Народна Освіта » Музичне мистецтво / Музика » Невичерпне народне джерело

НАРОДНА ОСВІТА

Невичерпне народне джерело

Основою української музичної культури стали народна творчість, український музичний фольклор. Українському мелосу притаманна широта і наспівність, яскрава виразність та емоційність мелодій, задушевність і простота у поєднанні з характерними ладо-інтонаційними рисами (зміною мажору і мінору), прийомами голосоведіння і поліфонії (багатоголосся).

Провідна роль у становленні української національної музики належить Миколі Лисенку. Серед кращих творів композитора — обробки народних пісень, у яких застосовано принципи народного багатоголосся і куплетно-варіаційний розвиток.

Творчі принципи М. Лисенка в мистецтві продовжили розвивати його талановиті послідовники — М. Леонтович, О. Кошиць, К. Стеценко, Я. Степовий. Вокально-хорова музика стала провідною у творчості цих композиторів. Це обробки народних пісень, кантати, церковна музика, романси, солоспіви.

Обробка — видозміна музичного твору шляхом використання різноманітніх засобів музичної виразності.

Видатний український композитор Микола Леонтович убачав мету і сенс свого життя в утвердженні національної духовності й культури. Завдяки великому таланту і наполегливій праці він прославив українську музику. Композитор є автором хорових поем, опери «На русалчин Великдень» (яку згодом завершив М. Скорик), обробок понад ста п’ятдесяти народних пісень. Хорові мініатюри М. Леонтовича й донині є неперевершеними. Це перлини народної пісенності «Щедрик», «Дударик», «Козака несуть», «Гаю, гаю, зелен розмаю» та ін. У них композитор майстерно поєднав народно-пісенні традиції з власною творчістю.

 

 

Дві перлини М. Леонтовича — «Щедрик» і «Дударик» — є високомистецькими зразками, яким належить видатна роль у жанрі обробки народної пісні. Розвиток коротенької поспівки в справжню музичну поему був сміливим новаторським експериментом композитора. «Щедрик» — дивовижно цілісна і багата емоційними відтінками композиція.

Пригадайте, чим вас вразила най-відоміша хорова обробка митця — «Щедрик». Що особливого, на вашу думку, є в цьому шедеврі, який відкрив світові Україну?

Улюбленою піснею композитора був «Дударик». Пісня передає смуток за людиною, якої вже немає, але яка залишила по собі добру згадку.

Українська народна пісня «Дударик» у хоровій обробці М. Леонтовича.

Яке враження справила на вас ця хорова мініатюра? Спробуйте відзначити засоби, якими композитор досягає розмаїття хорового звучання.

Одним із найвідоміших митців і соратників М. Лисенка був Олександр Ко-шиць — талановитий композитор і вчений-

етнограф. О. Кошиць розкрив світові образ обдарованого народу та його найважливіші духовні цінності — волелюбність, поетичне світовідчуття, рідкісної краси пісенність, високу музичну культуру. Серед народних пісень в обробці митця вирізняються жартівлива «На вулиці скрипка грає» та колискова «Ой ходить сон коло вікон».

Українські народні пісні «Ой ходить сон коло вікон», «На вулиці скрипка грає» в обробці О. Кошиця (на вибір).

Кирило Стеценко — всебічно художньо обдарована особистість. У своїй творчій діяльності він був послідовником

національного напряму, започаткованого М. Лисенком. Свого часу композитор організував Перший київський народний хор, дві мандрівні капели, на основі яких згодом виникла капела «Думка».

Важливе місце у творчості К. Стеценка посідають солоспіви (понад 30 творів) на вірші Т. Шевченка, І. Франка, Л. Українки та інших поетів. Автор дитячих опер «Лисичка, Котик і Півник», «Івасик-Телесик», п’ятдесяти акапельних обробок колядок і щедрівок, К. Стеценко був майстром світлого й легкого, ніби акварельного, звучання.

К. Стеценко. Романс «Стояла я і слухала весну» на вірші Лесі Українки.

У якому виконанні прозвучав романс? Як у музиці передано тонкі відтінки і нюанси почуттів, виражених у поетичному слові?

В обробках композиторів-класиків застосовані прийоми акапельного (тобто без супроводу) співу, гармонізації мелодії, утворення багатоголосся.

Українську народну різдвяну пісню «Щедрик» дуже люблять у багатьох країнах світу. Із нею зустрічають Різдво в Америці та країнах Європи. Всесвітньовідомою вона стала завдяки геніальному аранжуванню М. Леонтовича.

1922 року в Нью-Йорку «Щедрик» М. Леонтовича вперше прозвучав у виконанні хору О. Кошиця. Пісня так сподобалася композитору, поетові й диригенту чеського походження Пітеру Вільхоуському, що той написав англійський текст до пісні і назвав її «Carol of the Bells» — «Колядка дзвонів». Відтоді народна щедрівочка, мелодія якої народилася в душі українського народу, стала одним із провідних символів Різдва.

Одним із фундаторів національної композиторської школи і духовним спадкоємцем М. Лисенка був Яків Степовий, компози-

тор ліричної спрямованості, майстер романсів і солоспівів. У його доробку — камерно-вокальні твори, фортепіанні мініатюри, обробки народних пісень. Особливо виділяється обробка жартівливої пісні «Явтух», представлена композитором як театралізована сценка-дует. Кожен образ має яскраву характеристику: наспівно-лірична партія дівчини й буркотливі розмовні репліки Явтуха.

Українська народна пісня «Куди їдеш, Явтуше?» в обробці Я. Степового.

Чим зацікавила вас ця народна пісня? Пригадайте й інші відомі вам твори композитора: «Зоре моя вечірняя» на вірші Т. Шевченка, «Зимонька-снігуронька» на вірші Л. Глібова, фортепіанні обробки народних пісень «Дощик», «Лугом іду».

Творчість Миколи Лисенка і його послідовників відіграла визначну роль у розвитку всієї української музики.

Запитання та завдання

Поясніть ознаки жанрів солоспіву, романсу.

Поміркуйте, що означає поняття «традиційна обробка народної пісні». Наведіть приклади з творчості відомих композиторів.

Які з обробок народних пісень, що прозвучали на уроці, вразили вас найбільше?

Де в наш час можна почути обробки народних пісень? Чи всі вони є традиційними?

Пізнаємо разом

Проведіть у класі конкурс інсценованої української народної пісні.

 

Це матеріал з підручника Музичне мистецтво 7 клас Хлєбникова

 

Автор: admin от 18-01-2017, 20:01, Переглядів: 1146