Народна Освіта » Основи здоров'я » Урок 6. Безпека пасажира легкового і вантажного автомобіля. Засоби безпеки легкового автомобіля. Заходи безпеки під час поїздки на вантажному автомобілі. Небезпечні вантажі

НАРОДНА ОСВІТА

Урок 6. Безпека пасажира легкового і вантажного автомобіля. Засоби безпеки легкового автомобіля. Заходи безпеки під час поїздки на вантажному автомобілі. Небезпечні вантажі

Мета: формувати в учнів поняття про безпеку пасажира легкового і вантажного автомобіля, засоби і заходи безпеки, природні, техногенні та соціальні небезпеки; навчати оцінювати рівні ризику на дорозі; формувати навички, що сприяють дотриманню правил дорожнього руху.

Матеріали та обладнання: фотографії або ілюстрації які демонструють різні засоби й заходи безпеки при користуванні транспортом, комп'ютерна презентація MS PowerPoint.

Поняття: небезпека, безпека пасажира легкового і вантажного автомобіля, засоби безпеки легкового автомобіля, заходи безпеки під час поїздки на вантажному автомобілі, небезпечні вантажі.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Фронтальна бесіда

— Пригадайте, що ви знаєте про безпеку на дорозі.

— Що ви знаєте про безпеку пасажира і пішохода?

iii. мотивація навчальної діяльності

Обговорення ситуації

За статистикою, щогодини на дорогах світу гине дев’ятеро дітей. У тридцяти випадках зі ста їхня загибель пов’язана з їх власною неправильною поведінкою на дорозі, а не з помилкою водія. Чому так відбувається? Що треба робити для того, щоб дороги стали безпечнішими?

Учитель вислуховує школярів і звертає увагу на те, що безпека на дорозі — це, перш за все, безпека життя.

Виконання завдання в робочому зошиті

Можливий варіант завдання:

Позначте твердження «+» або «—».

Треба враховувати, що ситуація на дорозі постійно змінюється.

Існують автомобілі, в яких немає засобів безпеки.

У більшості цивілізованих країн застосування пасків безпеки не є обов’язковим.

Відмова від використання пасків безпеки є другою за кількістю жертв причиною загибелі людей в ДТП.

Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Безпека на дорозі Розповідь учителя з елементами бесіди

На дорогах гине так багато людей, що дорожньо-транспортні пригоди називають «убивцею номер один». Половина всіх ДТП пов’язана з наїздом на пішохода. На превеликий жаль, найчастіше під колеса транспорту потрапляють саме діти.

— Як ви вважаєте, чому?

Учитель вислуховує відповіді учнів і звертає увагу на те, що підлітки часто, слухаючи музику, не знімають навушників, коли переходять дорогу, продовжують вести розмову по мобільному телефону, не чують попереджувальних сигналів, не стежать за ситуацією на дорозі, яка швидко змінюється.

Школярі не вперше ведуть бесіду з приводу безпеки на дорозі. Іноді тема для деяких з них перестає бути важливою, здається, що «я вже все знаю, а мені про це знову і знову говорять». Треба подолати цю думку, оскільки вона несе реальну загрозу життю і здоров’ю дитини. Слід знову і знову пояснювати, що головне не знання, а вміння ними користуватися.

2. Безпека пасажира легкового автомобіля. Засоби безпеки легкового автомобіля

Проведення рольової ігри «Найбезпечніший автомобіль»

Гра починається з презентацій «менеджерів», які рекламують засоби безпеки обраного ними автомобіля. Інші учасники гри — це «покупці», які вибирають собі найбільш безпечний автомобіль. Після того як усі «менеджери» виступили, кожний «покупець» робить заявку на той чи інший автомобіль. Перемагає той «менеджер», у якого купили найбільшу

кількість автомобілів. Це означає, що він краще за інших розповів про переваги представленої ним марки.

Якщо вчитель не обрав таку форму роботи на цьому уроці, то урок може проходити в іншому варіанті:

Бесіда

Кожен школяр буває не тільки пішоходом, але й пасажиром автотранспорту.

— Що треба знати, якщо ви стали пасажиром легкового автомобіля?

Перш за все, ви повинні знати, що саме цей транспорт є найнебезпечнішим. Тому кожен автомобіль має бути оснащений засобами безпеки.

— Які засоби безпеки автомобіля ви знаєте?

Учитель вислуховує відповіді учнів і звертає увагу на те,

що є засоби безпеки, які починають працювати в момент аварії і забезпечують зменшення або усунення загрози для життя та здоров’я пасажирів і водія.

Розповідь учителя

В автомобілі обов’язково є сукупність засобів безпеки, що дозволяють зберегти життя пасажирів під час аварії. До таких засобів належать: подушки безпеки, м’які елементи передньої панелі, колонка керма, яка може складатися, трав-мобезпечний педальний вузол, який зменшує ризик пошкодження ніг водія. Є в автомобілі й дитячі системи безпеки: кріплення, крісла, паски безпеки.

Підголівники на сидіннях захищають від серйозних травм шию пасажира при ударі автомобіля. Безпечне скло автомобіля при руйнуванні розсипається на безліч негострих осколків.

Паски безпеки — найголовніший захисний механізм, який є в машині. Пасажири обов’язково мають бути пристебнутими пасками безпеки. Сьогодні вже майже не трапляються паски, які доводиться підганяти вручну. Це саморегулювальні пристрої, що дають людині повну свободу руху і водночас надійно фіксують тіло в момент зіткнення.

