Народна Освіта » Музичне мистецтво / Музика » Новаторство, що стало класикою

НАРОДНА ОСВІТА

Новаторство, що стало класикою

Сергій Прокоф'єв — один із видатних композиторів-но-ваторів ХХ століття. Його творчість вражає жанровим розмаїттям і багатством утілених образів. Опери і балети, симфонії та концерти, кантати й ораторії, сонати і сюїти, пісні та музика для театру і кіно — усі ці твори є зразками унікального й неповторного творчого стилю видатного майстра.

Пригадайте і розкажіть про твори композитора, відомі вам із попередніх класів. Чим вони вам запам'яталися?

Народився майбутній композитор в Україні. У дитинстві Сергій пробував писати опери і серйозно займався композицією. Згодом, коли юнак став студентом Петербурзької консерваторії, його педагогами були відомі композитори М. Римський-Корса-ков і А. Лядов.

Ранні твори композитора вражали яскравістю образів і виражальних засобів, незвичністю нової музики. Деякий час він гастролював країнами світу, виступав у США, Японії, Франції, де здобув визнання як композитор і видатний піаніст. Але йому вкрай не вистачало життєдайної сили рідної землі. Тому 1933 року Прокоф’єв остаточно повернувся на Батьківщину. Із того часу розпочався новий яскравий етап його творчості.

Найвідоміші балети С. Прокоф’єва — «Попелюшка», «Кам’яна квітка» та «Ромео і Джульєтта» — справжні шедеври. У кожному з них композитор переосмислив сюжети відомих літературних творів, утіливши власну ідею про красу людських почуттів і чеснот, що протистоять злу.

Музика до балету «Ромео і Джульєтта» визнана геніальним творінням композитора. Однак справжнє визнання вона здобула не одразу. Спочатку музика здавалася занадто складною і непридатною для хореографії, але з часом її неприйняття перетворилося на справжній тріумф.

Балет складається з 52 окремих номерів, які передають загальну сюжетну лінію трагедії англійського драматурга

В. Шекспіра — історію про кохання юнака і дівчини, що належали до ворогуючих родин.

Музика «Танцю лицарів» («Монтеккі й Капулетті») наче уособлює люту ненависть сімей одна до одної, що передано в дисонуючих акордах і грізному звучанні. Середній розділ — витончений танок Джульєтти і Паріса — це одна з найщемкі-ших сторінок балету. Такий різкий контраст ще яскравіше відтіняє трагізм і страшну руйнівну силу середньовічних забобонів.

С. Прокоф'єв. «Джульєтта-дівчинка», «Танець лицарів» з балету «Ромео і Джульєтта».

 

 

Однією з неперевершених виконавиць ролі Джульєтти в балеті С. Прокоф’єва була видатна балерина Галина Уланова. Якщо спочатку вона не розуміла, «як можна танцювати під таку музику», згодом цей балет, ця музика і ця роль стали для великої балерини улюбленими. «Музика Прокоф’єва зливалася з Шекспіром. За всієї новизни й сучасності звучання дивовижна відповідність балету Прокоф’єва трагедії Шекспіра — ось у чому причина успіху цієї вистави»,— писала вона.

 

П’ єса Шекспіра про юних закоханих надихала багатьох композиторів. Але жоден із них не перевершив блискучої музики С. Прокоф’єва, яка перетворила п’єсу на дивовижно яскравий драматичний балет.

Запитання та завдання

* Чим вам подобається балетний жанр?

* У чому, на вашу думку, полягає новаторство музики С. Прокоф'єва?

* Які події сучасності ви озвучили б музикою «Танцю лицарів»?

 

 

Музичний проект

Складіть галерею портретів відомих танцівників різних країн, які виконували ролі Ромео і Джульєтти.

У вільний час

Перегляньте фільм-балет «Ромео і Джульєтта» з Г. Улановою в головній ролі.

 

Це матеріал з підручника Музичне мистецтво 7 клас Хлєбникова

 

Автор: admin от 18-01-2017, 20:24, Переглядів: 2649