налаштування на успіх

Для досягнення успіху в будь-якій справі треба перш за все налаштувати себе на позитив, сказати собі, що ви зможете це зробити, і робити це із задоволенням, не втрачаючи почуття гумору. Успіх досяжний, якщо в нього вірити. Хто вірить в успіх — обов’язково його доб’ється. Будьте впевненими в собі. Ніколи не робіть трагедії зі своїх невдач. Невдача — це теж досвід, який ви здобули. А якщо ви здобули досвід — то це вже перемога! Невдача — це запорука наступних перемог, якщо на цій невдачі ви хоч чого-небудь навчилися. Навчіться відкрито вітатися й говорити з людьми, підтримувати гарні стосунки з іншими дітьми, реалізовувати свої задуми. Живіть під гаслом: «Не знаю — дізнаюся, не вмію — навчуся!». А коли нічого не виходить, хочеться все кинути й заплакати — посміхніться, скажіть собі: «Так, щось сьогодні не склалося, треба перепочити й зібратися із силами, а то їх уже не вистачає навіть на посмішку».

Знайдіть необхідну інформацію і дайте відповідь на запитання. Героїня роману американської письменниці Маргарет Мітчелл «звіяні вітром» скарлетт О'Хара казала в скрутні часи, коли щось ішло не так: «Я не можу зараз думати про це. Я подумаю про це завтра. Адже завжди є завтрашній день».

Як ви вважаєте, чи допомагало це їй вирішувати проблеми? Що ви собі говорите в скрутний час або коли щось не виходить?

Бар'єри ефективного навчання

Що заважає нам успішно навчатися? З одного боку, це зовсім дрібні моменти, наприклад, музика грає, ми робимо домашнє завдання, а нам дзвонять, нас щось відволікає. Із цим не так важко впоратися. А є більш серйозні бар’єри для ефективного навчання.

До таких бар’єрів можна віднести ситуацію, коли в того, хто вчиться, низька мотивація, він каже: «Я й так все знаю! Навіщо ж учитися!». Або навпаки, учень не впевнений у своїх силах і каже: «Я в цьому не розбираюся і ніколи не розберуся!». Позиції різні, але результат однаковий — обидва учні не можуть навчатися ефективно.

Трапляється так, що бар’єром у навчанні стає минулий негативний досвід: учень намагався вчитися, але в нього не виходило, і він більше не старається, бо боїться нової невдачі — «Я боюся, що не вийде».

Знайдіть необхідну інформацію і дайте відповідь на запитання. Суттєвим бар'єром для ефективного навчання є низький культурний рівень людини, коли вона мало читає і мало знає, у неї маленький словниковий запас. а інколи бар'єри для навчання виникають через проблеми з комунікацією, коли учневі важко спілкуватися з людьми в процесі навчання. Проаналізуйте ці бар'єри ефективного навчання і дайте поради учням, які з ними зіткнулися.

Розвиток логічного та образного мислення

Логіка — це наука про правильне мислення, здатність до міркування. Слово походить від грецького logos — «міркування», «думка», «розум». Так написано в словниках. А що тоді означає логічне мислення? Ось як на конкретному прикладі дає відповідь на це запитання американський учений Реймонд Смалліан у книзі «Як же називається ця книга?»: «Моє перше знайомство з логікою відбулося, коли мені виповнилося шість років. Сталося це першого квітня 1925 року. У той день я був хворий на грип. Уранці до мене в спальню заглянув мій брат Еміль (він на десять років старший за мене) і сказав: “Реймонде, сьогодні перше квітня, день жартів і розіграшів, і я зараз надурю тебе так, як тебе ще ніхто не дурив!”.

Увесь день я терпляче чекав, коли Еміль мене обдурить, але він так і не з’явився. Пізно ввечері мама запитала: “Реймонде, чому ти не спиш?”. Я відповів: “Чекаю, коли Еміль мене обдурить”. Мама покликала Еміля й суворим голосом наказала: “Емілю, негайно розіграй малюка! Він чекає, коли ти його обдуриш”. Еміль слухняно попрямував до мого ліжечка, і між нами відбувся такий діалог.

— Ти з ранку чекаєш, коли я тебе обдурю?

— Чекаю.

— Я ніяк тебе не обдурюю. Правильно?

— Правильно!

— Але ж ти чекав, що я тебе обдурю?

— Чекав.

— Ось я тебе й обдурив.

Пам’ятаю, що в той день я довго крутився в ліжку після того, як мама вимкнула світло, і ламав голову над тим, пошив мене брат у дурні чи ні. З одного боку, якщо брат мене не обдурив, то я не отримав того, що мені було обіцяно, і, отже, пошився у дурні. (Так міркував мій старший брат.) Але так само можна стверджувати, що якщо брат мене обдурив, то я отримав обіцяне, і тоді не зрозуміло, у якому сенсі мене слід вважати дурнем. Так обдурив мене брат чи не обдурив?».

А як вважаєте ви? Якщо ви знаєте відповідь на це запитання, то у вас чудове логічне мислення!

Наочно-образне мислення під час виконання завдань спирається на візуальне уявлення ситуації. Такий тип мислення передбачає миттєве отримання результату. Дітям до 5 років властиве виключно наочно-образне мислення. Пізніше, з набуттям навичок спілкування, людина поступово переходить на словесну форму мислення. Якщо ви розумієте, що означають ці малюнки, і вмієте їх «прочитати», то це спрацювало ваше наочно-образне мислення.

Знайдіть необхідну інформацію і дайте відповідь на запитання. Щороку 19 вересня відзначають незвичайне свято — день народження дружелюбного електронного символа — смайлика. саме 19 вересня 1982 р. професор університету Карнегі—Меллон скотт Фалман уперше запропонував використовувати три символи, що йдуть підряд: двокрапку, дефіс і дужку, для позначення «усміхненого обличчя» в тексті, який набирається на комп'ютері. Розкажіть, як використовується образ смайликів.

З іншими завданнями, які перевіряють вашу логіку, можна ознайомитися на сайті.

Опорні точки. уміння вчитися — це вміння розвивати свої здібності, шукати способи дії в нових ситуаціях. уміти вчитися — значить не боятися складних завдань, самостійно приймати рішення, виявляти власні проблеми, пов'язані з браком досвіду, знань, навичок, упевненості, регулювати власні переживання.

Запитання для повторення й обговорення

I рівень

1. Яким чином ви оцінюєте отримані результати?

2. Що здатний робити учень, який уміє вчитися?

II рівень

3. чому важливо не боятися складних завдань?

4. Наведіть приклади самостійного прийняття вами рішення.

III рівень

5. Наведіть приклади, коли ви самостійно ставили перед собою мету.

6. у чому важливість налаштування на успіх?

7. Про які бар'єри ефективного навчання ви знаєте?

8. Як розвивати логічне та образне мислення?

IV рівень

9. Наведіть приклади проблем, які виникали у вас через брак досвіду і знань.

10. Які головні складові вміння вчитися ви знаєте?

11. Наведіть приклади, коли ви зуміли знайти методи й способи досягнення цілей.

 

Це матеріал з підручника Основи здоров'я 8 клас Тагліна (нова програма)

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: admin от 27-09-2016, 07:24, Переглядів: 35569