Народна Освіта » Основи здоров'я » Урок 9. Правила пожежної безпеки у школі. Оповіщення про пожежу. Первинні засоби пожежогасіння. Алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні

НАРОДНА ОСВІТА

Урок 9. Правила пожежної безпеки у школі. Оповіщення про пожежу. Первинні засоби пожежогасіння. Алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні

Мета: продовжувати формувати в учнів поняття небезпеки при пожежах; розглянути правила пожежної безпеки у школі, первинні засоби пожежогасіння; опрацювати алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні.

Матеріали та обладнання: фотографії або ілюстрації, які демонструють, правила пожежної безпеки у школі, плани евакуації зі школи при пожежі, первинні засоби пожежогасіння, послідовність дій під час пожежі в громадському приміщенні, комп'ютерна презентація MS PowerPoint.

Поняття: небезпека, правила пожежної безпеки, первинні засоби пожежогасіння, алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні.

Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу, виконання практичної вправи)

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Фронтальна бесіда

— Пригадайте, що ви вже знаєте про правила пожежної безпеки.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Обговорення ситуації

Микола почув, що в школі почалася пожежа, і дуже злякався. Він сховався в кутку класу за шафою і не став виходити разом з усіма. До яких наслідків може призвести така поведінка?

Учитель вислуховує школярів і звертає увагу на те, що є певні правила поведінки під час пожежі в громадському приміщенні.

Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Пожежна безпека у громадських приміщеннях Розповідь учителя з елементами бесіди

Пожежа виникає завжди раптово. Під час пожежі вогонь поширюється швидко, і ми не можемо його контролювати. При цьому ушкоджуються великі ділянки будівель, багато людей можуть отримати опіки. Крім того, під час пожежі утворюється велика кількість диму, який може спричинити отруєння чадним газом.

Боротися з пожежами іноді дуже складно — необхідні зусилля кількох пожежних машин. Тому й кажуть, що пожежу легше не допустити, ніж загасити.

— Як ви вважаєте, що може бути причиною виникнення пожежі?

Учитель вислуховує відповіді учнів і звертає їхню увагу на те, що основними причинами виникнення пожеж є необережне поводження з вогнем, порушення правил експлуатації електричного обладнання, пустощі дітей з вогнем і підпали.

Особливо небезпечною стає пожежа в громадських приміщеннях, де збирається велика кількість людей — школах, супермаркетах, вокзалах, театрах. У цьому випадку існують відповідні правила протипожежної безпеки.

Усі місця, де може збиратися велика кількість людей, повинні мати:

пожежну сигналізацію — щоб швидше повідомити про пожежу;

вогнегасники та інші засоби для гасіння пожеж; запасні виходи, і мають бути позначені шляхи до них (це називається шлях евакуації), щоб людям легше було покинути будівлю. Усі люди повинні знати, як поводитися під час пожежі.

— Як поводитися в ситуації, коли в громадському приміщенні виникла пожежа?

Учитель вислуховує відповіді учнів і обговорює з ними евакуаційні знаки пожежної безпеки, план евакуації та алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні.

Розповідь учителя

Треба знати евакуаційні знаки пожежної безпеки, які підказують шляхи до порятунку або попереджають про небезпеку.

Слайд № 1

Можливо, ви вже помічали, що в громадських місцях, наприклад у школі, театрі, музеї, на стіні обов’язково висить план евакуації людей під час пожежі.

План-схема евакуації — це креслення будинку, на якому позначено найбезпечніші шляхи виходу з приміщення в разі пожежі.

Суцільні зелені стрілки показують основні рекомендовані евакуаційні шляхи, а пунктирні стрілки позначають резервні (другорядні). На планах евакуації умовними знаками показано розміщення вогнегасників, пожежних кранів, гідрантів, телефонів. План евакуації допомагає людям швидко покинути приміщення, охоплене вогнем.

Слайд № 2

2. Правила пожежної безпеки у школі.

Оповіщення про пожежу. Алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні

Бесіда

Правила пожежної безпеки у школі передбачають, що у приміщеннях та на території школи забороняється курити і розкидати запалені сірники, застосовувати відкритий вогонь (наприклад, факели), спалювати сміття.

