Німецька класична соціологія
Теоретичні джерела мислителів німецької класичної соціології беруть початок з марксизму. Основними проблемами, розглянутими представниками цієї школи, є: еволюція капіталізму і розвиток індустріального суспільства, а також соціальні інститути та спільноти, мотивація економічної поведінки. Основні представники цієї школи — видатні німецькі вчені Георг Зіммель, Фердинанд Тьонніс і Макс Вебер.
Георг Зіммель (1858-1918) запропонував глобальну схему розвитку культури. Динаміка культурних форм існує завдяки нескінченій появі нових форм культури, які через якийсь час костеніють, стають гальмом для подальшого руху, а тому заміняються новими формами, приреченими на таку ж саму долю. Розвиток культури проходить через протиборство і конфлікт двох начал — змісту і форми, «суб'єктивної» і «об'єктивної» культур. Саме життя як неоформлений початок протистоїть кул ьтурі, яка втілила принцип форми взагалі. Звідси бере початок поняття «формальна соціологія», основними поняттями якої є «зміст» (історично обумовлені цілі, мотиви, спонукання людських взаємодій) і «форма» (універсальний спосіб втілення та реалізації історично мінливих змістів). Суспільство — це суміш і взаємодія форми та змісту.
Г. Зіммель здійснив глибокий аналіз впливу грошових відносин і поділу праці на соціальну реальність, людську культуру і відчуження праці. За допомогою категорії грошей вченому вдалося розглянути приховані механізми соціального життя, суспільної праці. Виникнення грошей руйнує особистісний характер відносин між людьми. їх місце займають анонімні, безособові відносини. Гроші — символічна міра рівності людей перед небуттям. У чистому вигляді гроші спочатку відображають ціннісне відношення речей (порівняння двох речей як двох товарів), а потім проникають у світ людських відносин і стають мірою ціннісного відношення людей. Гроші зрівнюють людей як виробників або споживачів речей, створених людською працею. ГІо мірі того як річ із мети перетворюється на засіб досягнення чого-небудь, працівник усе більше відчужується від продукту і засобів праці.
Г. Зіммель зробив суттєвийвнесок у розвиток соціологічного аналізу міста, релігії, сучасного індустріального світу, міграції та підготовки робочої сили, відмінностей між розумовою і фізичною працею, відносин лідерства, панування й підкорення, проблеми соціальної та групової диференціації.
Фердинанд Тьонніс (1855-1936) стояв у витоків, німецької соціології. Основна дослідницька ідея його наукової творчості — соціальні форми в їх виникненні та розвитку. Всі соціальні явища він розглядав як вольові відносини, а саму волю ділив на два типи — органічну (інстинктивну) і розумову, що припускає можливість вибору та свідомо поставлену мету поведінки. Залежно від характеру волі Тьонніс розмежовував два типи суспільних відносин — інтимні, міжіособистісні стосунки відповідають спільноті, а всі зовнішні, соціальні характерні для суспільства, де діє принцип «кожний за себе» і між людьми існує напруженість. У спільноті панують інстинкт, почуття, органічні відносини, у суспільстві — розважливий розум, абстракція. Поняття спільноти (Gemeinschaft) Ф.Тьонніс застосовує до селянської сільської громади, а поняття суспільства (Gesellschaft) — до індустріального міського суспільства. Основні відмінності між ними полягають тому, що:
* спільнота припускає, що люди живуть відповідно до спільнотного принципу й мирських цінностей, суспільство засноване на прагненні до особистої користі;
* спільнота надає основне значення звичаям, у той час як суспільство засноване на формальних законах;
* спільнота припускає обмежену й нерозвинену спеціалізацію, а в суспільстві проявляються спеціалізовані професійні ролі;
* спільнота спирається на релігійні цінності, а суспільство — на світські;
* в основі спільноти лежить сім'я та громада, в основі суспільства — великі корпоративні й асоціативні форми об'єднання людей.
Спільнота і суспільство, з одного боку, використовуються вченим як моделі соціальної організації, а з іншого — як історичні форми буття, наповнені конкретним змістом. їх перехід з однієї форми в іншу становить сутність історичного процесу.
Ф. Тьонніс увійшов в історію соціологічної думки як людина, що поставила мету поєднати переваги раціонального наукового методу з історичним поглядом на соціальний світ.
Макс Вебер (1864-1920) — один із найбільш відомих теоретиків соціології. Він розробив власну соціологічну теорію, центральним пунктом якої з'явилося виділення елементарної частки поведінки індивіда у суспільстві — соціальної дії, що є причиною і слідством системи складних взаємин між людьми. Суспільство, на думку М. Вебера, являє собою сукупність діючих індивідів, кожний з яких прагне до досягнення своїх власних цілей. Дії окремих індивідів кооперуються, і на основі цієї кооперації утворюються асоціації (групи). Незважаючи на свої егоїстичні прагнення, люди діють спільно, оскільки їх вчинки осмислені, раціональні і вони розуміють, що індивідуальні цілі найкраще досягаються за допомогою спільних дій. Це розуміння приходить до них у зв'язку з тим, що в ході суспільної практики завжди відкидаються непотрібні зразки поведінки і залишаються лише ті, які можна представити, розрахувати і які приносять користь із найменшим ризиком. Таким чином, осмислена поведінка, у результаті якої досягаються індивідуальні цілі, приводить до того, що людина діє як соціальна істота, у групах з іншими, забезпечуючи тим самим значний прогрес у взаємодії з навколишнім середовищем.
М. Вебер є засновником «розуміючої» соціології. Він виділяв два основних методи пізнання — пояснення й розуміння. Пояснення характерне в основному для природознавства і лише частково — для соціальної сфери. Відмінною рисою цього методу є об'єктивність. Розуміння як метод використовується в соціології. Цей метод дозволяє привносити в досліджувані явища своє суб'єктивне відношення. За переконанням вченого, головне в пізнанні соціальних явищ і поведінки людей — зрозуміти мотиви їх вчинків. Щоб зрозуміти ці мотиви, дослідник повинен подумки поставити себе на місце іншого і спробувати зрозуміти, чому він вчинив так, а не інакше. Зрозуміти мотиви інших людей можна тому, що в однакових ситуаціях люди поводяться однаково. Соціологія є розуміючою наукою, оскільки вивчає поведінку людини, яка вміє мислити, міркувати, вкладати у свої дії певний зміст і значення. Соціологія не тільки пояснює свій предмет, як це роблять натуралісти, але й розуміє його, тобто розкриває внутрішній зміст людських вчинків.
Н.М. Семке
Автор: admin от 3-04-2012, 23:30, Переглядів: 7479