Народна Освіта » Підручники, книги » Підручник Мистецтво 5 клас Л. Масол скачати, читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Підручник Мистецтво 5 клас Л. Масол скачати, читати онлайн

Барви хореографії та сценографії. Там, де панує рух

Як виникло мистецтво танцю? У давнину люди в ритмічних рухах передавали свої почуття. Хореографія — синтетичне мистецтво, у якому взаємодіють насамперед музика і танецв. За допомогою рухів, жестів і міміки виникає своєрідна пластична інтонація.

Порівняйте словесну, музичну і пластичну інтонації.

Мистецтво танцю має цікаву історію. У давніх греків танцювалвним мистецтвом опікувались музи — Терпсіхораі Калліопа. Терпсіхора зображувалася з музичним атрибутом — лірою в руках.

У хореографії розрізняють види танців: по- муза хорового співу бутові, бальні, спортивні, естрадні.    і    танцю

Побутові танці мають свої історії. Так, старовинний французький менует став найпопулярнішим бальним танцем. Його характерна ознака — урочистість, що досягається плавною ходою, поклонами й реверансами. Згодом музика менуету зазвучала в інструментальних сюїтах, операх, балетах, симфоніях.

Королем бальних танців справедливо називають вальс, який уже понад два століття чарує красою, граціозністю та витонченістю. На право вважатися батьківщиною вальсу претендують одночасно три країни — Франція, Австрія та Чехія. Колись вальс висміювали і навіть забороняли. Але він переможно крокував і крокує країнами світу.

Сучасна танцювальна культура розвивається надзвичайно стрімко. Виникають спортивні й естрадні танці. Проводяться міжнародні танцювальні конкурси та фестивалі. Звучить танцювальна музика на змаганнях з художньої гімнастики та фігурного катання, на різних вечірках і дискотеках, неймовірною популярністю користуються проекти «Танцюють усі» або «Танці зі зірками».

 

Роздивіться картини Огюста Ренуара — «Міський танець» і «Сільський танець». Під яку мелодію танцюють ці пари? Які особливості виконання танців ви помітили? Розкажіть короткі історії про сцени, зображені художником.

Музика і танець, драматичне й образотворче мистецтво поєдналися у виставі, яка отримала назву балет. Мова музики і мова танцю мають багато спільного, тому не дивно, що вони зустрілися саме тут.

Балет виник в Італії, де популярними були веселі танцюваль-ні сценки під час карнавалів.

 

У Франції розквітнув придворний балет — пишне й урочисте видовище, у якому брали участь навіть король і королева.

Хто є автором балету? Музику створює композитор, а сценічну постановку здійснює балетмейстер. Сюжет будують за мотивами літературного твору або пишуть спеціально.

Балет складається із класичного танцю, характерного танцю і пантоміми. Класичний танець — витончений; характерний — відтворює елементи народних танців; пантоміма увиразнює зміст.

Сольні танці у балеті називаються варіаціями. Часто головні дійові особи балету танцюють удвох. їхній дует — це па-де-де. Крім солістів, у балеті бере участь і велика група артистів, — кордебалет. Ролв кордебалету аналогічна ролі хору в опері.

Для допитливих

Тема балету з його виразними танцювальними рухами та граційними позами приваблювала багатьох митців. Французький художник Едгар Дега часто зображував танцівниць на репетиціях чи під час балетної вистави.

Протягом усього життя Едгар Дега зберігав інтерес до теми балету. Його вабила пристрасна, мінлива стихія танцю, динаміка фігур у русі. З однаковою майстерністю він передавав і буденні репетиції, сповнені важкої роботи над кожним рухом, і блиск вистав. Багато творів, присвячених балету, художник створював з натури та по пам’яті у своїй студії. Наприкінці життя, коли художник майже повністю втратив зір і змушений був залишити живопис, він ще деякий час продовжував творити в царині скульптури, яку називав «ремеслом сліпого». Дега створював свої статуетки з глини та воску, які наносив на каркас. Багато з них не збереглися через недосконалість техніки. Близько 150 статуеток, що залишилися в майстерні після смерті художника, були відлиті з бронзи. Значне досягнення митця — статуетка «Маленька чотирнадцятирічна танцівниця». Вона виконана з натурального воску й одягнена в пачку і балетні туфельки. На голові у дівчинки перука з косою, до якої вплетена стрічка зеленого кольору, така ж зав’язана на шиї.

Порівняйте живописне і скульптурне зображення балерин. Які характерні риси мистецтва танцю привернули увагу Е. Дега? Які виразні рухи й жести підкреслив митець у своїх творах?

Композитор Петро Ілліч Чайковський — автор найпопулярні-ших у російському музичному мистецтві балетів, зокрема «Лус-кунчик», «Сплячакрасуня», «Лебединеозеро».

Пригадайте знаменитий «Танець маленьких лебедів», який вислухали в початковій школі. З я кого театрального твору ця музика? Хто її автор?

Петро Чайковський. «Лебедине озеро» (фрагменти за вибором).

Слухаючи музику, уявіть танцювальну складову балету (характер поз, рухів і жестів, послідовності танцювальних фігур).

ПІД ЗВУКИ ВАЛЬСУ

Вірші і музика А. Житкевича

1.    Крутиться, крутиться кругла старенька платівка,

в залі шкільному вся музика ллється, то тихо, то дзвінко, радісна, радісна наша велика сім’я, вчителька перша моя.

 

Приспів:

І танцює вальс    І

весь наш перший клас, вчителька моя, тато, мама і я.

2.    Парами, парами, наче по небу лелеки,

Мріями, мріями ми летимо в майбуття,

А попереду таке незвичайне й далеке Наше шкільне і нелегке доросле життя.

Приспів.

3.    Шлягери, шлягери... Більше тепер вони в моді. Та не здолати їм вальсу зорю світову.

 

Знову я з вальсом, неначе той птах на свободі, Звуками, звуками понад землею пливу.

Приспів.

Адажіо — лірична центральна частина балету, яку виконують головні персонажі.

Балет — музична драма, виражена засобами хореографії. Кордебалет — велика група танцівників.

Па-де-де — дует головних героїв балету.

Хореографія {від грец. — «танець, хоровод» та «писати»)— мистецтво сценічної постановки танцю.

1.    Які види мистецтва поєднані в хореографії?

2.    Які види танців ви знаете? Наведіть приклади.

3.    Назвіть основні складники балетної вистави.

4.    Поміркуйте, як музика визначає виразність танцювальних рухів у балеті.

5.    Самостійно дослідіть тему «Танець у живописі», розширюючи інформацію, отриману з підручника.

Це стаття із підручника Л. Масол Мистецтво 5 клас

Автор: admin от 24-10-2013, 12:59, Переглядів: 28176