Евакуаційні шляхи і виходи із школи завжди повинні утримуватися вільними, двері на шляхах евакуації повинні відчинятися в напрямку виходу. Евакуаційні виходи мають бути позначені світловими покажчиками з написом «Вихід» білого кольору на зеленому фоні. У школах обов’язково повинні бути вогнегасники і пожежна сигналізація.

Обов’язково необхідно вчасно повідомити присутніх про загрозу. Евакуацію треба проводити з усієї школи, навіть коли пожежу виявлено тільки в якійсь її частині. Оповіщення про пожежу здійснюється або звуковими сигналами, або через трансляцію мовних повідомлень про необхідність евакуації, шляхи евакуації та інші необхідні дії. Треба попереджувати паніку і скупчення людей у проходах.

Кожен з вас повинен чітко виконувати команди вчителя, не панікувати, не кричати, не метушитися, спокійно йти до запасних виходів. Не обганяйте один одного та не штовхайтесь. Не розмовляйте, щоб було добре чути розпорядження.

Нікому не можна повертатися в приміщення, наприклад по забутий одяг чи книги. Під час пожежі не можна ховатися в глухі закутки, під парти, шафи, у коморі тощо.

Після евакуації треба зібратися в зазначеному місці й нікуди без дозволу вчителя не йти. У разі потреби дорослі організовують пошуки дітей, яких не виявили на місці збору.

3. Первинні засоби пожежогасіння Розповідь учителя з елементами бесіди

Найбільш зручними засобами для гасіння пожеж є вогнегасники. Вони бувають кількох типів: вуглекислотний —

для гасіння електричних приладів, пінний — для твердих предметів, а також горючих і легкозаймистих речовин, порошковий — для всіх видів пожеж. Розрізнити їх легко: у назвах обов’язково є буква В — вуглекислотний, ПП або ПХП — пінний, і тільки одна буква П — порошковий. Вогнегасник має механізм для приведення його в дію. Це або кран, або поворотний важіль, або пусковий важіль. Після приведення в дію цих механізмів необхідно направити струмінь на вогонь. Треба знати, що будь-який вогнегасник не можна тримати горизонтально, а тільки вертикально.

Слайд № 3

Обговорення ситуації

Уявіть собі таку ситуацію: Під час евакуації зі школи у зв’язку з пожежею Яна згадала, що вона забула в класі свою кофту і повернулася в клас за одягом, нікого не попередивши про це. Які проблеми можуть виникнути у зв’язку з такою поведінкою дівчинки?

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Підсумкова бесіда

— Чому кажуть, що пожежу легше не допустити, ніж загасити?

— Що ви знаєте про план-схему евакуації вашої школи при пожежі? Де її можна побачити?

— Яким чином оповіщають про пожежу?

— Доведіть, що всі люди повинні знати, як поводитися під час пожежі.

— Як поводитися в ситуації, коли в громадському приміщенні виникла пожежа?

— Чи можна за планом-схемою евакуації дізнатися, де в школі розміщені вогнегасники, пожежні крани, гідранти, телефони?

— Які ви знаєте евакуаційні знаки пожежної безпеки?

— Що передбачають правила пожежної безпеки у школі?

— Який вогнегасник використовують для гасіння електричних приладів?

Вправа № 5 «Відпрацювання алгоритму дій під час пожежі в громадському приміщенні»

Мета: відпрацювати алгоритм дій у ситуації евакуації з класу та школи.

Матеріали: план-схема евакуації школи, евакуаційні знаки пожежної безпеки.

1. Ознайомтеся з планом-схемою евакуації вашої школи. Зверніть увагу на:

найбільш безпечні шляхи виходу з приміщення на випадок пожежі;

основні рекомендовані шляхи евакуації; резервні (другорядні) шляхи евакуації; умовні знаки розміщення вогнегасників, пожежних кранів, гідрантів, телефонів.

2. Пригадайте знаки пожежної безпеки, які показують шляхи до порятунку або попереджають про небезпеку.

3. Пригадайте, який сигнал оповіщає вас про евакуацію.

4. Повторіть послідовність дій і правила поведінки при евакуації.

5. Користуючись планом-схемою школи і дотримуючись правил евакуації, вийдіть зі школи, звертаючи увагу на евакуаційні знаки пожежної безпеки. Запишіть, за який час ви залишили школу.

6. Зробіть висновки.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати параграф підручника, виконати відповідні завдання в робочому зошиті.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Фронтальна бесіда

— Чи досягли ми мети уроку?

