Народна Освіта » Хімія » Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом

НАРОДНА ОСВІТА

Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом

Хімії жодним чином навчитися неможливо, не побачивши самої практики і не вдаючись до хімічних операцій.

Михайло Ломоносов

Опрацювавши матеріал параграфа, ви зможете:

• назвати основне обладнання кабінету хімії, лабораторний посуд;

• дотримуватися правил поведінки в кабінеті хімії.

Із чого починається захоплення хімією? Найчастіше - із цікавих хімічних дослідів, які не лише приваблюють яскравими зовнішніми ефектами, а й пробуджують інтерес до причин їхнього виникнення. Кожен урок хімії - це подорож у світ речовин та їхніх перетворень. Під час вивчення хімії ви власноруч виконуватимете досліди (рис. 3.1). Також будете спостерігати досліди, які демонструватиме вам учитель.

Пригадайте правила виконання дослідів з природознавства. Поміркуйте і поясніть:

чи можливе повноцінне вивчення хімії без проведення дослідів; чому кабінет хімії є кабінетом підвищеної небезпеки.

Щоб безпечно працювати в хімічному кабінеті, вивчіть і неухильно виконуйте

ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ УЧНІВ У КАБІНЕТІ ХІМІЇ

1. Входьте до хімічного кабінету і виходьте з нього лише з дозволу вчителя.

2. Поводьтеся спокійно, щоб не перекинути хімічний посуд, прилади, посудини з реактивами.

3. Раціонально організовуйте робоче місце, не захаращуйте стіл зайвими предметами.

4. Дбайливо ставтеся до обладнання кабінету, дотримуйтеся чистоти та порядку.

5. Виконуйте досліди лише за інструкцією та вказівками вчителя.

6. Перед початком роботи перевірте наявність усього необхідного для дослідів і продумайте послідовність виконання кожного з них.

7. Працюйте сидячи, тихо, швидко, без зайвої метушні.

8. Необхідні записи в зошиті робіть відразу після виконання досліду.

9. Дотримуйтеся правил безпечного користування водогоном та електричним струмом.

10. Вивчіть місцезнаходження в кабінеті хімії засобів повідомлення про пожежу, протипожежних засобів і аптечки (рис. 3.2). Навчіться користуватися ними за потреби.

Перш ніж проводити хімічні досліди, потрібно ознайомитися з найпростішим лабораторним обладнанням і опанувати прийоми роботи з ним.

Лабораторний посуд потрібен для виконання хімічних дослідів (рис. 3.3) і зберігання реактивів (рис. 3.5). Його виготовляють зі скла, кварцу, фарфору, пластмас тощо.

Рис. 3.3. Мірні стакани (1) і промивалки (2а) виготовлено з хімічно стійкої пластмаси. Скляний посуд - мірні циліндри (26), стакани (3) і колби (4) - має бути хімічно і термічно стійким. Випарювальну чашку (5) і ступку з товкачиком (6) виготовлено з порцеляни

Пробірки (рис. 3.6, 1) використовують для проведення найпростіших дослідів. У хімічних стаканах і колбах (рис. 3.3, 3, 4) виконують найпростіші хімічні операції, наприклад розчинення.

У круглодонних колбах проводять різноманітні хімічні операції, пов’язані з нагріванням речовин (рис. 3.4).

Мірним посудом (градуйованим циліндром, стаканом) вимірюють об’єми рідин (рис. 3.3, 2б, 3).

Промивалку використовують для промивання осадів дистильованою водою, змивання їх із фільтрів і стінок посудин (рис. 3.3, 2а).

У випарювальній чашці нагрівають і випарюють рідини (рис. 3.3, 5).

Порцелянові ступки з товкачиками застосовують для подрібнення твердих речовин (рис. 3.3, 6).

У пластикового посуду, як лабораторного, так і кухонного, порівняно зі скляним є й переваги, і недоліки. Які саме, на вашу думку?

Лабораторне обладнання кабінету хімії - це різноманітне приладдя, яке використовують під час вивчення властивостей речовин (рис. 3.6).

Роздивіться лабораторне обладнання, зображене на рисунку 3.6, 2. Поміркуйте й висловіть припущення щодо його призначення.

Виконання деяких лабораторних операцій зображено на рисунку 3.7. Більше про лабораторне обладнання ви дізнаєтеся під час виконання лабораторних дослідів і практичних робіт, на яких опановуватимете прийоми правильного виконання найважливіших лабораторних операцій.

