Народна Освіта » Підручники, книги » Підручник Мистецтво 5 клас Л. Масол скачати, читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Підручник Мистецтво 5 клас Л. Масол скачати, читати онлайн

Східний музичний театр

І ось знову ми подорожуємо до східних країн. Синтетичні мистецтва — цирк, театр, кіно — набули в Індії, Китаї, Японії та інших країнах Сходу неповторних рис і різноманітних форм.

Уявіть собі театр без декорацій! У традиційному східному театрі їх не було. Тому акторам доводилося розкривати зміст постановки лише завдяки власній майстерності. І це ще не всі особливості. У традиційному східному театрі всі ролі, навіть жіночі, грають лише чоловіки. Персонажі втілюють певні характеристики — амплуа: Жартівник, Добродій, Скривджений, Злий тощо. Кожний персонаж має свій особливий костюм, грим, перуку.

У Пекінській опері чотири основні амплуа: герой (шен) і героїня (дань), «розфарбована особа» (цзін) і комік (чоу). Актор веде діалог не лише словом і співом, а й «мовою жестів».

Основою китайського театру є музика, яка сформувала класичну музичну драму « Цзинцзюй », відому у світі як Пекінська опера. Вокальній майстерності китайські митці приділяють велику увагу. Невипадково в Китаї виникло й розвинулося самобутнє оперне мистецтво, яке синтезує вокал, інструментальну музику, пантоміму, танці й акробатику.

Який із перерахованих елементів китайського музичного театру е нетиповим для опери?

Для допитливих

У костюмі та гримі китайського театру широко використовується симво-[ ліка. Приміром, вишитий дракон, що означає велич, прикрашає тільки халат імператора. Злі і жорстокі люди ходять у чорному одязі. Військові одягнені в бойові обладунки із зображенням тигра або леопарда, що означає хоробрість

і мужність. Для різних персонажів чітко встановлювалися навіть певні головні убори. Колір гриму втілював певну характеристику персонажа: червоний — чесність і відданість; білий — хитрість, злодійство; жовтий — жорстокість. Золотий застосовували для характеристики міфічних героїв.

Отже, Пекінська опера діє на глядача синтезом мистецтв, збагаченим складною символікою. Не дивно, що на її щоденних виставах у Гранд-театрі завжди аншлаг.

Подивіться фрагменти з вистав Пекінської опери на сайтах Інтернету. Зверніть увагу на манеру співу, особливості танців. Яка музика звучить під час акробатичних «бойових» сцен?

За відомою казкою Г. X. Андерсена «Соловей» композитор Ігор Стравінський створив однойменну оперу, яка стилізує атмосферу давнього Китаю.

Ігор Стравінський. Опера «Соловей». Китайський марш. Арія Солов’я.

Якими музичними інтонаціями передає композитор поєдинок справжнього і штучного, «золотого» солов’я? Який голос звучить в арії? Чи можна її виконання доручити басу або баритону? Поясніть свою думку.

Театральне мистецто в Індії також, має дуже глибокі корені. Стрижнем індійського театру став танець, тому його називають музично-танцювальною драмою. Слово, музика і танець тут є однаково важливі. Склалася танцювальна драма за стародавнім епосом, яку зазвичай виконували просто неба під місячним світлом. Спектакль супровожував оркестр (індійські струнні інструменти, барабани, цимбали).

Роздивіться вбрання акторів індійського театру і порівняйте з костюмами й масками в китайському театрі.

Зелене слоненя

Вірші О.Вратарьова    Музика Ю.Шевченка

1 На острові Лабемба, В затоці Балабемба, Жили собі звичайні Співаючі слони. Жили собі та й годі, Співали при народі, А вранці при нагоді Розказували сни.

Приспів.

Бем-ба ла бем-ба, Бем-ба ла бем-ба, Бем-ба ла бем-ба ба.

2. Прийшла зима на острів, А там зима — це дощик, Холодний довгий дощик, Небесний водограй.

Але слонові сухо,

Бо два слонячі вуха — Великі парасольки: Накрийся і співай!

Приспів.

3. Набридло зимувати, Під вухами співати, Одна єдина думка У кожного слона:

Коли ж це сонце вийде, Коли ж нарешті прийде Зелена і весела Танцююча весна. Приспів.

! Мистецькі поради

А. І сонечко заграло, Веселка запалала,

Й на чисте поле вийшло Зелене слоненя.

Чому ж це ти зелене? Навіщо ти зелене?

Для чого ти зелене? Тому що я — весна!!! Приспів.


•    Складіть виконавський план пісні відповідно до її змісту.

•    Поміркуйте, як будуть відрізнятися виконання кожного з куплетів (настрої, темп, динаміка).

•    Виконайте пісню з інсценізацією.

•    Пофантазуйте: який мультиплікаційний фільм можна створити за словами пісні «Зелене слоненя»?

Мистецька скарбничка

Амплуа— виконання актором певних ролей, що відповідають характеру його дарування і зовнішнім даним (трагік, комік тощо).

1.    Назвіть основні риси східного театру.

2.    Які характерні особливості Пекінської опери?

3.    Розкрийте, як проявляється синтез мистецтв у театрі Індії. Чому, на вашу думку, його називають музично-танцювальною драмою?

4.    Яку роль відіграє мистецтво гриму у східному театрі? Поміркуйте, де в нашому житті потрібно мистецтво гриму.

5.    Гра-пантоміма «Амплуа». Розіграйте невеличкі сценки в стилі східного театру, використовуючи мову жестів і міміки (однокласники мають відгадати персонажа).

6 За бажанням ознайомтесь із мистецтвом східного театру тіней.

Це стаття із підручника Л. Масол Мистецтво 5 клас

Автор: admin от 24-10-2013, 12:59, Переглядів: 28169