Народна Освіта » Підручники, книги » Підручник Мистецтво 5 клас Л. Масол скачати, читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Підручник Мистецтво 5 клас Л. Масол скачати, читати онлайн

Традиції народного малювання

Різновидом народного мистецтва, популярним способом декоративного оздоблення предметів побуту та житла є народний розпис. Здавна українці розмальовували печі в хатах, скрині, посуд.

 

Пізніше виникло станкове малювання, вже не пов’язане із побутом, зокрема славнозвісний петриківський розпис, розпис на склі.

Петриківський декоративний розпис виник у дивовижному за красою і щедрістю природи степовому краї, у селі Петриківці на Дніпропетровщині. Сюди здавна з’їж д жалися наярмарок, щоб придбати дерев’яний і керамічний посуд, скрині, музичні інструменти, прикрашені рослинними орнаментами і візерунками, яскравими фантастичними квітами й плодами, ажурним листям. Вони утворювали ситетричні («вазон», «букет») або асиметричні («гілочка») композиції; використовували образи птахів і тварин.

Удивляючись у соковитий за кольором малюнок народних художників, ми ніби відчуваємо аромат трав, квітів, ягід. Мов за помахом руки майстра-чарівника розпускаються дивовижні квіти, палають стиглі кетяги калини, злітають чарівні птахи та мандрують дивовижні звірі.

У країнські традиції народного малювання передавались із покоління в покоління; збагачувалися сюжети та прийоми. Поступово на основі традицій народного малярства сформувалося професійне мистецтво. До видатних майстрів традиційного українського живопису належать Г. Собачко-Шостак, К. Білокур, М. Приймаченко, М. Тимченко. Картини відомих українських народних майстрів вражають оригінальністю відтворення довкілля, буйством фантазії, багатством палітри. Творити красу, творити для людей — у цьому бачили вони сенс свого життя.

Унікальним композиціям народної майстрині Ганни Собачко-Шостак притаманне віртуозне володіння лінією, ритмом, кольором. Вони навіяні прадавніми мотивами й водночас співзвучні сьогоденню.

Роздивіться композиції Г. Собачко-Шостак і зробіть висновок: композиції майстрині — динамічні чи статичні? Розкажіть, які почуття у вас викликають ці дивовижні квіти.

Яскрава індивідуальність притаманна творчості Катерини Бі-| локур із села Богданівна на Полтавщині, яскравій представниці «українського наївного мистецтва». В основному художниця малювала квіти, нерідко поєднувала в одній картині весняні й осінні. Окрім квітів, у спадщині є пейзажі та портрети. Три картини Біло-кур — «Цар-Колос», «Берізка» і «Колгоспне поле» — були включені до експозиції Міжнародної виставки в Парижі (1954). Тут їх побачив видатний іспанський художник Пабло Пікассо. Він був у захваті: «Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ!»

Картини Катерини Білокур:

1 — «Колгоспне поле»; 2 — «Квіти на блакитному тлі»

Які кольорові поєднання використовує художниця для створення у своїх картинах різних настроїв?

Поміркуйте: у чому полягає оригінальність композицій К. Білокур?

В основі творчості народної художниці Марії Приймаченко присутнє оригінальне відчуття природи і світу загалом. Вона з дитинства постійно вчилася у рідної поліської природи. При спогляданні її картин перед очима постає дивовижний світ звірів, фантастичних істот, птахів, квітів. Народжені творчою уявою геніальної художниці, вони глибоко споріднені з традиціями українського народного мистецтва. На думку дослідників, Марія Приймаченко дивовижно

об’єднала у своїй творчості малюнок і живопис: це і живописна графіка, і графічний живопис. Художниця мріяла: «От якби зібрати з усієї України народних майстрів, що за дива витворили б — цвів би не лише садами Київ. Будинки б сміялися до людей...»

Як, на вашу думку, майстриня досягає відчуття яскравого «сонячного» звучання кольорів у квітковій композиції? Як застосовує ритм? Охарактеризуйте поєднання пластики ліній і форм у зображенні птахів і тварин.

Народна художниця України Марфа Тимченко стала першим в Україні лауреатом премії ім. Катерини Білокур.

 

Майстриня свято зберігала і плідно розвивала традиції народного мистецтва, збагачуючи їх здобутками професійної школи декоративного живопису. В основі її творчості — глибинний зв’язок з мистецтвом її рідного села — Пе-триківки. У спадщині художниці можна спостерігати безкінечні варіації петриківських мотивів. Квіти і птахи ніби оживають в її оригінальних композиціях, виконаних на папері, картоні, полотні, порцеляні.

Охарактеризуйте малюнок М. Тимченко (композиційне та кольорове рішення, ритм, манеру виконання).

Намалюйте композицію «Кіт Баюн». Передайте в образі котика своє емоційне ставлення до домашнього улюбленця. У декоруванні тваринки використайте прийоми стилізації та традицій українського народного малювання. Поміркуйте, які вироби можна прикрасити цим малюнком.

Асиметрія — відсутність симетрії.

 

 

Симетрія — розміщення однакових частин цілого щодо центру, середини.

Українське народне мистецтво набули широкого визнання у світі. У його образах містяться символи чарівної природи, доброта і щедрість душі українського народу. Досвід народних майстрів часто використовується в сучасних дизайнерських розробках. Спадщина народних художників У країни посідає одне з найпочесніших місць серед визначних світових майстрів «наївного» малярства.

Віртуальна екскурсія

НАЦІОНАЛЬНИЙ МУЗЕЙ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНОГО ДЕКОРАТИВНОГО МИСТЕЦТВА

Національний музей українського народного декоративного мистецтва — один із найбільших художніх музеїв України.

 

Колекція музею була започаткована в 1899 р. як одна із складових збірки новоутвореного Міського музею старо-житностей і мистецтв, перейменованого в 1904 р. у Київський художньо-промисловий і науковий музей. Нині музейну збірку складають понад 75 тис. творів традиційного народного та професійного декоративного мистецтва України від XV ст. до наших днів.

Завітайте до Національного музею українського народного декоративного мистецтва: http://www.mundm.kiev.ua/

1.    Назвіть народних майстрів українського малярства, які вам відомі.

2.    Як ви розумієте слова «петриківський розпис»? Звідки черпали наснагу майстри петриківського розпису?

3.    Пригадайте відомі вам елементи петриківського розпису («зернятко», «бігунець», «колосочки», «цибулька», «листя», «ягідка») і знайдіть їх на поданих у підручнику зразках.

4.    Порівняйте застосування симетрії та асиметрії в живописних композиціях і формах музичних творів (двочастинна, тричастинна).

5.    Пояснгть на прикладі живопису, як відбувається поєднання народного і професійного мистецтва.

 

6.    Проведіть самостійне порівняльне дослідження на тему «наївне малярство» на матеріалі спадщини українських митців і відомих зарубіжних художників Анрі Руссо (Франція) та Ніко Піросмані (Грузія).

Колективна робота. Роздивіться зразок сучасного українського одягу, виконаний за мотивами творчості Марії Приймаченко. Проведіть дискусію «У чому полягає самобутність української моди?».

Це стаття із підручника Л. Масол Мистецтво 5 клас

Автор: admin от 24-10-2013, 12:59, Переглядів: 28130