Народна Освіта » Хімія » Урок 3. Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом. Правила безпеки під час роботи в лабораторії

НАРОДНА ОСВІТА

Урок 3. Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом. Правила безпеки під час роботи в лабораторії

Мета: ознайомити учнів з правилами безпеки, з правилами користування найпоширенішим хімічним обладнанням, рідкими, твердими та газуватими речовинами; з правилами надання першої медичної допомоги при потраплянні їдких речовин на шкіру, в очі та дихальні шляхи; навчити учнів виконувати найпростіші операції під час виконання хімічних експериментів.

Обладнання: лабораторний штатив, муфта, лапка, кільце, спиртовий або газовий пальник, пробіркотримач, хімічні склянки, лійка, порцелянова чашка, ступка з товкачиком, пробірки, спиртівка.

Базові поняття та терміни:

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методи навчання: словесні: бесіда, розповідь, пояснення; наочні: демонстрації, репродуктивні, проблемні.

СТРУКТУРА УРОКУ

I. Організаційний момент 1 хв

II. Перевірка домашнього завдання 10 хв

III. Актуалізація опорних знань 3-4 хв

IV. Вивчення нового матеріалу 20-22 хв

Робота в хімічній лабораторії: спостереження і експерименти.

1. Лабораторне обладнання та хімічний посуд.

2. Правила безпеки під час роботи в лабораторії.

V. Закріплення знань 5-6 хв

VI. Домашнє завдання 1 хв

VII. Підбиття підсумків уроку 2 хв

ХІД УРОКУ

I. організаційний момент

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.

II. перевірка домашнього завдання

; Презентація й обговорення міні-проекту «Роль хімії в стародавньому та сучасному світі»

Учитель нагадує учням про те, що на минулому уроці вони об’єднувалися в групи для підготовки міні-проекту, та акцентує увагу на тому, що доповідь має тривати дві хвилини. Після виступів представників груп учитель висловлює свою думку та організовує обговорення, бажаючи оцінити доповіді груп та зробити висновки («зробити рецензію»).

; Фронтальна бесіда

Якщо презентація міні-проекту не відбувається, можна провести фронтальну бесіду з класом за запитаннями домашнього завдання.

III. актуалізація опорних знань

; Бесіда

Учитель просить учнів пригадати основне завдання хімії і проаналізувати: чи завжди виконувалось це завдання в процесі становлення хімії.

— Як люди отримували знання про властивості речовин, їхню будову, способи їх отримання?

— Що для цього робили вчені-хіміки?

Учитель називає тему й мету уроку, зауважуючи, що хімія — експериментальна наука й потребує знань правил поводження з реактивами та лабораторним обладнанням.

IV. ВИВЧЕННЯ нового МАТЕРІАЛУ

— 1. лабораторне обладнання та хімічний посуд

; Розповідь учителя з демонстрацією хімічного обладнання та посуду

Учитель демонструє учням лабораторне обладнання, розповідає про правила поводження з лабораторним штативом, нагрівальними приладами, хімічним посудом. Під час розповіді учні записують назви лабораторного обладнання та хімічного посуду в зошитах. Учитель демонструє хімічний посуд, що буде використовуватись на лабораторних та практичних заняттях: хімічні склянки, вимірювальні циліндри, порцелянові чашки, ступки, колби (плоскодонні, конічні, круглодонні). При цьому учитель пропонує учням спробувати самим назвати хімічний посуд, що демонструється, виправляючи їх у міру необхідності. Учитель має звернути увагу учнів на те, що посуд зроблено зі скла і тому він дуже крихкий, але це скло не звичайне, а термостійке, тому його можна нагрівати. Порцеляновий посуд міцніший і призначений для розтирання твердих речовин та нагрівання.

Учитель демонструє найпростіші операції у роботі з лабораторним обладнанням та хімічним посудом.

2. Правила безпеки під час роботи в хімічній лабораторії

; Слово вчителя

Хімія — експериментальна наука, тому в процесі її вивчення виконується велика кількість практичних та лабораторних робіт. Багато хімічних дослідів пов’язано з використанням їдких, отруйних та горючих речовин. Тому існують правила, яких слід дотримуватися, щоб запобігти нещасному випадку.

Вивчення правил безпеки можна проводити в різні способи:

1. Учні самостійно в підручнику читають правила безпеки під час роботи в кабінеті хімії. Учитель коментує ті правила, з приводу яких виникають запитання.

