Соціалізація особистості
Поняття соціалізації має багато різних відтінків, однак основне його значення — процес, за допомогою якого індивід переймає спосіб життя свого суспільства. Єдиного поняття соціалізації дотепер не вироблено, проте можна дати найбільш загальне визначення.
Соціалізація — це засвоєння соціального досвіду, створеного суспільством і сконцентрованого в рольових очікуваннях. Соціалізація — це процес отримання властивостей, необхідних для життя в суспільстві.
Соціалізація часто вживається разом з такими поняттями як розвиток особистості, формування і виховання особистості. Розглянемо співвідношення цих понять.
Соціалізація і формування особистості. Формування особистості — це процес становлення окремих рис особистості. Соціалізація особистості — це не тільки становлення певних рис, але й їх розвиток.
Соціалізація і розвиток особистості. І соціалізація, і розвиток особистості тривають усе життя, це процеси формування в особистості її основних структурних елементів. Ці процеси активні, однак у понятті соціалізації ми акцентуємо увагу на конкретних умовах життя людини, конкретному суспільстві, що обумовлює в неї появу певних рис. Так, життя в американському суспільстві багато в чому відрізняється від життя в японському або українському. Тому і люди з цих країн різні за своєю поведінкою, цінностями, інтересами.
Соціалізація і виховання. Якщо розуміти виховання у вузькому розумінні слова, як процес цілеспрямованого впливу на індивіда з метою його підготовки до різних видів діяльності, то соціалізація включає не тільки виховання, але й різноманітні стихійні процеси. Якщо розглядати виховання в широкому рзумінні цього слова, то в ньому підкреслюється винятково зовнішній вплив на людину. Що ж стосується соціалізації, то це двосторонній процес, тобто не тільки середовище впливає на людину і змінює його, але й людина впливає на середовище.
Отже, коли дитина спостерігає за своїми батьками, дивиться мультфільми, слухає казки, бачить як спілкуються з дітьми в інших сім'ях, це не чинить на неї прямого впливу, проте зумовлює засвоєння правил поведінки, норм взаємодії з іншими, інакше кажучи, хоч виховання немає, але соціалізація здійснюється. Крім того, не тільки оточення формує дитину, але й дитина щось змінює в своїх батьках, вчителях, однолітках.
У соціології існує кілька напрямків у вивченні соціалізації, це зокрема:
Біолого-психологічний підхід (3. Фройд, Е. Фромм, Е. Еріксон). Згідно з поглядами представників даного підходу соціалізація є процесом становлення та розвитку психічних властивостей особистості.
Теорія символічного інтеракціонізму (Дж. Мід, Г. Блумер, Ч. Кулі). Соціалізація розглядається як комунікаційний процес, при якому індивід опановує певну систему соціальних ролей, причому разом з цим у нього формується «Я-концепція», тобто уявлення про себе як про індивідуальність.
Культурологічний напрямок (Радкліф-Браун) Соціалізація вважається лише процесом засвоєння культури (норм,
Основні підходи до аналізу соціалізації
цінностей, мови, зразків поведінки, традицій тощо). Відповідно до поглядів представників цього підходу, культура є джерелом, передумовою і результатом соціалізації. А соціалізація виступає механізмом передачі культури від одного покоління до іншого.
Функціоналізм (Р. Лінтон, Т. Парсонс). Соціалізація розглядається як цілий комплекс процесів, за допомогою яких особистість знаходить статус члена соціальних спільнот і намагається зберегти його. Таким чином людина знаходить своє місце в суспільстві.
Марксистський підхід. Можливість соціалізації і формування людини як особистості полягає в самому індивіді. Однак закінчену форму йому надає соціальне середовище і суспільство. Причому головну роль відіграють економічні відносини і матеріальний стан людини, який формує певний спосіб її життя.
У вітчизняній соціології тривалий час дотримувалися саме марксистського підходу до процесу соціалізації (І. Кон, Ю. Левада, Я. Гілинський, С. Фролов, О. Якуба).
На думку багатьох соціологів, здатність до соціалізації міститься в самій людині, при цьому сама соціалізація розуміється як засвоєння накопиченого в суспільстві досвіду. У процесі соціалізації індивід засвоює норми, цінності, знання, уміння. У результаті соціалізації людина здобуває якості, які дозволяють їй діяти у певних умовах місця і часу. Соціалізація є активним двостороннім процесом: людина не просто пасивно здобуває певні риси, але й впливає на навколишнє середовище.
Практично в кожній теорії особистості здійснюється аналіз процесу соціалізації та його етапів.
Так, представник психосоціальної теорії Ерік Еріксон підкреслював вплив на розвиток людини соціальних, історичних і культурних чинників.
