Народна Освіта » Підручники, книги » Підручник Мистецтво 5 клас Л. Масол скачати, читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Підручник Мистецтво 5 клас Л. Масол скачати, читати онлайн

Музика в кіно

Сьогодні неможливо уявити наше життя без кіномистецтва. Але зовсім недавно, трохи більше як сто років тому, людство нічого не знало про це диво техніки і уяви.

Кіномистецтво — це новий вид синтезу мистецтв, де вже неможливо розділити звук і зображення. Він органічно поєднує елементи різних видів мистецтва — літератури, театру, музики, живопису, хореографії. Але водночас не замінює і не дублює їх, а переробляє відповідно до особливостей екранної творчості.

Кіно народилося у Франції наприкінці XIX ст. Перші кінострічки тривали лише кілька хвилин і не мали звуку. Це було так зване німе кіно, але «німим» насправді воно не було, бо гра акторів супроводжувалася музикою. Для створення певного настрою в кінотеатрі грав музикант-ілюстратор, якого називали — тапер (найчастіше це

був піаніст, але інколи й цілий оркестр).

 

Датою народження кінематографу прийнято вважати 28 грудня 1895 року, коли в Парижі на бульварі Капуцинів у приміщенні «Гранд кафе» братами Огюстом і Луї Жаном Люм’єрами було організовано перший у світі публічний кіносеанс.

Для допитливих

 

Однак деякі дослідники історії кіно доводять, що французів на два роки випередив Йосип Андрійович Тимченко, який очолював майстерню Одеського університету. Незалежно від братів Люм’ерів він створює прототип кінокамери — кінетоскоп.

У 1893 році в Одесі відбувся перший кінопоказ коротких стрічок «Верхогони-кавалеристи» та «Метання спису». А наступного року одеський інженер продемонстрував свій апарату Москві.

Сюжет про перші кроки кінематографа та його вплив на людей втілено в художньому фільмі «Людина з бульвару Капуцинів» режисера Алли Сурікової. Головний герой цієї комедійної стрічки містер Фьост (з англ. — перший), якого грає актор Андрій Миронов, щиро вірить, що сеанси «синематографа» здатні робити дива й перевиховувати людей, навіть бандитів-ковбоїв.

Ген надій Гладков.Пісня «Синема» з кінофільму «Людина з бульвару Капуцинів» (у виконанні колективу дитячої естрадної студії «Апельсин»).

У чому, на вашу думку, сила впливу на людей мистецтва загалом і кіномистецтва зокрема?

Будь-яку сучасну кінострічку завжди супроводжує музика. Датою створення перших зразків кіномузики вважають 1908 р., коли французький композитор Каміл Сен-Санс уперше створив музику спеціально до кінофільму.

Музика, яка звучить у титрах або початкових сценах, налаштовує глядача на відповідний настрій для сприйняття фільму. Наділяючи героїв індивідуальними музичними характеристиками, можна підкреслити особливості їхньої вдачі та поведінки.

Застосування національних інтонацій здатне перенести глядача в потрібне місце розгортання подій, як, наприклад, звучання коломийки у фільмі «Тіні забутих предків» — допомагає уявити атмосферу Карпат. Проте поява української народної пісні в епізоді, знятому в Африці чи Індії, ймовірно викличе відчуття штучності.

Будь-яка музика, що звучить у кінофільмі, має відповідати характеру дії на екрані, але головне — вона повинна вразити, тобто «запасти в душу».

Поміркуйте, чи доцільно показувати трагічні події під нейтрально-спокійну мелодію чи веселу музику? Яку музику ми чуємо, коли у фільмі показують утечу героїв чи погоню?

Порівняйте мюзикл з оперою і балетом. Визначте, елементи яких видів мистецтв складають цю виставу.

Кінофільм «Звуки музики» американського режисера Роберта Уайза (1965) можна вважати класичним мюзиклом. Автор музики — композитор Річард Роджерс.

За сценарієм події фільму відбуваються в австрійському місті Зальцбурзі. В одній родині військового семеро дітей залишилися без матері. З появою молодої гувернантки Марії в дім повернулися сміх і радість. Нова вихователька дуже любила музику, гарно співала і складала для дітей пісні. Діти припинили бешкетувати й теж. полюбили музику, яка повернула в родину щастя. Отже, саме музика е «головною дійовою особою» цього кінофільму.

Перегляньте фрагменти з кінофільму «Звуки музики» і розкажіть про свої враження. Охарактеризуйте пісні з мюзиклу (мелодії, ритмічні й темброві особливості). Які засоби виразності використав композитор, щоб створити образ щастя? Яка роль у цьому хореографа? Як режисер підсилює музичний образ зоровими образами?

Пригадайте, у якому порядку розташовані ноти звукоряду музичної гами. Заспівайте цей фрагмент з кінофільму у різних варіантах: із пластичним інтонуванням, поступово змінюючи динаміку, або на контрасті форте і піано, у різних темпах, із різними штрихами.

«ДО-РЕ-МІ»

(з кінофільму «Звуки музики»)

МИСТЕЦЬКА СКАРБНИЧКА

Кіномистецтво — вид художньої творчості, що сформувався на технічній основі кінематографії, синтез мистецтв — літератури, театру, образотворчого мистецтва і музики.

Мюзикл — музична вистава, у якій на основі літературного сюжету поєднуються виражальні можливості музичного, хореографічного, драматичного та оперного мистецтв.

1.    Як поєдналися види мистецтв у кінематографі?

2.    Чи може існувати кіномистецтво без музики й літератури?

3.    Пригадайте дитячі музичні фільми, які ви дивилися останнім часом.

У якому з них музика вам найбільше сподобалася і запам’яталася? До якого виду кіно належать ці фільми?

4.    Порівняйте мюзикл з оперою і балетом, визначте спільне і відмінне.

5.    Проекспериментуйте вдома: під час перегляду будь-якого кінофільму спробуйте вимкнути звук, коли з’являтиметься музичний супровід.

Яким тоді буде ваше сприйняття фільму?

Робота в групах. Завдання для групи сценаристів: спираючися на картину, створіть сценарій короткометражного кінофільму про музику.

Завдання для групи художників: створіть ескізи кінообразів музикантів відповідно задуму фільму.

 

Це стаття із підручника Л. Масол Мистецтво 5 клас

Автор: admin от 24-10-2013, 12:59, Переглядів: 28173