— Які висновки ви зробили сьогодні?

Словничок до уроку

Пожежа — це неконтрольований процес горіння, що знищує матеріальні цінності та створює загрозу життю і здоров’ю людей.

Пожежні сповіщувачі — це пристрої для формування сигналу про пожежу.

План-схема евакуації — це креслення будинку, на якому позначено найбезпечніші шляхи виходу з приміщення в разі пожежі.

Завдання для тематичного контролю до розділу «Здоров'я людини»

I варіант

1. Здоровий спосіб життя:

А передбачає якусь спеціальну підготовку

Б розрахований на людину з вищою освітою

В не передбачає якоїсь спеціальної підготовки

Г потребує засвоєння складних наукових знань

2. Соціальна складова здоров’я:

А пов’язана з тим, що людина як особистість вільно й усвідомлено приймає ту чи іншу соціальну роль, передбачає можливі наслідки своїх дій, бере на себе відповідальність за їхній результат

Б важлива, тому що людина як біологічна істота має певні анатомічні і фізіологічні особливості, а нормальний стан організму забезпечується узгодженою роботою різних систем органів

В включає в себе здатність адекватно оцінювати і сприймати свої почуття і відчуття, свідомо керувати своїми емоціями

Г дозволяє людині визначити своє ставлення до всіх складових здоров’я, об’єднати їх разом, забезпечити цілісність своєї особистості.

3. Оберіть правильне твердження:

А шкідливі звички формуються складніше, ніж корисні звички

Б шкідливі звички формуються швидше, ніж корисні звички

В шкідливі звички формуються з тією самою швидкістю, що й корисні звички Г шкідливі звички формуються рідко

4. До інфекційних захворювань належить:

А сколіоз

Б гіпертонія В інфаркт Г поліомієліт

5. Людям не властиві ті інфекційні хвороби, на які хворіють тварини, завдяки:

А набутому імунітету Б уродженому імунітету В штучному імунітету Г травній системі

6. «Кислотні дощі» є проявом:

А природної небезпеки.

Б техногенної небезпеки В психологічної небезпеки Г соціальної небезпеки

7. Пасажир автотранспорту повинен:

А не поступатися місцем інвалідам і людям похилого віку Б виставляти у вікно голову або руки В стоячи в транспорті, не триматися за поручень Г перебуваючи в автомобілі, пристебнутися пасками безпеки

8. У більшості цивілізованих країн застосування пасків безпеки є:

А необов’язковим Б обов’язковим В непередбаченим Г незаконним

9. Дорожньо-транспортна пригода — це:

А будь-яка подія, що сталася на дорозі Б подія, під час якої були поранені люди В подія за участю хоча б одного транспортного засобу, що перебуває в механічному русі, унаслідок чого загинули або були поранені люди, ушкоджені інші транспортні засоби, вантажі, споруди Г подія за участю хоча б одного транспортного засобу, що не перебуває в механічному русі

10. Укажіть правильне твердження.

А удар по газовому балону не може призвести до вибуху Б нагрівання газового балона може призвести до вибуху В нагрівання газового балона не може призвести до вибуху

Г пошук місця витікання газу за допомогою запаленого сірника не може призвести до вибуху

11. Якого правила слід дотримуватися при використанні речовин побутової хімії в аерозольних упаковках?

А їх не можна використовувати поблизу відкритого вогню

Б їх можна розбирати В можна, щоб вони потрапляли в очі Г їх не можна носити в сумці

12. Яка дія є небезпечною при пожежі?

А гасити палаючі електроприлади Б викликати пожежну команду

В закрити рот і ніс мокрою тканиною Г попередити про пожежу сусідів

II варіант

1. Спосіб життя формується:

А після проходження спеціального навчання Б непомітно, поволі В тільки після 20 років Г завдяки науковьій літературі

2. Духовна складова здоров’я:

А пов’язана з тим, що людина як особистість вільно й усвідомлено приймає ту чи іншу соціальну роль, передбачає можливі наслідки своїх дій, бере на себе відповідальність за їхній результат Б важлива, тому що людина як біологічна істота, має певні анатомічні і фізіологічні особливості, а нормальний стан організму забезпечується узгодженою роботою різних систем органів

В включає в себе здатність адекватно оцінювати і сприймати свої почуття і відчуття, свідомо керувати своїми емоціями

Г дозволяє людині сформувати своє ставлення до всіх складових здоров’я, об’єднати їх разом, забезпечити цілісність своєї особистості

3. Укажіть правильне твердження.