Е. Еріксон виділяв вісім етапів життя особистості. На кожній з цих стадій людина проходить специфічну кризу, відчуває внутрішній конфлікт. Е. Еріксон вважав, що якщо ці конфлікти вирішуються успішно, то криза не набуває гостроти і закінчується утворенням певних особистісних якостей, які у сукупності складають той чи інший тип особистості. Невдале вирішення кризи на якійсь зі стадій призводить до того; що переходячи на нову стадію, людина переносить із собою необхідність вирішувати протиріччя, властиві не тільки для даної стадії, але й для попередньої. Однак це дається набагато важче (табл. 9.1)
Етапи соціалізації
Таблиця . Стадії психосоціального розвитку особистості (за Е. Еріксоном)
Основні стадії |
Вік людини |
Сутність конфлікту |
Вдале вирішення конфлікту |
Невдале вирішення конфлікту |
Довіра — недовіра |
з народження до 1 року |
Конфлікт між довірою і недовірою до навколишнього світу |
Формується довіра до зовнішнього світу (результат батьківської турботи та любові) |
Тривожність, замкнутість |
Автономія — сором і сум- . ніви |
1-3 роки |
Конфлікт між почуттям незалежності і відчуттям сорому і сумніву |
Зароджуються особистісна самооцінка, здатність відчувати сором та сумніви |
Неспроможність відповідати за свої вчинки |
Ініціатива — почуття провини |
3-5 років |
Конфлікт між ініціативністю і почуттям провини |
Формуються ініціативність, комунікабельність, почуття справедливості як дотримання правил гри |
Почуття прорини |
Працьовитість — неповноцінність |
6-11 років |
Конфлікт між працьовитістю і почуттям неповноцінності |
Формуються вміння досягати своїх цілей компетентністю та заповзятливістю |
Комплекс неповноцінності, невдахи |
Становлення індивідуальності (ідентифікація) — рольова дифузія |
12-18 років |
Конфлікт між розумінням належності до певної статі і нерозумінням форм поведінки, що відповідають даній статі |
З'являється почуття своєї неповторності, унікальності |
Розпливчасте «Я» |
Інтимність — самітність |
Початок дорослого періоду |
Конфлікт між прагненням до інтимних, відносин і відчуттям ізольованості від оточуючих |
Формується готовність до психологічної та сексуальної близькості |
Почуття ізоляції, самотності |
Творча активність — застій |
Середній вік |
Конфлікт між життєвою активністю і зосередженістю на собі, своїх вікових проблемах |
Людина проявляє продуктивність (праця і турбота про інших) |
Відчуття застою |
Умиротворення — розпач |
Старість |
Конфлікт між відчуттям повноти життя і розпачем |
З'являється відчуття повноти життя та виконаного обов'язку |
Розчарування та відчай |
Згідно з теорією Дж. Міда, процес соціалізації розглядається як включення у свій світ інших людей, уміння ввійти в їх роль. Наслідуючи батьків, дитина вчиться входити в роль і виходити з неї, але, головне, вона навчається бачити себе ззовні.
При спілкуванні дитини з іншими людьми починає формуватися узагальнений образ свого «Я», причому найкраще це відбувається не при парній взаємодії, а в групі. В теорії Дж. Міда також підкреслюється важлива роль сім'ї у становленні «Я».
Дж. Мід виділяв такі стадії соціалізації:
1.Імітація — коли дитина починає наслідувати поведінку дорослих людей. Наприклад, хлопчик грається з молотком та цвяхами, а дівчинка намагається накрасити губи, як мама.
2.Рольові ігри (play) — дитина «програє» життєві ситуації. Так, діти грають «у сім'ю», «магазин», «школу», «лікаря».
3.Ігри за правилами (game) — різні колективні ігри, такі як футбол, баскетбол, волейбол або навіть гра у прості «класики».
4.Орієнтація на «узагальненого іншогоМається на, увазі засвоєння норм взаємодії у широкому колі ситуацій, з різними людьми, тобто загальних правил поведінки у даному суспільстві.
На сьогодні як в західній, так і у вітчизняній соціології прийнято виділяти два основні етапи соціалізації — первинну та вторинну.
Первинна соціалізація — засвоєння дитиною базового набору ролей, формування соціальних установок, засвоєння основних духовних цінностей, норм поведінки для нормального функціонування в суспічьстві. На стадії первинної соціалізації ми вчимося користуватися столовими приборами, їздити в громадсько
му транспорті, вітатись, святкувати, поважати старших, вести себе з однолітками тощо.
Основними агентами первинної соціалізації (тими, хто сприяє соціалізації людини) є сім'я, групи однолітків, інститут освіти (перш за все дитячий садок і школа), засоби масової комунікації (телебачення, книга, Інтернет), релігійні інститути (церква).
Вторинна соціалізація — засвоєння додаткових соціальних ролей у процесі життя. Як правило, на етапі вторинної соціалізації відбувається засвоєння професійних ролей, ролі дружини або чоловіка, ролі виборця або політичного діяча тощо.
До процесів вторинної соціалізації відносяться передбачу - вальна соціалізація, статусна соціалізація і ресоціалізація.
Передбачувальна соціалізація — уявна репетиція реалізації якої-небудь ролі, яку ми плануємо виконувати в майбутньому. Це приводить до змін цінностей, світогляду і «Я-образу». Наприклад, людина, яка збирається одружитися, може уявляти собі і планувати життя після одруження (заміжжя).
Статусна соціалізація — засвоєння норм, цінностей, зразків поведінки, характерних для нового соціального статусу, який отримує людина. Це може бути статус, пов'язаний з отриманням або зміною професії, сімейного стану, місця проживання.
Ресоціалізація — засвоєння набору цінностей, норм, зразків поведінки, відмінних від попередніх. Ресоціалізація відбувається, як правило, в тому випадку, коли відбувається заміна одного однопорядкового статусу на іншій. Наприклад, людина одружується вдруге, змінює одне місце роботи на інніе, переїжджає з одного міста в інше. Ресоціалізації здебільшого передує десоціалізація — відмова від старого набору цінностей і норм.
На будь-якому рівні в процесі соціалізації можна виділити такі структурні елементи як:
адаптація — пристосування до нових умов (або умов, що змінилися);
інтеріорізація (інтерналізація) — засвоєння цінностей, норм, знань нового оточення, включення їх до свого внутрішнього світу;
екстеріорізація — реалізація засвоєних норм, цінностей, зразків поведінки.
Н.М. Семке
Автор: admin от 4-04-2012, 18:52, Переглядів: 8546