Інститут освіти і його функції
Освіта — це соціальний інститут, завдяки якому суспільство забезпечує своїх членів важливими знаннями, в тому числі ,иро фундаментальні явища дійсності, професійні навички та культурні норми і цінності. Без освіти розвиток людського суспільства неможливий. На відміну від тварин, моделі поведінки яких, навіть найскладніші, мають інстинктивний характер і передаються у спадщину генетичним шляхом, у людини подвійна біосоціальиа природа. Інстинкти складають тільки малу частину її поведінки, більша і найскладніша частина людських вчинків будується відповідно до «матриць», або, як прийнято говорити останнім часом, «соціальних практик», прийнятих у даному суспільстві. Сукупність таких матриць, вироблених людством у процесі еволюції та розвитку, і становить основу культури суспільства. Генетичним шляхом культура не передається. Засвоєння її елементів відбувається в процесі освіти.
Поняття освіти багатозначне. Його можна розглядати і як процес передачі, і як результат засвоєння систематизованих знань, формування вмінь, навичок і розвитку особистості. У свою чергу, в освіті як процесі можна виділити два аспекти — засвоєння цінностей — виховання і засвоєння знань — власне освіту. В освіті як результаті також виділяють дві сторони — реачьну — рівень знань, фактичну освіченість та формальну — наявність атестату, диплому, ліцензії тощо, які підтверджують отриману освіту.
Освіту можна розглядати і як систему (підсистему), що виникла у самому суспільстві і розвивається разом з ним. На самому ранньому етапі вона була продовженням того інстинктивного «натаскування» дитинчати батьками, яке ми можемо спостерігати у багатьох тварин. Розбіжності починаються з моменту виникнення трудової діяльності. По мірі її ускладнення весь необхідний для такої діяльності комплекс операцій і процедур уже неможливо «запрограмувати» у наборі інстинктів окремого індивіда. їх носієм стає саме суспільство, в якому ці нові знання й уміння утворять ядро його культури. Щоб відтворювати ці дії, людина повинна попередньо засвоїти їх алгоритм, що й становить зміст освіти.
У звичному нам вигляді освіта виникла у Стародавній Греції. Поряд з приватною сімейною освітою, яку здійснювали раби, з'являються і публічні школи для найбідніших прошарків вільного населення. Діти із заможних родин навчаються в елітарних школах (ситаріях), в яких формують художній смак, вчать співати, грати на музичних інструментах. Фізичний розвиток
та військові здібності формувалися в палестрах, розвивалися у гімназіях. Саме у Стародавній Греції зародилися основні типи навчальних закладів — гімназія, ліцей, академія.
У Стародавньому Римі школа переслідувала таку мету як рішення прикладних, утилітарних завдань, була націлена на підготовку воїнів і державних діячів, у ній панувала жорстка дисципліна. Туї' вивчалися мораль, право, історія, риторика, література, мистецтво, медицина.
З розпадом Римської імперії роль і статус освіти в європейських країнах помітно занепадає. Навіть розвиток писемності відбувається в рамках іншого інституту — церкви. При ній же створюються й підлеглі їй нечисленні навчальні заклади.
У XII—XIII ст. в Європі виникають університети. Типовими факультетами в них були факультети мистецтва, лрава, теології і медицини. Проте як кількість університетів, так і чисельність студентів, що в них навчалися, були невеликими.
Як соціальний інститут освіта формується у XIX ст., що стало слідством, у першу чергу, промислової революції. Розвиток і постійне ускладнення промисловості вимагали масової підготовки кваліфікованих працівників. З'являється масова школа, збільшується кількість інших навчальних закладів, у тому числі вищих.
Другим чинником, який вплинув на становлення освіти як соціального інституту, стала Демократична революція. Як бачимо на прикладі Французької революції (1789-1792), вона була викликана зростаючим прагненням неаристокра- тичних прошарків суспільства брати участь у політичних справах. У відповідь на цю вимогу були розширені можливості отримання освіти: адже нові актори на політичній арені не мають являти собою неосвічені маси, щоб брати участь у голосуванні, народні маси повинні хоча б знати літери. Масова освіта виявилася тісно пов'язаною з участю народу у політичному житті.
І нарешті, третя важлива зміна, що сприяла розширенню системи освіти, була пов'язана з розвитком самого інституту освіти. Коли інститут закріплює своє положення, створюється група, об'єднана спільними законними інтересами, яка заявляє про свої вимоги до суспільства, наприклад, відносно збільшення свого престижу або матеріальної підтримки з боку держави. Освіта не є виключенням з цього правила.
