Народна Освіта » Підручники, книги » Підручник Мистецтво 5 клас Л. Масол скачати, читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Підручник Мистецтво 5 клас Л. Масол скачати, читати онлайн

Музичне мистецтво стародавніх культур і цивілізацій

Порівняно з первісним суспільством, музичне мистецтво стародавніх культур і цивілізацій досягло значно вищого рівня розвитку. Фрески Єгипту, малюнки на. грецьких вазах, літописи й археологічні знахідки донесли до нас із далеких епох певну інформацію про музикантів і музичні інструменти. Що саме вони грали чи співали — залишається загадкою, адже сама музика не збереглася. Проте можна уявити, як звучали зображені інструменти. Для цього треба здійснити музичну подорож крізь тисячоліття.

Спочатку вирушимо на північ Африки — до Стародавнього Єгипту — цивілізації, яка розквітла в долині ріки Нілу серед спекотної пустелі.

 

Єгиптяни подарували людству арфу. Хоча подібний струнний щипковий інструмент побутував у багатьох народів світу. Єгипетські музиканти, зображені на фресках, грали на величезній арфі стоячи, а на маленькій — сидячи, тримаючи її в руках.

Які інструменти зображено на єгипетських фресках? До якої групи вони належать? Порівняйте їх із сучасними.

Красуня арфа

Сучасна арфа — це велика гарно прикрашена дерев’яна рама трикутної форми, у середині якої натягнуті струни різної довжини. Для зручності виконавців усі струни нот «до» пофарбовані в червоний колір, а нот «фа» — у синій. На дерев’яній основі розміщуються 7 педалей — саме стільки, скільки ступе-ней у музичній гамі. Арфа застосовується як сольний, ансамблевий і оркестровий інструмент. Тембр арфи дуже ніжний і красивий. Завдяки незвичному колориту звучання композитори використовують переливи струн арфи в операх і балетах, симфонічних творах для характеристики казкових і фантастичних персонажів, створення образів моря тощо.

 

Каміл Сен-Санс. «Акваріум» (для 4-х арф і хору). Охарактеризуйте тембр звучання арфи.

Далі музична подорож приведе нас до Стародавньої Греції.

Із грецьких міфів ми можемо дізнатися про походження деяких музичних інструментів, про митців та їхню музику. Греки зображували богів і богинь як звичайних людей, проте наділяли їх надлюдськими якостями. Так і в міфах про музику реальні явища переплітаються із незвичними — фантастичними.

 

Найпрекраснішим із богів, символом краси і натхнення, покровителем мистецтв був Аполлон, якого часто зображували з лірою або кіфарою в руках. Його супроводжували дев’ять муз — покровительок талантів, які «поділили» між собою всі мистецтва та науки. Приміром,

Терпсіхора — покровителька танцю,

Мельпомена — муза трагедії, театру,

Калліопа — поезії. Калліопау перекладі з грецької мови означає «прекрасноголо-са». Тому, мабуть, не випадково її син — міфічний Орфей — прославився як не-перевершений музикант. Його чарівний спів під акомпанемент кіфари підкоряв

диких звірів і навіть мешканців підземного царства. За допомогою своєї музики Орфей міг розсувати скелі й змінювати русла річок.

Ліра і кіфара — струнні щипкові інструменти, які можна вважати попередниками («прабабусями») сучасної арфи. Грою на лірі греки супроводжували виконання поетичних творів (звідси походить слово «лірика»). Зображення ліри в наш час стало символом мистецтва. Кіфара застосовувалась як сольний інструмент і для акомпанементу підчас співу. Фігурний корпус цих струнних інструментів виготовляли зазвичай із дерева, до нього прикріплювалося сім або більше струн. Перша ліра, за легендами, була створена із панцира черепахи маленьким Гермесом, майбутнім покровителем пастухів.

В одному з міфів розповідається про виникнення духового інструменту. Бог лісів і гаїв Пан одного разу зустрів прекрасну німфу Сирингу і закохався в неї з першого погляду. Пан, голова якого була з ріжками, а ноги — з копитами, не сподобався Сиринзі, і вона, ховаючись від нього, обернулась на очерет. Засмучений Пан з тієї очеретини зробив співучу сопілку — сирингу.