Рис. 3.7. 1. Нагрівання за допомогою газового пальника речовини у пробірці, закріпленій у лапці штатива. 2. Використання тримача для пробірок запобігає термічним опікам. 3. Перемішування рідини скляною паличкою

ПРО ГОЛОВНЕ

Кабінет хімії є кабінетом підвищеної небезпеки, тому вивчіть і неухильно виконуйте правила поведінки учнів у ньому.

Щоб правильно і безпечно виконувати досліди, потрібно знати назви і призначення предметів лабораторного обладнання й хімічного посуду, засвоїти прийоми користування ними.

Перевірте себе

1. Яких правил необхідно дотримуватися в кабінеті хімії?

2. Що потрібно перевірити, перш ніж починати виконання дослідів?

3. Яке лабораторне обладнання використовують для відбирання порцій сипких речовин? Підказки - на рис. 3.6, 2.

4. Яке обладнання й посуд використовують як у хімічній лабораторії, так і в повсякденному житті?

Застосуйте свої знання й уміння

5. Чому до кабінету хімії можна входити лише з дозволу вчителя?

6. Чому в хімічному кабінеті слід поводитися спокійно?

7. Чому не можна захаращувати лабораторний стіл зайвими предметами?

8. Чому виконувати досліди потрібно лише за інструкцією та вказівками вчителя?

9. Для чого перед початком роботи перевіряють наявність усього необхідного для дослідів і обмірковують послідовність їхнього виконання?

10. Для чого використовують лабораторний посуд?

Творча майстерня

11. Розкрийте свої таланти - візьміть участь у шкільному ярмарку оригінальних виробів «Розмаїта хімія» (рис. 3.8).

12. Проаналізуйте епіграф до параграфа. Чи поділяєте ви думку Михайла Ломоносова? Викладіть свої міркування в есе.

Навчальні проекти

Хімічні знання в різні епохи (як працювати над навчальним проектом, читайте у «Пораднику учня» на с. 170).

ПРАКТИЧНА РОБОТА 1

Правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Будова полум’я

Запишіть в призначеному для цього зошиті дату, назву практичної роботи та її мету.

Уважно прочитайте Правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Ставте до кожного правила запитання «Чому?» і намагайтеся відповісти на них.

1. Працюйте в халаті. Використовуйте за вказівкою вчителя інші засоби індивідуального захисту - гумові рукавички, захисні окуляри.

2. Виконуйте досліди лише за інструкцією, під наглядом учителя або лаборанта.

3. Уважно прочитайте напис на етикетці посудини, перш ніж узяти речовину для досліду.

4. Склянки і банки з реактивами тримайте закритими. Посудину, з якої взяли реактив, відразу закрийте пробкою і поставте на місце.

5. Не міняйте місцями пробки від посудин з реактивами.

6. Посудину з реактивом тримайте етикеткою до долоні.

7. Наливаючи рідину, знімайте корком краплю з шийки посудини.

8. Якщо в інструкції немає конкретних указівок, рідину беріть об’ємом 1-2 см3, тверді речовини - щоб лише вкрити дно пробірки.

9. Надлишки реактивів не пересипайте і не переливайте до флаконів і банок, звідки їх було взято. Зсипайте чи зливайте їх у спеціальні посудини.

10. Насипайте і наливайте реактиви над столом. Не розсипайте тверді речовини, не проливайте рідини.

11. Не пробуйте речовини на смак!

12. Визначаючи запах речовини, не вдихайте глибоко, не нахиляйтеся над посудиною. Обережно спрямовуйте до себе пару чи газ рухами долоні.

13. Будьте особливо обережними під час роботи з їдкими, займистими, отруйними речовинами.

14. Будьте особливо обережними під час роботи з нагрівними та електричними приладами.

15. Після закінчення роботи приберіть своє робоче місце й ретельно вимийте руки.

Прийоми поводження з лабораторним посудом

Уважно розгляньте видані вам для роботи лабораторне обладнання, хімічний посуд і реактиви. Запишіть у зошиті їхні назви.

Виконайте досліди, дотримуючися вивчених правил.

Дослід 1. Розчинення цукру та харчової соди у воді

1. Шпателем або ложечкою насипте в чисту суху пробірку цукрової пудри, а в іншу - харчової соди стільки, щоб вони лише вкрили дно пробірки. Як правильно це зробити, зображено на рисунку 1.

