Народна Освіта » Підручники, книги » Підручник Мистецтво 5 клас Л. Масол скачати, читати онлайн

НАРОДНА ОСВІТА

Підручник Мистецтво 5 клас Л. Масол скачати, читати онлайн

Декоративно-ужиткове мистецтво

З народними звичаями й традиціями пов’язані вироби декоративно-ужиткового ліистецтва. Упродовж віків сформувалися різноманітні художні ремесла: різьблення по дереву та кістці, розпис, вишивка, вибійка, кераміка, литво, карбування, плетіння, витинання. Кращі зразки українського декоративно-ужитко-вого мистецтва різних регіонів увібрали у свої візерунки, форми й кольори все багатство людської душі і народного таланту.

Традиційне мистецтво витинанки — вирізування з паперу візерунків з чіткими лініями, нині доповнюється технікою вириеанки з вільними краями.

Опішнянська кераміка

 

У старовинному козацькому містечку Опішня на Полтавщині існує унікальний Національний музей-заповідник українського гончарства. Здавна більшість населення Опішні займалося виробництвом керамічного посуду, насамперед своєрідних декоративних глеків. Сучасні опішнянські вироби зберегли й збагатили різноманіття керамічних форм. Це посуд — горщики, глечики, миски, дзбанки, куманці, барильця — димле-ний або розписаний переважно рослинним орнаментом. Також фігурний посуд із стилізованими зображеннями тварин та дрібна скульптура. Фігурки левів, баранців, биків тощо зліплені з гончарних деталей і розписані або оздоблені фактурним ліпним декором і кольоровими поливами. Щоб відродити традиції, було створено перший в Україні спеціалізований навчальний мистецький заклад «Колегіум мистецтв у Опішні».

Прикрашаючи орнаментами будь-яку річ, майстер використовував своєрідну прадавню мову — символи сонця, землі, родючості. Орнаментальне оздоблення залежить від призначення виробу. На меблях, посуді, тканинах, шпалерах, одязі, прикрасах, іграшках тощо орнамент розташовують по-різному.

Найуживаніший орнамент — стрічковий. Зазвичай його можна було побачити на розписаних стінах і печах у сільській хаті. Такими орнаментальними стрічками прикрашали край глечиків та іншого посуду. Кайма на вишитих рушниках і сорочках — це теж стрічковий орнамент.

Орнамент може заповнювати поверхню виробу народних майстрів суцільним візерунком, мов сіткою. Такий неперервний орнамент застосовують в оздобленні тканин, шпалер, килимів і називають сітчастим.

Орнамент у замкненій формі — квадраті, крузі, трикутнику, прямокутнику — зазвичай розміщують навколо центра.

Виконайте орнаментальне оздоблення виробу за одним із варіантів: у квадраті — для хустини або у прямокутнику — для ковдри.

Варіант 2 — ковдра (кольорові олівці)

МИСТЕЦЬКА СКАРБНИЧКА

Декоративно-ужиткове мистецтво — різновид декоративного мистецтва, пов’язаний із створенням та художнім оформленням побутових виробів.

СИМВОЛІКА ПИСАНКИ

Розписування писанок — дуже давне ремесло. Воно пов’язано з культом яйця, яке в українців, як і у багатьох інших народів, уважалося джерелом життя. Декорована писанка е символом миру, добробуту, родинного щастя. Для її виготовлення використовувалися природні саморобні барвники. Кольори писанок добиралися не лише заради краси, а мали символічне походження. Жовтий— це колір сонця, світла, багатства. Червоний — кров, символізує небесний вогонь, радість життя. Зеленийозначав весняне пробудження природи; блакитний — небо, повітря, воду; коричневий — плодючу матір-зем-лю. Чорнийколір — це колір ночі, таємничого потойбічного світу. Білий — символ вирію, чистоти. Магічні рисунки, на яких зображувалися сонце, вода, рослини, тварини, птахи, риби тощо, були стилізованими, тобто спрощеними.

 

 

1.    Назвіть види декоративно-ужиткового мистецтва, найпоширенішими в українській народній творчості.

2.    Які традиційні форми виготовляють опішнянські майстри кераміки?

3.    Визначте види орнаментів на зразках, уміщених у підручнику.

4.    Об’єднайте загальною назвою слова: вишивка, кераміка, литво.

Б. Уже кілька років на Вінниччині утілюється мистецький проект «Мальована хата». Розробіть орнаменти, якими ви б хотіли прикрасити будинки на вашій вулиці.

Мистецький проект «Декоративно-ужиткове мистецтво нашого краю». Розподіліть підтеми дослідження за видами мистецтва. Об’єднайтесь у пари, міні-групи за інтересами. На завершення проекту організуйте загал ьношкільну виставку.

Це стаття із підручника Л. Масол Мистецтво 5 клас

Автор: admin от 24-10-2013, 12:59, Переглядів: 28169