 

І з того часу він з нею вже не розлучався. Цей музичний інструмент — набір скріплених трубочок різної довжини — назвали флейтою Пана. Він поширений у багатьох народів світу і має різні назви, зокрема в Україні — куви-кли або кугикли.

Клод Дебюссі.«Фл ейта П а на».

Мирослав Скорик.«Мелодія» (у виконанні на флейті).

Поміркуйте, які засоби музичної виразності використав К. Дебюсі для створення образа Пана.

Доберіть слова-характеристики, що відповідають характеру мелодії М. Скорика: ніжна, тривожна, протяжна, жалібна, журлива, схвильована, рішуча, весела, грізна, похмура, збуджена, метушлива, витончена, спокійна.

НА ВЕРШИНІ ОЛІМПУ

У давніх греків ідеалом людини була особистість, досконала і фізично, і духовно. Наведемо приклад. Наймогутнішого міфічного героя Геракла, сина бога Зевса-громо-вержця, виховував земний батько. Він вважав, що герой повинен вирости всебічно розвиненою людиною, тому навчав його не лише читати й писати, боротися і швидко бігати, а також усім мистецтвам.

 

Геракл прославився багатьма подвигами, а ще й тим, що започаткував Олімпійські ігри. Він заклав стадіон біля гори Олімп, на якій, за уявленнями греків, мешкали всі боги. Кожні чотири роки впродовж багатьох століть проводилися Олімпіади. Кращі атлети змагалися з бігу, боротьби, метання диску і спису тощо. Переможців увінчували оливковими вінками, вручали їм медалі.

Для храму в Олімпії славетному скульптору Фідію доручили створити статую Зевса, покровителя Олімпійських ігор. Велетенський бог сидить на золотому троні, в одній руці він тримає жезл володаря, а в іншій — статую Ніки. Пізніше статуеткою Ніки стали нагороджувати переможців Піфійських ігор — творчих змагань із мистецтва.

Музика стародавніх цивілізацій не збереглася. Але мистецтво Єгипту і Греції вражало і надихало на творчість багатьох митців. За сюжетом єгипетської легенди італійський композитор Джузеппе Верді створив оперу «Аїда». Її постановку здійснюють не лише на театральній сцені, а й просто неба, серед архітектурних пам’яток минулого, які служать природними декораціями.

А тепер поринемо в музичну стихію наших пращурів. У давнину в культурі слов’ян, зокрема українців, набув поширення пастуший ріг, який виготовляли з рогів тварин (козла, бика, буйвола, тура). Таку трубку пізніше стали виробляти з металу і використовувати як сигнальний і ритуальний інструмент. Під час військових походів його звуками попереджали про небезпеку.

У минулому швейцарські пастухи за його допомогою скликали стада в гірських лісах Альп. Тому й він отримав назву альпійський ріг. До нашого часу співучий голос альпійського рогу, що належить до групи мідних духових інструментів, своєрідного оксамитового тембру можна почути в симфонічному оркестрі. Він ніби нагадує слухачеві про безмежні простори лісів і полів сивої давнини.

Існували стародавні інструменти слов’янського походження, які потім вийшли з ужитку, наприклад деревяний гудок (або смик) з трьома струнами й місяцеподібним смичком. Грали на ньому сидячи й тримаючи вертикально на колінах. Цей інструмент, ймовірно, став одним із «прадідусів» найвідомішої у світі родини струнних інструментів: скрипок, віолончелей і контрабасів.

Виконайте канон без слів (кожний із 3-х голосів — окремою голосною). Точно інтонуйте вступ голосів.

1.    До якої групи інструментів належать арфа, флейта Пана, гудок?

 

А ось дуже давня слов’янська сопілкапережила і пастуший ріг, і гудок-смик, і багато інших інструментів минулого. Вона і нині чарує наш слух мелодійними наспівами.

 

2.    Який музичний інструмент е символом мистецтва? Поцікавтеся, на гербі якої країни зображена арфа.

3.    Самостійно дійзнайтеся про музичні твори, присвячені культурі СтародавньоїТреції, ознайомтеся із тим, який найбільше зацікавив своєю тематикою.

4.    Проведіть шкільні Піфійські ігри. За бажанням створіть медалі із зображенням ліри (з фольги).

Мистецький проект. Виконайте проект «Міфи Еллади про музику».

 

Це стаття із підручника Л. Масол Мистецтво 5 клас

Автор: admin от 24-10-2013, 12:59, Переглядів: 28170