2. Визначте, чи є в цукрової пудри та харчової соди запах (правильне виконання цієї операції зображено на рис. 2).

 

 

3. Долийте у пробірки з харчовою содою та цукровою пудрою дистильованої води об’ємом близько 2 см3. Візьміть кожну з пробірок близько до отвору трьома пальцями лівої руки, як показано на рисунку 3. Указівним пальцем правої руки обережно постукуйте по нижній частині пробірки до повного розчинення питної соди та цукру (за потреби добавте у пробірку ще трохи води). Чи добре розчиняються харчова сода і цукрова пудра у воді?

Запам’ятайте! Не можна закривати отвір пробірки пальцем і струшувати її!

4. Поставте пробірки з одержаним розчином у штатив.

5. Стисло опишіть (або намалюйте) свої дії та спостереження.

Дослід 2. Вивчення будови полум’я

Перш ніж почати роботу, вживіть заходів для уникнення можливого займання одягу та волосся!

1. Запаліть свічку й уважно роздивіться її полум’я (рис. 4). Чи однорідне воно? Скільки зон є у полум’ї?

2. Внесіть у верхню частину полум’я скіпку. Чи швидко вона загорілася?

3. Внесіть у нижню частину полум’я іншу скіпку. Чи загорілася вона? Де саме обвуглилася скіпка?

4. Стисло опишіть (або намалюйте) свої дії та спостереження.

Рис. 4. Будова полум’я: 1 -темна зона, найхолодніша;

2 - найяскравіша частина полум’я, її температура вища, ніж у темній зоні;

3 - верхня частина полум’я, найвища температура

 

5. Зробіть висновок щодо того, у якій частині полум’я потрібно проводити нагрівання.

У кабінеті хімії для нагрівання найчастіше використовують спиртівку (рис. 5) або сухе пальне (рис. 6). Визначте, який нагрівний прилад видано вам для роботи, ознайомтеся з його будовою і правилами користування ним.

Перед запалюванням спиртівки (рис. 5) перевірте наявність спирту (5) в її резервуарі (1) та якість ґнота (2). Спирт має заповнювати резервуар на 1/3-2/3 його місткості. Треба, щоб ґніт був однакової товщини по всій довжині, вільно торкався дна резервуара й не дуже туго тримався в трубці (3). Переміщенням ґнота в трубці (коли спиртівка не горить) можна змінювати висоту полум’я спиртівки. Спирт можна наливати лише до погашеної спиртівки. Запаліть спиртівку: зніміть ковпачок (4), розправте ґніт і піднесіть до нього запаленого сірника.

Не запалюйте спиртівку від іншої запаленої спиртівки!

Не дмухайте на полум’я спиртівки, щоб загасити його! Для припинення горіння спирту накрийте полум’я ковпачком, підносячи його збоку.

На керамічну плитку або іншу вогнетривку поверхню покладіть таблетку сухого пального (рис. 6) і підпаліть.


Що спільного між полум’ям свічки, спиртівки та сухого пального? Чи є між ними відмінності?

Не дмухайте на полум’я, щоб загасити його! Для припинення горіння сухого пального накрийте полум’я ковпачком, підносячи його збоку.

Дослід 3. Нагрівання рідини у пробірці

1. Візьміть пробірку, в якій ви вже змішали питну соду й воду. Закріпіть її у тримачі ближче до отвору пробірки. Затискайте не дуже сильно, але так, щоб пробірка не випала. Не торкайтеся дном пробірки холодного й мокрого ґнота спиртівки. Не нагрівайте пробірку вище рівня рідини. Це може призвести до розтріскування скла!

Не зазирайте до посудини, у якій нагріваєте речовину! Спрямовуйте отвір пробірки вбік від себе та інших працюючих.

2. Спочатку двома-трьома рухами прогрійте всю пробірку, увесь її вміст. Нагрійте рідину в пробірці до кипіння. Тільки-но відчуєте поштовхи рідини в пробірці, припиніть нагрівання й загасіть полум’я.

3. Після охолодження поставте пробірку з рідиною у штатив.

Також речовини в різному хімічному посуді малого об’єму нагрівають

за допомогою лабораторного шкільного електронагрівника.

Перед вмиканням електронагрівника перевірте відповідність напруги в мережі величині, зазначеній на корпусі приладу. Пересвідчіться, що ізоляція електричних дротів не пошкоджена. Не торкайтеся нагрітого приладу. Не допускайте забруднення спіралі нагрівального елемента. Після закінчення нагрівання негайно вимкніть прилад.

