Народна Освіта » Музичне мистецтво / Музика » Народна основа симфонічної музики

НАРОДНА ОСВІТА

Народна основа симфонічної музики

Симфонічна музика — одна з найважливіших царин музичної творчості. За висловом Дмитра Шостаковича, вона «є володаркою музичного царства».

В українській симфонічній музиці простежується тісний зв’язок народної і професійної творчості. Мелодії українських народних пісень часто стають темами великих симфонічних творів. Одним із них є написана в XIX ст. «Українська симфонія» Михайла Калачевського, музика якої знайома вам із попередніх класів. Прослідкуйте за розвитком і взаємодією відомих мелодій — тем.

М. Калачевський. «Українська симфонія», II частина.

Чи впізнали ви мелодії народних пісень? Які вони за характером звучання?

Чи є, на вашу думку, точки перетину в образному змісті творів М. Калачевського і В. Овчинникова?

Яскраві народні образи — жартівливо-задерикуватий («Дівка в сінях стояла») і задумливо-ліричний («Віють вітри, віють буйні») панують у музиці II частини «Української симфонії», виражаючи різні риси українського характеру.

Що ви дізналися про симфонічну музику в попередніх класах? Чим відрізняються жанри симфонії й інструментального концерту?

Наведіть приклади відомих вам симфоній і концертів, у яких звучать мелодії українських народних пісень.

 

У творчості українських композиторів XX ст. симфонічна музика також посідає вагоме місце. Один із найвидат-ніших майстрів цього жанру — Левко Ревуцький.

Левко Ревуцький — видатний український композитор. Жанрове розмаїття його творчості відзначається близькістю до української народної музики і класичних традицій.

Визначним твором композитора є Друга симфонія, створена 1927 року.

Світ її образів — це картини природи, що пробуджується, народне свято, жартівлива сценка, масова хода.

Третя частина — святковий фінал, побудований на мелодіях двох українських народних пісень — «А ми просо сіяли» та «Ой на горі мак». Наприкінці фіналу звучить основна тема всієї симфонії та першої частини — старовинна мелодія «Ой, весна, весниця», що несе в собі відчуття свободи і руху вперед, увінчує фінал прославленням життєдайних сил природи і творчої праці.

Крізь роки ми проносимо вдячність своїм наставникам-учителям. Для них — наші натхненні пісні та глибока шана від вдячних учнів.

СПАСИБІ, ВЧИТЕЛЮ

Вірші та музика Наталії Май

Мій добрий вчителю,

Душа Твоя — криниця, Скажи мені, чому Тобі вночі не спиться?

І посивіли скроні Й сумні Твої вуста,

І відлітають вдаль Твої літа!..

Приспів:

Спасибі, вчителю,

Мій давній оберіг,

За те, що я Вертаюсь на поріг,

За те, що Ти навчив З добром на світі жить І за дитинства Неповторну мить!

 

Пробач, учителю,

Соколе сизокрилий,

За те, що часом ми Тебе не розуміли,

За те, що білі скроні Й сумні Твої вуста,

І відлетіли вдаль Твої літа!..

Приспів.

Мій вчителю, вклоняюся Тобі За Твої добрі очі,

За Твоє велике серце,

За те все добро,

Що Ти посіяв в наших душах!

Приспів.

 

Ноти

Запитання та завдання

* Доведіть, що зв'язок народної і професійної творчості є актуальним і для сучасної української музики.

* Поміркуйте, чому народна пісня часто використовується в симфонічній творчості.

 

Це матеріал з підручника Музичне мистецтво 7 клас Хлєбникова

 

Автор: admin от 18-01-2017, 20:03, Переглядів: 1378