А корисні звички формуються легше, ніж шкідливі звички

Б корисні звички формуються швидше, ніж шкідливі звички

В корисні звички формуються з тією самою швидкістю, що й шкідливі звички

Г корисні звички з’являються не відразу, а після тривалого повторення дії

4. До неінфекційних захворювань належить:

А грип

Б малярія В інфаркт Г поліомієліт

5. До методів профілактики інфекційних захворювань належить:

А посилення контактів між хворими й здоровими людьми Б обмеження контактів між хворими й здоровими людьми

В вакцинація вже хворих людей Г відмова від застосування лікарських препаратів

6. Повінь є проявом:

А природної небезпеки Б техногенної небезпеки В психологічної небезпеки Г соціальної небезпеки

7. Пасажир автотранспорту може:

А пити гарячі напої з відкритого посуду Б відчиняти двері автомобіля під час руху В викидати сміття й інші предмети

Г перебуваючи в автомобілі, пристебнутися пасками безпеки

8. Водій та пасажири, які не користуються пасками безпеки:

А не позбавляються страхових виплат Б не отримують штрафи В нічим не ризикують

Г отримують штрафи і позбавляються страхових виплат

9. Якщо ви стали свідками ДТП, то насамперед треба:

А підійти ближче до місця ДТП

Б залишатися на місці аварії аби просто подивитись В одразу ж приступити до надання першої медичної допомоги

Г сповістити про це в міліцію, а якщо є потерпілі — викликати швидку допомогу

10. Укажіть, у якому правилі користування газом допущена помилка.

А будь-який газовий прилад повинний бути оснащений витяжкою і розташований у добре провітрюваному приміщенні

Б треба користуватися тільки справними газовими приладами

В під час запалювання газу треба спочатку відкрити газовий кран, а потім піднести запалений сірник до конфорки

Г під час вимикання газу треба спочатку закрити кран на плиті, а потім на газовій трубі

11. Укажіть правильне твердження.

А усі речовини побутової хімії будуть безпечними, якщо їх використовувати за прямим призначенням і дотримуватися інструкції з їх уживання Б усі речовини побутової хімії будуть безпечними, якщо вони потраплять на тіло або усередину організму В усі речовини побутової хімії можна зберігати в місцях, доступних для маленьких дітей Г усі речовини побутової хімії можна переносити і зберігати разом із продуктами харчування і медикаментами

12. План евакуації при пожежі містить у собі:

А указівки місць розташування пожежних кранів, телефонів, вогнегасників Б указівки місць розташування туалетів В указівки розташування місць, що призначені для прийому їжі

Г указівки місць розташування кабінетів керівників Запитання для повторення

1. Чим відрізняється побутове й наукове розуміння здоров’я?

2. Яке значення для здоров’я мають життєві принципи?

3. Як захистити себе від інфекційних хвороб?

4. Що треба робити, якщо у вас з’явилися перші ознаки інфекційного захворювання?

5. Чому пасажиру автомобіля не слід торкатися ручок дверей, гратися гострими предметами, висовувати у вікна руки?

6. Які хімічні речовини ви використовуєте в побуті? Які з них є небезпечними?

7. Що позначають зелені стрілки на плані-схемі евакуації вашої школи при пожежі?

8. Який вогнегасник використовують для гасіння всіх видів пожеж?

9. Доведіть, що спосіб життя пов’язаний зі здоров’ям.

10. Як налаштовуватись на зміни у способі життя?

11. Наведіть приклади набутого імунітету.

12. Доведіть, що треба дотримуватися норм і правил безпечної поведінки вдома, на вулиці, у школі, на природі.

13. У яких випадках добре відрегульовані підголівники рятують життя? Чому?

14. Доведіть, що треба виконувати всі правила безпеки при користуванні пічним опаленням.

15. Якщо деякі прилади приховують у собі небезпеку, чи можна відмовитися від них зовсім?

16. Якою буде ваша поведінка, якщо в театрі, де ви з класом дивитеся п’єсу, розпочнеться пожежа?

 

Це матеріал посібника Плани-конспекти уроків з Основ Здоров'я за 7 клас О. В. Тагліна

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: admin от 29-01-2017, 13:32, посмотрело: 5351