Народна Освіта » Музичне мистецтво / Музика » Знайомтесь — аранжування

НАРОДНА ОСВІТА

Знайомтесь — аранжування

Привіт, мій друже! А чи знаєш ти, що музичні твори можуть змінюватися й отримувати нове звучання? Сьогодні музика відкриє тобі секрети аранжування.

Привіт, Христино! Недавно по радіо я почув цікавий музичний твір, який виконував хор. Але раніше ця композиція, здається, звучала у фортепіанному виконанні.Дивно, чи не так? Послухай.

Ти хіба не впізнав відомої сонати німецького композитора Л. ван Бетховена? Це щось схоже на ремікс. Та чи буває таке у класичній музиці? Давайразом дізнаємося про це.

У наш час шедеври світової класики часто виконують на електронних інструментах і переробляють за допомогою комп’ютерних програм. Улюблені мелодії, спрощені чи ускладнені, насичені сучасними ритмами, змінюються так, що іноді їх неможливо упізнати. Звернемося за поясненнями до української музичної енциклопедії.

Аранжування (від франц. arranger — упорядковувати). 1. Переклад музичного твору для іншого складу виконавців. 2. Полегшений виклад музичного твору для виконання на тому самому інструменті. 3. Обробка мелодії для виконання на музичному інструменті або для голосу із супроводом.

4. У джазовій музиці — пов’язані з імпровізаційним стилем музикування гармонічні, фактурні зміни, які музиканти вносять у твір під час виконання. 5. У популярній музиці — створення інструментального супроводу до мелодії пісні для різного складу виконавців.

Аранжуванням твору іноді займаються самі автори творів. Пригадай, Е. Ґріґ усе своє життя доопрацьовував свій концерт для фортепіано з оркестром.

Аранжування має певні різновиди залежно від способу або прийому видозмінення оригіналу музичного твору. Інструментальні твори засобами аранжування видозмінюються у вокальні твори і навпаки. Великого поширення набуває аранжування класичної музики за допомогою сучасних електронних інструментів.

Синтезатор — електронний музичний інструмент.

Розглянь зображення сучасних синтезаторів. Кожен із них має свої особливості музичного виконання, власні технічні можливості та забарвлення звуку. Докладніше із синтезатором ти познайомишся пізніше.

Цікаво знати, що з Японії до нас прийшло мистецтво аранжування квітів, яке має назву ікебана (в перекладі з японської означає «живі квіти»).

Розглянь зображення ікебани та порівняй цей букет зі звичайним.

Послухай музичний твір і його аранжування та порівняй композиції.

Л. ван Бетховен. Соната №14, частина №1.

Л. ван Бетховен. Соната №14, частина №1 у сучасній обробці (фрагмент).

1. Розкажи про своє враження від прослуханої музики.

2. Як змінилися звучання і характер твору після аранжування?

3. Охарактеризуй засоби музичної виразності кожного твору.

4. Які інструменти створили неповторний музичний образ у кожному творі?

5. Чим відрізняється звучання музичних інструментів від звучання синтезатора?

Соната для фортепіано №14 до-діез мінор («Місячна») написана Л. ван Бетховеном у 1800-1801 роках і присвячена, за однією із версій, графині Дж. Гвічарді. Назву сонати «Місячна» запропонував у 1832 р. музичний критик Л. Рель-штаб, порівнявши першу частину твору з місячним сяйвом.

Соната має підзаголовок «у дусі фантазії» (італ. quasi una fantasia). У ній три частини, що традиційно для сонати, однак починається вона досить незвично — повільною, похмурою, досить скорботною музикою, що в класичному варіанті сонати є характерним для середньої частини. У музиці відображається мотив розчарування від нерозділеного кохання.

Роздивись зображення. Яке з них, на твою думку, найбільш точно ілюструє першу частину сонати №14 Л. ван Бетховена?

Ференц (Франц) Ліст — угорський композитор, піаніст, педагог, диригент, публіцист, представник музичного романтизму, засновник угорської композиторської школи.

Багатогранна творча діяльність Ф. Ліс-та тривала близько 60 років. Упродовж свого життя він створив понад 1300 творів. Композитор був автором хорової, вокальної та симфонічної музики, а його органні твори посіли чільне місце у репертуарі органістів. Ф. Ліст зробив численні фортепіанні транскрипції музичних творів інших композиторів.

М. Глінка. «Марш Чорномора» із опери «Руслан і Людмила» (фрагмент).

Ф. Ліст. Транскрипція «Маршу Чорномора» із опери М. Глінки «Руслан і Людмила» для фортепіано (фрагмент).

Проаналізуй ці твори за таким планом:

1. Розкажи про особливості звучання прослуханих творів.

2. Охарактеризуй засоби музичної виразності цих творів.

3. Як змінилася музика М. Глінки у транскрипції Ф. Ліста?

4. Що між ними спільне, а що відмінне? Як ти гадаєш, у чому секрет транскрипції Ф. Ліста?

Транскрипція (від лат. ґгапвсгірйо — переписування) — довільна обробка музичного твору у віртуозному стилі.

ЧЕРВОНА РУТА

Слова і музика В. Івасюка

Ти признайся мені, Звідки в тебе ті чари,

Я без тебе всі дні У полоні печалі.

Може, десь у лісах Ти чар-зілля шукала, Сонце-руту знайшла І мене зчарувала.

Приспів:

Червону руту Не шукай вечорами, —

Ти у мене єдина, Тільки ти, повір.

Бо твоя врода —

То є чистая вода,

То є бистрая вода З синіх гір.

Бачу я тебе в снах,

У дібровах зелених,

По забутих стежках Ти приходиш до мене. І не треба нести Мені квітку надії,

Бо давно уже ти Увійшла в мої мрії. Приспів.

Уявляєш, пісня «Червона рута» популярна вже понад 40років та є однією з найвідомішихукраїнських пісень у світі! У мене виникла ідея: давай колекціонувати шедеври музики, присвячені темі кохання.

Чудова думка, Богдане! Я збиратиму вокальні твори, а ти — інструментальні.

Що таке аранжування?

Які обробки музичних творів тобі запам’яталися?

У чому, на твою думку, особливість транскрипції Ф. Ліста? Про що розповіла тобі соната Л. ван Бетховена?

Як ти гадаєш, чи часто аранжування використовують сьогодні?

Розкажи про свої враження від уроку.

Приєднайся до проекту Христини та Богдана. Послухай свої улюблені пісні. Чи є серед них композиції, присвячені темі кохання?

 

Це матеріал з підручника Музичне мистецтво 7 клас Кондратова

 

Автор: admin от 31-01-2017, 11:52, Переглядів: 6441