Народна Освіта » Музичне мистецтво / Музика » Нові жанри музичного мистецтва. Фолк-опера

НАРОДНА ОСВІТА

Нові жанри музичного мистецтва. Фолк-опера

XX століття відзначилося виникненням в українській музиці багатьох новітніх напрямів. Це зумовило появу й нових жанрів української опери: моноопери («Листи кохання» Віталія Губаренка), фолк-опери («Ятранні ігри» Ігоря Шамо, «Коли цвіте папороть» Євгена Станковича), рок-опери («Енеї-да» і «Ярослав Мудрий» Сергія Бедусенка, «Біла ворона» Ген-надія Татарченка) та ін.

Сучасну українську музику неможливо уявити без творчості Євгена Станковича, яка здобула визнання не лише на Батьківщині, а й за її межами.

 

Євген Станкович — відомий український композитор, педагог, музичний діяч, Лауреат міжнародних конкурсів та Державної премії ім. Т. Шевченка. У творчому доробку Є. Станковича твори різних жанрів: фолк-опера «Коли цвіте папороть», балети «Ольга», «Прометей», «Ніч перед Різдвом», фолк-балет «Майська ніч», ораторія «Чорна елегія» (присвячена чорнобильській трагедії), музика до 71 кінофільму, інструментальні та вокальні твори. У музиці композитора відчуваються глибинні зв’язки з фольклором, водночас у ній використовуються нові музичні форми.

Одним із перших у вітчизняній музиці композитор застосовує прийоми полістилістики і колажу.

Колаж — особлива форма використання композитором фрагментів із власних творів або творів інших авторів.

Полістилістика — поєднання в одному творі несумісних або надзвичайно відмінних, різнорідних стилістичних елементів.

Неофольклоризм — оновлення засобів композиції в європейській музиці першої третини XX століття шляхом звернення до фольклорних джерел. Напрям, у якому елементи класичної музики поєднуються з фольклором.

Особливо яскраво напрям неофольклоризму проявився у творчості Мирослава Скорика та Євгена Станковича.

Євген Станкович розширив тематичні й жанрові обрії української музики і збагатив її новим трактуванням фольклору. Фолк-опера «Коли цвіте папороть» написана за мотивами творів

М. Гоголя і народних легенд, а поетичною основою стали тексти народних пісень. Народні звичаї, повір’я та сучасний підхід до використання пісенно-фольклорного матеріалу допомагають відтворити в музиці чарівний світ народних легенд.

В опері нема чітко визначеного сюжету, а також звичних для цього жанру складових — арій, монологів, дуетів. Складається вона з 3-х дій. Перша змальовує картини з життя Запорозької Січі, друга вводить у світ поетичних купальських обрядів, третя прославляє подвиги народних героїв в ім’я Батьківщини.

Є. Станкович. Фрагмент фолк-опери «Коли цвіте папороть».

Фолк-опера «Коли цвіте папороть» була поставлена 2003 року на сцені Національної опери України. У постановці взяли участь Академічний народний хор ім. Г. Верьовки та оркестр народних інструментів, а також народна артистка України Ніна Матвієнко.

Споконвічне прагнення людини жити в гармонії з природою звучить у поетичних легендах нашого народу і творах видатних письменників.

Драма-феєрія Лесі Українки «Лісова пісня» розповідає історію кохання міфічної істоти — лісової Мавки і хлопця Лукаша. У цій розповіді символічно розкриваються проблеми взаємодії людини і природи, духовного і матеріального. Незважаючи на те, що розв'язка твору трагічна, «Лісова пісня» є життєствердною за своєю суттю, адже несе в собі думку про вічне відродження природи і любові.

Цікавинка

 

ЛІСОВА ПІСНЯ

Вірші Наталії Кулик

 

Світанок відбився від чистого плеса, Втонув у очах у маленької Лесі.

Із того світанку вродилася Мавка І хлопця зустріла собі на забавку.

— Лукашу, Лукашу, як сонечко сяє! Повір, що на світі нещастя немає.

Є радість, є втіха від рання до рання, Є пісня весела, є наше кохання.

Та хатньому духу на волі не жити. Недовго, Лукашу, зумів ти любити.

А слово жорстокеє серденько крає, Під корінь сокира вербичку рубає.

Лукашу, Лукашу, відкрий свої очі:

Хто впасти боїться — злетіти не зможе.

 

Музика Ірини Кириліної

Ні ясної днини, ні темної ночі,—

І тільки кохання тобі допоможе.

Іздалеку вересень тихо прилинув.

Він сумом осіннім сповив полонину.

Із шурхотом листя вкриває галявку — То тихо шепоче згорьована Мавка.

— Лукашу, Лукашу, невже ти не чуєш: Я піснею стала, що душу лікує.

Коли заболить, заспівай її стиха,—

У землю піде твоє горе та лихо.

Лукашу, Лукашу, весняної днини Край вашого поля розквітне калина. Не руш, не ламай, хай цвіте до остання. Тобі нагадає про наше кохання.

 

Ноти

 

Запитання та завдання

* Які засоби музичної виразності найяскравіше відтворюють зміст прослуханого фрагменту фолк-опери Є. Станковича?

* Розкажіть про ваше ставлення до новітніх явищ в українській музиці.

* Чим збагатило вас знайомство з фолк-оперою Є. Станковича і взагалі з творчістю сучасного українського композитора?

* Чому, на вашу думку, у виконанні фолк-опери беруть участь народний хор і оркестр народних інструментів?

У вільний час

Перегляньте фрагмент фолк-опери Є. Станковича «Коли цвіте папороть».

 

Як композитор зміг по-новому передати красу народних святкових обрядів на свято Івана Купала?

 

Це матеріал з підручника Музичне мистецтво 7 клас Хлєбникова

 

Автор: admin от 18-01-2017, 20:08, Переглядів: 6462