У XX ст. роль освіти значно зростає, а з другої його половини (з розгортанням науково-технічної революції) стає одним із ключових чинників розвитку суспільства. Освіта забезпечує як розвиток інтелекту — духовної основи науково- технічого прогресу, так і підготовку висококваліфікованих кадрів, здатних втілювати у практику наукові ідеї та розробки. Тому розвиток даного інституту посідає провідне місце в діяльності як розвинених країн, так і країн, що прагнуть стати такими. Значна частина їх молодого населення одержує повну середню освіту (США — 86 % молоді, Японія — 94 %). Збільшується й частка осіб, які мають вищу освіту. Для характеристики рівня освіченості населення використовується такий показник як кількість студентів на 10 тис. населення. За цим показником лідирують Канада, США та Куба, у яких він наближається до 300.
Приріст національного доходу за рахунок вкладення коштів у сферу освіти сягає 40-50%. Рентабельність інвестицій в освіту є значно вищою, ніж у сферу безпосереднього виробництва. Тому зростання видатків на освіту, у тому числі з боку держави — загальносвітова тенденція.
Освіта як соціальний інститут виконує у сучасному суспільстві певні функції. До них відносяться:
Соціально-економічна. Підготовка до трудової діяльності робочої сили різного рівня кваліфікації.
Культурна. Забезпечує передачу культурної спадщини від одного покоління іншому.
Соціалізуюча. Прийняття особистістю соціальних норм і цінностей суспільства.
Функція соціальної мобільності. Освіта виступає каналом соціальної мобільності.
Функція відбору (селекції). Перешкоджає одержанню більш високого соціального статусу особами, які не мають необхідної для цього формальної або реальної освіти.
Гуманістична. Всебічний розвиток особистості. Як і будь-який соціальний інститут, освіта, окрім явних, виконує також і ряд латентних функцій, до яких належать функція «няньки» (школа на якийсь час звільняє батьків, від необхідності доглядати за дітьми), формування молодіжної суб- культури, функція середовища спілкування та вибору друзів (а у вищій школі — ще й вибору шлюбного партнера).
Серед різноманітних цілей освіти виділяється три найбільш стійкі — інтенсивна, екстенсивна та продуктивна.
Екстенсивна ціль освіти передбачає передачу накопичених знань, досягнень культури, допомогу учневі у самовизначенні на цій культурній основі, можливість використання наявного потенціалу. Вона була домінуючою протягом багатьох сторіч.
Інтенсивна ціль освіти проявляється в широкому та повному розвитку якостей учнів для формування у них готовності не тільки засвоювати певні знання, але й постійно поглиблювати їх, розвивати свій творчий потенціал.
Продуктивна ціль освіти проявляється у можливості підготувати учнів до тих видів діяльності, якими їм передбачено займатися у тій структурі зайнятості, що склалася.
Стрімке зростання обсягу знань і наукової інформації, що почалося у XX ст. (ще на початку XX ст. обсяг знань на планеті подвоювався кожні ЗО років, а сьогодні щороку оновлюється на 15 %) зробило нагальною потребою перехід від екстенсивного до інтенсивного типу освіти. Якщо ще в минулому столітті знань, отриманих у вузі, було достатньо для професійної діяльності протягом усього життя, то сучасним випускникам доводиться постійно поповнювати їх або навіть одержувати нову професію, якої на момент їх попереднього навчання ще не існувало. Жоден ВНЗ не може забезпечити випускників знаннями на все життя. У своєму розвитку освіта вийшла на рівень принципу безперервності, що передбачає постійне поповнення й відновлення знань людини, її духовне вдосконалення протягам всього життя.
На рубежі ХХ-ХХІ ст. чітко позначилися основні тенденції оновлення освіти, якими є:
перехід від екстенсивної до інтенсивної моделі освіти;
створення системи безперервної освіти;
інформатизація всього процесу освіти;
широке використання дистанційних форм навчання;
інтеграція різних форм і систем освіти як на національному, так і світовому рівнях.
За роки незалежності інститут освіти в Україні істотно змінився. При збереженні традиційних рівнів освіти — дошкільної, початкової, середньої, вищої, аспірантури й докторантури — відбулися значні зміни в наборі його елементів і принципів функціонування. Загальна середня освіта стала 12-річною, перейшла на 12-бальну систему оцінювання, стала більш різноманітною — крім традиційних шкіл відроджені ліцеї та гімназії, а поряд з державними навчальними закладами в країні функціонують і приватні.
Помітні зрушення відбулися і в професійній освіті. Насамперед значно розширилася мережа вищих навчальних закладів і чисельність студентів, які в них навчаються. Приведемо дані Державного комітету статистики України (див. табл.)