2. Учитель називає правила безпеки, використовуючи для пояснень ілюстрації, плакати та демонструючи, як слід правильно працювати в лабораторії.

3. Ознайомити учнів з правилами безпеки можна з використанням «ефекту навмисної помилки». Для цього необхідно моделювати ситуації, в яких навмисно порушувати правила безпеки, а учні мають указувати на помилки вчителя та висловлювати

припущення, як слід правильно зробити. Під час демонстрації учитель акцентує увагу учнів на назвах хімічного посуду, який ще не демонструвався.

Приклади «помилкових» дій:

1) Учитель нагріває пробірку, а потім намагається взяти її руками. Учні вказують на те, що пробірка гаряча і її слід брати якимось спеціальним пристроєм. Учитель називає цей пристрій — пробіркотримач.

2) Учитель бере речовину із сильним запахом (бажано неприємним) і намагається понюхати її не за правилами, імітуючи після цього кашель та сльозовиділення. Учні роблять припущення про те, як правильно було понюхати цю речовину. Після цього можна навести приклади із життя, як правильно вибирати (нюхати) парфуми, туалетну воду, дезодоранти так, щоб не притуплялися рецептори нюху.

3) Учитель начебто починає проводити якийсь дослід, навмисно розливає якусь рідину, потім дістає яблуко, кладе його на стіл, продовжує виконувати дослід. Після цього бере яблуко та робить вигляд, що хоче його вкусити. Учні роблять припущення про те, що на яблуко могла потрапити якась отруйна речовина і що не можна нічого класти на лабораторний стіл та їсти в лабораторії.

4) Учитель працює без халата, бере склянку з великим написом «Кислота», відкриває її, ставить на стіл і починає тягнутися за іншою склянкою, при цьому кислота зі склянки начебто потрапляє на одяг. Учні роблять висновок, що працювати в кабінеті хімії необхідно в халаті та не залишати відчиненими склянки з реактивами.

Закінчити пояснення правил безпеки можна такими віршованими рядками:

В хімічний клас заходь в халаті, Не лий води до кислоти, Комфортно буде, як у хаті, Очей лишитись можеш ти.

І тому під час дифузій Не заглядай у різну «воду»,

Тоді не трапиться конфузій. Бо загубити можеш вроду.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ ♦ Методична порада

На цьому етапі бажано виконати ряд цікавих завдань із розпізнавання лабораторного обладнання та посуду. Для цього можна використовувати

кросворди, малюнки тощо або, навпаки, запропонувати учням скласти свій кросворд, використовуючи назви лабораторного обладнання та посуду.

; Виконання завдань

1. Зробіть схематичні зображення лабораторного обладнання та хімічного посуду: хімічний стакан, мірний циліндр, лійка, круглодонна колба, крапельниця, порцелянова чашка, піпетка, пробіркотримач, газовий пальник, спиртівка, мірна колба, колба Вюрца.

2. Вставте в речення пропущені слова з поданого переліку: пальник, мірна колба, спиртівка, газовий пальник, піпетка, порцелянова чашка, пробірка.

Для вимірювання об’єму рідини використовується_

або_.

Для випаровування рідини з розчину використовують_

і_.

Для нагрівання в лабораторії використовують_

або_.

Більшість хімічних дослідів проводять у_.

VI. домашнє завдання

1. Прочитати параграф підручника.

2. Відповісти на запитання та виконати завдання після параграфа.

3. Вивчити правила безпеки.

4. Підготуватись до практичної роботи № 1 за підручником або за зошитом для лабораторних і практичних робіт.

5 . Скласти «погані поради» або правила безпеки у віршах (за бажанням).

VII. підбиття підсумків уроку

Учитель пропонує учням визначити головне, що, на їх думку, було вивчено на уроці.

ДОДАТКОВИМ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ Завдання-гра

Почніть гру з верхньої лівої клітинки та рухайтесь по горизонталі (вліво або вправо) або по вертикалі (вгору або вниз). Пройдіть усі клітини таким чином, щоб з літер, наведених у клітинках, утворилося правило безпеки (при нагріванні пробірок). Кожна клітинка може бути використана лише один раз.

Відповідь: пробірку з рідиною, що нагрівається, треба тримати отвором від себе і від товаришів.

Категорія: Хімія

Автор: admin от 20-01-2017, 23:37, Переглядів: 3272