Народна Освіта » Хімія » Урок 4. Практична робота № 1. Правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Будова полум'я

НАРОДНА ОСВІТА

Урок 4. Практична робота № 1. Правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Будова полум'я

Мета: закріпити знання правил безпеки при роботі в кабінеті хімії;
сформувати навички поводження з нагрівальними приладами та хімічним посудом; ознайомити учнів з будовою полум’я.
Обладнання: лабораторний штатив з лапкою та кільцем, нагрівальні прилади (спиртівка, електронагрівальні прилади), пробірка, хімічна склянка, колба, порцелянова чашка, піпетка, розсікач
полум’я, штатив для пробірок, пінцет, сірники, таблиця «Лабораторне обладнання та поводження з ним».
Базові поняття та терміни: правила безпеки, штатив, пробірка, спиртівка, нагрів, полум’я.
Тип уроку: урок закріплення та вдосконалення знань, урок — практична робота.
Методи навчання: репродуктивні; пояснювально-ілюстративні; практичні: лабораторний дослід; дослідницькі.

 

 

 

СТРУКТУРА УРОКУ

I. Організаційний момент 5 хв

II. Актуалізація опорних знань 5-10 хв

III. Виконання практичної роботи 25-30 хв

1. Лабораторний посуд.

2. Робота з лабораторним штативом.

3. Будова лабораторної спиртівки.

4. Будова полум'я.

IV. Домашнє завдання 1-2 хв

V. Підбиття підсумків уроку 1-2 хв

ХІД УРОКУ

I. організаційний момент

Учитель із лаборантом до початку уроку роздають необхідне обладнання й зошити для практичних робіт. Учитель повідомляє тему уроку, пояснює форму проведення уроку і просить учнів сформулювати мету уроку. На перших практичних роботах слід навчити учнів правильно формулювати мету їх навчальної діяльності. Учні роблять необхідні записи в зошитах для практичних робіт. Учитель пояснює принципи оформлення результатів практичної роботи в зошитах.

II. актуалізація опорних знань

Пропонуємо декілька варіантів проведення цього етапу роботи.

1. Учитель проводить бесіду, протягом якої учні називають правила безпеки та дають пояснення кожному правилу (чому саме так необхідно робити).

2. Учитель проводить опитування кожного учня з правил безпеки, які є актуальними для цієї практичної роботи.

3. Після короткої бесіди учитель проводить залік у формі тестування або письмової роботи, під час якої учні протягом 5 хв записують вивчені ними правила безпеки під час роботи в кабінеті хімії.

III. виконання практичної роботи

Для виконання практичної роботи рекомендується використовувати зошит для лабораторних та практичних робіт.

1. Лабораторний посуд

1. Розгляньте виданий вам лабораторний посуд, замалюйте його в зошиті, підпишіть назви. Запишіть, для чого використовують шпатель, ступку, мірний циліндр, порцелянову чашку.

2. Назвіть хімічний посуд, який використовують для нагрівання реактивів та для вимірювання об’ємів рідин.

3. Використовуючи відповідний посуд і реактиви, виконайте такі дії: у пробірку насипте шпателем невелику кількість солі, долийте в неї невелику кількість дистильованої води та струшуйте пробірку до повного розчинення солі.

— 2. робота з лабораторним штативом

Стрижневий лабораторний штатив складається з важкої підставки і вертикального стрижня, до якого за допомогою затискачів кріпляться лапки та кільця. Штатив призначений для збирання різноманітних установок і приладів. За допомогою лапок на штативі закріплюються пробірки, колби, холодильники. У кільце поміщаються лійки, колби та порцелянові чашки.

1. Закріпіть на стрижні штатива кільце. Кільце використовують для розміщення в ньому предметів з непласким дном. Закріпіть у кільці лійку або порцелянову чашку. Для деяких експериментів предмети в кільці можна закріплювати в інший спосіб.

2. Покладіть на кільце металеву сітку, а на неї поставте плоскодонну колбу. У такий спосіб можна нагрівати колбу пальником. Завдяки металевій сітці під час нагрівання полум’я пальника не торкається стінок колби. Між полум’ям і колбою виникає прошарок з гарячого повітря — так звана повітряна баня. Це забезпечує більш рівномірне прогрівання скляного посуду. Керамічний посуд (порцелянова чашка, порцеляновий тигель) стійкіший до нагрівання, тому його встановлюють без сітки.

3. Закріпіть лапку на штативі за допомогою затискача. Закріпіть у лапці штатива пробірку або колбу.

Пробірку треба затиснути досить міцно, але так, щоб її можна було прокрутити з невеликим зусиллям. Дуже міцно затискати пробірку не можна, оскільки вона може тріснути. Найкраще під час закріплення пробірки спочатку стиснути лапку пальцями, а потім закрутити на ній гвинт, поки він не перестане вільно обертатися.

Пробірки і колби затискають у лапці поблизу отвору, але не дуже близько до нього. Обертаючи затискач у муфті, можна по-різному орієнтувати колбу залежно від необхідної конструкції приладу.

Замалюйте в зошиті зібрані вами пристрої, підпишіть деталі на малюнках.

3. Будова лабораторної спиртівки

Спиртівка є нагрівальним приладом, який найчастіше використовується в школі. Вона складається з товстостінного скляного резервуару, який заповнюється спиртом, і ковпачка. У спирт занурюється ґніт, виготовлений зі скручених ниток. Ґніт утримується в отворі резервуару спеціальною трубкою з диском. Іноді спиртівка забезпечується спеціальною підставкою з товстого дроту.

Спирт просочує ґніт, піднімаючись ним угору, і випаровується з його кінця. Випари спирту можна підпалити сірником або скіпкою. У жодному разі не можна запалювати спиртівку від полум’я іншої спиртівки, оскільки у цьому випадку спирт може розлитися і спалахнути! Для того щоб загасити спиртівку, слід накрити її ковпачком, який перекриває доступ повітря. Дути на полум’я спиртівки не можна!

Спиртівка має бути заповненою спиртом не менше ніж на дві третини свого об’єму. Якщо полум’я зменшується, а ґніт починає тліти, необхідно загасити спиртівку і долити спирт.

Якщо спиртівка, що горить, упала і розбилася, а спирт, що розлився, продовжує горіти, полум’я слід загасити, накривши цупкою тканиною або засипавши піском.

Замалюйте в зошиті спиртівку і підпишіть її складові частини.

4. Будова полум'я

1. Запаліть спиртівку сірником. Для цього піднесіть запалений сірник до ґнота. У жодному разі не нахиляйте спиртівку і не запалюйте її від іншої підпаленої спиртівки.

2. Розгляньте полум’я, визначте у ньому різні зони. У якій зоні температура найвища?

3. Замалюйте будову полум’я в зошиті, позначте його зони.

4. Внесіть у полум’я одночасно дві скіпки: одну — в нижню частину, другу — у верхню його частину. У якому випадку скіпка зайнялася швидше? Чому?

5. Використовуючи тигельні щипці, внесіть у середню частину полум’я скляну пластинку і протримайте певний час. Пластинка вкривається нальотом сажі. Як ви вважаєте, чим це можна пояснити?

6. Загасіть спиртівку, накривши полум’я ковпачком.

Зробіть висновки до практичної роботи.

IV. домашнє завдання

Скласти кросворд, у якому використовуються назви лабораторного обладнання (за бажанням).

V. підбиття підсумків

Учитель пропонує учням поділитися своїми враженнями від першої практичної роботи з хімії.

Категорія: Хімія

Автор: admin от 20-01-2017, 23:40, Переглядів: 4265