Народна Освіта » Технології ( Трудове навчання ) » Елементи грамоти споживача. Правила поводження в різних закладах торгівлі й обслуговування

НАРОДНА ОСВІТА

Елементи грамоти споживача. Правила поводження в різних закладах торгівлі й обслуговування

Тема: Елементи грамоти споживача. Правила поводження в різних закладах торгівлі й обслуговування
Опорні поняття: споживач, права і обов'язки споживача, універмаг, універсам, супермаркет, торговельна мережа, консультант торгового закладу, куточок споживача, якість товару, повертання товару.

За прадавніх часів головним предметом споживання доісторичної людини була їжа, яку вона сама змушена була добувати, аби вижити в умовах боротьби за існування. Із з мі н о ю гр ом адс ь ки х уст роїв татехнічнимпро-гресом зростала кількість товарів і послуг, якими може скористатися будь-яка людина в суспільстві. Можна сказати, що невід'ємною рисою сучасного суспільства є безперервний процес споживання людьми безмежного різноманіття товарів та послуг. Кожен є частинкою такого суспільства і кожен виконує певні дії, притаманні споживачу.

Споживач - це громадянин, який має намір купити і використати товари (роботу, послуги) для особистих потреб.

Варто розібратись у тих суспільних відносинах, у яких люди виступають як споживачі. Заходячи до магазину за різних потреб (придбати продукти, товари домашнього вжитку, одяг чи іграшки), ми стаємо споживачами товарів та послуг. Які ж права та обов'язки має споживач у цивілізованому суспільстві?

У ролі споживача ми опиняємось не лише в магазині, а й у перукарні, в аптеці* у банку> театрі навіть у школі ми виступаємо як споживачі освітніх послуг, які нам надає система освіти. В кожному з таких закладів відбувається обмін товарами, послугами і грошима.

Втім, найчастіше ми відвідуємо різні магазини: продовольчі, непродовольчі та комбіновані. Існують магазини звичайного типу та магазини самообслуговування, у яких покупець має вільний доступ до всіх товарів, самостійно підбирає і доставляє дібрані товари до місця розрахунку.

Універмагами називають магазини з торговельними приміщеннями площею більш ніж 1500 м2 з асортиментом більш ніж 5 тис. найменувань непродовольчих то варів.

Універсам, супермаркет — магазин самообслуговування з торговим залом більш ніж 400 м2 та асортиментом більш ніж5 тис. найменувань продовольчих та непродовольчих товарів.

Досить часто продаж товарів здійснюють через кіоски, ларьки, палатки, павільйони для сезонного продажу, торгові автомати.

Об'єднання магазинів за певними ознаками утворюють торговельні мережі.

Торговельна мережа — група продовольчих або непродовольчих магазинів, для яких спільним є асортимент товарів, цінова політика та фірмовий стиль у зовнішньому оформленні.

Усі перераховані заклади торгівлі й обслуговування — це громадські місця, а відвідував ня громадських місць потребує дотримання певних правил.

Які ж правила поведінки ми повинні знати, відвідуючи магазини? Готуючись купити в магазині багато товарів, заздалегідь складіть список того, що треба придбати. Якщо збираєтесь придбати певний товар, зверніться до продавця чи консультанта, який відповість на всі ваші запитання. Звертатися до продавця потрібно виключно на «Ви»; подивіться на уніформу продавця: дуже часто на ній приколений бейджик (табличка) з ім'ям і прізвищем. Отримавши в продавця консультацію про товар, подякуйте за увагу (мал. 214).

У супермаркеті товар вибирають самостійно. Зазвичай супермаркети — це великі магазини, де продають продукти харчування, посуд, одяг, іграшки (мал. 215).

При доборі товарів у таких магазинах покупці для зручності можуть користуватись інвентарними кошиками й візками. Для того щоб легше орієнтуватися в супермаркеті, різні товари розміщують у відповідних відділах: відділ молочної продукції, відділ хлібобулочних виробів, еідділ побутової хімії тощо. Вся продукція розміщена на полицях: під кожним видом товару знаходяться цінники, на яких вказана назва та ціна (мал. 216).

Якщо у вас виникнуть запитання, відповісти на них допоможе продавець-консультант, який є у кожному відділі. Продукти з полиць слід брати обережно, щоб не пошкодити сусідні товари. Будьте акуратними, не смітіть, не кидайте на підлогу папірці, намагайся не забруднити інших відвідувачів придбаними продуктами.

Покупцям слід пам'ятати, що багато магазинів оснащено відеокамерами, за допомогою яких спеціальні працівники спостерігають за станом у торговому залі.

Стоячи в черзі, не втручайтесь у розмову старших. Не привертайте до себе увагу пустими запитаннями. Коли вас про щось запитають, відповідайте чемно і чітко.

Не має нічого ганебного, якщо під час розрахунку в касі супермаркету у вас виявилась нестача грошей. Треба просто відмовитися від деяких покупок. Якщо загальна сума здалася вам завищеною, відійдіть убік і терпляче перевірте чек.

Із магазину зазвичай виходять покупці з покупками. Тому в разі потреби притримайте вхідні двері і пропустіть тих, хто виходить, а вже потім заходьте до магазину. Не варто брати з собою до магазинів домашніх тварин.

Відвідуючи магазин з батьками, пам'ятайте: дуже не-вихованими здаються діти, які вередують, випрошуючи щось купити собі.

У кожному магазині є стенди з інформацією, які називають куточками споживача. На них розміщено різні

документи, зокрема витяг із Закону України «Про захист прав споживачів», який регулює відносини між споживачами товарів та виробниками; відомості про продавця (адреса телефон, прізвище, ім'я, по-батькові директора); адреса і телефони контрольних органів; книга відгуків та пропозицій (мал. 217).

 

Окрім загальноприйнятих правил поводження у торговельних закладах, є також права споживачів у стосунках з цими закладами. Так, спо-

живачі під час придбання певних товарів (послуг) мають право на:

♦    захист своїх прав державою;

♦    належну якість продукції та обслуговування;

♦    безпеку продукції;

♦    погрібну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця) (мал. 218);

♦    відшкодування шкоди (збитків), ззбданих неякісною продукцією;

♦    звернення до суду за захистом порушених прав.

Якщо придбаний товар виявився неналежної якості,

продавець зобов'язаний замінити його на якісний товар чи повернути споживачу сплачені ним гроші.

Покупець має ще дуже важливе право, яке стосується тільки товарів непродовольчої групи: у разі виявлення у придбаному товарі якогось недоліку (наприклад, спор-

тивний костюм має якісь швейні вади, не підходить за розміром або навіть перестав подобатися його колір), то впродовж 1 4-денного терміну можна повернути його торговельному закладу з вимогою замінити на інший чи повернути сплачені гроші.

Запитання га завдання|

1.    Чому нас усіх можна назвати споживачами?

2.    Які закладе називають магазинами самообслуговування?

3.    Яка інформація має бути доступною в «Куточку споживача»?

4.    Які правига поводження в супермаркеті?

5.    Як має діяти споживач у разі придбання продовольчих товарів неналежної якості?

Цікаво знати

Жартівливим символом щоденного процесу споживання сучасної людини може бути настінний годинник споживача, який можна придбати (мал. 219).

На його циферблаті замість цифр, що позначають години, вміщено зображення, які нагадують, що і коли треба споживати або робити.

 

Це матеріал із підручника Трудове Навчання для хлопців 5 клас В.К. Сидоренко, Д.В. Лебедєв, А.М. Гедзик, В.В, Юрженко

Автор: admin от 20-11-2013, 22:56, Переглядів: 5661