Інститут освіти в Україні
Кількість вищих навчальних закладів і студентів в Україні
Навчальний рік |
Кількість вищих навчальних закладів |
Кількість студентів, тис. |
||
І-ІІ рівнів акредитації |
ІІІ-ІVрівнів акредитації |
І-ІІ рівнів акредитації |
ІІІ-ІV рівнів акредитації |
|
1990/91 |
442 |
149 |
757,0 |
881,3 |
2000/01 |
664 |
315 |
528,0 |
1402,9 |
2006/07 |
570 |
350 |
468,0 |
2318,6 |
Відзначимо, що збільшення відбулося не тільки за рахунок визнання училищ, технікумів і коледжів «вузами І і II рівнів акредитації», але й за рахунок збільшення кількості вузів III і IV рівнів унаслідок розвитку сфери приватної освіти та розширення платної освіти в державних внз. Сьогодні в Україні з 350 університетів і академій 236 знаходяться у державній або комунальній власності, а решта є недержавними закладами. У 2006/07 навчальному році в вузи III—IV рівнів акредитації прийнято на бюджетну форму навчання 57,4 % студентів, а ще 42,6 % — на контрактну. Відбуваються і якісні перетворення: у рамках Болонського процесу вища школа України взяла курс на перехід до дворівневої системи підготовки «бакалавр — магістр»; у студентів збільшується кількість часу на самостійну роботу, зростає їх самостійність при виборі дисциплін, що будуть вивчатися, з'являється можливість створення індивідуальних програм навчання. В перспективі має зрости рівень самостійності самих вузів. Все це дозволить привести українську освітню систему до рівня європейських стандартів.
Паралельно з цим значно розширилась кількість і профіль усіляких шкіл, курсів, семінарів тощо, які працюють здебільшого на комерційній основі і орієнтовані на задоволення запитів ринку праці у фахівцях конкретного профілю та підвищення рівня кваліфікації або перекваліфікацію працівників.
На фоні цих змін не відразу помітна криза, в якій перебуває система освіти. А криза ця характеризується не тільки масштабністю, охоплюючи всі елементи системи, але й безперервним поглибленням, що робить нереальним нагромадження (і розвиток того інтелектуального потенціалу, без якого Україна не зможе зробити інноваційний ривок і досягти рівня ви- сокорозвинених країн. Серед основних проблем, що існують її українській освіті, назвемо такі:
Відтік умів. Якщо раніше цей процес охоплював вчених і висококваліфікеваних фахівців, то зараз «естафета» перейшла до випускників вузів, аспірантів і молодих фахівців — як правило, найбільш підготовлених і енергійних.
Невідповідність структури підготовки фахівців вимогам ринку пращ. По-перше, негативні тенденції пов'язані з диспропорціями у підготовці випускників різних рівнів кваліфікації. За роки незалежності в країні різко збільшилася як кількість вищих навчальних закладів III і IV рівнів акредитації (з 1990 р. їх чисельність зросла більш ніж у 2 рази), так і, відповідно, кількість студентів, які отримують в них вищу освіту (їх кількість зросла у 2,5 рази). ІЦо ж стосується вищих навчальних закладів І і II рівнів акредитації, то хоч їх чисельність дещо і зросла, однак кількість студентів, які отримують в них освіту, скоротилася у 1,6 рази. При цьому економіка відчуває значний дефіцит висококваліфікованих робітників — токарів, фрезерувальників, наладчиків та ін. Як приклад: у 2006 р. в Харківській області були вакантними майже 3 тис. робочих місць токарів. Однак на всю область їх підготовкою займається лише одне училище, яке випустило за весь рік ... лише 19 спеціалістів даного профілю. На думку фахівців, Україні необхідна інша пропорція між випускниками вузів І і II рівня акредитації, з одного боку, і випускниками вузів III і IV рівнів, з іншого, не 1: 2, як зараз, а 2 :1.
Друга негативна тенденція пов'язана з існуючими диспропорціями у підготовці фахівців різних напрямів. Так, за роки незалежності кількість випускників юридичних напрямів підготовки зросла у 13 разів, економічних, бухгалтерських і комерційних — у 6, а фахівців з технологічних дисциплін, тобто тих, хто має впроваджувати у країні інноваційну економіку, новітні технології, стало більше тільки на 8 %.
