НАРОДНА ОСВІТА

Чарівність оперети

Жанр оперети має глибокі корені в європейському мистецтві. Його історія починається з музично-комедійних вистав, поширених у багатьох народів. Як самостійний різновид музичного театру оперета виокремилась у Франції в другій половині ХІХ століття. Її «колискою» стали паризькі бульвари, де здавна процвітало розважальне мистецтво і склалися традиції ярмаркового театру.

Оперета — музично-драматичний твір здебільшого комедійного, розважального характеру, в якому спів і танок поєднуються з розмовними діалогами. Часто її називають музичною комедією.

Одним із засновників французької класичної оперети, її «батьком» став Жак Оффенбах, чий творчий стиль, іскрометний і життєрадісний, якнайкраще підходив для цього жанру. Він швидко створював нові яскраві мелодії, не втомлювався дарувати публіці нові твори, змушуючи її полюбити оперету. Серед яскравих оперет композитора — «Орфей у пеклі» і «Синя борода».

Оперета «Орфей у пеклі» викликала неоднозначну реакцію публіки. У фарсовому переказі історії про Орфея помітна гостра пародія на гнітючу атмосферу верхів паризького суспільства того часу. Згодом цей твір із дотепним сюжетом, блискучою музикою і чудовою драматургією став зразком оперети, а славнозвісний «Канкан», який звучить у ньому,— одним із найпо-пулярніших творів композитора.

Жак Оффенбах. «Канкан» з оперети «Орфей у пеклі».

Наприкінці 1870-х років центром розвитку оперети став Відень, яскраво представлений творчістю Йоганна Штрауса-си-на («Летюча миша», «Циганський барон»).

Початок ХХ століття відкрив нову сторінку в історії жанру: народився напрям, який отримав назву «нової віденської (неовіденської) оперети». Корифеями цього напряму стали угорські композитори Ференц Легар та Імре Кальман. Їхні твори належать до найвищих досягнень мистецтва оперети. Невипадково початок ХХ століття називають часом «великого опереткового Ренесансу», бо оперета знову завоювала світ. Чарівні мелодії з оперет Ференца Легара та Імре Кальмана надзвичайно популярні й у наш час.

Йоганн Штраус-син. Увертюра до оперети «Летюча миша». Імре Кальман. «Карамболіна» з оперети «Фіалка Монмартру».

Захопливе мистецтво музичної комедії житиме, допоки існує людство, адже її сюжети — саме життя. Музика опереткової

класики — промениста, бурхлива, легка, пристрасна — яскрава сторінка не лише мистецького, а й узагалі людського життя.

Запитання та завдання

* Яке враження справила на вас музика з відомих оперет?

* Розкажіть про своє ставлення до жанру оперети.

* Як ви вважаєте, до якого мистецтва — легкого, розважального чи серйозного — належить жанр оперети?

Музичний проект

Спробуйте придумати власний сюжет на тему шкільного життя для створення оперети.

У вільний час

Дізнайтеся більше про жанр оперети і творчість його корифеїв. Послухайте фрагменти оперети І. Дунаєвського «Біла акація».

Перегляньте фільм-оперету «Трембіта» (муз. Ю. Мілютіна), щоб краще зрозуміти особливості жанру.

 

Це матеріал з підручника Музичне мистецтво 7 клас Хлєбникова

 

Автор: admin от 18-01-2017, 20:20, Переглядів: 2441