Дослід 4. Поводження з лабораторним штативом

 

1. За рисунком 7 ознайомтеся з будовою лабораторного штатива.

2. Виконайте такі дії:

1) угвинтіть стержень у підставку;

2) закріпіть муфти на стержні штатива;

3) закріпіть в одній муфті тримач, а в іншій - кільце;

4) закріпіть пробірку вертикально у тримачі;

5) пересуньте вгору по стержню муфту з тримачем;

6) закріпіть пробірку під кутом 45°;

7) поставте на кільце штатива порцелянову чашку;

8) зніміть порцелянову чашку, покладіть на кільце штатива вогнетривку сітку і поставте на неї хімічний стакан;

9) поверніть посуд на місце, розберіть штатив.

3. Проаналізуйте результати, досягнуті під час виконання роботи. Порівняйте їх з поставленою метою. Які з набутих знань і вмінь ви вважаєте для себе найважливішими?

Перевірте себе

1. Які засоби індивідуального захисту використовують учні під час виконання дослідів у хімічному кабінеті?

2. Що треба зробити, перш ніж узяти речовину для досліду?

3. Як потрібно тримати посудину з реактивом?

4. Що треба знімати з шийки посудини, наливаючи з неї рідину?

5. Скільки треба брати для дослідів рідини? Твердої речовини?

6. Куди потрібно зсипати чи зливати надлишки реактивів?

7. Як треба визначати запах речовини?

8. Які речовини та прилади потребують особливо обережного поводження?

9. Що потрібно зробити після закінчення виконання дослідів?

Застосуйте свої знання й уміння

10. Чому не можна захаращувати лабораторний стіл зайвими предметами?

11. Чому виконувати досліди потрібно лише за інструкцією та вказівками вчителя?

12. Для чого перед початком роботи перевіряють наявність усього необхідного для дослідів і обмірковують послідовність їхнього виконання?

13. Для чого потрібно уважно прочитати напис на етикетці посудини, перш ніж узяти речовину для досліду?

14. Чому склянки і банки з реактивами потрібно тримати закритими?

15. Чому не можна міняти місцями пробки від посудин з реактивами?

16. Для чого посудину з реактивом тримають етикеткою до долоні?

17. Для чого, наливаючи рідину, знімають краплю із шийки посудини?

18. Чому надлишки реактивів не можна пересипати та переливати до посудин, звідки їх було взято?

19. Чому насипати та наливати реактиви потрібно над столом?

20. Чому не можна пробувати речовини на смак?

21. Чому, визначаючи запах речовини, не можна вдихати глибоко?

Творча майстерня

22. Роздивіться рисунки та опишіть, як правильно перемішувати рідини у пробірці. Які харчові продукти можна використати для демонстрування досліду з перемішування рідин? У якої з рідин, зображених на рисунку 8, густина більша?

Дізнайтеся більше про хімію і хіміків (с. 176).

Тестовий контроль знань

1. Природничою наукою є

А математика.

Б історія.

В філологія.

Г хімія.

2. Хімія вивчає

А перехід речовин із твердого в рідкий стан.

Б перетворення одних речовин на інші.

В зміни форми і розміру предметів.

Г поширення електромагнітних хвиль.

3. Яке явище супроводжується перетворенням одних речовин на інші?

А танення льоду Б випаровування бензину В горіння деревини Г утворення роси

4. Зелена хімія - це

А добування речовин зеленого кольору і дослідження їхніх хімічних властивостей. Б хімічне консервування зеленої маси трав’янистих рослин.

В хімічні процеси, які здійснюють в умовах, сприятливих для людини та довкілля. Г проведення досліджень лише молодими науковцями-хіміками.

5. Установіть відповідність між назвами і зображеннями хімічного посуду.

Назва хімічного Зображення хімічного посуду

посуду А Б В Г Д

 

1 пробірка

2 промивалка

3 колба

4 хімічний стакан

6. Установіть відповідність між призначенням і зображенням лабораторного обладнання.

Призначення

лабораторного обладнання

Зображення

лабораторного обладнання

1 зважування речовин

2 відбирання порцій рідин

3 подрібнення речовин

4 закріплення пробірок

 

Це матеріал з підручника Хімія 7 клас Лашевська

 

Категорія: Хімія

Автор: admin от 12-02-2017, 11:27, Переглядів: 9928