Інклюзивне обладнання — засоби для ресурсної кімнати
Інклюзивна школа: освіта дітей з особливими потребами
Що таке «Інклюзивне навчання»? Часто його розуміють виключно як можливість навчання у звичайних школах дітей з особливостями розвитку чи обмеженими фізичними можливостями. Та насправді визначення інклюзивної школи набагато ширше.
Інклюзивна освіта забезпечує таке навчання, при якому всі учні (незалежно від фізичних, інтелектуальних, соціальних, мовних, інтелектуальних та інших особливостей) отримують рівні права та однаковий доступ до освіти. Тобто, інклюзивні діти — це й біженці, й діти з незаможних родин, і обдаровані талановиті діти, й гіперемоційні малюки. Усі вони потребують однаково комфортного та сприятливого для навчання середовища.
Нововведення НУШ: інклюзивна освіта
Одним із важливих нововведень нової української школи стало впровадження інклюзивної освіти у звичайних загальноосвітніх школах. Це надає змогу учням з особливими потребами здобувати освіту не в спеціалізованих ІРЦ, як це відбувалося раніше. Тепер кожна дитина може навчатися у найближчій звичайній школі.
Як записати дитину до інклюзивного класу
Цей процес чітко визначений: спершу батьки дитини з особливими потребами, які вирішили, що їй буде краще навчатися в звичайній школі, звертаються до обраного закладу освіти. Їм потрібно написати заяву та додати до неї витяг з комплексною оцінкою дитини інклюзивно-ресурсним центром.
Далі керівник цього закладу освіти повинен дати подання до органу управління освітою щодо погодження організації інклюзивного навчання. Після отримання листа-погодження або наказу про це, в штатний розпис школи вносяться необхідні зміни (вводяться додаткові ставки вчителів-дефектологів, асистентів вчителів тощо).
Після цього керівник школи видає наказ про створення класу з інклюзивним навчанням.
А держава зі свого боку забезпечує фінансування для закупівлі оснащення згідно з затвердженим переліком обладнання для інклюзивних класів. Зараз купити обладнання для ресурсної кімнати та весь дидактичний матеріал для інклюзивного навчання можна в спеціалізованих інтернет-магазинах товарів для школи, тож процес підбору та встановлення необхідних навчальних засобів не забере багато часу.
Актуальний перелік обладнання для інклюзивного навчання
Рекомендації щодо оснащення для інклюзивних шкіл надає Міністерство освіти й науки України. Наразі це питання регулюється Наказом №414 від 23.04.2018 «Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти»:
1. Hадається повний перелік обладнання загального призначення, яке потрібно придбати для кожного шкільного кабінету:
- Комп’ютерне обладнання: ПК, ноутбук чи планшет, багатофункціональний пристрій копір-принтер-сканер, ламінатор, різак для паперу тощо та все необхідне програмне забезпечення. Окрім цього, для інклюзивної школи потрібно мати пристрій для читання й запису оптичних носіїв, дисплей та принтер Брайля, апаратно-програмний тифлокомплекс, пристрій для створення тактильної графіки.
- Мультимедійне обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний проєктор для створення мультимедійного комплексу. Крім цього, необхідно мати інтерактивну підлогу, яка корисна для розвитку дітей з деякими психофізичними особливостями, та фланелеграф.
- Демонстраційне обладнання: крейдово-магнітна дошка, що має універсальне застосування, та відеопроєктор, який потрібен, щоб проводити візуальну демонстрацію навчального матеріалу.
2. Детальний перелік спеціального програмного забезпечення:
- для дітей з порушенням мовлення: комп’ютерні програми для вивчення професій, теми «родина», розвитку життя на Землі, житла, емоцій, пір року тощо — вони призначені для розширення словникового запасу та збагачення досвіду дитини;для учнів з особливостями розвитку опорно-рухового апарату потрібен спеціальний комплекс, який призначено для розвитку координації, мовленнєвих навичок, просторового орієнтування, концентрації уваги тощо (сюди ж входить і U-подібний стіл для дітей з особливими освітніми потребами);
- для учнів з особливостями інтелектуального розвитку: програмно-апаратний комплекс для проведення колективної роботи, що включає також навчальні матеріали (зошити, картки, підручники тощо);
- для школярів з особливостями слуху: спеціальний комп’ютерний тренажер, який дозволяє вивчити українську жестову мову, та комплекс для розвитку й корекції слуху;
- для дітей з порушеннями зору: спеціальні програми екранного доступу та програми відтворення тексту різних форматів; комп’ютерні логопедичні програми та тренажери та інші засоби згідно з переліком корекційного обладнання.
- Приклади дидактичних матеріалів: розвивальні ігри для дітей різного віку, призначені для розвитку моторики, уяви, зняття емоційної напруги.
- Спеціальні прилади та меблі для школярів, що мають дуже серйозні порушення опорно-рухового апарату: реабілітаційні та балансувальні стільці, спеціальні столи, підставки тощо.
- Корекційне обладнання, купити яке необхідно для роботи з учнями що мають порушення мовлення, опорно-рухового апарату та інтелектуального розвитку (сюди включають і дітей із розладами аутичного спектра).
- Обладнання для корекції мовленнєвої сфери, особливостей розвитку зору та слуху.
- Спортивне обладнання для ДНЗ, купити яке рекомендовано МОН для проведення корекційних занять, лікувальної фізкультури, ритміки тощо.
- Обладнання для ресурсної кімнати: в цей розділ включено як спеціальні меблі, так і додаткове технічне обладнання та стенди інклюзивної освіти.
Як обладнати інклюзивну школу
Перелік обладнання, рекомендованого МОН для оснащення інклюзивних класів, досить довгий. До того ж, більшість обладнання має специфічні характеристики та особливості використання. Тому краще довірити підбір та купити інклюзивне обладнання у перевірених постачальників, які мають у цьому значний досвід і завжди допоможуть підібрати зручне та вигідне комплексне рішення. Телефонуйте (044) 353-33-77 та дізнавайтесь більше.
Автор: admin от 22-11-2020, 18:56, Переглядів: 926