Падіння якості знань у випускників як середньої, так і вищої школи, що зумовлено:
* відірваністю вищої школи від потреб сучасного ринку праці, що проявляється у слабких зв'язках українських університетів з виробництвом, відсутністю програм вивчення запитів ринку праці та реальних виробничих практик для студентів, а також досить низьким рівнем інтересу українського бізнесу до співпраці з університетами;
* відсутністю тісного зв'язку вищої школи з науковою діяльністю. Українські вузи не мають достатніх коштів на утримання • науково-дослідних лабораторій, дослідницьких центрів. Для порівняння, у США, Англії, Германії, Японії та Франції від 70 до 90 % загального обсягу фундаментальних досліджені, та до 50 % прикладних припадає на університети;
* зниженням професійного рівня викладацьких кадрів, що пояснюється, з одного боку, все тим же відтоком умів, а з іншого, старінням викладацьких кадрів, через слабкий приплив молодих фахівців у школи та університети країни. Існуюча в системі освіти заробітна плата та соціальний статус викладача, а тим більше вчителя не приваблюють молодь до такої роботи, не відповідають запитам найбільш здібних випускників університетів та академій;
* украй відсталою матеріальною базою, на якій здійснюється підготовка з технічних і природознавчих спеціальностей. Вона, як правило, не оновлювалася з моменту одержання Україною незалежності і не відповідає запитам сьогодення, за виключенням інформаційних і комп'ютерних спеціальностей;
* серйозними недоліками у методах відбору абітурієнтів при вступі до вищих навчальних закладів;
* слабким стимулюванням відмінного і доброго навчання та низькім рівнем відсіву невстигаючих студентів.
Нерівність шансів при отриманні освіти для вихідців з різних прошарків суспільства. Вартість навчання у вітчизняних приватних вищих навчальних закладах або за контрактною формою навчання в державних, практично не відрізняється від європейського рівня (3 - 9 тис. доларів США, при цьому не беруться до уваги престижні вузи Заходу), і це на фоні середньої заробітної плати, яку не можна співставити ні з середньоєвропейськими доходами, ні з вартістю навчання. Наприклад, на прикінці 2007 р. середня зарплата в Україні складала досить невелику суму — приблизно 1500 грн на місяць.
Відродження повної неграмотності. У 2004 р., за словами міністра освіти, 38 тис. дітей і підлітків шкільного віку взагалі не відвідували .школу та інші навчальні заклади. Збільшилася й частка підлітків, які не одержують повної середньої освіти.
І останнє, що хотілося б зазначити, — проблемою не тільки української, але й багатьох інших систем вищої освіти є недосконалість самої методології навчання. Сучасна система навчання не готує учнів і студентів до пізнання як необхідної складової майбутньої діяльності у сфері науки до його практичного застосування.
Сьогодні повна інформаційна схема засвоєння знання, технологічна схема навчання виглядає як: «сприйняття — розуміння — запам 'ятовування — відтворення — застосування — забування — повторення — екзаменаційні відтворення — поступове остаточне забування». Тобто, найпростішій класичній методології навчання (через запам'ятовування) відповідає найскладніша технологія.
Останнім часом хронічна криза освіти загострилася через необхідність засвоєння учнями і студентами все більшого обсягу знань, що пов'язано із стрімким збільшенням кількості наукової інформації- Із зростанням кількості навчальних курсів та їх обсягу внаслідок перевантаження пам'яті, особливо учнів, знижуються їх розумові здібності, падає інтерес до навчання, досить часто не освоюється той матеріал, що є фундаменталь ним для подальшого навчання у вищій школі. В наслідок цього утворилися і дедалі глибшають розриви між середньою та вищою освітою, між освітою та наукою.
При розробці новітньої методології навчання, у рамках реформування вищої освіти в Україні, не можна забувати: «освіта — це те, що залишається, коли все вивчене вже забуто». Сутність методологічної реформи освіти повинна полягати в переході від вищезазначеної системи інформаційного навчання до пізнання (або ж до методологічного навчання). Сутність технології методологічного навчання відображається у схемі «сприйняття та усвідомлення запитання — відповідь на нього, тобто створення нового знання за допомогою розуміння — застосування знання».
Чому ж в Україні існує системна та безперервно зростаюча криза у системі освіти? У будь-якій країні стан освіти пов'язаний зі станом її економіки. Таким чином, ситуація в системі освіти є похідною від економічної ситуації, що склалася в Україні. Наведемо декілька цифр. Частка України у світовому обсязі торгівлі науковоємкою продукцією складає 0,1 %, що на порядок нижче, ніж у Китаї та Польщі, та на два порядки нижче, ніж у Німеччині. В українському експорті ви- сокотехнологічна продукція займає лише 8 % його вартості. Якщо в державі існує економіка, не орієнтована на розвиток сучасних науковоємких технологій, то буде відсутнім і запит на інтелектуально складні і фундаментальні знання. Для радикального поліпшення системи освіти, подолання в ній кризових явищ необхідна загальнодержавна стратегія розвитку даного інституту, яка є можливою тільки як частина стратегії розвитку країни в цілому.
Н.М. Семке
Автор: admin от 4-04-2012, 18:44, Переглядів: 2017