Відмова від використання пасків безпеки є другою за кількістю жертв причиною загибелі людей в ДТП, спричинених перевищенням швидкості: 92 % загиблих людей не були пристебнуті пасками безпеки в момент зіткнення автомашин. У більшості цивілізованих країн застосування пасків безпеки є обов’язковим. Водій та пасажири, які ігнорують цю вимогу, отримують штрафи і позбавляються страхових виплат.

— Як ви вважаєте, чого не слід робити пасажиру автотранспорту?

(Пасажиру не слід торкатися ручок дверей, гратися гострими предметами, висовувати з вікна руки, голову, пити гарячі напої з відкритого посуду, викидати сміття та інші предмети. Ніколи не слід бавитися пасками безпеки, їхніми замками. Пасажиру забороняється відчиняти двері автомобіля під час руху, відволікати увагу водія, заважати йому. Посадку й висадку пасажир повинен здійснювати з боку тротуару або узбіччя й лише після повної зупинки транспортного засобу.)

Обговорення ситуації

Уявіть собі таку ситуацію:

Павло та Ігор їхали в автомобілі, їм було нудно і вони стали гратися пасками безпеки: то вставлять їх у замок, то виймуть. Яку проблему може створити така гра?

3. Безпека пасажира вантажного автомобіля

Розповідь учителя з елементами бесіди

— Які автомобілі називають вантажними?

Учитель вислуховує відповіді учнів і звертає увагу на те, що вантажний автомобіль за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення вантажів, але в ньому можна перевозити і пасажирів. Треба знати, що дітей до 16-річного віку забороняється перевозити в кузові будь-якого вантажного автомобіля!

Вантажний автомобіль, що використовується для перевезення пасажирів, за правилами дорожнього руху повинен

бути обладнаний сидіннями, закріпленими в кузові на відстані не менш як 0,3 м від верхнього краю борту і 0,3-0,5 м від підлоги. Сидіння, що розташовані вздовж заднього або бокового борту, повинні мати міцні спинки. Перед поїздкою водій вантажного автомобіля повинен проінструктувати пасажирів про їхні обов’язки та правила посадки, висадки, розміщення і поведінки в кузові.

4. Небезпечні вантажі

Машини, що їдуть по дорозі, можуть перевозити небезпечні вантажі. До небезпечних вантажів належать речовини, матеріали, вироби, відходи виробництва, які в процесі перевезення можуть завдати шкоди довкіллю, спричинити вибух, пожежу або ушкодження транспортних засобів, а також загибель, травмування, отруєння, опіки чи захворювання людей і тварин.

Є різні види небезпечних вантажів. Вони можуть бути, наприклад, вибухонебезпечними, самозаймистими, небезпечними під час реакції з водою або з іншими речовинами, підвищеної отруйності, виділяти токсичні гази при горінні, радіоактивними тощо.

Перевезення небезпечних вантажів дозволяється лише за умов дотримання встановлених правил. Якщо в аварію потрапила машина, що везла небезпечний вантаж, то на це треба зважати під час ліквідації наслідків аварії. У такому разі треба якнайшвидше покинути місце аварії.

Ознайомтеся зі знаками, якими позначають речовини й вироби, що містять небезпеку.

Слайд № 1

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Виконання завдань у робочому зошиті

Можливі варіанти завдань:

1. Доповніть речення.

При створенні легкового автомобіля основна увага проектантів сконцентрована на забезпеченні безпеки людей.

Вантажний автомобіль за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення вантажів.

Підголівники сидінь — захищають від серйозних травм шию пасажира при ударі автомобіля.

2. Дайте відповіді на запитання.

— Чому дорожньо-транспортні пригоди називають «убивцею номер один»?

— Чому саме діти найчастіше потрапляють під колеса транспорту?

— Який транспорт є найнебезпечнішим?

— Який найголовніший захисний механізм є в машині?

— Які засоби безпеки починають працювати в момент аварії?

— Які дитячі системи безпеки є в автомобілі?

— Доведіть, що дорога потребує уваги.

— Чому в більшості цивілізованих країн застосування пасків безпеки є обов’язковим?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати параграф підручника, виконати відповідні завдання в робочому зошиті.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Фронтальна бесіда

— Чи досягли ми мети уроку?

— Які висновки ви зробили сьогодні?

Словничок до уроку

Засоби захисту — спеціальні засоби, що використовуються для зменшення впливу на організм шкідливих факторів.

Небезпечний вантаж — це вантаж, який може завдати шкоди довкіллю або людям.

Пасажир — особа, яка користується транспортним засобом і перебуває в ньому, але не причетна до керування ним.

Пасок безпеки — засіб безпеки, призначений для утримання пасажира автомобіля (чи іншого транспортного засобу) на місці в разі аварії або раптової зупинки.

Проїзна частина — частина дороги, призначена для руху безрейкових транспортних засобів.

Транспортний засіб — це пристрій, призначений для перевезення по дорозі людей, вантажів або устаткування, встановленого на ньому.

 

Це матеріал посібника Плани-конспекти уроків з Основ Здоров'я за 7 клас О. В. Тагліна

 

Категорія: Основи здоров'я

Автор: admin от 29-01-2017, 13:30, Переглядів: 10775